Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
18-05-11, 17:44 #1
Kan disse prøvene tyde på lavt stoffskifte el. binyreproblemer?
Hei alle sammen!
Jeg har vært i veldig dårlig form de siste 15 årene (jeg er nå 30).
Har prøvd å finne ut av problemene mine i lang tid, men har enda ikke kommet til noen konklusjon.
Vet at ingen her kan stille noen endelig diagnose, men kanskje det er noen som kan kjenne seg igjen
i min historie, og hjelpe meg videre. Holder ikke ut dette livet lengre, og trenger virkelig en ledetråd nå.
Barndommen min husker jeg som veldig hard. Var mye sint og i krangel med foreldre og lærere.
Jeg var likevel utadvent og hadde mye humor. Spilte fotball og energinivået var helt normalt.
Da jeg begynte på videregående begynte ting å gå virkelig galt. Jeg ble veldig deprimert, sluttet på fotball,
fikk MYE fravær på skolen og begynte å bruke både anabole steroider og narkotika i en periode.
Ble sendt til psykriatisk sykehus hvor jeg ble foret med antidepressiva og sovepiller. Begynte så på
yrkesrettet attføring under NAV og der er jeg enda.
Nå er jeg som sagt 30 år, har samboer og to barn. Symptomene som jeg plages med idag er:
- Liiiite energi og tiltakslyst. Selv etter 13 timers søvn føler jeg meg sliten (nesten fyllesyk).
- Prater sakte og tar lang tid før jeg finner ord.
- Har mistet humoren min.
- Trøtt, spesielt på førte del av dagen.
- Kort lunte.
- Negativ og sur.
- Veldig kritisk til andre mennesker.
- Sosial angst. Spesielt redd for å møte "gamle kjente"
- ALDRI sulten eller tørst
- Har mistet all mimikk i ansiktet. Vanskelig for å smile og le.
- Alt er et tiltak og vil aldri være med på ting lengre.
- Ingen gnist eller livsenergi.
- Apatisk
- Dårlig selvtillitt
- Dårlig hukommelse
- Har ikke utholdenhet til å fullføre ting: bøker, filmer, kurs/utdanning, samtaler osv.
- Isolert meg og tar ikke telefonen når venner og familie ringer
- Klarer ikke å leke og ta vare på barna mine, slik jeg ønsker (og det er veldig vondt)
- Ofte murrende hodepine
Har vært hos legen å tatt alt slags prøver for ca 1 år siden. Stoffskiftet og binyreneprøvene var noe lave,
men innenfor normalen. Lever og kolestrolverdier var det eneste som var litt høyt.
Konklusjonen ble derfor at jeg måtte ha ME.
Men vil ikke slå meg til ro med det. Må være mulig å finne ut av dette. Nekter å ha det slik som nå resten av livet!
Er det noen som har de samme symptomene, som kan hjelpe meg å finne ut hva det kan være?
Hvorfor klarer jeg ikke å være energisk, positiv og glad slik jeg ønsker at livet skal være?
Er det mulig at dette er bare mentalt, siden jeg har gått uten noe å gjøre så lenge?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-05-11, 18:06 #2
Sv: Hva er det som feiler meg?
Hej Jupiter

"Anabole steroider" og "fodbold", da må du være en mand og du kan læse om mænd med lavt stofskifte her.
Ved du hvad? Når du virkelig er opsat på at nå til bunds i denne sag - da kommer du ikke udenom at besøge din læge igen. Bed om at få udskrift af ALLE prøver, der var taget for et år siden og bed om at få nøjagtig samme prøver taget en gang til - nu. Når svaret er kommet - bed igen om udskriften af alle prøveresultater. Dine prøveresultater er din ejendom og du har ret til at forlange dem udleveret.
Når du har fået udskriften af prøverne fra sidste år - post dem her i tråden, nøjagtigt som det står inkl. ref.omr. eller hvis de mangler - spørg om på hvilket lab de var sendt til analyse. Det samme gælder de prøver der bliver taget nu. Du må virkelig insistere på, at samme sæt prøver bliver taget nu. Uden det kan man ikke komme videre...
Alene ud fra beskrivelse af symptomer kan man ikke indkredse kilden til problemer, da mange symptomer går igen i flere sygdomme. Det er også mindre vigtigt OM lægen vurderer resultater af blodprøverne som værende i normen eller "fine". Hvis du får den slags "tolkning" fra lægen, skal du ikke fortvivle, men post resultater her og så kan vi tage det derfra.
Ingenting er "bare mentalt" såfremt hormonproblemer er i spil. Det kan du læse om i forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-05-11, 18:21 #3
Lave stoffskifte- og binyreprøver kan klusse til mye og dermed forårsake mange ulike fysiske symptomer. Derfor kan det ikke utelukkes at det ligger noe fysisk bak din "symptomliste". Jeg forstår godt at du er fortvilet, du "tegner" opp symptomer som gir en tung hverdag. Jeg legger inn en link i mitt svar til deg. Den er ikke ment som noe forsøk på diagnostisering.
http://no.wikipedia.org/wiki/Dystymi
-
18-05-11, 19:05 #4
Ja, jeg er mann.
Fant utskrift av prøvene som ble tatt i mai i fjor. Fint hvis noen vet noe om disse
Kan jo hende legen har oversett noe.
S-ALAT (<70) 87*
S-anti TPO (<60) 34
S-ferritin (15-350) 270
S-FT4 (11-24) 13 2007: 12 2005: 15
S-TSH (0,3-4,5) 2,2 2007:3,2 2005: 4,0
S-kobalamin (150-650) 270
S-kortisol (140-690) 184M
S-magnesium (0,70-0,95) 1,03
S-LDL-kolestrol (1,2-4,3) 4,0
S-Testosteron (8-35) 9
Hva tror dere?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-05-11, 20:14 #5
Ut fra prøvene dine ser det ut som binyrene dine sliter. Du har lavt testosteron og kortisol. Imidlertid ikke nok til at det er utenfor referanserammen, som skal til for å få alarmklokkene til å ringe i det offentlige helsevesenet. Der er ikke binyretretthet akseptert som diagnose, kun for høye kortisolverdier (Cushings) og for lavt (Addisons). Om binyretretthet ikke tas på alvor, kan det til slutt ende i Addisons.
Vi er en del her inne som har fått hydrokortison pga lave verdier av hormoner som binyrene produserer. Selv hadde jeg alle symptomer på binyretretthet og lå i nedre referanseområde på prøver av kortisol i spytt og i døgnurin. Mange av symptomene du beskriver er typiske når binyrene ikke klarer å produserer nok hormoner, derav kortisol og testosteron. Binyretretthet på engelsk er Adrenal Fatigue, så kan du google litt og se om du kjenner deg igjen.
Du må nok til privatlege for å få anerkjent binyretretthet.
-
21-05-11, 23:03 #6
Kan disse prøvene tyde på lavt stoffskifte el. binyreproblemer?
S-ALAT (<70) 87*
S-anti TPO (<60) 34
S-ferritin (15-350) 270
S-FT4 (11-24) 13 2007: 12 2005: 15
S-TSH (0,3-4,5) 2,2 2007:3,2 2005: 4,0
S-kobalamin (150-650) 270
S-kortisol (140-690) 184M
S-magnesium (0,70-0,95) 1,03
S-LDL-kolestrol (1,2-4,3) 4,0
S-Testosteron (8-35) 9For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-05-11, 07:28 #7
Sv: Kan disse prøvene tyde på lavt stoffskifte el. binyreproblemer?
Ja, dine prøver tyder på lavt stoffskifte. FT4 på 13 er lavt. TSH på 2,2 er også noe høyt, men mht THS ringer ikke bjellene hos legene vanligvis før nivået er utenfor referanseområdet. Dessverre.
Symptomene dine peker jo også mot lavt stoffskifte. Som BeritM skrev i din andre tråd er dine kortisol-prøver også lave, det tyder på binyretretthet. Du har også forhøyede leverprøver. Er det vanlig for deg? Skyldes det tidligere rusmisbruk? Eller er det nyoppstått? Enig med BeritM at du bør komme deg til en privatlege mht binyretrettheten og resten av symptoemene dine (du kan søke litt her inne på forumet, men de aktuelle legene ligger dessverre for det meste på Østlandet, men kan være verdt reisen). Du bør ihvertfall gå videre med dette!
-
24-05-11, 22:35 #8
Hjelp til analyse av D3 og kortisolprøver
Fikk svar på spyttprøver (kortisol) idag, men får ikke dette til å stemme, så håper noen kan hjelpe meg, så jeg får avklart dette nå.
Tok spyttprøver morgen og kveld, men på svaret fra laben stod det ikke hva som var hva men den ene var på 26 og den andre på 4, så legen regnet sterkt med at 26 var morgen og 4 var kveld.
Referanseområdet på morgen er nemlig 6-29 og kveld er 2-15.
Betyr ikke dette at jeg skal ha mye energi om morgenen og veldig lite på kvelden? Har jo nesten ingen energi hele døgnet? Blodprøvene viser jo også motstridende måling: S-kortisol (140-690) 184M
Hva tror dere som har peiling på dette?
Fikk også D3 prøven idag:
S-25-OH-vitaminD: 56nmol/l (37-131)
Er jo også innenfor referanseområdet, men ligger jo lavt.
Trenger jeg tilskudd? Evt hvilken type og hvor mye pr dag?
Er takknemlig for alle svar....For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-05-11, 10:03 #9
Sv: Hjelp til analyse av D3 og kortisolprøver
Lægen skal ikke regne med. Lægen skal vide. Du bliver nødt til at forlange udskriften af prøveresultater og der burde det kunne ses, hvor analysen er udført (hvilket lab). Du bliver nødt til at ringe til dem og be` dem om at se efter i deres optegnelser hvilket resultat hører til morgen og hvilket til aften. Hvis de ikke kan svare (det er deres fejl i så fald), da skal du testes igen.
Du har ret når det undrer dig, at total blod-cortisol ligger på kun 184 af 690 mulige, samtidigt med at morgen-cortisol i spyt rammer loftet med næsten øverste værdi. Det hænger ikke sammen. Få det afklaret. Det er alt for vigtigt til et gætteværk.
Det er også rigtigt... det ligger ret lavt. Særlig nu med mere sollys end i vintertide. Noget af det bedste tilskud kunne være kombination af vitaminer D3 og K2. Der er en sammenhæng med disse to, som arbejder tæt sammen. Desuden mangel på D-vitamin nærmest altid ledsages af mangel på K2-vitaminet. Du kan læse mere om dette "makkerskab" i tråden K vitamin og lavt stoffskifte .
For bedste nyttiggørelse af begge - bedst at bruge kombinationen. Det nytter dog ikke at lede efter rette styrke og sammensætning i vore lande (tror jeg), men kan købes uden problemer, blot man handler med en butik indenfor EU/EØS. F.eks. hos Bigvits.com i UK. Vitamin D-3 & K-2, 1000iu/45mcg til en rimelig pris for 120 dages forbrug.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-05-11, 12:42 #10
Sv: Kan disse prøvene tyde på lavt stoffskifte el. binyreproblemer?
Snakket akkurat med hormonlaboratoriet der prøven var blitt tatt. De bekreftet det legen regnet med. Så 26 er altså verdien på morgenen og 4 er kveld. Må si at jeg blir bare mer og mer forvirret av dette.... Kan det være at jeg tilfeldigvis hadde høyt kortisol da jeg tok spyttprøven?
Har ei veninne som har hatt lavt stoffskifte lenge, som bruker en medisin som heter ERFA. Hun sier at jeg kan få noen tabeletter av henne for å prøve for stoffskiftet mitt, HVIS kortisolprøvene var fine.
Er dette å anbefale og hvor lang tid tar det før man merker om man får effekt?
Kan stoffskifte stoppe helt opp, slik at jeg må bruke tabelettene resten av livet da?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Binyreproblemer eller lavt stoffskifte?
Av Chicharito i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 9Siste melding: 05-04-11, 15:16 -
Viser disse prøvene binyresvikt??
Av sliter i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 22-03-10, 06:21 -
Hva betyr disse prøvene?
Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 29-04-08, 22:37 -
Kan disse prøvene indikere noe?
Av Stina i forumet BlodprøverSvar: 19Siste melding: 09-10-07, 20:23 -
Disse prøvene - er helt grønn jeg
Av -diab- i forumet BlodprøverSvar: 22Siste melding: 29-08-07, 12:02
Svar med sitat

Bokmerker