Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    2

Exclamation Jeg har følt meg i dårlig form i flere år. Trenger hjelp!

Hei! Jeg er ny her inne, håper på å få tilbakemeldinger på prøvesvar. Jeg har følt meg i dårlig form i flere år; svært plaget med at jeg fryser hele dagen og om nettene, svimmelhet, prikking i hendene, manglende kjønnsdrift og svingende humør- mye nedstemt. Tok blodprøver i februar 2010:
    B-hb 12.9 (11.5-15.0)
    S-alat 37 (10-45)
    S-alp 38 (0-150)
    S-asat 27 (15-35)
    S-FT4 12.0 (9.0-20.0)
    S-gluk 4.9 (4.0-6.3)
    S-gt 24 (0-45)
    S-hdl 1.4 (0.8-2.1)
    S-kol 4.5 (3.3-6.9)
    S-kreat 62 (50-90)
    S-TSH 2.37 (0.30-4.50)

Tok nye blodprøver i desember 2011:

Anti-TPO 52 (0-100)
    TSH 3.48 (0.3-4.5)
    FT4 11.4 (11.0-23.0)
    FT3 5.2 (3.6-6.0)

Jeg skal til lege om et par uker. Ønsker å ta opp med ham om det kanskje er noe i veien med stoffskiftet, men kan ikke så mye om dette selv. Kan nevne at moren min har lavt stoffskifte og at datteren min på 6 år også har noe lavt stoffskifte, foreløpig ikke så lavt at hun medisineres. Veldig takknemlig om noen kan gi meg noen synspunkter/tilbakemeldinger!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Trenger hjelp!

Hei Mumle!
    Stoffskiftesykdom har dessverre lett for å være arvelig, og det kan bruke lang tid på å utvikle seg. Ofte kan man gå med symptomer i lang tid, før (hvis) blodprøveverdiene havner utenfor legenes referanseområde. Symptomene du nevner samsvarer jo med lavt stoffskifte, noe du sikkert kjenner igjen fra moren din? Flere symptomer på lavt stoffskifte finner du i denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=7931&page=2.

Jeg har følt meg i dårlig form i flere år; svært plaget med at jeg fryser hele dagen og om nettene, svimmelhet, prikking i hendene, manglende kjønnsdrift og svingende humør- mye nedstemt.
    Kan nevne at moren min har lavt stoffskifte og at datteren min på 6 år også har noe lavt stoffskifte, foreløpig ikke så lavt at hun medisineres.
    Tok blodprøver i februar 2010:
    B-hb 12.9 (11.5-15.0)
    S-alat 37 (10-45)
    S-alp 38 (0-150)
    S-asat 27 (15-35)
    S-FT4 12.0 (9.0-20.0)
    S-gluk 4.9 (4.0-6.3)
    S-gt 24 (0-45)
    S-hdl 1.4 (0.8-2.1)
    S-kol 4.5 (3.3-6.9)
    S-kreat 62 (50-90)
    S-TSH 2.37 (0.30-4.50)

Tok nye blodprøver i desember 2011:

Anti-TPO 52 (0-100)
    TSH 3.48 (0.3-4.5)
    FT4 11.4 (11.0-23.0)
    FT3 5.2 (3.6-6.0)
    Blodprøvene dine viser at du ligger lavt på FT4, såvidt innenfor referanseområdet. Det ser ut som om prøvene dine har vært hos to forskjellige laboratorier, siden referanseområdene er ulike, men det ser ut for meg at du har en synkende FT4 fra den ene prøven til den andre, og en stigende TSH. Dette kan være tegn på at du har stoffskiftesykdom under utvikling, men ikke autoimmun type (Hashimoto's), siden din anti-TPO er midt i.

Jeg skal til lege om et par uker. Ønsker å ta opp med ham om det kanskje er noe i veien med stoffskiftet, men kan ikke så mye om dette selv. Veldig takknemlig om noen kan gi meg noen synspunkter/tilbakemeldinger!
    Her kommer det litt an på hva slags lege du har. Forhåpentligvis er det en som kan være villig til å se litt lengre enn bare prøvesvarene dine! I din situasjon ville jeg argumentert for å få en prøvebehandling med stoffskiftemedisin, ut fra at

- Du har en familiehistorie med stoffskiftesykdom
    - Du har symptomer som er forenlige med stoffskiftesykdom, som har utviklet seg over tid
    - Du har blodprøveverdier som har utviklet seg negativt over tid (dvs i retning lavt stoffskifte)

I tillegg kan du be om å få tatt noen flere blodprøver, som pleier å ligge lavt hos pasienter med lavt stoffskifte: Ferritin, D-vitamin, vitamin B12, sink og selen. Det er lurt å skrive ned, før du skal til legen! Lag deg gjerne en liste over de symptomene du har, og ta med - eller skriv et brev og send på forhånd, hvis du synes det er lettere enn å gjøre rede for alt mens du sitter der.

Jeg ønsker deg lykke til , og håper du får hjelp når du kommer til legen din - slitsomt å gå med slike symptomer som du beskriver. Fortell gjerne hvordan det gikk?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hei og velkommen hit!

Jeg har i en årrekke slitt med samme symptomer som deg og har også lav FT4, men dog verdier innenfor normalområdet så det er ikke så lett å få hjelp..
    Legen min har nå tatt alt av blodprøver for det han mener det kunne være, så jeg vet at jeg IKKE HAR b-vit. mangel, jernmangel, d-vit. mangel, hjertefeil, slag, problemer med lungene, problemer med nyrene, høyt kolestrol, diabetes, osv..! Til gjengjeld vet jeg ikke HVA som feiler meg annet enn sterke indikasjoner.. Jeg har lest meg opp litt her på forumet og fått utskrift av alle mine blodprøver gjennom mange år, slik at jeg selv kan se på dem og hvordan de har forandret seg. FT4 har vært jevnt lav siden 1989 for min del, nedre del av normalområdet og av og til under, mens TSH har variert i nedre del av normalområdet. FT3 derimot viser en jevn nedgang. Mulig verdiene er helt annerledes når jeg til tider har følt meg bra, men DA har jo ikke gått til legen og tatt blodprøver for å finne ut hvorfor jeg følte meg bra selvfølgelig, selv om dette sikkert hadde fortalt mer enn noe annet hva som er feil når jeg ikke er bra..
    Fikk meg legetime hvor jeg tok opp at jeg til tross for "normale verdier" fortsatt trodde at den dårlige forma mi skyldtes stoffskifte el. sviktende binyrer. Omsider har jeg nå fått henvisning til spesialist da legen til slutt innrømte at dette visste han ikke nok om til å finne ut av! Så nå går jeg her og VENTER...
    Har forresten også stoffskiftesykdom i nærmeste slekt og har selv hatt opphovnet skjoldbruskkjertel.

Anbefaler deg å ta nye prøver av stoffskiftet ditt og kanskje også av binyrefunksjonen. Hvis legen sier at stoffskiftet ditt er helt fint, så sørg for å få tatt blodprøver av alt annet som kan gi liknende symptomer. Når andre årsaker er utelukket er det lettere å få henvisning til spesialist! Men kanskje har du en OK lege som finner ut av det, el. sender deg til spesialist uten å måtte gå den lange veien.

Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Jeg har følt meg i dårlig form i flere år. Trenger hjelp!

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumle Vis post
    Jeg skal til lege om et par uker. Ønsker å ta opp med ham om det kanskje er noe i veien med stoffskiftet, men kan ikke så mye om dette selv. Kan nevne at moren min har lavt stoffskifte og at datteren min på 6 år også har noe lavt stoffskifte, foreløpig ikke så lavt at hun medisineres. Veldig takknemlig om noen kan gi meg noen synspunkter/tilbakemeldinger!
    En læge, der lader en lille pige gå ubehandlet med "noe lavt stoffskifte", og som ignorerer både arven og det totale symptombillede, er ikke værd at sætte sit lid til, Mumle. Det kan være, at du er gået så længe i dårlig form, at det kan være svært finde energi til "en ny begyndelse", men hvis ikke for din egen, så for din datters skyld - håber jeg, at du alligevel kan finde restkræfter til at finde en ny læge.

Der er ikke noget som hedder "noe lavt stoffskifte", og da slet ikke hos et barn på 6 år - i voksealderen i mange år fremover, hvor behovet for hormoner er svingende mellem "meget og mere", og hvor mangel kan have vidtrækkende konsekvenser for barnets fremtid.

Når en læge ikke lader sig bevæge af ansvarsfølelse for et barns helbred og skæbne, vil h*n være endnu mindre motiveret til at gøre det for en voksen. Både du og din datter har brug for en ny læge, og at finde ham/hende kan kun gå for langsomt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Hei Mumle!
    Stoffskiftesykdom har dessverre lett for å være arvelig, og det kan bruke lang tid på å utvikle seg. Ofte kan man gå med symptomer i lang tid, før (hvis) blodprøveverdiene havner utenfor legenes referanseområde. Symptomene du nevner samsvarer jo med lavt stoffskifte, noe du sikkert kjenner igjen fra moren din? Flere symptomer på lavt stoffskifte finner du i denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=7931&page=2.

Blodprøvene dine viser at du ligger lavt på FT4, såvidt innenfor referanseområdet. Det ser ut som om prøvene dine har vært hos to forskjellige laboratorier, siden referanseområdene er ulike, men det ser ut for meg at du har en synkende FT4 fra den ene prøven til den andre, og en stigende TSH. Dette kan være tegn på at du har stoffskiftesykdom under utvikling, men ikke autoimmun type (Hashimoto's), siden din anti-TPO er midt i.

Her kommer det litt an på hva slags lege du har. Forhåpentligvis er det en som kan være villig til å se litt lengre enn bare prøvesvarene dine! I din situasjon ville jeg argumentert for å få en prøvebehandling med stoffskiftemedisin, ut fra at

- Du har en familiehistorie med stoffskiftesykdom
    - Du har symptomer som er forenlige med stoffskiftesykdom, som har utviklet seg over tid
    - Du har blodprøveverdier som har utviklet seg negativt over tid (dvs i retning lavt stoffskifte)

I tillegg kan du be om å få tatt noen flere blodprøver, som pleier å ligge lavt hos pasienter med lavt stoffskifte: Ferritin, D-vitamin, vitamin B12, sink og selen. Det er lurt å skrive ned, før du skal til legen! Lag deg gjerne en liste over de symptomene du har, og ta med - eller skriv et brev og send på forhånd, hvis du synes det er lettere enn å gjøre rede for alt mens du sitter der.

Jeg ønsker deg lykke til , og håper du får hjelp når du kommer til legen din - slitsomt å gå med slike symptomer som du beskriver. Fortell gjerne hvordan det gikk?
    Hei igjen! Var hos legen i går. Han hadde tittet på prøveresultatene før jeg kom. Jeg hadde også tatt mange blodprøver allerede i 2007, da jeg først begynte å merke tegn på dårlig form. På daværende tidspunkt hadde TSH vært på 1.2 og FT4 på 13. Særlig TSH-verdiene har jo endret seg i negativ retning de siste årene.Han syntes også at både FT4, FT3 og Anti-TPO var veldig i grenseland. Kombinert med mine symptomer var han ikke i tvil om å anbefale oppstart av medisinering. Jeg har begynt med 25 mg Levaxin og skal ta blodprøver hver 4. uke framover. Ble kjempeglad jeg - og veldig spent på om jeg vil merke endring framover!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumle Vis post
    Kombinert med mine symptomer var han ikke i tvil om å anbefale oppstart av medisinering. Jeg har begynt med 25 mg Levaxin og skal ta blodprøver hver 4. uke framover. Ble kjempeglad jeg - og veldig spent på om jeg vil merke endring framover!
    godt du har en læge, der tæller symptomerne med!

Men 25 µ er en meget lille dosis, så hold godt øje med, hvordan kroppen opfører sig - og vent ikke for længe med at gøre noget, hvis formen går nedad. 25 µ er for de fleste at regne for en barnedosis og derfor bare et skridt på vejen. 1,5-2 µ pr. kilo kropsvægt har jeg læst, man må beregne - og de 2 µ er det, jeg oftest har set angivet.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Jeg har følt meg i dårlig form i flere år. Trenger hjelp!

Pass på å øke dosen med jevne mellomrom, ellers ender du med å bli enda sykere enn du er nå. Og du skal dosere deg opp etter symptomer, ikke nødvendigvis bare blodprøvene.

Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose.
    http://www.felleskatalogen.no/medisi...-pharma-560915
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og i skikkelig dårlig form
    Av Lenemor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 23-11-11, 16:02
  2. Normale verdier, fortsatt dårlig form.
    Av Evelina i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 33
    Siste melding: 26-03-10, 23:28
  3. Svar: 36
    Siste melding: 27-10-08, 22:15
  4. Dårlig form, avvik i prøvesvar?
    Av Hsn i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 17-08-07, 13:17
  5. Dårlig form - urgh !
    Av Leya i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 29-07-07, 11:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn