Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
26-02-08, 17:09 #1
Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
Hei!
Jeg har fått testet min datter for evt.lavt stoffskifte. Det var ikke mange prøvesvarene vi fikk så jeg vet ikke om det er tatt nok tester. Jeg er veldig fortvilt, føler at det er noe feil, men i følge legen er det ikke det.
Grunnen til at jeg kom på å få teste henne var at hun er svært trøtt, treg, og i motsettning til alle oss andre i familien, kraftig. Hun spiser lite og var faktisk vanskelig å få i mat som baby, likevel var hun en tykk baby.
Jeg har lurt på hva det har feilt henne , plutselig kom jeg på at bestemor i India jo hadde lavt stoffskifte og etter vært fikk hun struma ved 40 års alder. Derfor fikk jeg testet henne. Følte at jeg kanskje hadde funnet et svar, men så kom prøveresultatene som viste at alt er bra.
Kan dere som har peiling hjelpe meg med å forstå verdiene? Evt svare meg på om det bør taes flere prøver? Etter å ha lest om lavt stoffskifte hos barn ble jeg overrasket over hvordan dette stemte med vår datter. Hun er nå 9 år, på skolen er hun så treg, at til og med lærerne blir irritert. Ikke bare forstår hun sent, men hun kler på seg sakte, alt går i sneglefart. Hennes bestemor var på samme måte så det er altså noen rare likheter om ikke dette skyldes samme problem.
Verdiene er for S-TSH 1,42
S-fritt T3 12,4
S ferritin 27
B lymfocytter 2,5
vit B12 242
Det er ikke noe resultat på feks T 4 ?
Glad om noen av dere som har peiling kan hjelpe meg. Evt. tipse meg om en klinikk som er flinke på dette, bor i Oslo.
Hilsen Fortvilt mor
-
26-02-08, 18:08 #2
Hei

Det er slim at det varierer fra plass til plass hva som er normale referanser på blodprøvene. Så hvis det står referanse i parantes bak så ville det hjelpe oss å tolke dem.
Jeg skal gjøre et forsøk, med de referansene som er i Rogaland.
TSH er innenfor referansen (12-22)S-TSH 1,42
S-fritt T3 12,4
S ferritin 27
B lymfocytter 2,5
vit B12 242
Fritt T3 er langt over normalen (3,1-6,3)
Ferritin er kjempe lavt! (13-150) Kan gjøre henne trett og slapp osv. Mange symptomer på jern mangel!! Bør ta tilskudd av jen etter mitt hode. Legg press på legen på det..
Vitamin b12 er også lav, men vanligvis reagerer ikke legene på det. Press han litt på b12 gir også lignende symptomer som stoffskiftet. Og sammen med ferritinen kan de to forklare symptomene langt på vei.
MEN, det er ingen antistoff prøver her. Så hvis datteren din har stoffskiftet så vil hun kunne ha fine prøver, men allikevel på vei til å utvikle hypothyreose. Selv gikk jeg i kjempe elendig form i 10 år før det kom utslag på prøvene. Hadde de tatt en skikkelig antistoff undersøkelse av meg så hadde de gjerne funnet det lenge før.
Be om:
Anti-TPO (S-Thyr.perox-antistoff)
Anti-TG (anti thyreoglobulin)
TRAS (S-THS receptor-antistoff)
Selv om anti.TPO er den mest vanlige så kan man være syk uten den. Be om alle, så du sikker. Jeg ser heller ikke den mest vanlige prøven på siden av TSH som er fritt T4, kunne også vært grei å ha.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-02-08, 18:57 #3
Sv: Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
Hei!
Tusen takk for svar.
Lurer på om vi må gå den dyre veien om Balder klinikken føler ikke at man liksom kommer noen vei med fastlegen. Må liksom vite så mye selv.
Kan det være tegn på lavt eller høyt stoffskifte når T3 er 12,4 ?
Aurora
-
26-02-08, 20:22 #4
Barn har andre referansegrenser enn voksne da. Det må man være oppmerksom på, og barn sine verdier svinger mye mer. Særlig TSH, som også har en høyere normalverdi. 1,42 er lavt for et barn.
En prøve er for lite å tolke noe bestemt ut fra, og for barn er det enda mer nødvendig med flere prøver for å danne seg et korrekt bilde.
Om fT3 prøven vurderes isolert er dette tegn på høyt stoffskifte.
Det blir man også trett av, men man blir tynn !
De kliniske tegn er fasit - ikke laboratorieprøvene som i beste fall bare kan støtte en klinisk diagnose. Pass på at de ikke bruker plodprøvene til å overse pasientens status ! Det skjer desverre hver dag.
Det er umulig å si noe ut fra så få prøveresultater. En høy fT4 prøve vil være sansynlig, og sammenhold med den lave TSH peker alle disse på høyt stoffskifte.
Disse funn nødvendiggjør en ny prøveomgang, og da bør prøvene rettes mot klarlegging av hvorfor stoffskifet er høyt.
Om en så høy fT3 kan sammenholdes med at pasienten iallfall ikke er tynn ?? vil måtte påkalle spesiell oppmerksomhet i retning av resistens.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-02-08, 22:23 #5
Godt poeng Hansen det med alder! Jeg tenkte automatisk at hun var i tenårene.
Hvor gammel er datteren din Aurora Sofie?
Og har du referanseverdier på blodprøvene?
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-02-08, 00:04 #6Hildemor Gjest
Er du sikkert på at det ikke er FT4 verdien du oppgir som FT3 her? I så tilfelle kan ikke jeg se at disse prøvene indikerer noe feil med stoffskiftet. B-12 er innenfor normalen, Ferritin er innenfor normalen (men du kan kanskje spe på med litt jernrik kost).
-
27-02-08, 02:16 #7
Hei

Hildemor skrev:
Jeg vil jo tro at datteren kunne trengt kosttilskudd, men, at det er best å snakke skikkelig med legen om det og ikke la han overse det.Er du sikkert på at det ikke er FT4 verdien du oppgir som FT3 her? I så tilfelle kan ikke jeg se at disse prøvene indikerer noe feil med stoffskiftet. B-12 er innenfor normalen, Ferritin er innenfor normalen (men du kan kanskje spe på med litt jernrik kost).
Legge litt press på situasjonen ville vært bra tror jeg
Det er nok som Hildemor sier en mulighet å få økt inntaket av både jern og b vitaminer gjennom kosten. Jeg klarte ikke å få med meg alderen hennes gjennom hypo hjernen, dessverre.
Er hun ikke litt vel ung til å ha så lav ferritin? Hun har sannsynligvis ikke mensen, selv om det skjer hos en del i den alderen og.
Jeg er vel en av dem som har en viss skepsis til normalverdier på blodprøver. Har vel med at jeg fikk veldig god virkning av b12 tilskudd etter at jeg hadde lest om alt det Nora og n'Finn hadde skrevet om det, og lå selv på 221. Pluss at jeg har slitt ut meg og kroppen i 10 år før jeg fikk utslag på blodprøver angående stoffskiftet. Selvsagt skal man vise forsiktighet. Bådet jern og vitaminer i for store mengder kan virke ødeleggende og gjøre ting verre.Hilsen Anne Ma
-
28-02-08, 16:45 #8
Sv: Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
Hei!
Min datter er 9 år og langt fra pubertet.
Til det som ble nevnt med resistens? Da min datter var 5 år tok jeg henne til Fedon lindberg klinikken. Hun er ikke tykk, men pga at hun spiser normalt og heller sunnere enn gjennomsnittet følte jeg at det var litt underlig at hun var såpass kraftig. Jeg er tynn, min mann og øvrige barn er også tynne. Vi sliter med å ikke gå ned i vekt.
At hun i tillegg er vekselvis trøtt eller rastløs syns jeg også var vanskelig å forstå. På lindberg Klinikken sa de at hun hadde Insulinresistens og at det var flott at hun ikke var kraftigere da det var det vanligste i tilsvarende tilfeller. Jeg slo meg så til ro med at hun dermed var en annen type enn oss andre og bare lettere for å legge på seg.'
Nå ser jeg imidlertid at hun er ganske treg rent tankemessig også, er mye lei seg uten å vite grunnen, surmuler og er misfornøyd. Jeg vet hun ikke er deprimert, jeg vet jo at hun er som hun alltid har vært.
Hennes bestemor var lik henne, hun utviklet jo struma. Jeg har en følelse av at min datters situasjon på mange måter reduserer livskvaliteten hennes og jeg blir fortvilt fordi jeg føler ikke at noen tar min bekymring på alvor.
Det ble ikke tatt noen T4 prøve av henne heller, bare fT3 og THS + de andre småtingene.
ja verdien hennes på fT3 er 12,4.
På Lindberg Klinikken sa de at de var overrasket over at min datter ikke var tykk, dette pga av hennes insulinresistens. Nå tenker jeg, kan det henne at hun ikke er tykk fordi hun kanskje har høyt stoffskifte?
Siden hennes bestemor i India utviklet struma og var svært lik min datter har jeg kun tenkt lavt stoffskifte.
Aurora Sophie
-
28-02-08, 18:57 #9Hildemor Gjest
Jeg forstår jo godt din bekymring for din datter. Jeg ville imidlertid gått til en lege og bedt om omfattende blodprøver. Jeg forstår ikke hvorfor det er tatt FT3 som sjelden tas og utelatt FT4? Du kan også be om TRAS og Anti-TPO.
Jeg forstår jo at du sammenligner henne med bestemoren da man vet at stoffskiftesykdommer har en viss arvelighet - men samtidig kan dette være så mye annet.
Har hun det bra på skolen? Har hun venner? Er hun aktiv? Har dere snakket litt om hvorfor hun virker tung? Kan det være ting hun gruer seg til? Bekymrer seg for? Kan det være at hun nærmer seg pubertet og menstruasjon? Noen starter tidlig. Kan noen ha sagt noe til henne som hun er lei seg for?
Jeg hadde bedt legen om og ta alt som kan tas av blodprøver for og utelukke det fysiske - det er i hvertfall et sted og starte.
Og husk at ingen barn er like. Vi er selv 4 søsken med vidt foskjellig personlighet, kroppsbygning og svært ulike på mange andre måter. Men det er klart viktig og utelukke at hun er fysisk syk.
Lykke til!
-
28-02-08, 22:05 #10
Insulinresistens kan følge av en hormonet status man gjerne kaller Pcos, men jeg vet faktisk ikke om den kan ramme barn. Du får mange treff på en googling.
Ellers får en håpe at en med omfattende testing kan si dere mer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Datter på 13 år med konstatert lavt stoffskifte
Av evigoptimist i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 10Siste melding: 17-03-13, 06:38 -
Har spiseforstyrrelse og har fått lavt stoffskifte...
Av mia10 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 8Siste melding: 30-07-11, 15:55 -
Testet for stoffskifte, men legen sa alt så fint ut
Av Julianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 19-05-11, 16:00 -
Datter på 13 år har nylig fått diagnosen lavt stoffskifte, etter 6 år med plager
Av anikken i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 03-11-08, 18:14 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24
Svar med sitat

Bokmerker