Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
-
20-06-11, 13:54 #1
Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med
Først vil jeg bare si at dette er et supert forum, ikke lett å skjønne seg på leger............
Jeg finner alt dere skriver om megen inter, kjenner meg godt igjen.....
Jeg har alltid trodd at jeg har vært lat og dorsk, he, he, så viser det seg at det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
Jeg tok nylig noen blod prøver på volvat, og legen ville henvise meg til ul og starte opp med medisiner... sa hun til meg, problemet er jo bare at det skjer jo aldri noe!!!!!!........... venter og venter..... vil liksom helst starte opp fortest mulig slik at jeg fortest mulig kan få livet tilbake.
Jeg har i maaaaaange år hatt en rekke symtomer på hyopterose, bl.a tretthet, utbrendthet,som har vært mest fremtredende, blitt sykemeldt 3 ganger siste 4 år grunnet utmattelse, som legen min kaller depressjon :s i tillegg har jeg håravfall, tørrhud, tidvis følelse av klump/stramhet i nedre del av halsen, uregelmessig mens, skiftende humør, men alltid fått beskjed av legen min om at prøvene er bra..... helt til nå.... jeg oppsøkte en privat lege for å ta nye prøver. Prøvene mine er litt i grenseland... men symtomene er heller tydelige!
Da jeg fikk dem, ringte jeg min fastlege for å få svarene fra i fjor også... de er/var som følger
aug 2010
TSH 3,3
T4 12,2 (ref 11-23)
juni 2011
TSH 2,5
T3 4,6
T4 12(ref 11-23)
vit d3 63 (fikk beskjed om å ta tilskudd)
B-12 286 (fikk beskjed om å ta tilskudd)
folat 6,5
Jeg ba også spesifikk om å ta anti-tpo, men det hadde hun visst glemt!!! arrrrg.
Føler jeg ikke blir tatt på alvor jeg alså, vet ikke hva jeg skal gjøre.... skal også nevnes at min far har lavt stoffskifte, kan jo være arvelig..
Er jeg "frisk som en fisk" som legen sier? er jeg bare lat av meg?....føler liksom at noe er galt med meg--
Noen som blir kloke?, er liksom helt ny på dette å skjønner ikke så ille mye...Sist endret av Admin; 21-06-11 kl 09:41 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 2 tråder
• Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
• Har fått en ny vår etter oppstartmed ERFA
-
21-06-11, 11:55 #2
Sv: hei, jeg er ny her, og lurer litt..... noen som kan hjelpe?
Det var da merkelig at du ikke kunne få resept på B12-ampuller

Det er veldig mange som tar B12-injeksjoner - jeg er blant dem.
Jeg mangler noe som heter intrinisic factor - dette sjekker de via blodprøve.
D3 vitamin er egentlig ikke et vitamin; det er et hormon.
Selv tar jeg 1000 - 2000 IU pr dag.
Den årstiden vi er inne i nå gir kroppen din sjanse til å danne D3 -
vær i sola når skyggen din er kortere enn deg selv: DA kan det dannes opptil 50.000 IU i halvtimen.
Det er et eget Vitamin D forum her inne - masse interresant der
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-06-11, 13:47 #3
men jeg tenker mer på TSH, og T4 er de veldig lave/høye? ser jo at mange her inne som går på medisiner har høyere enn meg, hav skal den ligge på da sånn ideelt sett?, vet jo at ref omr er 11-23.... men så slapp som jeg føler meg så kan dette umulig være nok?!!
jeg prøver å lese meg opp og lære mest mulig, men skjønner det er mye individuelt...
Også lurer jeg på om ref omr er anderledes for barn? (har tatt prøver av datteren min også, TSH 2,6 T4 14) minns å ha lest at det er litt høyere grenser for barn?• Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
-
21-06-11, 14:14 #4
Både TSH, FT3 og FT4 ser greie ut, synes jeg, men jeg er altså ikke proff til å tyde blodprøvesvar....
Har du testet anti-TPO? Man kan få antistoffer selv om TSH og FT4 er innenfor normalområdene.
Men lavt D-vitamin, lavt B12, lav folat og lav ferritin kan gi samme symptom som lavt stoffskifte. Jeg ville nok i første omgang prøvd å få opp verdiene på disse, og så nye blodprøver om en tid.
-
21-06-11, 15:30 #5
Hej Bente
tcelinet's tal altså ikke så greie og det kommenterer jeg, selv om du skrev at du ikke er proff (det er jeg heller ikke). Det er ikke for at nedgøre dit svar, men udelukkende for at hjælpe til, at du ikke også ser på dine egne tal med samme tolerance. Det kan du, tcelinet og andre kun blive endnu mere syge af, hvis I accepterer disse tal som greie, bare fordi de ligger indenfor "normalområderne".
"Normalområderne" findes ikke! Det som findes er gennemsnit af blodprøveresultater fremkommet på baggrund af analyser udført på blod udtaget fra syge mennesker, eller mennesker, der af en eller anden grund har henvendt sig til deres læge, der så har sendt deres blodprøver til analyser. Det er ikke sådan, at man udvælger kernesunde mennesker til at aflevere blodprøver, for at finde et "sundt" gennemsnit for værdier af forskellige hormoner, hvilket angiveligt skulle kendetegne perfekt raske mennesker. Nej. Det er syge menneskers gennemsnit-værdier, lægerne kalder for "normalområder" og behandler patienterne derefter. Intet under, at så få bliver bedre af lægeordineret behandling, særlig hos os med hypothyreose. Vi behandles efter, hvad der er karakteristisk for syge. Derfor forbliver også vi syge.
Referenceområde 11-23 for FT4 gælder for Furst, hvor prøverne var sendt til analyse (?), formoder jeg. Så må referenceområdet for FT3 være 3,5 - 6,5. Det betyder at også FT3 (4,6) befinder sig i den nederste ende af normalområdet. Derimod TSH (3,3/2,5) befinder sig i den øverste halvdel af referenceområdet på 0,20 - 4,0. FT4 på 12/12,2 skraber bunden af referenceområdet og havde det været mig med disse tal, var jeg nok mere død end levende.
tcelinet? Kan du huske hvornår på dagen du fik taget blodprøverne i august 2010 og nu, i denne måned? Var det en tidlig morgen, formiddag, midt på dagen eller om eftermiddagen? Der er nemlig ret store forskelle på resultater, afhængig af hvornår på dagen prøverne er udtaget.
Hvorom alt er - tcelinet - havde du boet i Tyskland, ville du gå lettet hjem fra lægen, med diagnosen "hypothyreose" og en recept på thyroxin i hånden. I Tyskland behandles patienter med TSH allerede fra 2,0. Desværre bor du (og vi) i Skandinavien, hvor vi får lov til at hensygne med skrivebordsdiagnosen "subklinisk hypothyreose" og i stedet for recept på thyroxin - får vi en recept på antidepressiva. Hvis vi altså ikke finder kræfter til at lære os op i denne satans sygdom, modstå lægens uvidenhed og manglende omtanke samt finde mod til at skifte læge - og blive ved med det til vi finder en læge med både fagligt pondus og sund samvittighed.
Du har brug for at samle kræfter og lægge en strategi for dig selv. Du skal i behandling for at opnå FT4 højere end 12 og TSH på mellem 0,5 og 1,5, helst i den lavere ende. Behandlingsmål iflg. endokrinologernes eget orakel Dr. Egil Haug er "et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat."
Som du ser, set i lyset af hvor TSH og T4 bør befinde sig, for at opnå håbet om tilfredsstillende velbefindende iflg. Haug - har du en fuldt udviklet hypothyreose. Du bliver nødt til at søge efter en læge der ser denne sygdom i større perspektiv, end flertallet af hans/hendes kolleger. For din egen skyld, og (forhåbentlig ikke) også for din datters.
Det kommer an på, hvor gammel din datter er. TSH hos børn i voksealderen kan svinge en del, netop fordi barnekroppen hele tiden udvikler sig og behovet for hormoner hopper og og ned = TSH falder eller stiger ("kalder" på mere thyroxin fra skjoldbruskkirtlen). Men... FT4 på 14 er altså for lidt og TSH på "kun" 2,6 er ikke højt nok til at "skaffe" din datter mere hormon end måske højst 2-3 point (16-17), hvilket er heller ikke alverden at "vokse på", vil jeg mene. Hvis din datters FT4-status er 14, burde hun have et TSH på omkring 3,5 - 4,5 - for at lokke mere T4 af sin skjoldbruskkirtel, uden vel at mærke behøve at have hypothyreose af den grund.
Ovenstående gælder for det raske børn/unge i voksealderen, at de oplever større udsving i hormon-forbrug og hormon-produktion. Det er normalt, men ikke mere normalt, at hvis hormonniveauerne hopper ikke nok op, og forbliver for lave for længe - der er der al mulig grund til at råbe op!.
Er din datter derimod over teenagealderen - er TSH på 2,6 for højt og forklarer det lave FT4 på 14 = behov for en samvittighedsfuld udredning inkl. anti-TPO. Anti-TPO burde være en standardprøve ved mistanke om hypothyreose, men af en eller anden mystisk og uforklarlig årsag - bliver den ikke udført som standard.
Saml kræfterne og stå på. Det er desværre den eneste vej frem.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-06-11, 15:42 #6
Så flott at du kom på banen og fikk rettet dette opp for TS (og meg), Anisa!
Bøyer meg i støvet for din erfaring og kompetanse; er rimelig nybegynner enda.....
-
21-06-11, 20:54 #7
Sv: Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med
Tuuuuuuuuusen takk for kjempefint svar over her

Jeg har liksom følt meg litt dum som maser på legen min om å få utredning osv... ettersom prøvene ligger "innenfor ref omr", Men det hjelper jo ikke meg at de ligger innenfor så lenge jeg føler meg helt utslitt..!! det er vansklig for legen min å forstå.
Men jeg må bare bytte lege.. men jeg vet jo ikke hvem som er flinke innen dette feltet...
Jeg tok blodprøver på dagen begge ganger, i aug husker jeg ikke klokken, men det var før kl 1500i allefall, og de jeg tok nå i juni tok jeg ca kl 11:30
Føler liksom at jeg har fått en sykdom i fanget som jeg ikke vet stort om foruten symtomene som jeg har levd med siden barndommen.. ingen lege som kan fortelle meg noe særlig for de har ikke peiling... Setter utrolig stor pris på dere og dette forumet, er jo her man får kunnskap, ikke hos legen.
Anti-tpo ble ikke tatt sellom jeg ba spesifikt om at de skulle sjekke det! Blir verken hørt eller trodd av det norske helsevesenet!
Hvordan blir hverdagen med medisiner da? får man energien tilbake, blir man "normal igjen" ( kan ikke huske hvordan det er å ikke føle seg trøtt å sliten jeg) Er det levaxin som er vanlig? har lest en del om armour også, at den skal være bedre?
Ble veldig masse spørsmål fra meg nå ,men........ setter stor pris på om noen har erfaringer eller innspill
-
23-06-11, 14:00 #8
Sv: Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med
Vær nøye på å ta prøvene med en gang kontoret åpner! da vil resultatene tale mer til din fordel. Og det er lurt å ta prøvene under samme tidspunkt fra gang til gang. og uten medisiner, om du får det etterhvert. det er så mye som påvirker, også røyking.Jeg tok blodprøver på dagen begge ganger, i aug husker jeg ikke klokken, men det var før kl 1500i allefall, og de jeg tok nå i juni tok jeg ca kl 11:30
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-06-11, 15:47 #9
hva skal man gjøre??????????
Jeg er "under utredning" for hypoterose........ legen mener jeg må begynne på medisiner, men må ta UL først....
problemet er at jeg ikke har fått time til ul før i aug!!!!! Hva skal jeg gjøre fram til da?
Jeg klarer ikke jobbe noe særlig i det hele tatt, for jeg er eeeeeeelendig i formen, går rundt og halvsover og er drit sliten heletiden, føler jeg har en "dårlig periode" (har sånne en del ganger etter maaaaaaange år uten å vite hva som har vært galt med meg)
så jeg har ikke jobbet noe særlig siden tidlig mai... (jeg er ekstravakt på 2 steder) Så jeg meldte meg arbledig, men jeg er jo ikke i stand til å jobbe nå, aller minst starte i ny jobb.
Men jeg får vel ikke sykepenger fra nav ettersom inntektsgrunnlaget mitt de siste mnd har vært så å si ikkno?, eller regner de gjennomsnitt fra 3 siste år?
Ble så trist når jeg åpna brevet å så time etter sommern liksom... JEG TRENGER MEDIDINER NÅ.......... er så oppgitt at jeg nesten griner hver dag! leger som er inkompetente lange ventetider å minimum med penger, jeg har ikke ork til å bekymre meg om penger jeg nå.
Så hadde legen sendt meg resept da, åååå endelig et lyspunkt tenkte jeg, da får jeg begynne på medisiner før ul likevel.............MEN NEI det var på b-vitamin tilskudd
Nå har jeg gått i min 10 år med denne sykdommen, å endelig funnet ut hva det er så må jeg vente enda lenger.... blir så utrolig frustrert og lei meg.
Skjønner ikke legen at dette er noe jeg faktisk trenger for å fungere......
Beklager alt dette sytet mitt, men måtte bare få det ut, føler ingen andre forstår meg enn dere her inne..........
Kanskje noen som har litt erfaring å dele med meg?
-
26-06-11, 19:46 #10
Sv: hva skal man gjøre??????????
Først vil jeg si at jeg vet hvordan du har det, dessverre...
Jeg tror sykepenger beregnes ut fra det beste av de 3 siste årene. Hvis du har vært sykemeldt helt/delvis i en periode på ett år, har du
antakelig krav på å gå over til arbeidsavklaringspenger "AAP". Tilsvarer ca 66% av tidligere inntekt. Snakk med NAV, få evt. sykemelding fra lege eller erklæring om at du er "under utredning", det er en
forutsetning for å få AAP. Mer info på NAV's nettsider.
Lignende tråder
-
Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv
Av TheaK i forumet Bøker om lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 28-01-12, 15:43 -
Hvor går veien videre?
Av jolene i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 01-12-10, 09:40 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
De mest uforklarlige sykdommer
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 10-04-07, 23:38
Svar med sitat

Bokmerker