Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Snakker vi om samme benevnelser når vi nevner verdiene?

Jeg ser at flere her snakker om TSH på 0,018 ol., og lurer på hvordan det er mulig? Selv skjelver jeg som et aspeløv og får hjerteklapp når TSH går under 1,0 - 1,5. Har dere virkelig så mye lavere TSH enn meg, eller bruker vi forskjellig benevnelse/ref.verdier?

Akkurat nå har jeg seriøse anfall av hjerteklapp og sitringer i kroppen etter at TSH er kommet ned i 0,61 og FT4 på 22,2, T3=3,7. Betyr ikke det at jeg tar for mye Levaxin?

Jeg har forøvrig alle symptomer på hypothyreose til tross for at alle verdiene mine normalt er innenfor referanseområdet. Hvorfor forsvinner ikke trettheten, hjernetåken og ubehaget?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er ikke TSH som gir hjerteklapp. Virkningen av TSH kjenner du ikke noe til. Det er vel binyrebarkens hormoner som virker på hjertet, og det har en samviknad med stoffskiftehormonene. Er dosen stoffskiftehormon for høy blir hjertefrekvensen for høy - men altså ikke fordi TSH er lav.
    TSH er ganske forskjellig ved samme mengde stoffskiftehormoner hos forskjellige individer.
    Benevnelsen som er standard for bla. TSH er mU/L.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Dette skjønner jeg dårlig.. Når legen måler TSH og FT4 så ser hun alltid på TSH for å se om jeg skal opp eller ned i dose Levaxin. Hvorfor gjør hun det dersom det ikke er viktig? Hun vil helst ha meg over 1,0 et-eller-annet. Eller har jeg absolutt ikke forstått noe som helst?

Skal jeg trappe ned når jeg får skjelvinger og hjerteklapp? Det sa legen. Og jeg føler for det, for det er virkelig ubehagelig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Akkurat nå har jeg seriøse anfall av hjerteklapp og sitringer i kroppen etter at TSH er kommet ned i 0,61 og FT4 på 22,2, T3=3,7. Betyr ikke det at jeg tar for mye Levaxin?
    Dette ville være perfekt for meg Men det betyr på ingen måte at det er det for deg. Legen din vil sikkert ha det på en TSH på 1,5. Noe som er for høyt for meg, men som kan være det beste for deg. Det er akkurat derfor det er så vanskelig med denne sykdommen. Vi trenger forskjellige ting Noen har det kjempe bra med TSH som ikke er mulig å måle, mens jeg skjelver som et aspeløv om prøvene mine kommer så langt ned. Og det at det er vanskleig å forstå er jo helt logisk, men slik er det bare
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Som n'Finn sier så er det vel ikke det at TSH er lav men at FT4 er blitt for høy for deg og at det er derfor du får hjerteklapp. Jeg tror heller ikke man kan kjenne på kroppen at TSH går opp eller ned.

Øvre referanseområdet for FT4 ligger vanligvis rundt 20-22. Normalområdet for TSH går jo ned til ca 0,5.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Men det er nok riktig som Kamelona skriver, at legene forkuserer på TSH-verdien når de vurderer dosen.
    På en frisk person er det jo TSH som regulerer kjertelens produksjon av T4 og T3 - og THS-verdien blir også regulert etter hvor mye T4 OG T3 som finnes i blodet.
    Og det har ingenting å si om kjertelen ikke virker - TSH fortsetter å reagere på T4/T3 innholdet i blodet.
    Så da kan man vel vurdere de som bruker thyroxin på samme måten som friske ?

Men når man erstatter kjertelens produksjon av T4 OG T3 med KUN T4 blir forholdet noe anderledes.
    For da T4-dosen må være så stor at den erstatter kjertelens bortfall av T3 også - og blir jo T4 litt høyere enn den var - og da blir jo TSH lavere enn det man måler i en normalbefolkning !
    Altså skal den kunne være lavere enn den laveste grensa når man medisineres.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Noe annet som gjør at en må vurdere blodprøver anderledes på oss og på friske, er det faktum at våre hormoner kommer ikke derfra de egentlig skal, og er ikk ei den formen heller.
    Hormonene blir jo ferdig dannet inne i kjertelen og de som slipper ut i blodet er ferdige og bundet til de proteinene de skal bindes til.

Våre kommer fra tarmene og må først finne seg et protein å binde seg til. De er altså å regne som frie verdier intill de har funnet seg et protein.
    Og det tar tid.
    De første timene etter doseinntaket er innslaget av de frie som skal binde seg størst - leser jeg - og man skriver også at denne bindingen ikke er helt ferdig før neste dose !
    Da er det jo mange spørsmål som må avklares syns jeg da ! Dette er viktig for dette gir jo en høyere måling enn det er grunnlag for.
    Hva viser forsøk om dette ? (har sett bare ett)
    Er det forskjell om man for tia har høyt eller lavt stoffskifte - div mat - osv.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

er det noe mulighet for å måle om hormonet faktisk binder seg til proteinene? innbiller meg at det kanskje er der det svikter hos mange? dvs at men måler hvor mye hormoner som svever rundt, men at disse ikke gjør den oppgaven de skal, nemlig binde seg, og isteden bare fortsetter å "sveve rundt"?

baremei Gjest

Standard

Du må få legen til å ta prøver av FT4 og FT3. Det er disse doseringen skal styres etter hvis formen ikke er pekepinn nok.

At man tar TSH samtidig er greit nok, stiger den over 2 er det et varsko, synker den ville jeg brydd meg filla om det.

I tillegg bør du jevnlig sjekke B12 og ferritin og evt. ta tilskudd hvis du ligger på lav normal.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vel, at de binder seg betyr vel vare at de føres opp som "lagervare". Det er den metoden kroppen bruker for å lagre - og frakte hormoner på. Iallfall brukes dette som et forklaringsbilde.
    Det finnes målemetoder for å måle de hormoner som er bundet - de heter totalmålinger. Feks. TT4. Denne målingen fanger ikke opp frie verdier, men den frie verdien er ikke større enn ca. 0.03promille av T4Total-lageret - leser jeg. Men kan ikke tro at det er riktig ?
    Jeg undres litt over flere forhold - med bare så lite utskifting blir lageret aldri skiftet ut ? Og må det det ? OSV !
    Hvordan kan man da merke en doseøkning etter bare noen dager ?

Det er jo T4 og T3 forholdne som virker i kroppen og det er når disse kommer i ulage man kjenner virkningen av det ved symptomer "alle" steder fra.
    Da er det vel disse man må ta hensyn til når dosen skal vurderes ?

Lignende tråder

1. Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 13
    Siste melding: 29-04-08, 22:37
  2. Samme symptomer hypo og adhd?
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 10:17
  3. Snakker kvinner mer enn menn?
    Av Anne Ma i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 3
    Siste melding: 14-07-07, 19:22
  4. Høy og lav på samme tid
    Av Ada i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 50
    Siste melding: 26-04-07, 10:59
  5. surrer når jeg snakker
    Av villemo i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 10
    Siste melding: 31-05-06, 23:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn