Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Kliniske tegn bedre enn blodprøver. Stol på dere selv - og termometeret...

http://webhome.idirect.com/~wolfnowl/thyroid4.htm
    Litt fra siden :

Basal Body Temperature
    Advocated and extensively researched by Broda Barnes, M.D., this technique has been shown to be a more sensitive indicator of hypothyroidism than blood testing. The basal body temperature (BBT) has continued to be a controversial technique, as has the form of therapy, dessicated thyroid, advocated by Barnes and others. The tests are done for a five day period with first waking in the morning. In women, this should be done 3-4 days after the menstrual period has begun. At this time thyroid hormone is reaching its highest point and cellular metabolism is optimal. Therefore, under ideal conditions, the basal body temperature gives an indication of
    what is occurring during optimal thyroid output rather than from a random blood draw, even if done at the same time. Further, it gives a better indication of what is occurring at the cellular level by measuring the body's metabolic response.

According to Barnes, a temperature of greater than 98.0 degrees F (36,7¤ C) denotes a normally functioning thyroid. Temperature from 97.6 to 98.0 degrees F are marginal while temperatures less than 97.6 degrees F (36,5 C) indicate hypothyroidism. Some practitioners consider any temperature under 98 degrees F to be hypothyroid under these conditions. As previously mentioned, the test must be conducted under optimal conditions in order to be an effective indicator of the thyroid state.

Som vel betyr at blodprøver kan være fine, men hvis ikke morgentempen er normal er ikke stoffskiftet normalt heller.

Såvidt jeg kan forstå nevnes også forskjellige måleunøyaktigheter ved de forskjellige testmetoder som brukes.
    Stol på dere selv - og termometeret......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Re: Kliniske tegn bedre enn blodprøver

Dette er svært interessant, og jeg holder på med temperaturmålinger hver morgen. Det jeg ser er at temperaturen min ligger godt under 36.6 grader, hver eneste morgen. Det kaldeste jeg har sett er 34.9 grader, men dette var dog en måling under armen. Jeg ligger på mellom 34.9 og 35.5 under armen, noe som tilsvarer under 36.0 grader hver eneste morgen uansett hvordan man regner på det. Pussig, jeg hadde ingen problemer med temperaturen min inntil jeg fjernet Liotyronin og begynte å gå ned på Levaxin. Skal man virkelig bli super-hypo mens man går ned på medisineringen? - Altså, hvis man EGENTLIG er frisk altså?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Rundt 36 rektalt er for kaldt.
    Det er jo viktig at det blir målt mens det ennå er stoffskiftet alene som har fyrt, og er eneansvarlig for den tempen det måles.

Du kan jo vise til lave blodprøver nå, så er det sammenheng i logikken for tiden. Ikke altid slik.
    Jeg har tatt høye Levaxindoser og målt høye blodverdier, men bare 36grader. Man trakk ikke noen konsekvenser av dette, bare fortsatte en behandling som ikke virket.
    Armour har fått tempen opp på 36,6 iallfall.

Om du skal teste ut Aker-hypotesen så må du tåle enda lavere, men dette er jo en måling en selv kan følge med på.
    Noter på kalenderen......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Nemlig Hansen

Jeg skrev om det fornylig et andet sted:

Barnes' måske mest berømte forskningsresultat var opfindelsen af en diagnostisk test for thyreoidea-funktion, nu kendt som "Barnes Basal Temperatur Test". Denne prøve udføres ved at placere termometer i armhulen i 10 minutter umiddelbart efter at man vågner om morgenen. Man skal IKKE på toilettet først, eller have et tår vand, eller noget som helst andet. Man tager sin temperatur først og efter 10 minutter (uanset, at et digital termometer havde "ringet" før) skriver man tallet ned på et stykke papir.

Dette gentager man i tre dage og på den tredje dag lægger man alle måleresultater sammen og dividerer man med 3 (antal testdage).

Et resultat, som viser et gennemsnit på under 36,6 C (97.8F), indikerer iflg. Barnes, at der er tale om lavt stofskifte, især når symptomer er til stede.

Derimod et gennemsnit resultat, der viser kropstemperatur over 36,8 C (98,2F) er vejledende for en mistanke om hyperthyreose = for højt stofskifte.

Menstruerende kvinder skal påbegynde denne test først på 2. til 4. dag i deres menstruationscyklus.

Resultater af forsøget blev offentliggjort i Journal of American Medical Association (JAMA) i august i 1942 ( "Basal Temperatur vs Basal Metabolisme"), og igen i The Lancet i 1945.

Selv om testen ikke var almindeligt anerkendt af lægestanden som helhed - var den og fortsat er entusiastisk støttet og anvendt af et mindretal af læger og mange andre praktikere.

Personligt kan jeg overhovedet ikke se, at netop denne test skulle være "mindre værd" end diverse fantasifulde anvisninger på, hvordan man behandler hypothyreose, der anerkendes som behandlings grundlag af en hær af mainstream medicinere, som foretrækker blot at tyde tal på et stykke papir, uden overhovedet at følge patienten klinisk, for netop at følge op på den behandling patienten modtager fra dem.

Der er nemlig et "lægeligt-politisk" problem ved denne "Barnes Basal Temperatur Test". Denne test kan nemlig afsløre hypothyreose borderline eller i afart, som netop ikke fremgår af blodprøveresultater, idet disse er kalibreret til at påvise hypothyreose, hvor man nærmest kan "se" sygdommen med det blotte øje. Ved at anvende "Barnes Basal Temperatur Test" kommer lægerne netop på arbejde og skal ofte vende vrangen ud på sig selv, for at finde ud af det. Dette er altså min analyse af baggrunden for mainstream-lægernes "uvilje" mod at anerkende "Barnes Basal Temperatur Test", som værende et diagnostisk værktøj til påvisning af hypothyreose, uanset sygdommens ellers mangfoldige udspring.

Barnes selv har også betragtet sin "Basal Temperatur Test" med ydmyghed i erkendelsen af, at ingen test nogensinde kan tage højde for alt. Alligevel fastholdte han, at det var den mest nyttige diagnostisk test til diagnosticering af hypothyreoidisme, overlegen selv alle moderne blodprøver.

Barnes betragtede alle moderne blodprøver - inkl. Basal Metabolisme Test - som værende upålidelige og efterladende mange patienter med kliniske symptomer på hypothyroidisme - udiagnosticeret og ubehandlet.

Kilde: http://www.brodabarnes.org/
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. hypermobilitet som tegn på hypothyreose?
    Av mojavi i forumet Frustrert og lei
    Svar: 10
    Siste melding: 01-12-09, 02:44
  2. Cortison - tegn på overdosering
    Av Anisa i forumet Hydrocortison
    Svar: 7
    Siste melding: 25-06-09, 19:15
  3. Hvor ofte tar dere blodprøver?
    Av Laura i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 15-04-07, 14:29

Bokmerker