Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
17-06-09, 11:13 #1
Prøve-behandling med cortison
Jeg kender en stofskiftesyg, hvis læge uden forudgående test har sat ham på en cortison-testkur med små, fysiologiske doser hydrocortison. Lægen mente, at så små doser kan aldrig skade, men de kan derimod enten be- eller afkræfte om hans patient har "tomme" binyrer, før det store laboratorieapparat evt. skulle sættes i gang.
Efterfølgende 21 dage blev det bekræftet på baggrund af lægens observation af patienten + patientens egne tilbagemeldinger - at vedkommende havde adrenal insufficiens, hvorefter ordineredes saliva-test for at fastslå de korrekte værdier for binyrernes funktion. I dette tilfælde påviste testen, at patientens binyrer var så passive, at kortison-behandling blev anslået til at skulle vare i 12 måneder.
Hatten af for denne læge! Han har præcis gjort, hvad der kaldtes før for lægekunsten dvs. afprøve en formodning, og først når formodningen var bekræftet "life" - at finde og iværksætte den egentlige behandling. Hatten af for ham!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-06-09, 11:51 #2
Sv: Prøve-behandling med cortison
Fantastisk å høre, Anisa!
Her ser vi akkurat det du snakker om, et eksempel på EKTE legekunst! En lege som bruker hjernen sin, og ikke bare følger "retningslinjene" han har fått inprintet i hodet, på papiret, fra skolenbenken osv. Dette gjorde meg glad å lese! Jeg håper nevnte pasient blir heeelt bra snart!
Det er SLIKE historier vi må ha flere av!
PS! Jeg snakker med en stoffskiftespesialist i dag, som sa at det ikke finnes noen sammenlignininger mellom Levaxin og Armour. Det finnes ingen resultater fra pasienter på verdensbasis. INGENTING. Han var svært oppgitt, og håper at noen kommer til å tråkke igang en globat spørreundersøkelse/omfattende sammenligning i nær fremtid. Det er sårt, sårt trengt!
Lignende tråder
-
Får ikke prøve Liothyronin
Av Dahlia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 01-09-08, 18:38 -
Prøve svar....
Av vødrun i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 21-10-07, 13:56 -
prøve medisin...
Av pling i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-12-06, 18:24
Svar med sitat
Bokmerker