Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Question Slitne binyrer, tross fine blodprøver?

Flere av dere som skriver på forumet, høres ut til å ha hatt blodprøver som var innenfor referanseområdet, men spyttprøvene har vist at det var noe der likevel.

Jeg tåler stress så unormalt dårlig - har hatt en slitsom periode nå siden nyttår med mye sykdom og gamle folk i familien. Siste episode med fall og legevaktbesøk var på torsdag, for fire dager siden, og jeg har vært gåen siden det. Det er jo ikke uvanlig å bli sliten etter følelsesmessige påkjenninger, men jeg synes det tar så lang tid å komme på beina igjen! Noen ganger er det nesten sånn at jeg ikke har kommet meg opp og stå før det skjer noe nytt som slår beina under meg. Lurer derfor på om det kan være binyrene som er slitne, men blodprøvene som ble tatt på Aker er "fine". Ser slik ut:

S-kortisol 07-09 477 (138-690)
    P-ACTH 07-09 5,0 (under 10,2)
    S-Aldosteron 687 (70-800)

Er det noen som har opplevd å ha lignende verdier på blodprøve, men som likevel har ligget lavt på spyttprøvene? Jeg skulle gjerne vite om det har noe for seg å be legen om å få tatt spyttprøver, evt bestille fra scandlab.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Slitne binyrer, tross fine blodprøver?

Som jeg forstår det, er en blodprøve ikke god nok til at fastslå, hvordan binyrerne har det. Der må spytprøver til, fire i løbet af et døgn og taget på bestemte tidspunkter. Der er forskellige private laboratorier, man kan kontakte vedr. sådan en prøve, bl.a. http://www.scandlab.com/

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Mine blodprøver lignet dine, men spyttprøven fra Scandlab viste klart og tydelig noe heeelt annet... Jeg hadde nok tatt spyttprøven om jeg mistenkte slitne binyrer!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Takk Rosin! Jeg har lest i boka til Wilson om binyretretthet at blodprøvene bare måler det kortisolet som sirkulerer fritt, mens spytt-testen sier noe om hvor mye som faktisk er inne i cellene - høres ut til at det kan være to vidt forskjellige ting!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Blodprøvene mine var i nedre referanse på blodprøvene, og spyttprøvene viste nedenfor referanse på et par av målingene. Og dette harmonerte egentlig med DHEAverdien helt nederst i referanseområdet. Interessant dette med DHEA verdien syns jeg, for jeg syns den gav en slik god pekepinn på hvordan det stod til med kortisolverdiene. Nå har DHEAverdien økt til slik midt på skalaen. og kortisolen har økt noe ift morgenverdien på blodprøvene, og samleurinprøven viser at jeg ligger litt under gjennomsnitt ift normalen. Altså litt under midten på referanseområdet, akkurat som DHEAen.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Er det noen som har opplevd å ha lignende verdier på blodprøve, men som likevel har ligget lavt på spyttprøvene? Jeg skulle gjerne vite om det har noe for seg å be legen om å få tatt spyttprøver, evt bestille fra scandlab.
    Mer om det i denne tråden:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11836

Lignende tråder

1. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 13-04-10, 23:37
  2. ME, Graves og slitne binyrer...
    Av rutta3 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-01-10, 08:11
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  4. Slitne binyrer
    Av -diab- i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 28
    Siste melding: 18-09-07, 16:30
  5. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn