Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
29-05-09, 18:54 #1
K vitamin og lavt stoffskifte
Før hørte jeg alltid at når sumarkålen kom om våren så var den full av K vitamin.
Nå er jo alt blitt mer komplisert.
K1 er det som er i kålen, og vi tar opp litt av det og bruker det for at blodet skal størkne - når det skal det da. Og det som ikke blir tatt opp, danner sammen med noen bakteterier i tarmen litt K2.
Man tror forstatt at man (det er OSS det) danner nok K2, men er på glid......
Forskningen har ikke kommet langt nok sier man - i mellomtiden dveler man ved statistikk.
Hvorfor er det slik at ingen i Japan brekker lårhalsen, men alle i Norge gjør det ? (og i Norden ?)
Altså hvorfor er osteoperose utbredt i Norge, men det ikke er det i Japan ?
Vi er to fiskespisende nasjoner like langt mot nord. Og vi drikker melk.
Så D-vitamin/kalsium forklaringen lærdiheten svinger over oss er bare tull !
Det MÅ være noe annet som bevirker den statistiske forskjell.
Natto.
Det er en Japansk rett som lages av Soyabønner. Gjærede Soyabønner.
Det er ikke så lett å karakterisere denne, men brune bønner kommer visst til kort når det gjelder hva den gjør med magan......for å si det sånn.
Og som smaksopplevelse må man slå sammen Haggis, Gamle Ole, Brunkål, Surstrømming og Årsgammal Rakafisk på en gang for å komme litt inærheten av hva vi snakker om.
Ikke for fisefine sjeler altså.
Forskjellen er innholdet av K2. Et dugelig måltid Natto inneholder 1000µg K2.
Og det er ingen som dauer av dette !
Men så er det ingen som brekker beinet helller da........
Dagsdosen i Norge er satt til 45µg - uvisst av hvilken grunn.
Så er det visst noe som heter K3 også, men ikke denne gangen.
K2 er bra for mer enn beingrinda. Det er antagelig store gevinster av K2 i flere av våre folkesykdommer.
Så det er bare å begynne å spise.
De jeg fikk tak i inneholdt 45µgK2 + 5µgD3. En må opp i over 20 piller for å komme i nærheten av et Nattomåltid - eller hva man skal kalle det. 30 piller var kr.120,- så kjøp på nettet. Det er MYE billigere.
Så en par om dagen i tillegg til 50µgD3 er nok for forsiktig ?
Håper noen har innspill på dette.
Jeg husker jo at det har vært oppe tidligere her, Anisa ?
Så er det spesielt inspill på hva dette har og si når en behandles for lavt stoffskifte.
Alt går seinere da, også produksjon av K2, og fint om noen melder om endringer etter inntak av K2• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-05-09, 00:44 #2
Det oversete K-vitamin
Grunden til at jeg overhovedet er begyndt at interessere mig for K-vitamin er, at det forekommer hovedsageligt i de madvarer stofskiftesyge IKKE bør spise. Det betyder så, at hvis man bare nogenlunde overholder kostforskrifter, eller ikke spiser pæne mængder af "bladgrønt" - kan man ikke undgå - på et eller andet tidspunkt - at komme i underskud af K-vitaminet. K-vitaminet er heller ikke tilstede i multivitaminer, og når det alligevel findes, er det kun undtagelsesvist. F.eks. findes K-vitaminet ikke i de vitaminpræparater, der sælges i Danmark. Hvad dog de fleste ikke ved, i denne forbindelse er, at en pæn del af K-vitaminet bevares fint under dampning og kogning af grøntsager, hvilket jo gør disse goitrogene fødevarer egnede til stofskiftesyge.
Personligt er jeg ved at tro efterhånden, at K-vitaminmangel er lige så udbredt som D-vitaminmangel. Og når disse to (+ A) vitaminer i virkeligheden samarbejder så tæt, som det ser ud til - vil en "ensidig", kontinuerlig og langvaring indtag af een af dem - måske komme til at vende fra det positive til det "blandede" eller direkte negative, hvis man ikke samtidigt udvider med tilskud af de øvrige. Her er en meget interessant artikel om denne vinkel på viden om K-vitaminet i forhold til D- og A- : http://www.westonaprice.org/basicnut...safety.html#kd.
Det er først for 2-3 år siden, at jeg begyndte at bruge kombinationen D3/K2-vitamin det mørke halve år om året, hvor man ikke længere kan få grøntsager dyrket på friland og dermed kan man ikke få fat på den sædvanlige vitamin-rige kost hos købmanden. Jeg køber det over nettet hos Iherb.com for ganske få penge selv ved bestilling af kun 1 item ad gangen. Kvalitet er fremragende.
Der er en fin, opdateret og udførlig gennemgang af K-vitamin på Linus Pauling Institute hjemmeside og vores fælles gode Knuth Flytlje oplyser også om K-vitamin på sin hjemmeside på Vitamindoktor.dk.
En ting er bombesikker: K-vitaminet er totalt vigtigt for vores helbred og lige så totalt overset og negligeret af "sagkundskaben"....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-06-09, 12:37 #3
Sv: K vitamin og lavt stoffskifte
"Vitamin K finnes naturlig i planter. Vitamin K2 er sammensatt av bakterier i tarmene hos mennesket. Vitamin K3 er sammensatt industrielt og kan konverteres til vitamin K2 i tarmene hos mennesket." Fra http://orthomolecular.org/nutrients/vitamins.shtml Naturlige kilder til vitamin K1 er brokkoli, kål, spinat, salat, turnip greens ( kålrot, nepe= det grønne på dem?), grønn te (du som er opptatt av grønn te, n`Finn!), okselever, eggeplomme, helkorn hvete, havregryn, soyabønner, potet, smør, ost, aspargres, tomat. Vitamin K2 kilder er i bakterifloraen i tynntarmen."
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-06-09, 09:17 #4
Veldig interessant dette med K-vitamin, har ikke noe kjennskap til det fra før.
Bestillte denne igår:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...caps/8702?at=0
Hvordan er denne doseringen i forhold til hva man bør ta daglig tror dere?
Skjønner forresten ikke helt dette med µg heller egentlig... kan noen forklare hvor mye det er?
Gleder med til å få disse og D3 vitaminene i posten.
Den D3 jeg bestillte var denne:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...gels/8229?at=0
Hvor mye er 2000 IU ?? På de norske jeg har står det at de inneholder 10ug - er veldig dårlig på måleenheter, kan noen kaste lys over saken for en som ikke er så kjapp på dette området hehe
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
17-06-09, 11:29 #5
InternationalUnits eller InternasjonaleEnheter er av en eller annen grunn 40 ganger så små som µg - når det gjelder D-vitaminer iallfall.
Ikke sikkert at det er 40 på andre vitaminer ?
Altså :
2000 : 40 = 50µG.
Jeg bestillte forresten denne : http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...aps/10056?at=0
Lå i postkassa etter bare noen dager.
Jeg tar 3 slike hver dag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-09, 11:39 #6
Ved du hvad Carro?

Jeg ved, at 1 ug D3-vitamin D = 40 IE D3-vitamin og de 2000 IU/dag du har bestilt er en fin opstartdosis, jeg aldrig har hørt/læst om, skulle på nogen måde give overdosering. Det samme gælder de 100 mcg K2-vitaminet.
Jeg ved ikke hvor mange bokse du har bestilt, men dette uanset - er det helt ok. For fremtiden kan du i stedet bestille kombinationen D3-K2, der leveres i en fin-fin vedligeholdelsesdose . Medmindre man lider af en dramatisk mangel på et eller begge af disse to vitaminer - er denne dosering fin og tilstrækkelig. Din krop vil elske det.
Man bør bare være opmærksom på, at kosttilskud er ikke medicin og kosttilskuddet "gør sit arbejde" stille og roligt, under overfladen, hvor livsprocesserne foregår. At forvente en synlig virkning, der som en hovedpinepille - straks indfinder sig, er en fejl. Man bør betragte kosttilskuddet, som det "materiale" kroppens organer bruger til enten at fastholde funktionen, eller til at reparere sig selv med.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-06-09, 13:07 #7
Takk Anisa!!

Jeg visste ikke at det fantes en sånn kombinasjonsvitamin med både D3 og K-2. Men bestilte bare 1 boks av hver så da bruker jeg det som oppstartsdose sånn som du sier også bestiller jeg den kombinerte vitamintabletten neste gang.
Takk for forklaringene dere, ble litt klokere i hvertfall!!
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
03-02-10, 13:37 #8
Ved ikke om min lille opdatering har en relation til lavt stofskifte, men da mange nævner en forøget tendes til blåmærker - kan min opdatering måske nytte her alligevel. Det er også min opfattelse efterhånden jeg "studerer" emnet mere og mere, at mangel på D- og K-vitaminet er tæt forbundet med hinanden og det er meget, meget sandsynligt at D-vitaminmangel kunne afhjælpes mere effektivt (og hurtigere?) hvis D- og K-vitaminet blev indtaget sammen.
Hvorom alt er - nu efter længere tid med tilskud af begge vitaminer oplever jeg, at jeg ikke længere får blåmærker selv ved lette strejfninger, som jeg ellers gjorde før. Faktisk havde jeg en oplevelse for nogle dage siden, hvor jeg stødte foden så kraftigt, at jeg fik et lille sår og det begyndte at bløde så stærkt (det var i badekarret) at på en brokdel af sekundet var foden og vandet i bunden af badekarret fyldt med blod.
Før i tiden tog det temmelig lang tid før blødningen standsede og ofte efter blodprøverne, sivede der fortsat blod ud under huden i op til to dage, til jeg fik enorme blåmærker både opover og nedenfor stikket. Nu så jeg, at jeg måtte have ramt en lille åre, siden det blødte så kraftigt og jeg tænkte hurtigt over, hvad jeg skulle gøre for at forsøge at stoppe blødningen... skulle jeg lægge årepresse på anklen eller hva`?
Men der gik altså ikke mere tid end jeg nåede at tænke tanken og blinke, da jeg skyllede foden med bruser og så at..... det blødte ikke mere. Heller ikke da jeg med fingrene forsøgte at presse noget blod ud af såret, bare for at se om der kom mere - så forbløffet var jeg.
Men der kom ikke mere blod ud af såret. Blødningen var stoppet efter mindre end få sekunder. Og der kom heller ikke blåmærke rundt om, hverken den dag eller dagen efter. Jeg kan ikke se anden forklaring, end at K-vitaminet ikke mangler længere.
• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Stoffskifte og nytt om vitamin D
Av nora i forumet D-vitaminSvar: 2Siste melding: 15-07-08, 17:25 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat

Bokmerker