Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard Å slutte brått med levaxin, erfaringer?

Jeg begynner å bli litt bedre etter å ha blitt skikkelig overdosert på levaxin, har vært en jævlig periode, særlig med tanke på at jeg aldri skulle ha begynt på levaxin! Var en kreativ lege som tenkte at det skulle være bra.
    Jeg trappet bare ned levaxin i fem dager, før jeg fikk vite at jeg skulle slutte helt, har vært uten i en uke. Jeg vet at dette kan føre til en skikkelig hypo periode, før hormonproduksjonen skal ta seg opp. Mitt utgangspunkt er jo at jeg er frisk. Har tatt levaxin i fem måneder, og vært overdosert i 2-3 mnd

Er det noen som har erfaringer rundt dette. Er litt usikker på alle svar man får rundt om kring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg mener å ha lest at man skal trappe det ned ikke slutte tvert. Det kan ta tid før kjertelen tar opp igjen produksjonen, så forbered deg på å bli lav en liten stund.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har sett forskjellige råd der.
    Slutter man brått så får man den høyeste TSH og den raskeste oppbyggingen av produksjonen.
    Kjertelen får også et klarere signal, et tydeligere stimuli.
    Noen vil foretrekke denne metoden fram for en mer langvarig prosess som det blir ved nedtrapping.

Det er også slik at den overskytende levaxinkomponenten går mye fortere ut av kroppen enn den du har bruk for.

Hvis jeg skal regulere dosen ned hopper jeg over dosen en dag eller to.
    Dette synes jeg er bedre enn å seigpine seg, men hva er best - epler eller pærer ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard

Ja, det vat det jeg hørte fra endokrinolog, at man kan bli raskere og "riktigere" bra ved å slutte brått, men det er litt skummelt også. Får vel passe på å bli fulgt opp med blodprøver, også krysse fingrene...
    I verste fall får jeg vel begynne på litt levaxin igjen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard til n'Finn

Hva mener du med dette?:

Det er også slik at den overskytende levaxinkomponenten går mye fortere ut av kroppen enn den du har bruk for.

Nå har jo jeg aldri hatt lavt stoffskifte heller, og lurer litt på hva jeg har i vente

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Den delen av Levaxindosen som er for mye går fortere ut av kromppen.
    Levaxin har en halveringstid på en uke.
    Det betyr at når du slutter så er halvparten der etter en uke - og halvparten av det igjen etter nok en uke osv.

Den delen av dosen som er overskytende en terapeutisk dose går imiglertid mye fortere ut.
    Det betyr at hvis du er overdosert vil du raskere komme ned i en normal dosesituasjon når du bråslutter, men videre derfra vil halveringsregelen gjelde.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

skal du slutte med Levaxin for godt eller?

Selv har jeg hatt en periode hvor stoffskiftet var litt høyt og da skulle jeg la være å ta en stund. Jeg går veldig raskt ned igjen , så jeg ble altfor lav og slet med det.

En annen gang jeg skulle ha pause fordi TSH var for lav i følge legen ble jeg skikkelig syk. Jeg klarte så vidt å gå på wc, men ellers lå jeg i sengen hele dagen, klarte ikke å gå ut på kjøkken for å hente mat selv om jeg var sulten og hadde boblejakke på og dyne men jeg frøs. Dette var i august. Jeg begynte også å blø fra alle steder man kan blø fikk også små prikker under huden( små blødninger)

Da jeg skiftet over til Armour sluttet jeg med Levaxin den ene dagen og begynte med Armour den neste og det gikk helt fint.

Det jeg har hørt er at du ikke skal ha pause i mer enn 3 dager. Da bør du ta nye prøver i alle fall før du har lengre pause. Håper ikke du blir skremt av det jeg har skrevet, men du kan komme til å merke det om du blir hypo.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg måtte engang slutte for å se hva TSH ble uten, og da var det å slutte på dagen. TSH steg til 4,5 og så til 4.6 noen uker etterpå. Etter tre mnd ble symptomene plagsomme og jeg skrev til den andre endokrinologen og fikke begynne igjen. (den kjeftet på meg en halv time og sa at jeg misbrukte thyroxin----med en TSH på 4,5 og at jeg ikke trengte det...)

Antar at du ikke var så hypo til å begynne med og at de tror du blir euthyroid uten levaxin.

Hos meg var ikke symptmene så plagsomme til å begynne med. Men med tiden ble de verre.

Det heter også at det skjer noe med reseptorene og at man aldri blir så bra igjen hvis man driver og holder opp slik i perioder. Mulig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Misbrukte ?
    Ã… hva kan man oppnå med det ?
    For å bli tiltalt må man vel ha motiv, fordel og anledning.
    Men det er kanskje ikke så farlig å følge loven i helsevesenet ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De mistenker faktisk pasientene for å misbruke thyroxin noen ganger. Har lest det før. stod også i en artikkel om thyreoideahormonresistens, at noen er thyroxinmisbrukere. står i blekka i thyroidmanager, skrevet av refetoff mener jeg.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Erfaringer med levaxin?
    Av snusmumrikken i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 13-09-08, 20:15
  2. Nå går det brått veldig dårlig.....
    Av Nettverk i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 12-02-08, 18:01
  3. Nå skal jeg slutte med Levaxin - litt skummelt?
    Av miramax i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 27-05-07, 12:56
  4. Svar: 4
    Siste melding: 30-05-06, 00:07
  5. Slutte med Levaxin...
    Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 16
    Siste melding: 14-06-05, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn