Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    48
    Meldinger
    26

Standard Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO

Tenkte å se litt nærmere på noen blodprøver min far fikk i dag. Har vært mistanke om lavt stoffskifte, og disse resultatene bekrefter vel dette, eller hva?

Anti-TPO = 86, ref 0-34
    Fritt T4 = 19.2, ref 12-22. Tror den lå på 16 forrige gang den ble målt
    TSH = 4.3, ref 0,2-4,2. Har ligget rundt 3 og 4 tidligere ved et par målinger

Hvilken type lavt stoffskifte er dette? Hashimoto? Graves?

Hvilken medisin/behandling er i såfall best ved denne type?

Han fikk resept på Levaxin i dag..... Blir det riktig når T4 er såpass høy da?

Andre prøver som anbefales for å finne ut mer om hvilken form for lavt stoffskifte han har?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO

Hashimotos, eller thyreoiditt er en kjertelbetennelse som man detekterer ved målingen anti-TPO. Den er i en gråsone. Over 100 regnes som mer sikker, så det er ingen klar påvisning iallfall.

Graves er hyperthyreose og blodprøven TRAS må være over 1 for at man har dette.

Jeg kan ærlig talt ikke se av disse prøvene at det er noe iveien med stoffskiftet.
    Levaxin får man for underfunksjon i kjertelen.
    Levaxin inneholder syntetisk T4, og målingen fT4 vil da bli enda høyere.
    Og den skulle jo være høy nok for en pappa skulle jeg mene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    48
    Meldinger
    26

Synes dette virker i grenseland jeg også, selv on anti-TPO er noe høy og TSH er jevnt høy. Derfor jeg lurte på om det var andre prøver som kunne bekrefte hypothyreose på en sikrere måte....

Veit han har sjekka kortisol morgen via blod. Den var 700, som er noe høyt. Men er vel bedre å få sjekka denne ved spytt.

Synes uansett i og med at T4 er høy nok at det er litt rart at Levaxin skal brukes, eller? Vært interessant å vite hva T3 er kanskje.

Hva er standard behandling på tyreoditt, dvs betennelse i kjertelen? Og hvordan er som regel T4 ved tyreoditt og økende TSH? Er det da en selvfølge at T4 synker i takt med TSH?

For å si det sånn så har min far de fleste symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har selv ME så jeg vet hva jeg snakker om. I motsetning til hans standard hypothyreose med betennelse i kjertel, som vel over 90% har, mistenker jeg å ha hypotyreose 2. To vidt forskjellige typer lavt stoffskifte det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det som de kaller stoffskifteprøver er jo ikke prøver av stoffskiftet.
    De kan ikke vise noe somhelst om hva stoffskiftet er - bare at hormonene er tilstede.
    Og prøven tas jo i blodet.....
    Det blir som å telle antall arbeidere på pendlertoget til byen om morgenen og anta at det blir gjort mye hvis det er mange arbeidere med.

Det finnes mange blodprøver man kan ta som vil vise hvordan kroppen reagerer under det stoffskiftet den lever under.
    Jeg har kaldt dem sekundære stoffskifteprøver og er sikker søkbart her.
    Totalkolesterol er jo en slik markør.
    Tolking bør være varsom : Om feks. totalkolesterolet er høyt er det ikke ensbetydende med at lavt stoffskifte er årsaken, men hvis andre markører også peker i samme retning har man jo tendens.
    Hvis man måler høye verdier av stoffskiftehormoner i blodet, og pasienten har et symptombilde som peker på lavt stoffskifte - samtidig med at flere av de sekundære blodprøvene bekrefter dette - har man en sak.

Dette er typisk for hypothyreose 2 (celleresistens) Det er flere former og noen kan avsløres med gentester.
    Og behandlingen er : Levaxin og eventuelt Liothyronin.
    Så mye pasienten tåler før hjertet får banketendenser.
    Noen må høyere i verdi enn dette og må gå på betablokkere for å stabilisere hjertet.
    Man forsøker å skaffe cellene stoffskiftehormoner ved å skape et trykk på cellereseptoren av at det er mange hormoner tilstede.

Standard behandling av thyreoiditt finnes ikke.
    Man har forsøkt steroider og noen råder folk til å ta selen, men man lar stort sett betennelsen bare å lov å ødelegge kjertelen. (det kan vel være standard at behandling mangler)
    Årsaken kan være at man stoler på Levaxinens velsignelse.
    Betennelsen bruker et par år på å ødelegge kjertlen, etter det har man ikke kjertelbetennese mer - men må leve med konsekvensene av å ikke ha noen kjertel.
    Man må finne seg i å leve i en tilstand (syndrom) hvor man må lære å tenke og oppføre seg som en kjertel.
    Kjertlen produserer ikke mer og uten at man spiser det den en gang produserte vil disse forsvinne fra blodet. fT4 vil bli null og TSH skyhøy.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    48
    Meldinger
    26

Er det ikke noen måte å unngå at kjertelen dør ut på? Kan Levaxin eller annet brukes for å unngå dette? Og hvilke konsekvenser er det å leve uten denne kjertelen?

Når skal Levaxin, Liothyronin, Armour elelr en kombinasjon av flere brukes?

Min far har høyt totalkolesterol og høye triglyserider. Han har Familiær hyperkolesterolemi(FM) og hadde for 2 år siden hjerteinfarkt grunnet dette. Går derfor på bl.a betablokkere i dag grunnet dette. Plages mye med hjerteflimmer. Kan lavt stoffskifte ha forårsaket hjerteplagene?

Han har også høyt Ferritin nivå (ca 400). B12 er ganske normal (rundt 300). Hva heter blodprøven for å sjekke Karotener?

Tyreoditt/kjertel betennelse er vel ikke det samme som hypotyreose 2? Trodde det var to forskjellige tilstander med 2 helt forskjellige måter å utvikle lavt stoffskifte på. Hvilke gentester eller andre tester kan påvise hypotyreose 2? Har binyretretthet og sekundær gonadesvikt noe med hypo 2 å gjøre?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
    Min far har høyt totalkolesterol og høye triglyserider. Han har Familiær hyperkolesterolemi (FM) og hadde for 2 år siden hjerteinfarkt grunnet dette. Går derfor på bl.a betablokkere i dag grunnet dette. Plages mye med hjerteflimmer. Kan lavt stoffskifte ha forårsaket hjerteplagene?
    Ja, det kunne det: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9437 Ellers kan du google på hypothyroidism heart diseases og du vil finde en del spændende læsning herom.

Har du også selv hyperkolesterolæmi, Cossie? De arvelige anlæg plejer at krydse mellem kønnene fra generation til generation. Er din fars hyperkolesterolæmi diagnosticeret med en gentest? Hvis svaret er nej til begge, er det altså ikke sikkert at din far har familiær hyperkolesterolæmi, men et "almindeligt" højt kolesterol, som følge af evt. mange år med latent hypothyreose. Højt kolesterol er et af hovedsymptomer på hypothyreose og hvis den syge tillige lever af fedtfattig (og lavkalorie) kost, plejer kolesteroltallet sprænge alle rammer.

I tilfælde af at din far evt. behandles med statiner, vær opmærksom på at lægerne ved IKKE, at hypothyreose-syge ikke skal have større doser af statiner, end max. 40 mg/døgn. Det bliver overset vældig ofte, med yderligere helbredsskade til følge. Mere om kolesterol i forummet: Kolesterol

God bedring med din far, Cossie
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

En kjertelbetennelse er en forbigående tilstand man ikke har botemidler mot.
    Levaxin kan ikke hindre dette i å gå sin gang.
    Levaxin er syntetisk T4 og brukes som en erstattning for det kjertlen en gang produserte - når betennelsen nærmer seg slutten, og er en livslang foreteelse.
    Samme gjelder for Thyroid (feks Armour)
    Liothyronin er syntetisk T3 og brukes i spesielle tilfeller sammen med Levaxin.
    Thyroidene inneholder både T4 og T3.

Jo, stoffskiftet foregår jo ikke i blodet - det er bare lagring og transport som skjer der.
    Hver eneste celle i hele kroppen har reseptorer for stoffskiftehormoner (T3), og det er først når T3 er kommet inn i cellene at stoffskiftet kan starte.
    Det T3 i hovedsak gjør, er å åpne for oxygen til cellen - omtrent som når man åpner trekken på en gammel vedovn. Da blir det varmere.

Nåer det ikke varmen som er hovedsaken her, men et biprodukt av stoffskifteaktiviteten som jo også er serdeles nyttig - og målbar.

Ferritin er et akuttfaseprotein.
    Det vil være høyt når kroppen har aktive prosesser. Men det reagerer jo på litt forskjellig så en bør være forsiktig med å tolke denne uten andre data.

S-karotener er en blodprøve som kan si noe om hvor fort karoten omdannes til A-vitamin. Det er stoffskiftet som bestemmer hastigheten og vel lavt stoffskifte vil karotenet hope seg opp fordiu det ikke går fort nok.
    Ikke alle labber gjør denne analysen.

Tyreoiditt er en betennelse som kun foregår inne i kjertelen, og ødelegger denne.
    Stoffskiftet foregår ikke der, eller i blodet, men ute i alle kroppens celler.
    Hypotyreose2 er en celletilstand som gjør at cellen ikke får tak i de stoffskiftehormonene som er i blodet.

Binyrer og gonader har ikke direkte med hypothyreose2 å gjøre, men når stoffsiftet er lavt vil alle kroppens funksjoner bli påvirket av dette.
    Også de nevnte.

Lignende tråder

1. Hvilken blodtype har du?
    Av kris i forumet Meningsmålinger
    Svar: 19
    Siste melding: 12-03-10, 09:49
  2. Under hvilken bolk hører jeg hjemme???
    Av Hege i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 51
    Siste melding: 07-02-08, 20:50
  3. armour - hvilken dose er økonomisk fordelsaktig?
    Av Marianne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 10-10-07, 19:48
  4. Hvilken endokrinolog anbefaler dere?
    Av Dolphin i forumet Endokrinologer
    Svar: 3
    Siste melding: 01-03-07, 21:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg