Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Hovedpine, hodepine og lavt stofskifte

Mennesker med lavt socialt status, lav uddannelse, fattige på penge og med lavt stofskifte - de får mere hovedpine end de bedre stillede. Det siger forskere.... (Efterhånden jeg hører ordet "forskere", får jeg altså kvalme! Læs herunder hvorfor.)

Artikel nr. 1Forskning.no d. 3. maj 2002

"Lavt stoffskifte gir kvinner hodepine. - Vi ser en klar tendens hos kvinner der lavt stoffskifte henger sammen med hodepine. Sammenhengen kan være den samme hos menn, men den statistiske styrken var sterkest hos kvinner, fordi begge er kvinnedominerte sykdommer, sier Hagen. Dette er litt uventa i forholdt til hva forskerne hadde forventa. Man har nemlig trodd at høyt stoffskifte henger sammen med hodepine.

Det statistiske materialet. Hagen og hans kollegaer ved St. Olavs Hospital i Trondheim har undersøkt forholdet mellom blodtrykk målt mellom 1984 og 1986 (HUNT-1 med undersøkelse av 77 310 personer), og den etterfølgende risikoen for å utvikle ikke-migrenøs hodepine ved oppfølging 11 år seinere.

I tillegg har de gjennomført en tverrstudie på de som ikke hadde hodepine ved den første undersøkelsen, og som også deltok på den andre undersøkelsen (HUNT-2) i 1995-1997 (22 720 personer). 28 prosent av dem (6 317 personer) rapporterte at de hadde fått hodepineplager i den andre undersøkelsen."
    Les mer...

Men blot godt og vel kun 2½ måned tidligere.......

Artikel nr. 2 i Dagens Medisin d. 22. februar 2002

"Lavt stoffskifte gir sjelden hodepine. Lav forekomst av hodepine henger klart sammen med lavt stoffskifte, viser en ny undersøkelse. - Det er motsatt av hva vi hadde forventet, sier overlege Knut Hagen ved St Olav Hospital.

Har du lavt stoffskifte, er det mer sannsynlig at du slipper unna hodepine enn hvis stoffskiftet er høyt. Dette viser nye tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (Hunt). Tallgrunnlaget for disse resultatene er solid: 51.383 nordtrøndere over 20 år har svart på et spørreskjema om hodepine."
    Les mer...

Den samme "forsker" (Knut Hagen); det samme undersøgelsesgrundlag (HUNT) og med kun 2½ måneder imellem: 2 fuldstændig modsatte "videnskabelige nyheder"?

Får vi mere eller får vi mindre hovedpine af lavt stofskifte?

Eller er det bare endnu et bevis på, at den såkaldte evidensbaserede forskning kan bruges til, på samme tid at bevise og modbevise præcis de samme påstande!

Hele den aktuelle paradigme gældende behandlingen for lavt stoffskifte er netop baseret på den såkaldte "videnskabelige evidens", dvs. de resultater som en flok døde computere finder frem som statistiske fællesnævnere for snart hvad som helst.... Derfor bliver så mange stofskiftesyge, fortsat syge.... trods behandlingen, og derfor bliver endnu flere stofskiftesyge aldrig behandlet, fordi den "evidensbaserede medicinske forskning" siger, at man er ikke syg før TSH-tallet runder de 10....

Hvordan kan en overlæge gå ud og modsige sig selv med kun en måneds mellemrum og ingen bekymrer sig om det? Hvor mange mon lignende computer-matematik-statistisk "hokus-pokus-medicinsk-forskning" er publiceret og implementeret i behandlinger af hvor mange andre sygdomme, til skade for hvor mange andre patienter end os?

Er lægerne blevet totalt hjernedøde?

Jeg har tidligere postet en tråd om den fandensskabte "evidensbaserede forskning". Den kan læses her, indlæg nr. 2.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Hovedpine, hodepine og lavt stofskifte

Go' aften Anisa

Jeg har (heldigvis) sjelden hodepine, og det er egentlig litt rart for jeg har så stive og stramme muskler i nakke og skuldre at en lege mente at blodgjennomstrømmingen til hodet ble mindre pga "tyrenakken" min

Hva Dr Hagen og hospitalet gjelder, så burde de kanskje få en mail med det samme innhold som ditt innlegg - og selvfølgelig også med spørsmål om hvordan dette er MULIG.

Eller kanskje vi skal spørre lommelegene
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Sv: Hovedpine, hodepine og lavt stofskifte

Jeg har mye hodepine, jeg. Migrene. Vet ikke om det faller sammen med perioder når stoffskifte er lavt, det går jo an å ha flere sykdommer samtidig. Må imidlertid si at jeg har stusset litt over det jeg har lest om at personer med lavt stoffskifte skjeldent har hodepine

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Jeg har mye hodepine før-under-etter mens. Det slår aldri feil, er helt til å stole på. Det er intenst vondt nesten fra halsen/nakken og opp. I denne perioden er vel østrogennivåene høyere og behovet for stoffskiftehormoner størst.

Stramme nakke- og halsmuskler har jeg både da og ellers, men likevel kommer hodepinen kun i denne perioden. Samtidig med hodepine hovner også kjertler foran ørene og under kjeven opp. Smertestillende demper, men fjerne ikke smerten før det har gått minst et døgn, så det blir noen doser. Bruker kun reseptfrie tabletter.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Jeg har aldri vært plaget av hodepine - hverken før eller etter hypothyreose. Heller ikke nå med thyroksin. Heldigvis!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Jeg er ofte plaget av hodepine, men ikke av migrene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det er skikkelig håpløst at man sier det ene og så det andre ja. Man virkelig lyst til å ta den forsken seriøst da.

Ser en del her har svart på hvordan de er i forhold til hodepine og stoffskifte, så jeg kan godt fortelle min erfaring.

Da jeg begynte å bli veldig dårlig for 2,5 år siden begynte det med mye hodepine og jeg fikk faktisk også migrene anfall. Jeg har medisiner for dette. Heldigvis har kiropraktor hjulpet meg her så da holder jeg det unna.

Men jeg har "ofte" hodepine. Ved den minste anstrengelse som krever tankekraft får jeg hodepine. Jeg er sykemeldt nå, så da klarer jeg meg, men skal jeg på møte eller ting jeg må konsentrere meg eller følge med på får jeg hodepine.

Da jeg vokste opp hadde jeg aldri hodepine. Jeg visste ikke engang hvordan det var da jeg var 20 år! Så dette er ikke vanlig for meg.

Nå har jeg alle typer snart tror jeg. Jeg har tung i hode, vondt i hele hode, skjærer til noe vanvittig i kortere intevaller osv. Så for meg er dette helt klart linket til stoffskiftet mitt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Den samme "forsker" (Knut Hagen); det samme undersøgelsesgrundlag (HUNT) og med kun 2½ måneder imellem: 2 fuldstændig modsatte "videnskabelige nyheder"?

Får vi mere eller får vi mindre hovedpine af lavt stofskifte?

Eller er det bare endnu et bevis på, at den såkaldte evidensbaserede forskning kan bruges til, på samme tid at bevise og modbevise præcis de samme påstande!
    Tak for kommentarer, men tråden handler mindre om hovedpine og mere om forskning, hvor man øjensynligt kan nå frem til fuldstændig modsatte resultater om det samme, her hovedpine vs lavt stofskifte.

Min pointe er så, hvor meget kan vi, i bund og grund, stole på "medicinsk" forskning, når den bygger på statistik og matematik? Ikke på klinisk medicinsk erfaring. Jeg har forleden læst flere artikler om lavt TSH, hvor forskere netop mener at de kan bevise, at lavt TSH øger fare for kræft, hjertedødsfald, dødsfødsler osv. Det er jo bullshit, men det skriver de og folk (og andre læger).... tror på det. Hypothyreose-patienter bliver sat ned i medicindose og... bliver hundesyge, fordi deres læger behandler blodprøveresultater - ikke sygdommen.

Det er dette som er pointen med denne tråd: "medicinsk matematik når den er værst"!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Egentlig burde vi skrive til denne forskeren og spørre hva han driver med. For det ser jo unektelig ut som en sandkasselek som barnehagebarn bedriver, ja-nei-ja-nei-ja -nei-johohoho. Så forskning kan det umulig være. Det er skremmende. Og takk Anisa, for at du fant dette! Jeg ble helt målløs da jeg leste det.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

JA-NEI signal sendt samtidig ,finner vi jo i schizofreni!!!
    Kommer vi til et lyssignal der både rødt og grønt lyser samtidig, blir jo alt feil.
    Det er det denne forskeren driver med.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  2. Bihuler/hodepine og lavt stoffskifte..
    Av b-e-a i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 7
    Siste melding: 14-10-07, 13:37
  3. Har min søn på 16 år også lavt stofskifte????
    Av ninus i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-07, 22:05
  4. Slem hovedpine!
    Av gitteh i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 10
    Siste melding: 15-04-07, 11:27
  5. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Søkeord for denne tråden