Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard Havnet her igjen!!

Vel etter operasjon og kreftfunnet ser det ut til at ejg havner blant høyt stoffskiftegjengen igjen!!! På grunn av diagnosen må stoffskiftet legges høyt sier legene.. Dette kan jo bli moro!!!!
    Siste måling var Ft4 18,7
    og tsh 0,2
    Dette var så normalt at jeg må opp på mer Levaxin .....

pandalakris Gjest

Standard

Du vil ikke få høyt stoffskifte i den forstand som hyperthyreosepasienter har!! Grunnen til at du skal ligge litt høyt i stoffskifte,er at man da undertrykker TSH,som er "mat" for kreftcellene. Men du vil ikke bli hyper og ha hypersymptomer. Høyeste dose med thyroxin, er den som undertrykker TSH,uten at du får hypersymptomer. Siden du nå har en TSH på 0,2 er den i realiteten nesten undertrykket. Legene vil helst at den ligger på under 0,05. Og en FT4 på 18,7 er helt greit. Så du skal ikke høyne thyroxindosen din mer enn noen få mg i uken. Da kan du nemmelig oppleve at du kan få hypersymptomer!! Tenker at hvis du høyner med 25mg i uken,så vil du nå målet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Oki, dette viste jeg ikke . Beklager. Men ihvertfall så har jeg nå øket dosen med Levaxin.
    Uken ser da sånn ut:
    6 dager med 150 mcg og 1 dag med 200 mcg.

Så får vi se hvor det går.

Men, hvor hører man egentlig hjemme her på forumet da?? Jeg mener, stoffskiftet mitt er ikke lavt, ikke høyt...... er operert. Burde vært en egen plass for oss opererte... kanksje jeg ikke hører hjemme her i det hele tatt?????

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard Under hvilken bolk hører jeg hjemme???

Under hvilken bolk hører jeg hjemme???
    Jeg har operert bort kjertelen, de fant kreft, har ikke høyt stoffskifte lenger, heller ikke lavt....
    Går på Levaxin: 6 dager 150 mcg 1 dag 200 mcg.
    Frovirret jeg??? Neida ikke i det hele tatt......
    Kanskje jeg ikke hører hjemme her i det hele tatt??????
    Hjelp!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De som har fjernet kjertelen er ofte i hypo-gruppen på thyroid.about.com forumet. og noen på hyper-forumet der.
    Det må du selv velge, alt ettersom du føler for det....
    Hvordan har du det?
    Dosen er ikke så interessant, men FT4 og FT3 og TSH.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    De som har fjernet kjertelen er ofte i hypo-gruppen på thyroid.about.com forumet. og noen på hyper-forumet der.
    Det må du selv velge, alt ettersom du føler for det....
    Hvordan har du det?
    Dosen er ikke så interessant, men FT4 og FT3 og TSH.

nora
    oki....
    Vet foreløpig bare at FT4 er på18,7 og TSH er på 0,2.............................

pandalakris Gjest

Standard

Ja vi havner desverre mellom to stoler. Og det burde kanskje ha vært et forum for oss opererte. Det kan jeg skrive en mail til administrator om. Jeg vil anbefale deg at du melder deg inn i Norsk Thyreoideaforbund. Det er jo de som har utvalg for opererte. Vi hører på mange måter hjemme i kreftforeningen,men der er det ikke noe eget for oss. Jeg kommer til å jobbe litt mot kreftforeningen,for å se om de kan bidra med noe nyttig for oss.
    Dosen din ser helt grei ut. Jeg ligger selv på 150x5 og 175x2 i uka. Du vet at du kan få 25mg tabletter? Det er bedre å dele dosen jevn utover.

Gjest

Standard

Hei!

Har også lurt på hva jeg er nå??. Graves ,Høyt stoffskifte behandlet med radiojod- fikk lavt stoff skifte og hvor er jeg nå??. Liker å ligge litt høyt med prøvene, men ennå ikke stabilisert. 175 mg Levaxine 4 dager i uka og 150 mg 3 dager i uka. Hva blir man etter en behandling- regnes man under hyop eller hyper eller har jeg rett og slett Graves resten av livet??

Søs

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hypothyreose betyr lavt stoffskifte.
    Dette kommer av at kjertelen på en eller annen måte er blitt uvirksom eller er fjernet.
    Kjertelproduksjonen må derfor erstattes på en eller annen måte.
    Som Hypothyreosesyk må man altså selv overta kjertelens oppgaver. Det gjelder også å finne den Thyroxinen som virker best på en og overta å finne den rette dosen selv.
    Om den Thyroxinen som Legen velger for deg ikke funker, så klag.
    Legene tror at alt er såre vel med alle untatt 10-12% !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De på hyper-forumet på thyroid.about.com sier at gjennomsnittlig dose for dem som har fjernet kjertelen er 175µg.

Men hvis du føler deg ok på nåværende dose da er det ok.

etter thyca må man ha lav TSH, men de lærde strides om hvor lavt. En FT4 på 18 er ikke mer enn bitte litt oer midtpunktet. For å sjekke om du er hyper på denne dosen må legen også bestille FT3. Det fins mange skriv som omhandler dette, at man må sjekke FT3. Ved for høy dose T4 så stiger FT3, mens den er normal selv ved høyt FT4 og det betyr at pasienten ikke er hyper.
    http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...l/326/7384/295 og mange referanser i pubmed om at FT3 er forhøyet når en er hyper.

nora

Side 1 av 6 123456 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn