Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    9

Standard Kan man kreve å få prøve medisin mot lavt stoffskifte?

Jeg er fortvilet og trenger hjelp!

Min historie:

Gikk til legen våren 2007. Var trøtt og tiltaksløs og følte meg deprimert. Var kvalm og svimmel. Prøvene viste B-12 mangel. Fikk fire B-12 injeksjoner i juni og en i august. Tok en kontrollprøve i desember 2007. Denne var ok ifølge fastlegen, og han mente jeg ikke ville trenge ytterligere B-12 injeksjoner før om ca. 1 år.

Etter at jeg fikk B-12 injeksjonene følte jeg meg bedre, men følte meg likevel ikke helt på topp igjen.

I mai 2008 gikk jeg til legen igjen etter å ha følt meg slapp og motløs lenge, og etter å ha vært kvalm noen uker. Legen ville sjekke B-12 nivået og nevnte at jeg hadde hatt antistoffer (betennelse i skjoldbruskkjertelen) siden 2006 og at han derfor ville ta prøver for å sjekke om jeg hadde lavt stoffskifte.

Siden pappa, farmor og flere av hennes søsken har/hadde lavt stoffskifte har jeg nevnt for legene mine at jeg vil at de skal sjekke dette med jevne mellomrom. Jeg har stolt på at legene kan nok om denne sykdommen, men dette har de vist at de ikke kan så jeg har nå begynt å lese om sykdommen.

Prøveresultater 06.juni 2008:

S-Ferritin 31
    S-Folater 24.2
    S-FT4 14.4
    S-Kobalaminer 204
    S-Kolestroler 5.7
    S-Kreatin 77
    S-Thy.per.antis 411 (Anti-TPO)
    S- Thyrogl.antis <20
    S-TSH 4.02

Fikk brev fra fastlegen om at han ville ta kontrollprøver fordi jeg var på grensen til å ha lavt stoffskifte. Dersom kontrollprøven viste det samme ville han gi mikrodose Levoxin. Han laget henvisning til spesialist i indremedisin for å få en ’second opinion’. Jeg fikk ta en B-12 injeksjon, og etter dette forsvant kvalmen.

Prøveresultater 23.juni 2008:

S-FT4 14.9
    S-Kolestroler 6.0
    S-Thy.per.antis 478 (Anti-TPO)
    S- Thyrogl.antis <20
    S- Trijodthy. (T3) 2.1
    S-TSH 3.74

Fikk etter disse prøveresultatene beskjed fra fastlegen om at prøvene hadde normalisert seg og ar jeg var frisk.

Prøveresultater 27.juni 2008:

S-FERRIT 28 (15 – 200)
    S-VITB12 493 (170 – 650)
    S-TSH 2,9 (0,20 – 4)
    S-FT4 11,6 (9 – 22)
    S-FT3 4,8 (2,3 – 5,7)
    S-TPO-AS 385 ( < 35)
    S-TRAS <0,8 (< 1,0)

Disse resultatene fikk jeg etter konsultasjon hos spesialist i indremedisin hos Aleris. Hun ville ikke høre om symptomene mine i det hele tatt. Tok kun blodprøver til den nette sum av kr. 1200,-
    Fikk brev en uke senere hvor hun skriver at jeg kan få lavt stoffskifte senere i livet og at det bør kontrolleres hvert år.

Symptomer:

Symptomene har kommet gradvis, og det er derfor vanskelig å si hvor lenge jeg har hatt de ulike symptomene. Har følt at merkelige ting har skjedd i kroppen, men har ikke tenkt at disse kan ha sammenheng med hverandre før jeg begynte å lese om hypothyreose på Norsk Thyreoideaforbund sine nettsider www.stoffskifte.org

- Dårlig appetitt, har lagt på meg ca. 5 kilo siste året. Føler meg hoven i kroppen, spesielt i bena.

- Aldri uthvilt, selv om jeg sover mye. Tiltaksløs. Har den siste tiden hatt problemer med å sovne om natten.

- Håret er forandret. Blitt tørrere og mer glansløst. Mister mer hår i dusjen enn tidligere.

- Tørr i munnen og sår i halsen (kommer og går). Føler at tungen er hoven (tannmerker på sidene).

- Trett i muskulaturen i armer og ben. Kjennes ut som treningsverk når jeg går i bakker og trapper. Har ikke energi til å trene på sats som tidligere. Prøver innimellom å ta meg sammen, men etter en tur på sats er jeg helt ferdig. Det samme gjelder fjellturer (noe jeg virkelig liker). Gikk en totimers tur forrige lørdag. Det var min tyngste fjelltur noensinne enda det ikke var særlig bratt. Beina var blytunge og jeg var uvel i hele kroppen.

- Konsentrasjonsvansker. Har det vanskelig på jobben. Blir helt utslitt av å prøve å fokusere. Føler at hjernen min ikke fungerer. Sliter med hodeverk (i ansiktet, rundt øynene og kjeven). Vanskelig for å følge når kolleger trenger råd og fremlegger problemstillinger, og vanskelig å lese og skrive. Må ofte begynne forfra igjen, fordi jeg har glemt det jeg leste tidligere på siden. Skriver mye feil. Jeg blir irritert og motløs fordi jeg vanligvis ikke har problemer med dette. Takler stresset på jobben dårlig (føler meg presset og blir irritert).

- Kjønnsdriften har forsvunnet helt. Dette sliter på privatlivet.

- Fryser ofte (slik har jeg hatt det siden ungdommen, så jeg er nok en ”kald person”)

-Treg mage. Har aldri hatt problem med dette før de siste månedene.

Beklager det lange innlegget, men jeg er fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Kan man kreve å få prøve medisin mot lavt stoffskifte?
    Er det noen som vet om lege i Bergen som kan mye om stoffskifte?

Må jeg virkelig vente (kanskje i flere år) til blodprøvene viser det legene mener de skal vise ved lavt stoffskifte? Orker ikke tanken på hvordan de neste årene vil bli...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei GMA.
    Du beskriver jo veldig godt hva mange her sliter - og har slitt - med.
    Og jeg tror ikke behandlermiljøet vet hva de skal gjøre med det.
    Ditt problem er selvfølgelig det som kalles symptomer. Diffuse plager våget legen min å kalle det - EN gang !
    Ditt "problem" er at legen synes fT4 er såvidt høy at man ikke skal igangsette behandling. De hører ikke på din symptomforklaring og overser at de møter seg selv i døra flere ganger.

Det er jo pasientens symptomer legen skal behandle - ikke blodprøvene, de skal i beste fall hjelpe legen til å gjøre pasienten bedre og ikke overprøve pasientens symptomer, sykehistorie og familiære situasjon.

Jeg synes dette er dårlig legehantverk rett og slett !
    Men hjelper det å bytte ?
    Legen du eventuelt bytter til mottar kanskje samme behandlingsinstruks fra samme endokrinolog ?
    Du har jo fått en annens syn på dette og det var ikke mye bedre, så det kan være et alternativ å jobbe intenst med den du har ?

Ikke lett å vurdere hele dette komplekset når en er syk og trenger hjelp......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    9

Standard Re: Brain fog

Tåkete og sein hjerne. Jeg hadde problemer med å lese og skrive. Måtte lese ting flere ganger før jeg klarte å oppfatte teksten. Mye skrivefeil, feil rekkefølge på bokstavene rett og slett. Konsentrasjonsvansker generelt.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    9

Standard Sv: Tsh på 2,7 under graviditet???? Noen som kan svare

Jeg gikk på 100 mikrogram før graviditet. Prøvene var fine ifølge fastlegen (lav tsh og lav ft4), men formen var ikke på topp. Jeg mente at ft4 burde vært høyere.

Da jeg ble gravid snakket han om at dosen måtte økes, men ville ikke gjøre noe før jeg hadde vært hos spesialist. Overlege på Haukeland sa at ved bekreftet graviditet så skulle dosen økes med 50% uavhengig av blodprøver. Hun mente at fastlegen burde gjort dette. Etter et par uker på 150 mikrogram er formen bedre enn noensinne siden jeg ble syk for 3 år siden. Nå vet jeg at man kan ha det bra på Levaxin. Jeg begynte virkelig å tvile på dette etter flere år med Levaxin, men det viser seg at fastlegen holder dosen akkurat for lav til at man kan ha det bra...bittert. Fra nå av kommer jeg til å kreve å få ta så mye levaxin jeg trenger for å ha det bra!

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    9

Standard Sv: Hvis man blir gravid

Jeg ble henvist til seksjon for hormonsykdommer på Haukeland sykehus fordi fastlegen ikke ville øke dosen selv. Legen på Haukeland mente at fastlegen burde økt dosen med 50 % ved bekreftet graviditet. Jeg måtte vente flere uker på time hos spesialist, og dosen ble ikke økt før i uke 10. Ukene før dette merket jeg tydelige symptomer på at stoffskiftet var på vei i feil retning.

Jeg fikk altså økt dosen med 50 % uten at det ble lagt vekt på blodprøvesvar. Noen uker etter økningen merket jeg stor bedring, og har vært frisk og rask hele graviditeten. Trodde ikke at jeg kunne bli helt bra på Levaxin, men det var visst bare fastlegen som aldri har gitt meg høy nok dose. Ca. 1 mnd etter fødselen kjente jeg tegn til overdosering, og har redusert med 25%. Det er nå 1 mnd siden jeg reduserte dosen og jeg føler meg fremdeles så frisk som jeg ikke har følt meg siden jeg begynte på Levaxin i august 2008.

GMA

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Kan de kreve operasjon?
    Av Sonja Midtlien i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 03-03-08, 18:30
  3. prøve medisin...
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 18:24
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46
  5. Skal jeg kreve medisiner?
    Av Hella i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 23-10-06, 12:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg