Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
27-09-06, 08:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 3
Fritt T4 8,5 - Har jeg lavt stoffskifte?
Fritt T4 - 8,5
TSH - 2
Jente 24 år med cøliaki.
Jeg tok blodprøver på mye forskjellig forrige uke, som oppfølging på cøliakien. Jeg kan ikke si om jeg har noen symptomer på hypothyreose ettersom kroppen min har forandret seg mye til det bedre etter at jeg begynte på glutenfri diett i mars. Har ikke anemi lenger, så jeg er ikke i nærheten så trett som jeg var før.
Men, det jeg tenker selv at kan være et symptom, er at jeg har problemer med å slanke meg. Jeg trener 4-5 ganger i uka og sykler over alt jeg drar, spiser normalt med mat, og holder meg borte fra fett og sukker, men blir ikke noe tynnere.
Fikk resultatene da jeg ringte legen i dag, men sekretæren mente det ikke var noe galt med dem ettersom TSH var normalt og legen allerede hadde sett på prøvene, men siden hun ikke hadde kontaktet meg så var det nok ikke så farlig.
Jeg har flere tilfeller av hypothyreose i familien, tanten min begynte på medisiner da hun var 28 år.
Så hva sier dere eksperter??? Hva betyr det at TSH er normalt, men fritt T4 litt lavt? Skal jeg kreve å få tatt flere tester hos legen? Vil verdiene bli lavere dersom jeg ikke gjør noe med det, eller er det noe som holder seg noen lunde konstant?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-09-06, 11:36 #2baremei Gjest
Det hadde vært lettere om du hadde noen flere blodprøver, samt normalområdene, å vise til.
FT3 og Anti-TPO, f.eks. Også fra tidligere tider, så du kan sammenligne.
Umiddelbart ville jeg sagt at en så lav FT4 forteller at noe er galt, på den annen side kan cøliakien ha gjort noe med kroppen din som sakte vil rette seg på dietten.
Hvis formen er så bra du mener den bør være ville jeg sett det an litt, men tatt nye blodprøver hver 3. mnd.
-
27-09-06, 12:11 #3
Arvelighet skal man være obs på, men du må nok være det selv. Det ser ikke ut til at legene praktiserer dette eller har tilgang til data om dette.
Du spør om hvorfor fT4 er så lav når TSH bare er 2 ?
Det spørsmålet ville jeg også stillt - og ikke vært fornøyd med svaret du fikk. Vil anta at siden 8,5 er innenfor referanseområdet så går dette fra 8 og oppover ? Synes det er en håpløs tolking og bare glatt si at 8,5 er innefor - så da er ALT OK !
Jeg mener det må være av meget stor betydning for deg at du får utredet hvorfor du ligger i randsonen til å få diagnosen hypothyreose.
Forlang en utredning og at flere prøver må tas.
For ordens skyld - prøvene dine kan jo ha en forklaring i ernæringssituasjonen du har hatt en stund. Den vil kunne påvirke stoffskiftet i denne retning.
Men her er det spørsmål om å vite !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-09-06, 15:37 #4
Min erfaring er at legen IKKE ringer sine pasienter dersom prøvene er avvikende. Jeg har hatt avvikende prøver en del ganger og har ALDRI opplevd å bli oppringt. dette kan selvsagt være forskjellig fra lege til lege.
For at legen skal ringe tror jeg at labratoriet må ringe legen fordi labratoriepersonale reagerer dersom en prøve er svært avvikende som f. eks T4 på 1 eller 0 eller noe.
-
27-09-06, 19:16 #5
Hei.
Få utskrift av prøvesvarene med referanseområde og sjekk det sjøl!!!
Legen min sier at svarene mine er fine uten å blunke, og når jeg leser de er det my stjerner som viser at de ikke er innenfor referansområde.
Så det er bedre å se selv også!!
lykke til!!!Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
27-09-06, 20:38 #6
Helt enig Heisann
En gang hadde TSH steget hos meg til over 4. T4 hadde selvsagt gått ned til 7. Da presterte legen å si TSH har steget så fint.! jeg måtte selv påpeke at en T4 på 7 ikke akkurat kunne kalles fint. Og jeg kan love at jeg følte meg elendig.
-
03-10-06, 12:22 #7
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 3
Takk for svar alle sammen:-)
Jeg har snakket med legen og fikk følgende beskjed;
Det er innenfor referanseområdet, og ettersom TSH er fin er det ikke noe galt med deg. Da jeg spurte om det var mulig å ta noen flere prøver for videre utredning fikk jeg beskjed om at det var det ikke. Men vi skulle følge med på det og måle det senere igjen..
Jeg er ikke fornøyd med svaret jeg fikk, og vil ta det til en ny lege. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kunne få prøve å ta thyroxin for å se om det hjelper mot trettheten min, og så slutte hvis det ikke gjør det? Er det vanlig at pasienter får lov til det, eller må diagnosen hypothyreose stilles først?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-10-06, 12:34 #8
Hei

Dette stemmer ikke. Man kan være syk med normal TSH. Det er jeg selv et godt eksempel påDet er innenfor referanseområdet, og ettersom TSH er fin er det ikke noe galt med deg.
Nei, det er ikke vanlig å starte opp folk på medisinering for å se om ting blir bedre. Men, det finnes ved gode grunner og nærmere thyreoidea utredning, belag for å kunne få en prøveperiode med Levaxin. Men det er ikke noe leger gjør sånn uten videre.
Gå til en annen lege og få tatt prøver av T3, anti-TPO, anti-TG og TRAS. Hvis du har utslag på antistoffer så kan det kanskje være grunnlag til å prøve ut medisinering.
Jeg vil tro at stoffskifteresultatene varierer hos friske mennesker, men med en så lav T4 er det grunn til å følge nøye med!!
Jeg vet at det finnes antistoffer mot thyreoidea i den friske "vanlige" befolkningen også, uten at det tilsier at de har eller vil få problemer med kjertelen. Det er derfor en større utredning av deg vil være viktig, særlig med tanke på de arvligefaktorene du har.. Synes legen er rar som sier nei til noen blodprøver på det grunnlaget! Ikke at det overrasker meg ;)
Lykke til med det hele!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-10-06, 20:42 #9
Dersom det fortsetter å være vanskelig for deg å få tatt blodprøver hos legen, så ville jeg vurdert å bytte lege.
-
04-10-06, 22:20 #10
Det er visstnok også slik at de med cøliaki eller gluten-intoleranse i større grad er disponert for et lavt stoffskifte. Dette har jeg (ferskt av i dag) fra en av legene ved Balder-klinikken. Dessuten mener jeg at Nora har vært innom dette flere ganger her før.
Altså nok en grunn til at du bør følge nøye med stoffskiftet ditt.
Lykke til fra HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Hvorfor er fritt T4 høy?
Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 11-01-08, 13:34 -
hvorfor går fritt t4 ned når jeg øker dosen?
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 16-11-06, 15:18 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Fritt sykehusvalg - rettigheter osv
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 12-06-06, 15:58
Svar med sitat
Bokmerker