Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
21-12-10, 15:03 #1
har jeg ikke lav stoffskifte som jeg trodde?hjelp
Hei alle sammen,
Jeg har nå vært på dette forumet lenge og lest og lest og lest. Jeg kjenner meg så godt igjen i mange av innleggene. Kjenner meg igjen i symptomene, og jeg som trodde at det ikke var så mange som slet med det samme. Jeg møtte jo bare på de som danset igjennom dagene, aktive hele tiden. Jeg har blitt deprimert, mer og mer utslitt, dårlig samvittighet, dårlig selvfølelse på grunn av tilstanden.
Jeg tok motet, og kontaktet legen. Hun mente at det ikke er normalt med lavt stoffskifte og at jeg mest sannsynlig ikke sliter med det. Men hun tok likevel blodprøvene og sa at alt er normalt. Videre var det ikke å si noe om saken.
Vil noen hjelpe meg ved å se på blodprøve resultatene, og hjelpe meg litt på vei. Jeg hadde heller ikke brukt noen form for medisiner, og heller ikke hormonholdig prevensjon i minst en måned da disse blodprøvene ble tatt.
¨
Analyse Svar Ref.område
B-Hb 12,7 (11,7-15,3)
B-leukocytter 7,9 (3,5-11)
B-erytrocytter 4,49 (3,94-5,16)
MCV 89 (82-98)
MCH 28 (27-33)
S-ferritin 20 (15-200)
S-jern 10,4 (9-34)
S.jernbindingskap 94* (49-83)
-S-jernmetning 11% (10-50)
S-vitamin B12 247 (170-650)
S-folat 12,6 (>5,7)
P-homocystein 6,2 (5-15)
S-metylmalonsyre 0,08 (<0,30)
S-kreatinin 60 (45-90)
S-asat 18 (<35)
S-alat 19 (<45)
fS-glukose 5,1 (4-6)
fs-triglyserider 2,62* (<2,60)
S-kolestrol 5,5 (3,3-6,9)
S-hdl-kolestrol 1,8 (1-2,7)
S-ldl-kolestrol 3 (1,4-4,7)
S-TSH 1,9 (0,20-4)
S-fritt t4 15,1 (11-23)
S-fritt t3 4,4 (3,5-6,5)
S-anti-tpo 32 (<100)
S-tras 1* (<1)
S-vitamin D 50* (50-150)
-vitamin D3 50* -
Vil sette stor pris på all hjelp, tips og råd jeg kan få.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-12-10, 15:32 #2
Sv: har jeg ikke lav stoffskifte som jeg trodde?hjelp
D3 på 50 er i alle fall lågt (mange legar vil hevde at mellom 50 og 120 er normalt, men nyare forskning seier at 75-150 er det ideelle. Eg vil tru 50 ert lågt for dei aller fleste!) - eg ville begynt å ta gode tilskot av dette. D-vitaminmangel kan medføre masse snodige symptom. Sjå t.d. her.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-12-10, 17:07 #3
Legen din har vært ganske grundig, men jeg savner anti-TPO.
---
B-Hb 12,7 (11,7-15,3)
S-ferritin 20 (15-200)
S-jern 10,4 (9-34)
S.jernbindingskap 94* (49-83)
-S-jernmetning 11% (10-50)
---
Jernverdiene dine ser ikke spesielt bra ut. Det kan være at de er for lave for deg, selv om de er innenfor referanseområdet, dvs. at du har lett anemi. Det kan gi symptomer som ligner på hypotyreose. Jeg ville satse på å få opp jern i tillegg til D-vitamin. Om ikke legen vil gi deg jerntabletter kan du melde deg som blodgiver, jeg har fått masse på Røde Kors gjennom årene.
B12 bør du også holde øye med, det bør ikke bli lavere. TSH kunne vært bedre, men jeg tror ikke du får noen til å behandle deg på det grunnlaget.
Om noen måneder kan det være lurt å be om nye prøver. Hvis fritt T4 har sunket og TSH steget kan det være at begynnende lavt stoffskifte (dvs. dårlig næringsopptak) er årsaken til de lave verdiene på jern og B12.
-
21-12-10, 18:15 #4
Jeg ville tatt nye stoffskifteprøver om et halvt års tid. Litt jerntilskudd tror jeg ville være bra. D-vitaminer burde du få i deg, der ligger du for lavt. Og du kant trygt ta en multi-B eller to daglig. Ellers ville jeg forsøkt å få triglyseridverdien ned. Jeg vet ikke årsaken til at den er forhøyet, det kan det være flere grunner til.
-
21-12-10, 19:27 #5
Tusen takk alle sammen, for en så rask tilbakemelding

Jerene, S-anti-TPO er på 32 (ref.omr <100)
Jeg har jo tatt D3-vitamin tilskudd en i en periode. Og det med 5000IU, tror det er mye like før blodprøvene ble tatt . Har ikke tatt det nå i det siste. Kanskje jeg burde bytte til et annet merke av d-vitamin.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-12-10, 19:32 #6
-
21-12-10, 19:40 #7
Disse problemene startet etter min første graviditet, dvs for ca.5 år siden. Det har blitt verre og verre med tiden.
-
21-12-10, 20:09 #8
Jeg vet ikke hvorfor du har noe forhøyet verdi av triglyserider minana, så det er vanskelig for meg å svare på. Tok du blodprøvene fastende?
Selv fikk jeg mine verdier ned ved å gå ned i vekt ved moderat mosjon, fokus på et bedre kosthold (mindre sukker) og tilskudd av omega-3 fettsyrer, i en mix med e-vit og c-vit. At jeg hadde forhøyede verdier skyldtes i hovedsak at jeg var for lite i aktivitet pga det lave stoffskiftet. Jeg hadde ingen energi og det førte til lite bevegelse og også at vekten gikk i feil retning en periode. Jeg var heller ikke særlig fokusert på hva jeg spiste, det var mer å sørge for at man spiste som hadde fokus. Da det var slitsomt å lage mat en tid. Derfor ble det lettvinte løsninger som ikke var gode løsninger. Forhøyede triglyserider kan også skyldes andre ting og derfor har jeg ikke noe "fasitsvar" til deg
Verdiene dine er heller ikke alarmerende høye, bare så det er sagt. Du finner mye info om dette om du googler triglyserider.
-
21-12-10, 21:01 #9
-
21-12-10, 22:56 #10
Lignende tråder
-
Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
Av mammantileir i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 18Siste melding: 05-12-11, 19:54 -
Ny her - sliter med lavt stoffskifte, men får ikke skikkelig hjelp!
Av LillemorX3 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-09, 08:15 -
Vekta - trodde ikke mine egne øyne
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 67Siste melding: 21-08-06, 01:10 -
Jeg trodde at når man opererte bort skjoldkjertelen så bla stoffskifte lavt. Feil?
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 8Siste melding: 11-04-05, 20:39 -
Får ikke hjelp av fastlegen
Av i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 08-04-05, 16:33
Svar med sitat

Bokmerker