Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
26-05-07, 17:41 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- Sør-Trøndelag
- Meldinger
- 2
Nå skal jeg slutte med Levaxin - litt skummelt?
Hei, jeg er ny her

I februar 2005 ble det oppdaget at jeg har lavt stoffskifte og jeg begynte med Levaxin. Har regulert dosen både opp og ned hele tida helt siden da.
Jeg ikke merka NOEN forskjell i løpet av disse 2 årene, etter at jeg begynte med Levaxin. Jeg er lett deprimert, ekstremt søvnbehov (jeg sover over 12 timer og må slite meg ut av senga som om det er midt på natta), har ikke noe overskudd til å gjøre noe som helst fysisk, har prøvd å gå turer men blir bare utmattet av det. Det eneste jeg har merka er at jeg ikke fryser så lett som tidligere, har svettetokter om natta og helt fram til 15-17-tida. Og så har jeg opplevd hjertebank ofte, noe som da kan være overdosering...
Jeg fikk avslag på henvisning til endokrinolog, og i brevet (som legen min fikk, var litt mer utfyllende enn det jeg selv fikk) står det:
"Hun har altså i januar og februar 2005 lett forhøyet TSH, men samtidig fritt tyroksin i øvre halvdel av referanseområdet og negative thyreoida antistoffer.
Etter påbegynt substitusjonsbehandling med Levaxin har fritt tyroksin holdt seg i omtrent samme område, men TSH har hele tiden senere vært i referanseområdet. Når dette ikke har hatt noen sikker effekt på hennes kliniske tilstand, er det jo naturlig å konkludere med at hennes problemer i utgangspunktet ikke hadde noe med hypotyreose å gjøre. Heldigvis har hun ikke vært dosert så høyt med Levaxin at TSH er supprimert, så jeg tror ikke det bør by på vesentlige vanskeligheter å sep. Levaxin igjen. Imidlertid vil jeg foreslå at dette skjer langsomt, for eks. ved først å redusere ti l50 mikrogram daglig i et par mnd, og deretter 25 mikrogram daglig i et par mnd før full seponering."
De vil altså at jeg skal slutte med Levaxin, noe jeg går med på, men er likevel litt skeptisk. Er det noen flere her som har sluttet med Levaxin, og hvordan reagerte kroppen på det?
Jeg må si jeg blir litt skremt, da det ikke er mange månedene siden min lege sa at Levaxin var nok noe jeg måtte fortsette med resten av livet. Og nå skal jeg slutte? Trenger ikke kroppen dette da, selv om jeg ikke merker noen forskjell? Han sa at jeg kommer ikke til å stryke med fordi om jeg slutter, men at de ikke visste så mye om kroppens reaksjoner i og med at svært få sa seg enige med å slutte med Levaxin.
Hørtes jo enda mer skummelt ut!
Videre fra brevet:
"I tillegg ble det funnet s-kortisol 804 nmo/l og samtidig forhøyet ACTH 18,5 pmol/l. Dette kan meget vel være stressverdier. Uansett er det grunnlag for å gå videre med dette for å se at hennes binyrebarkfunksjon ikke er patologisk"
Det var jeg som ville teste binyrebarken min i utganspunktet, og prøveresultatetene var da disse. Så nå skal jeg ta spyttprøver videre, blir vel i neste uke.... Men hva betyr patologisk binyrebarkfunksjon?
Sukk, føler at dette kan ta tiiiiid...........
Men har lest mange innlegg her inne, og føler jeg lærer mer og mer!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-05-07, 18:10 #2
Hei, de skal sjekke om du har Cushings.
Jeg synes dy skulle fått målt ft3 noen ganger og fått prøvd liothyronin hvis ft3 var på 50% eller laver.
Har de målt ft3 hos deg noen ganger?
D-vitamin?
PTH?
Alle disse ting kan gi hypo-lignende symptomer.
-
26-05-07, 18:29 #3
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- Sør-Trøndelag
- Meldinger
- 2
Hei!
Ja, sto noe om Cushings, at de vil utelukke det, men også sjekke binyrebarken...
Jeg fikk målt fT3 i januar, tror jeg det var, og legen sa prøvene var helt normale på det området. Jeg har en utskrift av et laboratoriark her, av prøver som er tatt av meg, men jeg finner ikke ft3, heter det noe annet? Ser ikke ut som de ble målt noe D-vitamin, heller ikke noe PTH...
Jeg lister opp det som er blitt tatt prøve av, skjønner ikke så mye at alle navnene...
s-ferritin
s-folat
s-fritt tyroksin
s-jern
s-kobalamin12
s-tibc
s-tsh
s-albumin
p-fritt tyroksin
p-tsh
s-anti-tpo
s-anti-tsh-rese
s-fsh
s-kalium
s-kalsium
s-kreatinin
s-lh
s-natrium
s-progesteron
s-prolaktin
s-østradiol
crp
hvite
temperaturFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-05-07, 21:12 #4
Kan ikke se at de har tatt anti thyreoglobulin prøve av deg. Hos meg er det den som er den store stygge ulven ;)
Jeg fikk også beskjed om å seponere medisinen i april i fjor, etter et lignende svar fra endo. De tok 50µg jeg gikk på 100 µg til dagen. Det gikk bare tre uker fra en TSH på 0,22 til en TSH på 8. Ble kjempedårlig veldig fort. Har heller ikke hatt så stor bedring på Levaxin.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-05-07, 10:35 #5
Høy ACTH kan komme av Cushings eller Pseudocushings som bare er stress.
Man har det ikke særlig bra med noen av delene.
(jeg mener Friedman har også noe om dette på nettsiden sin.Han er en av de bedre ekspertene. http://www.goodhormonehealth.com/ )
-
27-05-07, 12:56 #6
Jeg har kuttet ut Levaxin, men da gikk jeg over på Armour, så jeg merket ikke noe til det den gangen.
En annen gang vill legen at jeg skulle være 14 dager uten Levaxin på grunn av for høye verdier. Jeg ble helt elendig og trodde det var på grunn av de " høye" verdiene. Da jeg skulle måle igjen var TSH steget og T4 lavere enn det noen gang hadde vært. Til og med legen skjønte at jeg var svært syk da. Mitt råd må være at om du merker at du stadig blir værre når du er uten Levaxin, så ikke nøl med å oppsøke legen å ta nye blodprøver. For meg tok det lang tid å k omme seg igjen.
Patologisk binyrefunksjon betyr sykelig binyrefunksjon. At noe er galt.
Lignende tråder
-
Å slutte brått med levaxin, erfaringer?
Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 16Siste melding: 19-04-08, 09:53 -
Skummelt
Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 14-06-07, 18:41 -
jeg skal gå litt ned i dosering,hvor mye er lurt å minke???
Av sørlandet i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 19-08-06, 08:46
Svar med sitat
Bokmerker