Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
17-06-09, 18:06 #1
Cortison - tegn på overdosering
På det sidste er jeg blevet spurgt ret meget om tegn på overdosering med cortison. Spørgsmål kommer fra nogle personer, der allerede er i en lægeordineret behandling for "stive binyrer" (tak n`Finn). Jeg er ikke ekspert og kommer aldrig til at blive det. Jeg er kun ekspert på min egen "version" af stofskiftesygdom og det jeg kan svare på omkring binyrerne - har jeg allerede svaret på mange gange via PMer til flere personer.
Dertil skal der føjes til, at de alle er i lægeordineret behandling og at de allerede af den grund kan stole på, at disse læger aldrig kunne finde på at ordinere binyrestøtte hvis der var nogen fare forbundet med det og uden at der var en medicinsk grund til det. I stedet for at være overlykkelige for at havne hos de kloge læger.... bliver de ved med at lede og lede efter problemer, der jo ikke findes i netop denne sammenhæng. De stresser, de er angste... og dermed sætter de deres slidte binyrer i hormonel forlegenhed endnu mere, mens meningen var jo det modsatte. Det forringer faktisk effekten af den adrenale genopbygning de er i gang med... Jamen, man kan IKKE finde, hvad der ikke er at finde!
Det er lige som om, at foreligger der ikke en fast facitliste med tegn, symptomer og klart beskrevet bivirkninger man kan forholde dem til - er det ikke godt nok, at lægerne reelt har påtaget sig ansvaret for den ordinerede behandling. Folk leder og leder videre efter forklaringer, der ikke findes og som de ikke kan finde fordi hydrocortison i så små, fysiologiske mængde som 2,5-15 mg x 2-4/dag - IKKE giver kliniske overdoseringssymptomer! Og så absolut ikke hos patienter med "stive binyrer", der netop kendetegnes ved, at de ikke danner cortisol nok i forvejen. Så hvad er problemet?
Man er overdoseret med cortison først når følgende "tegn" er til stede:
- konstant og overdreven eufori,
- et ansigt der er hævet op så det ligner en ballon = "måneansigt",
- vægtøgning i ansigtet OG på kroppen,
- tynd hud og....
- en "fedtpukkel" på ryggen
Og selv hvis man skulle være overdoseret - ville det så absolut ikke føre til adrenal crisis! Hvorfor ikke? Fordi adrenal crisis får man af dramatisk underskud af cortisol, som f.eks. en følge af ubehandlet Addison`s sygdom! Ikke af et TILskud af cortison på sølle små 2,5-15 mg 2-4 gange om dagen.
Adrenal Crisis følger efter så stort et underskud af cortisol, at kroppen reagerer med stærke mavesmerter diarré, opkastning, dyb muskel svaghed og træthed, ekstremt lavt blodtryk, vægttab, nyresvigt, ændringer i humør og personlighed, efterfulgt af chok OG så til sidst adrenal crisis.
Raske personer kan få akut adrenal crisis af et voldsomt chok som følge af en hospitalsindlæggelseskrævende ulykke, skade, operation eller alvorlig infektion. Ikke af et TILskud af cortison på sølle små 2,5-15 mg 2-4 gange om dagen. Et tilskud af cortison vil netop forebygge adrenal criris. Ikke fremkalde det.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-06-09, 18:08 #2
Sv: Cortison - tegn på overdosering
Et af klassiske symptomer på "stive binyrer" er syndrommet: hypoglykemi (lavt blodsukker) og disse ængstelige spørgsmål jeg har modtaget vedr. den formodede overdosering med cortison og den frygtede adrenal crisis, var alle ledsaget af beskrivelse af symptomer, der alle var karakteristiske for hypoglykemi.
Symptomerne på hypoglykemi er forskellige fra person til person og kan være:
- Ubehag, hvis ikke man får mad til tiden, bedring ved at spise lidt, men også sultfølelse lige efter et måltid
- Sultfornemmelse, stærk tørst, hul fornemmelse i maven, trang til mad her og nu samt til fedt, salt og sødt
- Træthed, mathed, udmattelse, kvalme, svimmelhed, frysen, hjertebanken
- Kraftige svedeture, kold og fugtig hud, koldsved, rysten på hænderne, dirren og rysten i kroppen
- Forvirring, uro, ængstelse, angst, manglende koncentrationsevne, håbløshed, grædelyst, depression
- Irritation, humørsvingninger, flyvskhed, aggressivitet, desperation, voldelig adfærd, selvmordstanker
- Hovedpine eller migræne, urolig søvn, søvnløshed, mareridt
- Forstoppelse, madlede om morgenen, fedme eller afmagring
- Føleforstyrrelser, muskelspændinger, infiltrationer, smerter i led og muskler, let til blå mærker
- Prikken i læber og hænder, synsforstyrrelser, ømhed i venstre side af maven ved ribbenskanten
- Besvimelse, vrøvlende tale, kramper, frigiditet og impotens, svækket immunreaktion
- Trang til stimulanser som kaffe, te, alkohol og tobak
- Tilbøjelighed til alkoholisme, afhængighed af stimulanser og medicin, misbrug
- Problemer med udtørring af slimhinder, allergi, astma og epileptiske anfald hos disponerede
- I ekstreme situationer bevidstløshed og død.
En del af symptomerne påvirker nervesystemet, medens andre påvirker hormonsystemet, der igen påvirker psyken. Kilde: "Low Blood Sugar (Hypoglycaemia) The 20th Century Epidemic" by Martin L. Budd
Mange af disse symptomer beskrives også af hypothyreosesyge, hvoraf mange reelt har udviklet, erkendt/uerkendt "stive binyrer" gennem mange år på en ikke velreguleret behandling.... hvilket kan lede til "stive binyrer", som så igen kan fremkalde hypoglykemi....og så, på en eller anden måde - slutter ringen jo.
Uanset om man har "stive binyrer" eller "bare" hypothyreose og har disse symptomer - kan hypoglykemi pacificeres på samme måde, som diabetes. Ved konsekvent kost-regime osv. Og på denne måde kan en del af de plagsomme symptomer ved hypothyreose med/uden "stive binyrer" lettes eller lindres. Men det er vigtigt - hvis nogen ønsker finde ud af mere om hypoglykemi i sammenhæng med "vores" sygdom, at man leder efter kilder, der beskriver og vejleder for den reaktive hypoglykemi. Ikke den, der er diabetes-induceret, selv om kostvejledning og lignende er ens for begge typer.
Så hvis nogen "her og der" er i cortison-behandling for "stive binyrer" og oplever få eller flere af disse symptomer (se listen) - er disse ikke et tegn på overdosering med cortison, fordi overdosering med cortison kan ikke ske på så små, fysiologiske doser som tilfældet er + selv ved høje terapeutiske doser kan ikke give netop disse symptomer.
Håber meget, at folk vil falde til ro nu, og lade deres stakkels binyrer regenerere i fred.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-06-09, 22:58 #3
Takker for veldig bra infor, dette var nyttig.
Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
25-06-09, 11:18 #4
Ja, dette var fin info!

Men, hva med underdosering? - Jeg har feks. (Deilig som det høres ut!) ganske løs avføring hver morgen, og litt blandet utover dagen. Mmmm. Blir da Hydrocortisontabletten sugd opp i tarmen tilstrekkelig nok? Etter det jeg har lest er svaret nei, og da nevnes adrenal crisis gang på gang. Vet ikke helt hvor grensen går for når det er "farlig" eller ikke, med de forskjellige attributene osv. Nå nettopp feks. hadde jeg lys avføring, og svært løs. Tok min HC 20-30 minutter før jeg gikk på toalettet. Hvordan vet jeg at HC'en har blitt sugd opp i kroppen da?
-
25-06-09, 13:25 #5
Hmm... så længe du ikke er gul/brun i hovedet.... er du end ikke i nærheden af adrenal crisis.
Så længe du i døgndrift IKKE har vand-diarrè, eller konstant "øllebrøds-diarré"*, som farver wc-en gul indvendig, selv efter at du har skyllet - har du ikke den diarrè-type, som forhindrer dine cortison-tabletter i at blive optaget i tarmen.
Først når man har en "øllebrød-diarrè", som konstant løber ud, hver gang man bare har fået en lille tår vand, eller uden selv det, bare "løber ud" - er dette tegn på, at indholdet af tyndtarmen tømmes direkte ud.... er man i fare for at medicinen ikke optages, at man ikke får næring, at man bliver dehydreret.... Ganske almindelig hypothyroid "løs mave" er noget helt andet og overhovedet ikke farlig for medicinoptagelsen.
Det er som om du tror, at lige så snart noget er stoppet i munden, at det så kommer ud den anden vej, bare fordi du skal på toilettet straks eller kort efter at du har spist/drukket noget? Nope! Madindtagelsen kan udløse tømningsrefleksen "i den anden ende", men det, der kommer ud - er ikke det man lige har spist/slugt. Gennemsnitligt opholder føden sig cirka 1-2 timer i mavesækken og cirka 12-24 timer i tarmene (kan være endda længere). Der er mere end rigelig tid til at den smule kortison når at blive optaget øverst i tyndtarmen inden tarmindholdet fortsætter videre gennem systemet.
Du er IKKE underdoseret! Du bliver nødt til at tage det roligt og stoppe med at stresse dig selv med disse tanker. Jeg er sikker på, at din finske læge har allerede beregnet, ud fra dine prøveresultater, hvad din binyrestøtte skal være, hvor meget og hvor længe, så du netop IKKE KAN blive underdoseret. Så længe du alligevel fastholder dig selv i denne overflødige uro - ÆDER den op af det Hydrocortison du indtager og så overbelastes dine binyrer forfra igen. Lige nu er det ikke over- eller underdose af hydrocortison som er dit problem. Problemet er mistroen. Den er der ingen, som kan hjælpe dig af med, undtagen dig selv.
Du er nødt til at erkende, at selv om du er i en "binyrestøtte-behandling" er du jo fortsat syg og at denne del af behandlingen er end ikke begyndt endnu, vel? Så hvorfor forventer du at have det perfekt allerede? Hydrocortison er ikke noget tryllemiddel, kun et trin på vej mod den egentlig behandling der skal starte til efteråret.... Hvis den overhovedet kan starte rettidigt, set i lyset af, hvor meget du stresser dig selv med unødige bekymringer.
* "Øllebrød er suppe kokt av øl og melk med flatbrød smuldret oppi. Kok opp vannet. Tilsett øl og melk når dette koker opp igjen. Tilsett meljevning av hvetemel og litt av melken. Kok opp og ta av varmen. Smak til med sirup eller sukker og eventuelt salt. Før servering vispes inn en skvett fløte, og om man ønsker, en eggeplomme utrørt i fløten." Sådan ser diarré ud for at medicinoptagelsen hindres tæt på 100%.
Så er jeg stået af dette emne, da jeg allerede har skrevet her i tråden, hvad jeg ved om det. Hvis andre kan hjælpe Thomas bedre, så vær så god.
-
25-06-09, 14:39 #6
Takk for alt for godt svar - Hehe!
Jeg startet med å tygge melkesyretabletter i dag for å prøve å gjøre magen litt roligere. Det har jo blitt veldig mange tabletter (vitaminer osv.) på en gang nå i det siste. Kroppen bruker litt tid på å bli vant med alt!
Jeg er vel mer ute etter å lære, enn å klage. Frisk blir jeg en gang i fremtiden. "Friskere" er målet. Ikke "helt frisk". Jeg løser nok infoproblemene jeg har med å kjøpe noen bøker fra Amazon.com - Som feks. "Safe uses of cortison" - Den har jeg hørt er veldig bra!
Men ellers føler jeg meg ganske ålreit - Jeg klarer å gå normalt uten å "falle ned på gulvet uten grunn" som jeg gjorde for litt siden. Så her er det klar fremgang!
Formen peker oppover, ikke nedover - Og DET er en klar forbedring fra hevletet som startet for 17 måneder siden!
Det å ha en "gjeng" å snakke med her på forumet er utrolig godt. På godt og vondt. Så lenge det er kommunikasjon mellom folket her, hjelper det utrolig mye! Man føler at man har noen å snakke til/med! Og det er jo nesten viktigere enn å tygge medisiner! Hehe.
-
25-06-09, 18:38 #7
Det er fantastisk å lese dine beskrivelser av fremgang, Thomas! Husk at du har jo både forandret kosthold og spiser flere og anndre vitaminer enn tidligere, i tillegg til hydrokortisonen. Og du virker jo mindre anspent, i allefall i det du skriver, og da vil eg også tro at du er mere avslappet og roligere enn da du var svært syk og redd. Mageregionen og fordøyelsen er meget følsom for både kostforandringer og følelsesskiftninger. Så jeg ville tatt det der helt rolig!
Og du har helt rett; Thomas! Det er svært godt å ha noen å snakke med. For egen del er det en trygghet, siden endoen avviser Armour, og fastlegen vet ingenting. da er det ekstra godt å ha noen å diskutere med. Takk!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-06-09, 19:15 #8
Du kan også regne med at det kan være en del virus og basselusker i omløp nå for tiden, Thomas. Selv sitter jeg her med tett nese og hoster og harker og nyser. Feberen har heldigvis gått noe ned nå - feber i denne varmen er IKKE morsomt!
Jeg plages også oftere med magesjau når det er varmt i været, så det har kanskje noe med innholdet av ulumskheter som finnes i mat og drikke nå på sommeren? Uansett får vi ønske hverandre god bedring!
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
Overdosering?
Av Trinelise i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 01-02-15, 22:44 -
Prøve-behandling med cortison
Av Anisa i forumet HydrocortisonSvar: 1Siste melding: 17-06-09, 11:51 -
Kliniske tegn bedre enn blodprøver. Stol på dere selv - og termometeret...
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 29-09-08, 21:55 -
Overdosering
Av shayfie i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 10-06-08, 02:28 -
TRAS, målebetegnelser og diverse tegn <>
Av Stina i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 03-03-07, 17:47
Svar med sitat

Bokmerker