Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
26-08-11, 16:28 #1
hvordan vite hvor mye armour man skal ta?
Jeg har bestillt armour nå, i 60mg
Jeg tar 150mcg levaxin pr dag, hvor mye armour skal jeg da ta pr dag, ( sånn ca )for den er vel "sterkere" må jeg bare prøve meg fram eller?
noen som har peil?
• Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
• Har fått en ny vår etter oppstartmed ERFA
-
27-08-11, 06:17 #2
Sv: hvordan vite hvor mye armour man skal ta?
Hej Tcelinet

Den "normale" startdose af Thyroid er (ved overgang fra 150 mcg Levothyroxin) 2 grain eller 2 tabletter à 60 mg, men jeg tror, at det bliver snarere 3 grain du må sigte hen imod, dog ikke før du har testet 2 grain i et par uger eller tre først.
Når du er o behandling med Thyroid, skal du glemme alt om TSH og skal fremover kun kære dig om FT4 og FT3. Du bør heller ikke (som så mange begår fejl i) begynde at omregne Levaxin's indhold af T4 til Thyroids indhold af T4. T4 i Thyroid er proteinbundet og det betyder at T4 skal først frigives til blodet og derfor virker langsommere, end når T4-i-rent-stof indtages direkte i form af en tablet Levaxin.
Nøjagtig det samme gælder for det T3 du også får nu med i tabletten af Thyroid. Ukyndige lægers hovedargument mod Thyroid-mediciner er, at grisenes skjoldbruskkirtler indeholder mere T3 end menneskers og det skulle være et argument MOD at ordinere "grise-Thyroid" for at undgå T3-overdose. Det er rent ud sagt - bullshit! T3 i "grise-Thyroid" er også proteinbundet og før den (T3) kan bruges i kroppens celler, skal også den først frigives fra proteinbindingen, hvilket "tager tid" og dermed forsinker virkningen, hvorimod det syntetiske T3 fra Liothyronin-tabletten går direkte ind i kroppens celler og ikke alene virker det syntetiske T3 med det samme, men også kommer ud af kroppen (halveres) meget hurtigere end T3 fra Thyroid-tabletten.
Konklusionen er, at lægernes "frygt" og betænkeligheder rette mod Thyroid-mediciner i anledning af en påstået overdose med T3 er ikke alene ubegrundet, men også direkte malplaceret, fordi i så fald er det det de syntetiske T4 og T3, der "pang-virker" meget mere end Thyroid nogensinde vil. Dette gør de syntetiske T4's og T3's manglende transportprotein-binding gør det meget vanskeligere at dosere korrekt. Så vær ikke bange for Thyroid - Tcelinet, men stille og roligt gå i gang med at arbejde mod at finde den rette dosering.
Om du er på vej i den rigtige retning vil udeblivelse af symptomer fortælle dig. Du bør dog være opmærksom på, at efter en lang Levaxin-periode, kan du komme til at opleve nye "symptomer" som ikke er symptomer, men et tegn på at det "levende" T3 gør sit job, hvor der før ikke var T3 nok.
F.eks. kan kropstemperaturen stige fra for lav til normal, og der er en del patienter der oplever denne regulering som "hedeture" - fordi det var så længe siden at de havde normal temperatur, at de har glemt hvordan det føles. Det samme gælder hjertefrekvensen, hvor patienterne så længe havde levet med lav puls og for lavt blodtryk, at selv mindre stigninger i begge kan frygtsomme patienter opleve som hjertebank og "stress".
Der er masser af den slags "symptomer" på tilbagevenden af funktioner som følge af at kroppen ikke længere skal undvære T3, og det er nemt at lade sig skræmme af det - ikke mindst med stor "hjælp" fra deres læger, der ser at TSH falder under 0,5 (det SKAL den gøre under behandling med Thyroid) og de råber vagt i geværet: HYPERTHYREOSE! Hvorefter de skræmte patienter får besked på at reducere dosen og.... får det værre.
Det er derfor meget vigtigt, IKKE at dosere op og ned hele tiden, men at opretholde dosen længe nok til at kroppen har en chance til at vænne sig til at fungere igen. Man skal også lære at skelne mellem de "psykiske" og de kropslige tegn på "overdose". De "psykiske" kommer som følge af usikkerhed-på-thyroid - som regel forårsaget af lægernes uvidende advarsler. Er man bange for Thyroid, skal man ikke gå i gang med denne behandling. Derimod hvis de "fysiske" tegn på "overdose" varer over 3-4 uger og bekræftes af blodprøveresultater hvor FT4 og FT3 ligger over den øverste grænse for "normalområde" - der bør man først afprøve at indtage sin Thyroid i midten af et måltid mad, og hvis heller ikke det hjælper, kan man begynde at reducere dosen. Man skal være HELT sikker på det man gør, fordi...
...for kroppen er en midlertidig overdose langt mindre "farlig" end en række af kortsigtede op- og nedjusteringer af medicindose. Kroppen kan meget bedre håndtere en midlertidig overdose (hvis det skulle være tilfælde) end den kan klare, hele tiden at tilpasse sig udsvingene i medicindosering. Op og ned, eller op igen, så ned, så op, ned, ned, op og op... og så fremdeles.
Det var så "den afdeling", nye i Thyroid-behandling oplever oftest: Thyroid virker og de bliver bange for de "nye" oplevelser af egen krop. Men hvad med hvis du når op på 3 grain og opretholder dosen i få uger uden at du få det bedre "nok", selv om blodprøve er "fine" eller TSH er så lavt at lægen råber "hypethyreose" eller "overdosering"?
Det vil ikke være en god ide straks at opjustere dosen fra 3 grain til f.eks. 4 grain, eller 5. Hvis 3 grain ikke virker godt nok og du fortsat har symptomer, du ellers havde håber at kunne slippe for efter overgangen til Thyroid - der er tiden til at begynde at tage sin Thyroid til natten. Først hvis heller ikke det hjælper nok og man fortsat har symptomer på lavt stofskifte (det ville forbavse mig meget), da er tiden inde til at justere op med ½ grain og holde dosen i 3-4 uger, fortsat til natten.
Det er min store interesse at udforske den vidensretning der hedder kronofarmakologi, som svenskerne kalder på dagligdagssprog: "tidsinställd medicin", dvs. hvornår indtagelse af lægemidlerne passer kroppen bedst at udnytte mest. Jeg ved at "Addison's læger", "Addison's medicinske forskere" "Addison's patientforeningen" har prioriteret forskningen i kronobiologi så højt, og at deres forskning har allerede ført til en meget bedre behandling af Addison's patienter. (Mere om kronobiologi, kronofarmakologi og "tidsinställd medicin" i forummet Virker medisinen ikke?)
Så heldige er vi - thyreoidea-patienter ikke. Hverken thyreoidea-læger, forskere eller thyreoidea-patientforeninger i vores lande er en skid interesseret i at forbedre effektiviteten af vores behandling (= med bedre hverdag). Fra dem hører vi fortsat mantraen: "på tom mave om morgenen, 1 eller ½ time før morgenmaden, selv om den "naturlige" rytme af TSH topper (bliver højest) midt om natten. TSH er i bevægelse over døgnet i overensstemmelse med kroppens behov for T-hormoner og topper faktisk omkring kl. 03 om natten!
Ved at få sin medicin (uanset syntetisk eller Thyroid) til natten - holdes (nat)TSH nede, og dermed også holdes nede alle kroppens uønskede autoimmune reaktioner mod kroppens organer inkl. skjoldbruskkirtlen eller hormonreceptorer. Jo højere TSH - jo større antistof-aktivitet og det betyder, at når lægerne vedholdende styrer patienternes behandling (medicindosering) så TSH ikke bliver "for lavt" - sørger de samtidigt for at den autoimmune sygdom (i skjoldbruskkirtlen eller andre steder i kroppen) bliver opretholdt og forbliver aktiveret! Det er rigtigt skidt!
Det betyder nemlig også, at behandlingen af alle andre ikke-skjoldbruskkirtel-relaterede autoimmune sygdomme ville kunne understøttes med tillægsbehandling med fysiologiske doser af bioidentiske (Thyroid) thyreoideahormoner. Men lige netop det er en "by i Rusland" som man siger i Danmark om "det umulige". Helvede fryser til is, før vores fagområde-afstumpede læger fatter betydningen af kroppens thyreoidea-hormoner i behandlingen af alle kroniske, autoimmune sygdomme, når de ikke engang fatter hormonforbindelser bag hypothyreose!
Kære Tcelinet. Nu har du fået spontan og derfor et enormt langt svar på et ukompliceret spørgsmål, og du har fået langt mere at vide, at du har spurgt om. Håber du kan holde styr på alle disse oplysninger og kan udnytte dem til dit eget bedste.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-08-11, 08:23 #3
takk for at du tok deg tid til en grundig om omstendelig inføring i thyroid

Er jo mye som jeg sikkert hadde kommet til å spurt om senere uansett ;)
Flott at du som har så mye kunnskap "deler "litt med deg, he, he...
da begynner jeg med 2x 60 da... men det skal deles opp utover dagen ikkesant? tas to ganger? etter mat?
Bare vente til de kommer
igjen takk setter utrolig stor pris på hjelpen jeg får her på forumet, tror jeg hadde vært ganske "lost" hvis jeg ikke hadde funnet sonjas stoff-skifte forum
• Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
-
27-08-11, 08:33 #4
Du kan starte "som man plejer" - om morgenen på tom mave, begge tabletter på en gang. Afhængig af effekten - god eller bedre, eller for ringe osv. kan du senere begynde at ændre "protokollen" for indtagelse af Thyroid, som jeg har beskrevet i mit forrige svar til dig. Men lad tiden gå mellem evt. ændringer, så du kan selv følge med i, hvordan din krop adopterer de "nye" hormoner og hvad er bare en tilfældig variation mellem gode og dårlige dage. Vær ikke bange for at dine binyrer skulle "bryde sammen", for så er det om, straks at bytte til natte-medicinen, hvilket altid alligevel og under alle omstændigheder er bedst for dem, der har "trætte binyrer".
Held og lykke, og vær sød at opdatere dine tråde, selv om du få det bedre. OK?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-08-11, 09:44 #5
ok
skal jeg gjøre, er veldig spent på om det blir forandring
regner med at det blir det, men har jo hørt en del neg om den nye armour...
den er vel bedre enn levaxin uansett!
Ellers har jeg det ikke så værst om dagen,hadde en "dårlig periode" forrige uke, men regner med at det har med at jeg var forkjøla å gjøre.
Jeg har begynnt på skole igjen
tenkte å ta ferdig vgs å få gens, så vidre på høyskole.
Men vet ikke helt hva jeg skal studere der ennå, men blir innen helse og sos tenker jeg• Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
-
27-08-11, 10:26 #6
Jeg tar thyroid 2-3 ganger pr dag.
Jeg gikk på 3.75 grain på det meste. Når tror jeg at systemet fungerer bedre, at det er bedre opptak av medisinene, nå bruker jeg 2 grain/125 mg thyroid. Det er jo veldig viktig å følge med så FT3 ikke blir svært høy, så den må alltid måles samtidig med FT4. Ellers har det fungert bra for meg å notere ned endringer i symtomer og hva slags doser jeg tar. Det er noe jeg kan kikke tilbake i, og skjønne at nå må jeg være over eller under den beste dosen. Mye er så individuelt, derfor er der lurt å notere underveis. Det er min erfaring. Når jeg står midt oppe i et ubehag, er det ikke lett å huske tilbake hva jeg gjorde forrige gang det var på samme måte.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-08-11, 12:36 #7
Jeg bryr meg ikke om TSH - annet enn at det er fint å vite at den ligger rundt 0

Men jeg har begynt å bry meg om rT3 (du kan søke på reverse T3) og hvordan den forholder seg til tT3 (total T3):
Da jeg hadde brukt thyroid i nesten et år brukte jeg i en periode 6x60mg med erfa thyroid -
og ble da liggende ganske høyt oppe på fT4 og fT3 (men ikke ekstremt høyt - bare "noe" over ref.området
).
Men så fikk jeg nyss om rT3 og at reseptorene kan lukke seg - og å kjøre på med enda mer ikke er veien å gå.
Jeg er nå på 2x125mg erfa og bruker hydrokortisontabletter i tillegg, dette for å gi støtte til binyrebarken min; den er litt sliten.
Anisa - du har en skrivekapasitet og evne til å formidle deg på stadig nye og alltid like fine måter
og dette gjør du alldeles gratis!!!!
Du er 100xbedre en blå resept
og hvis det var noen med hypotyreose-erfaring som skulle stilt seg opp for å skrive bok;
så hører du helt klart til i fremste rekke
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
27-08-11, 17:30 #8
Jeg er helt enig med deg Kevlin. Kunne vi fått en nordisk bokutgave tilsvarende boka Stop the Thyroid Madness, så er det også her på forumet mange historier og erfaringer å dele for å få dette
til, og unektelig i penn av Anisa med sin utrolige og vide kunnskap på sykdom i tyreoidea
Denne kunnskapen må jo egentlig endokrinologer og leger få mulighet til å tilegne seg for å være i stand til å hjelpe pasienter med stoffskiftesykdommer.
-lig hilsen Elbeth
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
28-08-11, 08:59 #9
Ja en bog skrevet af dig Anisa vil være helt fantastisk
Din viden og dine erfaringer på området er stor og vil kunne hjælpe så mange mennesker. Samtidig vil din stemme blive hørt og forhåbentlig runge gennem alle gangene lige fra de store hospitaler og til den lille lægepraksis.
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
Lignende tråder
-
Hvor høyt/lavt jodnivå skal man ha...
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 3Siste melding: 26-06-11, 06:10 -
Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???
Av Qa i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 14Siste melding: 28-09-10, 11:07 -
Hvor lenge skal man vente før man merker bedring?
Av Ruth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 64Siste melding: 19-08-07, 10:18 -
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Av linnmathea i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 24-05-06, 18:53
Svar med sitat

Bokmerker