Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
28-09-07, 01:03 #1
Kan disse prøvene indikere noe?
Lurte på hva dere mener om disse prøvene til min 2. sønn:
B12: 298............110 – 550
TSH: 0,84...........0,30 – 4,0
FT4: 14,1..........10,0 – 19,0
FT3: 4,5.............3,0 – 5,7
Anti-TPO: <10
Jeg har alltid opplevd han som litt "hyper" (men kan jo være fordi jeg selv er så hypo). Noe her som kan indikere noe slikt, evt begynnende stoffskifteproblemer eller annet?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-09-07, 07:27 #2
Blodprøvene gir ingen holdepunkter for annet enn normalitet, men du kan jo ha rett i at masete unger kan være en plage når en selv er litt under pari ? (du trenger ikke vise ham dette da
)
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 23:19 #3
Hyper unger kan jo drive og kompensere for hypo ved å være overaktive til tider....men TSH er veldig bra og tett ved 1. Unger har høyere thyreostat (det betyr at de vil ha høyere ft4, og da skal TSH fort stige straks ft4 går nedenfor øvre tredel)(man vet om det med øvre tredel fordi marn med sentral hypo må medisineres etter ft4 og ellers vokser de ikke bra i høyden, de må ha ft4 i øvre tredel for å vokse normalt) og sønnen din har for lav ft4 for å være barn. Det fins en artikke om dette på medscape.
(Noen på alts.support.thyroid har nevnt dette med hyper og normale blodprøver og sønnen hans som var egentlig hypo og som ble diagnostisert av en dyktig doktor og ble bra på Armour)
Bare mine 5 cent.
Ligger han med tepper rundt seg på sofaen noen ganger eller noe annet mistenkelig?
-
28-09-07, 23:51 #4
Takk, Nora! (Og ja, også n'Finn - unnskyld har glemt det...)
Sønnen min er voksen nå, 19 år.
Men han ligger faktisk en del til tider. Andre tider er han utrolig kjapp og kvikk.
Lurer på om han begynte med å ligge mer i 7. klasse. Da skjedde det noe med humøret i alle fall. Han ble plutselig kjempesur, og det har han vært veldig mye siden, men han kan skifte veldig fort - dog aller mest sur. Har trodd det var puberteten, men nå synes jeg det var en utrolig lang pubertet, så jeg lurer litt på psyke i forhold til evt stoffskifte, men jeg vet jo ikke. (Kanskje han bare er sur fordi mora er så sur... ?)
Annet mistenkelig... Er jo det at han alltid har hatt vondt for å sitte stille. Umulig å lese for som liten f.eks. Mer opptatt av hva nabo-eleven gjorde enn hva han selv skulle gjøre på skolen. Han hadde veldig mye kribling i kroppen i noen år, spesielt i beina. Det er hva jeg kan komme på her og nå.
Joo, så har han også vondt i ledd som jeg og min første sønn har (min første sønn har litt lavt stoffskifte). Han stivner i knærne. Og har vondt i ryggen, og nå en arm, tror jeg. Legen hadde tatt muskel-gikt-prøve av ham, sa han, det har jeg glemt å ringe på.... Har aldri hørt om muskel-gikt før.
Jeg ba legen om å få tatt TRAS siden jeg har litt TRAS og har tydeligvis begynt min lave stoffskiftehistorie med høyt stoffskifte, men han ville ikke før evt de andre prøvene var gale, for prøven var så dyr."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-09-07, 21:02 #5
Jeg trodde staten hadde forhandlet seg til en takst på 8 kroner på de fleste prøver, og de dyreste er genprøver og dem betales alle med 123 kroner. Må finne igjen siden med avtalen.....
Hvis de har blokkerede TRAS blir TSH jo falskt lav og da får kjertelen for lite beskjed om å sende ut hormoner. Brokken har kommentert om at det gjelder mange hypo pasienter.
-
29-09-07, 23:12 #6
Ja, det var interessant med den avtalen Nora. Veldig fint om du finner det, så kan jeg slå i bordet med det - evt insistere på å få tatt TRAS og betale selv, hvis det koster så lite. Så får jeg evt i alle fall fred for de tankene...
Jeg spurte om å få tatt TRAS siden jeg har hatt litt en gang (vet ikke om jeg hatt tidligere når jeg innledet stoffskifteproblematikken med høyt stoffskifte - bare på papiret + økt sult, men én årsak må det jo være til at jeg fikk høyt stoffskifte i alle fall) - de protesterte ikke på det. (Jeg ønsker bare å finne ut av om kjertelen er død, og det er den vel hvis TRAS har sunket til 0? Men jeg behøvde ikke gi noen grunn en gang.) Da hadde jeg synes det hadde vært viktigere å teste en ung gutt som har livet foran seg og som jeg har nevnt ting for legen ang før.
Kan forresten F25 være den musklen-gikt-prøven? Har notert at de nevnte den når jeg ringte på prøvesvarene, men jeg fikk ikke med meg verdien - de sa uansett at alle prøvene var innenfor normalen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
30-09-07, 10:13 #7
Fant noe:
http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/f ... me.htm&2.0
og skal se hva som står der.
Har tittet og høyeste takst der (under endokrinologi) er 69 kroner. Pakke funksjonsudersøkelse glandula thyreoidea 28 kroner og da kommer vel TRAS i tilleg med noen få kroner. Ikke dyrt synes jeg. Andre pakker er 19 kroner og kanskje TSH og ft4 er (som jo kjøres i samme prosess) koster 19tilsammen. ft3 pleier å være en separat prosess og derfor står det noen ganger ikke på rekvisisjonsarket på samme sted. Husker ikke hvor TRAS pleier å stå. Ofte står alle prøver som kjøres i samme prosess i hver sin boks og det betyr ett glass blod. Da kan den som tar blodprøvene enkelt se hvor mange glass man trenger.
-
30-09-07, 11:46 #8
Takk, snille Nora ;)
Jeg kom til å tenke på at når jeg forsøkte å ringe inn bestilling av blodprøver til sønnen min, så sa de at TRAS ikke kunne tas uten å avtale det med legen først - de hadde fått nye retningslinjer/påminnelser fra trygdevesenet om å være mer tilbakeholdne med å bestille "unødvendige" prøver. Og at TRAS var så dyr.... Og legen ville jo heller ikke skrive det på når jeg personlig snakket med ham, men han gikk med på Anti-TPO.
TRAS-prøve-svaret mitt var ikke kommet etter ei uke. Og jeg husker sist jeg ba om denne, så ble den vel skrevet på separat. På samme arket? Hm.. denne gangen var der kun et ark. Men en gang jeg ba om denne 21-et-eller-annet-antistoff-mot-binyrene som du nevnte kunne være lurt for meg å ta, så måtte han finne et eget ark å bestille det på - etter at jeg sa til ham at jeg trodde prøven skulle sendes til Aker. Så det er kanskje til Aker TRAS-prøven sendes? Jeg vet ikke, denne gangen var det som sagt ikke to prøveark for min del, men den er jo trolig sendt et annet sted siden svaret ikke var kommet med mine andre prøvesvar.
Hvis jeg søker på TRAS på siden du linker til, finner jeg ikke den for seg selv, i alle fall. Inngår den i en pakke da, mon tro?
(De tar alltid "mange" glass blod av meg, uansett hvor få prøver jeg skal ta. Alt fra 3-8, tenker jeg. Håper det er bra med litt årelating ;) )"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
30-09-07, 13:38 #9
TRAS er da en ganske alminnelig prøve, og det er minst tre forskjellige måter å gjøre den på synes jeg å huske av Elaine Moores artikler om TRAS. (de med graves får jo målt TRAS hele tiden fordi det gir en ganske bra pekepinn om graves-aktiviteten og om man snart kan slutte med neo-mercazole hvis man er på det.).
Jeg hadde engang en link hvor alle prøvene var stavet ut.
Hvis du laster ned hormonlabbens ark på www.aus.no så er anti-21-hydroxylase samt spyttprøven for cortisol tror jeg der som pdf.
Jeg prøvde å sjekke om TRAS på www.msa.ahus.no og det var ikke der...rart.
Det har da alltid vært på www.furst.no og nå står det på www.msa.ahus.no sin side at Helse Størst (=Helse øst og Helse sør ble stått sammen) må kutte penger og da kan legene ikke lenger sende prøver til private lab men må bruke sykehusene.......Kanskje det er det som har skjedd med TRAS. Helse Størst har spist den opp for å ete seg større og fetere....
-
30-09-07, 14:22 #10
Om barn med hypo og normal TSH, det er for eksempel en som kaller seg skipper eller skipperbeers på alt.support.thyroid som visste at det bar noe galt med sønnen hans. TSH var 2,2, altså normalt men sønnen vokste ikke og bare lå med et teppe på sofaen. Han måtte helt til Dr. Don MIchael for å få diagnose og hjelp, og Armour THyroid hjalp fantastisk.
Doc Don er for eksempel her:
http://listserv.icors.org/SCRIPTS/WA-IC ... YROID&I=-3 men jeg pleier ikke lese der.
Svar med sitat
Bokmerker