Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Thumbs up Æggeblommer er helse! Masser af æggeblommer = god bedring!


    Et tilbagevendende problem for forpinte af hypothyreose, med mangel på mavesyre som et af klassiske symptomer, er at sammensætte kostholdet så der er nutrienter nok, og - de mange tabletter/kapsler når man bruger kosttilskud for at kompensere for den forringede optagelse fra tarme. Æggeblommer løser begge problemer - i hver fald hvad aminosyrerne og øvrige nutrienter angår. Her kan du læse, hvad egentlig æggeblommerne rummer af nærings-skatte. Det var så pasteuriserede (og letkogte) æggeblommer, og her de rå. Det er faktisk næsten det samme... men jeg kan ikke nære mig (min fascination af og troen på aminosyrer og kopierer listen over de aminosyrer æggeblommer indeholder:
    • Aminosyre mg/100g mg/1 æg
    • Isoleucin 860 340
    • Leucin 1400 550
    • Lysin 1300 500
    • Methionin 410 160
    • Cystin 230 92
    • Phenylalanin 690 270
    • Tyrosin 710 280
    • Threonin 790 310
    • Tryptofan 200 80
    • Valin 1000 410
    • Arginin 1100 430
    • Histidin 410 160
    • Alanin 840 330
    • Asparaginsyre 1500 600
    • Glutaminsyre 1700 660
    • Glycin 510 200
    • Prolin 640 250
    • Serin 1300 530


    3 æggeblommer hver dag vil berige kostholdet i ufattelig grad + er meget nemmere at fremskaffe til hverdag end tilsvarende aminosyre-blanding i kapselform. Men det er ikke lige meget hvordan man får sine æggeblommer ned hver dag. Jeg selv 3/4 koger 3 æg om dagen, piller æggehviden væk (kan ikke tåle = maveonde hver gang) og spiser æggeblommerne i salaten, eller moset med gaffel til en "postej" på en agurkeskive eller andet, man kan lide.

    Man skal IKKE tro at man bare kan spise 3 kogte æg hver dag for resten af sit liv. Den går ikke! Efter ganske få dage - vil man end ikke kunne tåle at se på et æg. Man kan risikere at udvikle en "ægge-fobi" og dermed gå glip af at kunne udnytte de gode æggeblommer i kosten. Det mener jeg, i hvert fald.

    Man kan også supplere med rå pasteuriserede æggeblommer til smoothies, eller kold sauce, eller lun suppe, eller i dressing til salat osv. Bare man får "sine" 3 æggeblommer hver dag og jeg tør vædde på, at man lige pludselig, efter nogen tid bliver opmærksom på sin bedre velbefindende end man har oplevet før. Ofte vil rette næring udrette mere end lægens medicin når det gælder almindelige hverdagsskavanker.

    Uanset hvad - glem kolesterol. Jeg kender (til) flere (bl. Arvid Gerhard 700 Rå Egg på 70 dager ! Kolesterol før forsøket: 4,8 Kolesterol etter forsøket: 4,4), hvis kolesterol først faldt til normal efter at de holdt op med at spise fedtfattigt (og dermed også "æggefattigt"). Bl.a. en af mine venner opdagede til sin forundring, at hendes kolesterol sprængte loftet efter at hun (bedrevidende ) gik på fedtfattig diæt, fordi "nu kunne det være nok" og "nu ville hun altså tabe sig". Ikke alene fik hun enorm kolesterolstigning, men ydermere - har hun senere taget endda mere på af denne diæt. Hun er (vist nok) ikke kommet sig over chokket endnu.

    Når æggeblommens mange herligheder skal beskrives, må man ikke glemme lecithin. Lecithin, der ellers nærmest ikke kan skaffes til veje, undtagen soyalecithin. Skidt være med soyalecithin! Bare fordi den findes alle vegne betyder ikke, at der ikke findes alternativ, endda meget bedre. Selv om man skulle tro, at lecithin er lecithin, er der altså forskel på soyalecithin og æggeblomme-lecithin. Faktisk var lecithin opdaget og udvundet første gang af æggeblommer allerede i 1846 af en fransk forsker Maurice Gobley, men allerede i 1930-erne fandt man en billigere kilde til lecithin - sojabønnen.

    Men som sagt er findes der forskelle i strukturen af lecithin fra æggeblomme og dem, der stammer fra planter, såsom soja lecithin. Lecithin fra æggeblomme er hovedsagelig sammensat af triglycerider og fosforlipider, der adskiller sig væsentligt fra plantelipid-blandinger.

    Æggeblomme-lecithin indeholder langkædede flerumættede fedtsyrer, kendt som LC-PUFA eller Arachidonic Acid og docosahexaensyre. Begge er bundet fosforlipider, hvor den første forekommer udelukkende i cellemembraner, mens den sidstnævnte findes i store mængder i synsnervens membraner.

    I strukturen af lecithin fra æggeblomme, er arachidonsyre involveret i signaltransduktion og holder cellemembraner flydende dvs. levende, fleksible og gennemtrængelige for nerveimpulser, nutrienter osv. Arachidonsyre har også en stor betydning for kroppens vægtstyring. Docosahexaensyre derimod er uundværlig for en normal udvikling af hjernen, nervesystemet og synsskarphed.

    Derfor spiller disse bestanddele af æggeblomme-lecithin en afgørende rolle under graviditet og efter fødsel fordi de nyfødtes kun kan danne deres "egne" fedtsyrer af deres forstadier: arachidonsyre og docosahexaensyre. Og hvad der er godt for babyer, er også godt for udslidte, syge voksne.

    Men det er ikke kun cellernes membraner, at lecithin holder flydende. Også blodets kolesterol hindres af lecithin i at blive fast. Med lecithin nok i den daglige kost, kan selv kolesterolværdier på 10-20 ikke skabe fare for aflejringer. Så enkelt kan det siges.

    Der findes sikkert flere, men jeg kender (indtil videre) kun et æggeblomme-lecithin-tilskud: Natures Plus Egg Yolk Lecithin 600mg Veg Caps fra UK. £20.35 for 90 kapsler dvs. for enten 3 måneder med 1 kapsel/dag, eller 2 måneder med 1 og 2 kapsler på skift hver anden dag.

    Ingen af ovennævnte anbefalinger vil nytte nok, hvis der ikke er rette mængde af sund mavesyre til at indlede processen/optagelsen. Fordi dannelse af mavesyre er en af de mest ressourcekrævende processer i kroppen, bliver det mavesyreproduktionen som kroppen indskrænker i forsøg på at spare den energi, der i forvejen ikke er nok af hos de syge af hypothyreose. Løsningen kan blive Betaine Hydrochoride Og dette uanset om man har reflux eller lægen ordinerer syrehæmmere for "for meget mavesyre".

    Med undtagelse af ganske få sygdomme - er der ikke noget der hedder "for meget mavesyre". Lider man alligevel af halsbrand eller reflux - da er det de fysiske forhold omkring mavesækken/spiserøret der skaber problemet, og dette bør behandles, men ikke med at reducere den, ofte allerede for lidt mavesyre - til skade for næringsoptagelse, dannelse af enzymer, vitaminer, aminosyrer og you name't. Vi klipper heller ikke en finger af, bare fordi den gør ondt, vel?

    DTU Rapport: Snup trygt to spejlæg i stedet for pizzaen
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  2. #2
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    73
    Meldinger
    852

    Post Sv: Æggeblommer er helse! Masser af æggeblommer = god bedring!

    Jeg reagerer på egghvite ikke plomme. Selvfølgelig kan du koke de og ta bort hviten. Det er godt at andre tenker de selvfølgelige tanker. He he .Har vært så opptatt av å få bort melk, eggehvite og mais. Pluss innføring av Thyroid. Du verden takk

Lignende tråder

  1. Lecithin fra æggeblommer (ingen soya)
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 0
    Siste melding: 08-12-11, 22:59
  2. Hashimotos - bedring ved Levaxin
    Av AnneMarie i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 18-11-11, 12:43
  3. Medicin-stop = bedring?
    Av Anisa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 0
    Siste melding: 03-04-09, 23:46
  4. Hm. Bedring...?
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 26
    Siste melding: 03-11-08, 22:41

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn