Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
..
Hvis flerumættede fedtstoffer er dårlige for os, hvorfor tror så alle på, at kokosolie og andre mættede fedtstoffer er skadelige for sundheden
og flerumættede fedtstoffer er gavnlige? Hvordan er denne tro opstået?

..
Alle disse facts til trods, valgte medierne først og fremmest at sælge aviser, og da overskrifter som "The Oil from Hell!" sælger bedst,
blev anti-mættet-fedt hysteriet fremmet på bekostning af videnskabelige facts.
Der solgtes masser af aviser, og i den sidste ende sejrede fiktion over virkeligheden.
..

I mellemtiden er rapsolie, hørfrøolie, sojaolie, majsolie, og andre flerumættede fedtstoffer -
blevet udråbt som ubetinget helsebringende.

Som følge heraf lever de gamle, miskrediterede teorier om de flerumættede fedtstoffernes velsignelser fortsat i bedste velgående,
fortsat ødelæggende helbredet for et hobetal af mennesker.
Særlig sårbare er grupper der sværger til en sund livsstil
,
forsvarsløse over for de talrige sundhedsanprisninger af polyumættede planteolier.

De fleste af os er så vant til at høre, at mættet fedt skader helbredet, mens flerumættede fedtstoffer forbedre det,
at anbefalingerne fra eksperter som Mary Enig, Ray Peat, og Bruce Fife kræver en mental omstilling.

Genindfør smør af mælk fra mælkekvæg på græs, genindfør svinefedt og talgprodukter i kosten,
samt andre traditionelle mættede fedtstoffer som kokosolie.
Rens din kost for raps-, majs- og sojaolie. Hold dig væk fra alt, der indeholder flerumættede fedtstoffer.
Kys tofu farvel, og glem sojamælk, sojayoghurt, sojaost, sojaprotein og sojalecitin.

For en god ordens skyld, siger Peat, bør man holde sig væk fra industrielt opdrættet fjerkræ.

..
Du kan også deltage i den 21. århundredes kostrevolutionen, ved at
sende lagre af flerumættede vegetabilske olier til maling- og lakfabrikker,
mens du selv fylder køkkenet med sunde mættede fedtstoffer som økologisk kokosolie, smør, æg og kød fra dyr fodret på græs.

CJ Puotinen

Frit efter Unhealthy Vegetable Oils? og
"Foods To Avoid"

(Indlægget er en "reaktion" på min irritation over to lavkarbo-venners evindelige diskussioner (med mig) om,
at mættet fedt er det rene d j æ v e l s k a b, og at det er meeeegt bedre for helsen, at hælde vegetabilske olier i sig, i stride strømme,
end at bruge animalske fedtstoffer og den fryyyyygtelige kokosolie. )
Så kommer det også oss til gode Anisa
Jeg har alltid vært veldig glad i saltet meierismør, men siden Bremyk (70% smør og 30% rapsolje)
kom på markedet har jeg foretrukket den.
Bremyk har vært mer praktisk å bruke - blir mye fortere smøremyk, enn 100% meierismør.
Har også til tider brukt rapsolje... men nå er det jo bare å trøkke til med meierismør til den store Gullmedalje

Dagbladet er vel den avisa i Norge som kjører mest på "Fakta & Riktig"-forsider om Helse / Kost / Trim / Slanking (+ Sex selvfølgelig )
Jeg er så skuffa over Dagbladet!! De har (og har alltid hatt) eminente skribenter og illustratører -
også er hovedoppslag og hovedtema i bilagene stadig lagt på til lavmål og undermål

Eksempel fra ifjor høst - 10 fakta om fett Nå vil kostholdsekspertene knuse fettmytene
som de har hentet herfra: http://www.klikk.no/helse/dinkost/er...icle605711.ece
(legger inn hele artikkelen fra klikk.no - finner ikke noen copyright eller disclaimer)

Så OBS! OBS!
Det skal sies at Dagbladet til tider henter inn bedre materiale fra mer pålitelige kilder.
- jeg mener; Mills, Grethe Roede og Nasjonalforeningen for folkehelsen - står jo ikke så høyt i kurs her inne