Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
19-04-11, 12:35 #1
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Er ny her inne, og jeg må bare si at dette er virkelig ett helt utrolig forum!

Min sønns ØNH lege bare så på meg i 2 sekunder i går når jeg var der med han ang ørebetennelse og sa at 'Du vet du har struma, ikke sant?' Og jeg ååå er det det denne kulen er? Og rett på labben for å ta TSH, T4 og TRAS tro jeg det var. De får jeg svar på den 26 når jeg skal dit igjen. Etter han har fått svaret på den skal han da se om det blir biopsi eller hva som skjer.
Men kom plutselig til å tenke på at i fjor var jeg til utredning for massivt hårtap, noe de selvsagt ikke fant årsaken til og i 2005 ble jeg diagnostisert med MS(sikker diagnose pga flekker på MR og Spinal) og da kom jeg på at det ble tatt panel av meg. Men hørte aldri noe om lavt stoffskifte fra noen av legene da. Så da lurer jeg på etter å ha fått tak i THS og T4 fra disse 2 legene i dag hva dere mener?
2005:
TSH 0,86
FT4 11,0
B12 verdi husker jeg var lav og tok sprøyter hver dag jeg var innlagt(5 dg) og har gått på 3 mnd's vedlikeholdsdoser i etterkant til dags dato.
2010:
TSH 1,38
FT4 12,4
Er det noen som har noen synspunkter på dette? Tror dere jeg har LS? Jeg har vel mer eller mindre alle symptomene som går med LS også bare sånn at det er sagt
-
19-04-11, 12:55 #2
Sv: Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Glemte å skrive at øyenbrynene nesten borte ytterst, 1/3 nesten borte vekk, het glissent med ett hår her og der. Massivt hårtap, ser ut som jeg har hund hjemme for jeg røyter og håret, som er langt, ser det ut som om noen har tatt saks og bare klipt rett av her og der. Klør i hodebunn, tørr hud osv. En annen ting, jeg har alltid vært hårløs på bein, lår og armer - alle misunner meg dette for jeg er omtrent svart i håret, men man ser ikke ett eneste hårstrå på armene mine. + omtrent alle andre symptomer som jeg skrev ovenfor..
-
19-04-11, 13:22 #3
Hei Athina!
Som du sikkert har lest på forumet, er det ikke uvanlig å ha rikelig med symptomer på lavt stoffskifte, mens blodprøveverdiene ligger innenfor referanseområdet.
Du kan lese mer om det på hypo2.info, her: http://hypo2.info/
Kanskje du finner noe her som du kan bruke?
-
19-04-11, 14:02 #4
Takk for svar Bettie B

Så du mener mine verdier ligger innenfor referanseverdiene, slik at det til gå på symptomer istedet for blodprøvesvar når jeg skal til spesialisten? Så des lavere begge er samtidig jo bedre er det for helsen og stoffskifte?
Husker ikke hvor lenge jeg har hatt Struma, for jeg er så vant med den, så om den var der i 2005 når de blodprøvene ble tatt vet jeg ikke... og har kanskje ikke noen sammenheng heller for det jeg vet - siden alt er nytt for meg
-
21-04-11, 21:02 #5
Det er mulig jeg var litt rask, for jeg har jo ikke sett referanseverdiene til blodprøvene dine. De er forskjellige fra ett laboratorium til et annet, slik at blodprøveverdier ser ulike ut på f. eks Aker, og Akershus universitetssykehus.
I siste nummer av Thyra, som er bladet til norsk thyreoideaforbund, fant jeg dette:
Spesialistene har kommet fram til at under behandling bør TSH og fritt T4 ligge i følgende område:
TSH: 0,5 - 1,5 mlE/L
FT4: fra midtre til øvre del av referanseområdet.
Disse verdiene må ikke forveksles med de såkalte referanseverdiene til laboratoriene (TSH 0,5 - 3,5 og FT4 vanligvis fra 8 - 20 pmol/L). Referanseverdiene gjelder for friske personer, ikke for de som er under behandling med stoffskiftehormon. Merk at de optimale behandlingsverdiene vil være forskjellige fra pasient til pasient, og at noen kan trenge en TSH-verdi som er enda lavere enn 0,5 for å føle seg godt behandlet.
Det kan se ut til at du har en TSH i det legene kaller "normalområdet", og et FT4 som også ligger der, men litt lavt.
I og med at du har en struma, pleier jo det å ha forbindelse til stoffskiftesykdom, enten høy eller lav. På Lommelegen fant jeg dette om struma, som var ganske oversiktlig: http://www.lommelegen.no/321705/struma
De andre symptomene du nevner, med hårtap og øyenbryn som mangler den ytterste tredjedelen, stemmer også med lavt stoffskifte (hypothyreose). Andre symptomer på hypo finner du i denne tråden, innlegg 4 fra Vigdis: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7982.
Lykke til med legetimen, håper du får god hjelp til å finne ut av plagene dine!
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-10-11, 07:12 -
Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Av devin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-11, 23:01 -
Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 56Siste melding: 03-07-10, 15:08 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06
Svar med sitat

Bokmerker