Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard medisin spm og T3-spm

Hei
    Jeg var hos legen i går (et besøk jeg vil la forbigå i stillhet :evil: ). Legen nevnte noe om en annen medisin man kunne ta i tillegg til Levaxin (ikke armour altså). Som vanlig skjønte jeg ingenting av hva legen mente.
    Noen som vet hva slags medisin legen kan ha ment? og hvordan den funker evt.?

Et annet spm. Hvor viktig er det å ta T3-prøver? Jeg har ikke tatt det de siste gangene og skal heller ikke ta det ved neste prøvetaking (så jeg på lab-arket...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er liothyronin, og jeg tar selv en kvart tablett to ganger daglig.
    Uten det ville jeg glemt bilnøklene i to-tre butikker hver dag og sånt. Brain fog heter fenomenet når man er så åndsfraværende.
    men det er godt for annet i kroppen også.
    jeg hadde tydelig litt lavt ft3.
    ikke lav under referenseområdet, men jeg og omtrent alle andre må ha ft3 minst halvveis opp i labbens referanseområde. jeg og de fleste andre må også ha ft4 såpass høyt oppe.
    jeg synes man trenger prøver på ft3 hvis de har vært lavt, samt hvis man prøver å finne en dose med t4 pluss t3. (t4 er levaxin, t3 er liothyronin)

Jeg bruker altså liothyronin i tillegg for å få mine ft4 og ft3 riktige.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det var nok ikke Armour. Det er et tabu ord som leger bruker like ofte som prester banner i kjærka.
    Men muligens Liothyronin ? Det er syntetisk framstillt rein T3.
    Altså det kroppen selv lager (skal lage) av Levaxinen. Kroppen kan ikke bruke Levaxin (T4) før det får "pynta" litt på det, og da kalles det T3 fordi det er fjernet ett av de fire jodatomene.
    Dette er altså det egentlige stoffskiftehormonet.
    Kroppen må ha et høyt nok T4-lager for å lage nok T3, derfor må en først prøve om en tåler å ha et så høyt T4-lager.
    Det er bare hvis du ikke tåler så mye T4 at det kan være rasjonellt å ta et T3-tillegg til Levaxinen.
    Og en må jo måle det frie T3 for å tenke i de baner da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Vet det ikke var Armour. Men det kan ha vært Liothyronin. Det går litt fort i svingene når legen skal forklare....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    151

Standard

Det går litt fort i svingene når legen skal forklare....
    Krev at legen skriver opp det han forteller deg, helst pc-utskrift så du forstår hva han skriver, legeskrift er som kjent utført av kråketær :twisted:

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Tar du liotyroninen sammen med mat Nora?
    Jeg strever med å dele de i to like deler, og når jeg tar den "største" får jeg som oftest skjelvinger, så det blir til at jeg alltid tar den "minste", men å dele den opp i to inntak pr dag hørtes kjempesmart ut!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det finnes tablettdeler på Apoteket. Den er fin, men bruker du 2x10µG ?
    Da kan du prøve 2x5 da vel ?
    Liothyronin tas opp 100% også når den tas til maten. Jeg leste en som skrev at opptaket tok litt lengere tid og at han anså det som en fordel. En slags "slow releese" virkning altså.
    Prøvd det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

jeg deler dem opp med fingrene, bruker neglen på midten liksom og deler med fingrene. Blir ganske likt da.
    Jeg synes at 5 µg om gangen er bra dose, ville ikke tatt mer.
    Ridha Arem sier 4-5 timer mellom er bra, og at moregn og kveld er for lenge imellom.
    Jeg tar det med mat eller ikke. har ikke noe å si for liothyronin, bare levaxin. Tar forresten levaxin med noe mat selv.

Lignende tråder

1. Virkning av Levaxin?
    Av Grace i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 05-08-10, 20:36
  2. Homeopat-medisin, erfaringer?
    Av Siriliss i forumet Alternativ behandling
    Svar: 8
    Siste melding: 05-10-07, 10:30
  3. prøve medisin...
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 18:24

Bokmerker

Regler for innlegg