Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
17-06-06, 17:34 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 13
Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
Jeg tok noen blodprøver for 2 mnd siden, med brev tilbake hvor det stod "mulig hupotherose?" , og beskjed om å komme tilbake for å ta en prøve til.. Svarene fra den første prøven har jeg ikke for hånd, men TSH husker jeg var 5.1.
På den andre prøven jeg tok 1 mnd senere var TSH plutselig 6.7. De andre verdiene(samme prøve) var: Fritt T4: 13 og Fritt T3: 5.3..
Når jeg leser om symtomene på hypotherose, kjenner jeg meg igjen i veldig mye faktisk..selv om det isåfall ikke er noen alvorlig for for lavt stoffskifte jeg har. For ettersom jeg leser her, tror jeg at jo høyere TSH er - jo mer alvorlig er det - ikke sant?
Jeg har fått en ny legetime for å diskutere videre ktr.opplegg...Er det snakk om evt tabletter da? Isåfall lurer jeg på om jeg ikek skal forsøke homeopati først for å se om det kan hjelpe.
Er det noen som kan tolke tallene mine, og fortelle meg sånn ca hvor jeg ligger? Og hvordan er det mulig at TSH blir så mye høyere på bare 1 mnd?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-06-06, 18:02 #2
Dersom du er i ferd med å utvikle hypotyrose er det ikke rart om TSH stiger såpass på en måned. Dette er et hormon som kalles tyroidea stimulerende hormon og det stiger når tyroideahormonet er litt lavt for å fortelle kroppen at den må produsere mer. Det er litt vanskelig å kommentere prøvene dine når referanseområdene ikke står bak. T4 er litt lavt , men kan godt være normalt for det labratoriet som har tatt prøver av deg for dette varierer veldig. ( ved "mitt" sykehus er referansern fra 12-22) Det samme gjelder T3 (3,1-6.3 der mine prøver sendes) Jeg vil tro at legen ønsker å ta nye prøver av deg, kanskje også andre prøver, vurdere symptomene dine og det kommer jo litt an på hva du selv vil også. Det kan jo også være at legen ønsker å behandle deg med medisiner. Noen kan ha forbigående hypotyrose f. eks etter fødsler. Lykke til. Det er sikkert andre i forumet som kan forklare dine prøver bedre enn meg.
-
17-06-06, 19:23 #3baremei Gjest
Noen kan ha alvorlig hypothyreose med TSH på 4, andre merker ikke stort på 10. Det er så indivuelt.
Men generelt gjelder det at med dine blodprøver, høy TSH og ganske lav FT4, at det er liten tvil, og hvis neste blodprøve bekrefter tendensen er det ingenting å lure på - du skal behandles.
Du vil få resept på Levaxin, og bør sette deg litt inn i dette, altfor mange feilbehandles og blir enda verre.
Du bør startes på en Levaxin-dose på 25mcg pr. dag, evt. 50, det er jeg usikker på. Blir du bedt om å ta 100 må alle klokker ringe, da kan du krasjlande så det holder fordi kroppen piskes igang for voldsomt.
Den lave dosen skal du ta i noen uker, så tas ny blodprøve etter 6-8 uker, deretter justeres dosen. Man bør ikke øke med mer enn 25mcg hver 6-8 uke, og saktere etterhvert som man nærmer seg idealdosen, så man ikke hopper over det som passer akkurat deg.
De aller fleste har det utmerket med riktig Levaxinbehandling, og lever greit med det. Du må ta tablettene resten av livet, og jeg tror ikke du kan unngå det. En homøopat kan muligens bidra til bedring, men kvitt det lave stoffskiftet blir du ikke (ja, jeg må være så bastant, og jeg mener også at hvis behandleren påstår å kunne kurere har du med en kvakksalver å gjøre).
PÃ… den annen side: hvis du ikke har antistoffer (anti-tpo) eller de er veldig lave, kunne det hende at rare ting skjer - svigermor har klart å diettere sin tsh fra 6,5 til 2,4 på noen uker, og hennes tsh har vært for høy i minst 2 år, men av diverse årsaker har hun ikke blitt behandlet. Jeg skal fortelle om dette i en egen tråd bare jeg får satt med ned og fortalt. Hun blir behandlet hos Schjøth på Balder.
-
17-06-06, 20:54 #4
Hei Ellen
Du spør om hvordan det kan henge sammen at din TSH stiger ?
Først litt info :
Det er en rekke årsaker til dette, men den vanligste og som i 90% av tilfelelne har all skylda, er at årsaken er autoimmun.
Altså at kroppens eget immunforsvar er overaktivt, feilereagerer og tror at skoldkjertelens vev er en fiende som må bekjempes.
Det er ikke slik som helsekostforretninger innpoder oss at vi må spise ditt og datt for å styrke immunforsvaret. I mange tilfeller hadde det vært best at dette ble svekket i stedenfor !
Det kan opptre en rekke autoimmune antistoffer mot kjertelvevet, men i dette tilfelle hvor blodprøver ser lave ut, er det gjerne ant-TPO og anti TG som er aktuelle.
Om disse prøvene detekterer antistoffer så ødelegges kjertelen iløpet av få år, og det kan man ikke gjøre noe med. Dette skjer altså gradvis, og tabletttilskuddet må derfor økes etter behov.
Når kjertelen er helt død har man gjerne et Levaxin behov på ca 1,6µG pr.kG.kroppsvekt pr.dag, men det varierer mye. Til sånn mellom 100 og 200 pr.dag.
Skulle det vise seg å være noe slikt vil jeg bare anbefale deg å utdanne deg i denne sykdommen. Legene er det desverre ikke !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-06, 10:48 #5
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 13
Tusen takk! Når det gjelder anti-stoffer(TPO) er den <5 (<35). siden det ikke var spesielt høyt, betyr det da at antistoffene er greie? At det ikke produseres mer enn normalt, og at kjertelen da sannsynligvis vil være grei fremover?? Når det gjelder anti- TG(hva er det?) er ikke dette blitt målt.
Også lurer jeg på sammenhengen mellom TSH og fritt T4. Hva skjer her når den ene er lav i forhold til den andre? Min T4 er på 13 (11-23), så den er iallefall innenfor ref.omr., men iallefall ikke høy, så kan jeg likevel se det i en sammenheng?
Jeg prøver så godt jeg kan å finne info om hypo og om hvordan jeg skal tolke verdiene, men finner lite om dette på furst sine sider e.l.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-06-06, 10:56 #6
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 13
Når jeg ser på resten av analysen (de har tatt ganske mange under hematologi), ligger nesten samtlige av disse helt på kanten nederst, men likevel rett innenfor ref.omr. Hva har dette med hypo å gjøre? og er det alvorlig?
De har ogå målt en ting under nyrefunksjonelle/elektrolytter- kalium, som goså var litt på kanten? Hva betyr dette?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-06-06, 11:53 #7
Det skal ikke produseres antistoffer. Det er kroppens beskyttelsessystem som feilreagerer når slike blir produsert likevel.
Nøkternt sett : har du ikke antistoffer som anti-TPO testen er følsom for.
Likevel viser mengdeanalysen av stoffskiftehormonene at det produseres for lite av dem, og også at kontrollsystemet i hjernen din er lite fornøyd med dette, for TSH er høyere enn vanlig.
90% av de som får lavt stoffskifte har antistoffer. Du har ikke det (ikke jeg heller forresten)
fT4 sitt referanseområde er gansks vidt favnende fordi dette ska fange opp 95% av alle ytterligheter som kan skje. Mange glemmer at 13 på skalaen er for lavt hvis den er det lenge av gangen. Da skaper den symptomer som kan bli vanskelige å kvitte seg med.
TSH er et styringshormon som produseres i hjernen. Det deltar ikke i stoffskifteprosessen, men viser hva hjernens kontrollsystem synes om mengden stoffskiftehormoner i blodet.
Hvis dette systemet synes at det er for lite stoffskiftehormoner i blodet så produserer det mere TSH.
Det blir omtrent som en gasspedal på en bil. Kjører du under fartsgrensa så gir du på litt og slakker av når du når den (noen ganger iallfall - hihi)
Stoffskiftesituasjonen påvirker hele kroppen og dette kan måles i mange blodprøver.
Noen få eksempler husker jeg : Kolesterol blir gjerne høyt - SHBG - Ferritin - B12 - og det er mange flere som endrer seg. Også mineraler (kobber).
Elektrolyttene du nevner endrer seg mest ved problemer med hormonproduksjonen i binyrebarken. Dette er jo også endokrine kjertler og henger nok sammen med resten på en eller anne måte.
Du bør nok undersøke litt her også.
Jeg synes det er viktig for deg å vite noe om kroppens reaksjon på stoffskiftet, og det får du med å ta en utvidet blodprøvestatus av slike sekundære parametere og å følge med på vektutviklingen og morgentempen.
Vil også si at når alle prøver er på kanten så må det få det til å ringe noen bjeller et sted. Skal ikke være slik.
gå på www.furst.no finn analyseliste og klikk på forklaringslinkene.
Det står utrolig mye der om hvordan prøver skal tolkes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-06, 14:55 #8
hei ellen
noen har tro på homeopater og alternativ medisin og andre har det ikke....
i ditt tilfelle ville ejg absolutt anbefale deg å prøve forsone og akupunktur før du begynner på medisin!!!!!
det kan hende du må begynne på medisin, men det er vel vært å prøve om kroppen kan ordne opp selv ved å stimulere den til å gjøre dette......
i noen tilfeller er skolemedisin det rette, men ikke alltid.......
lykke til!!!!
Lignende tråder
-
Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
Av Nocturne i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 10-07-08, 23:37 -
Hvordan tolke dette?
Av anitab i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 25-01-08, 16:21 -
Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 07-02-07, 19:10 -
Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-12-06, 12:13
Svar med sitat
Bokmerker