Side 1 av 7 1234567 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 68
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Vekta - trodde ikke mine egne øyne

Oi, oi, oi, ble tvunget opp på vekta av sønnen i dag. Han er så sur over at jeg kommenterer at han er blitt "litt tjukk" og bør passe på. (Han har ikke lavt stoffskifte, men han spiser bare junk-food.) Så feit som jeg er, så må jeg bare holde kjeft. Og fikk i alle fall ikke lov å si noe før jeg var tynnere enn han. Hm... "tror kanskje jeg er litt tynnere enn deg nå." Så da måtte vi fram med midler for beviser: Målbånd og vekt.

Uff, tenkte jeg, nå gir jeg vel opp. Frykter, men regner med ca 98 kg. Men jeg kunne ikke tro mine egne øyne: 93 kg!!! Hvordan er det mulig? Kjenner på tøyet at det er trangere enn da jeg var på 94-95 kg etter nyttår en gang. Har vært mye dårlig etter jul og fram til nå, så jeg har ikke orket å trene så mye + har ligget og sittet mye. Så jeg var sikker på at jeg hadde lagt på meg noen kilo. Og så er det dette med tøyet da. Men jeg tror kanskje jeg har funnet forklaringen:

Flesk fyller mer, men veier mindre enn muskler. Siden jeg ikke har orket å trene så mye, så har noe av det flesket jeg tidligere hadde gjort om til muskler blitt flesk igjen. Derfor kjennes buksene trangere, men vekta viser mindre? Eller kan vekta vise flere kilo forskjell fra dag til dag? Et par kilo, kanskje, men 4-5??? Uansett, i dag ble jeg GLAD!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

He he.
    Jeg tror sol og sommer hjelper, jeg går alltid ned om sommeren.

Men åssen får man unger til å spise sunt?
    Med små barn går det kanskje, man lurer dem til å hjelpe med matlaging inkludert salater og grønnsaker, så vil de spise grønt.
    Men med større unger, åssen gjør man...
    Nå er mine flyttet ut, men andre har unger hjemme.

baremei Gjest

Standard

Begge våre knasker villig vekk, 3 og 11 år. Mye rått, paprika, sukkererter, gulrøtter, agurk osv. i matboksen hver dag, epler, pærer eller bananer likeså. Og Sjokade bare på en fredag...

Alltid grønnsaker til middag, mest lett dampet - brokkoli, gulrøtter, erter osv. går det mest i.

Vesla hiver innpå med oliven og fetaost, hun også.

Svoger har to barn som nesten ikke får grønt hjemme, her påstår de at de ikke liker. Jeg "tvinger" dem til å smake, og så går det ned på høykant.

Forresten, idag lagdet jeg noen burgere/karbonader/kjøttkaker som forsvant som dugg for solen: 1/2kg karbonadedeig, 1 potet, 1 gulrot, masse fersk gressløk rett fra hagen, to egg, litt salt og hvit pepper - drrrr i kjøkkenmaskinen et kort øyeblikk til det var lett hakket og blandet (grønnsakene litt for seg først), stek på middels varme, skru ned og la surre 10-15 minutter til.

Kunne sikkert hatt oppi litt potetmel også, for de var littegranne løse, men de smakte kjempegodt! Poden lurte på om han kunne få en i matboksen i morgen.

Og ved siden av hadde vi bare grøntfor - tomater, issalat, oliven, feta, reddiker og agurk. Svusj, borte, alt sammen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Standard

Den middagen hørtes jammen god ut baremei. Tror jaggu jeg skal prøve den en dag

Sorry for avsporingen stina, men jeg klarte ikke å la være, det hørte såå godt ut....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Bare spor i vei, Leya, nok grenser for hvor langt man kan dra dette temaet. Ble bare så positivt overrasket at jeg ikke kunne la være å dele det med dere ;)

Uff, jeg har vært veldig syk og trett opp i gjennom med denne sønnen, så noe av problemet ligger nok i det at jeg ikke har vært utholdende nok i forsøke å få i ham sunne ting opp i gjennom. Han var i utgangspunktet vannen, så når det skortet på tid og krefter, så nøydes jeg nok for fort med å få i ham "noe" i alle fall. Og så har jeg nok også vært litt for "løssluppen" fordi jeg ikke har orket å lage middag hver dag opp i gjennom - altså pga dårlig samvittighet. Stakkars barn
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

stina21 sin avatar
    stina21 er offline stina e fin som ho e, sæl om ho e fanga i en ukjennt kropp...
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    58

Standard Stina ;)

Grattulere me nedgang ;)
    E det ikke deili?
    Unne faktisk alle som slite med overvækt,nån kg for mye å stoffskifte prom absolutt alle gram ned ;)
    Unne dæm være cm som forsvinn ;)
    Virkeli ;)
    Stå på vidre stina ;)

Ps bare mei Nu sit vi hær å sikkle ;) *hihi*

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen takk stina

Ja, det var jo litt gøy siden jeg trodde det var gått den andre veien. Ja, huff, det er jo vansker å gå ned gram, så kiloer er jo fantastisk. Måtte alle vi tungvektere gå slankere tider i møte. Jammen urettferdig at flesket skal være så ulikt fordelt.

Fremad og nedad for oss alle

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Gratulerer Stina gleder meg på dine vegne. Kanskje vi skulle hatt en egen kategori for å dele oppskrifter på sunn mat siden det er mange her som sliter med vekten?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin
    Gratulerer Stina gleder meg på dine vegne. Kanskje vi skulle hatt en egen kategori for å dele oppskrifter på sunn mat siden det er mange her som sliter med vekten?
    ENIG CATRIN!!! Har lagt om kostholdet endel og merker at kroppen har godt av det. Veldig inspirerende å lese Noras referat fra møtet, ligger i kostholds"skuffen". Jeg begynner langsomt å forstå at kosten har enorm stor betydning for nettopp oss som sliter med hypothyreose. Vi skal redusere karbomat ikke bare pga "tomme" kalorier, men fordi det har innvirking på hormonene,mm.

Sonja,- hva synes du om forslaget? Kan du lage egen kategori med sunne oppskrifter?

baremei Gjest

Standard

Vi har jo kategorien "kosthold ved stoffskiftesykdom".

Bare å lage en ny tråd der, det, og være enige om at der prater man ikke, bare legger inn oppskrifter?

Side 1 av 7 1234567 Siste

Lignende tråder

1. på egne bein
    Av pusur i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 25-09-08, 08:39
  2. pleace trenger tips for å holde vekta
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 26-01-07, 09:59
  3. vekta.....
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening