Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Orca's dagbok
-
14-07-10, 12:32 #1
Orca's dagbok
Hei!
Har funnet ut at det lønner seg å skrive en form for dagbok! Hukommelsen er det jo så som så med.
Har i mange år slitt med muskelsmerter og generell trøtthet.
Ble påvist forhøyet Anti-TPO i 2004. De site årene har denne vært utenfor måleområdet, dvs >1300. I vinter så har det toppet seg og jeg har vært usedvanlig trøtt og hukommelsen har sviktet, sagt mye rart osv. Håret har vært en katastrofe (har røytet som en katt også). Fikk da tatt en blodprøve (utvidet).
TSH FT4 FT3
16.03.10 5,4 15,2 4,7 Starter m/50µg Levaxin
24.04.10 2,6 16,7 4,8 Føler meg bedre
28.05.10 2,6 14,0 4,3 Øker dosen til 75µg Levaxin
12.07.10 1,7 15,2 3,8 Føler meg ikke bra, trøtt igjen og muskelverk.
Har det seg slik at jeg ikke reagerer som jeg skal på Levaxin??? Dette med tanke på at FT3 har sunket???Orca
Orca's dagbok
-
14-07-10, 12:47 #2
Sv: Orca's dagbok
Ut fra de foreliggende prøvesvar vil jeg anta at dosen er for lav.
Det hadde den iallfall vært hvis det var mine prøvesvar da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-07-10, 13:32 #3
Hmmm... jeg får et billede for mit indre blik... Et billede af en lille sulten hundehvalp, som ser begærligt på hånden der rækker den et lille bid mad, men kun et. Ikke til at blive mæt af og ikke til at slippe af med sultens uro.
Dagen efter kommer den gode Hånd igen med et bid mad. Igen kun et mundfuld og igen er hundhvalpen fortsat sulten. Den vokser ikke. Der er ikke mad nok.
Og sådan går det mange dage, dag efter dag, uden at Hånden lægger mærke til at hundehvalpen er tyndere og tyndere. En skønne dag er der ikke nogen hvalp til at snuppe det ene bid mad, Hånden kommer med. Hånden undrer sig og er skuffet: "her kommer jeg trofast hver eneste dag med mad og nu er min gode mad afvist. Hundehvalpen er her ikke - det utaknemmelige skarn, som ikke sætter pris på min godhed!" Sådan tænker Hånden og er så optaget af selvmedlidenhed og selvynk, at den slet ikke lægger mærke til en stump hundehale liggende ubevægeligt under sofaen.
Omsider gav hundehvalpen op. Den har vænnet sig så godt til at være sulten, at den blev ligeglad med mad. Den har vænnet sig så godt til, at den ingen kræfter havde, at den end ikke gad at forlade skjulet under sofaen og synet af Hånden med det (for) lille madbid rørte den ikke længere. Hvalpen var for afkræftet til andet end at vente på at dø af.... sult! Selv om den ellers fik mad hver dag, var madportionerne så små, at i en tid var de hverken til at leve eller dø af. Og når hvalpen omsider blev kun skind og ben, gav den op og døde.... selv om den ellers fik mad hver dag.
Kære Orca
Selvfølgelig har du det skdt. Det har man jo når man lider af subklinisk hypothyreose, selv om man ellers oprindeligt var diagnosticeret med primær hypothyreose. 75 µg Levaxin er nok til en kropsvægt på ca. 38 kg. Hvis du vejer 38 kg, vil jeg æde mine ord i mig igen. Hvis du derimod vejer mere end 38 kg og uanset hvad diagnosen du har fået i sin tid - lider du i dag af kronisk subklinisk hypothyreose og det bliver du ved med, så længe din medicindose er stor nok til at undertrykke TSH, men for lille til at fylde T4-lageret op med nok til at sikre en voksen krop det rette stofskifte til erstatning for det tabte. Din krop hungrer efter hormoner nok til at opretholde sig selv.
At behandle voksne mennesker med medicindoser på 50 eller 75 µg er fuldstændig til grin! Det eneste lægerne opnår er, at patienten slipper aldrig nogensinde med sine symptomer og kroppen vil vedblive med at blive hærget af den, af lægerne påført subkliniske hypothyreose og alt det, den medfører af langtidskonsekvenser for langsomt men ubønhørligt forfald af helbredet. Indtil patienten en skønne dag i fremtiden står med flere diagnoser som tilsyneladende er andre end hypothyreose, fordi "hypothyreose er jo behandlet, ikke sandt?"
Man burde dosere op indtil man bliver hyper og på dette hyper-niveau bør man forblive indtil der ingen tvivl er om, at medicindosen skal justeres minimalt ned. Hjælper det ikke - endnu en gang minimalt ned, indtil man når på den rette dosering, kroppen selv har "fastsat" og hypersympotmerne er væk. Kroppen ved bedst! Det gør lægen ikke!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-07-10, 15:51 #4
Er jo helt enig med Anisa.
Det er rett og slett for dårlig oppfølging i behandlingsstarten dette.
Oppstarten med stoffskiftehormoner er en fase - man fortjener å bli fulgt opp i denne. Man er usikker på det meste og har jo henvendt seg til profesjonelle, likevel viser jo prøver og tidspunkter at her mangler oppfølging - dosen skulle vært økt.
For det er jo slik at hvis man feks. stopper opp med doseøkning ver en dose på 75 - altså omtrent halveis, så vil man etter en tid få like lavt stoffskifte som man hadde før man begynte.
Og det er jo slik at denne behandlingstypen ikke fungerer før man får nok.
Det gjelder uansett preparat man bruker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-07-10, 20:59 #5
Hadde en liten prat med legen i dag. Skal nå øke til 100micg pr dag. Så får vi se hvordan kroppen regerer på det. Tror jeg ga legen litt å tenke på. Nevnte hva legen på Aker hadde svart på en forespørsel...at TSH ikke er en god referanse. Etter ferien har jeg tenkt å be ham om en henvisning til hormonlab på Aker.
Orca
Orca's dagbok
-
19-07-10, 12:17 #6
Lørdagen økte jeg dosen med Levaxin til 100µg pr dag. Søndag morgen våknet jeg med rykninger i høyre side av ansiktet. Heldig vis ga det seg etter kort tid. Hadde disse rykningene i ansiktet i flere timer i slutten av apri. Da hadde jeg ikke økt dosen.? Noen som vet om rykningene har en sammenheng med Levaxin? Er det ett "overdose"-symptom?? Har ellers ingen andre symptomer på overdosering. Før jeg økte dosen tok jeg hvilepulsen min, den var på 65-66. Skal teste den igjen idag. Kjekt med pulsklokke
. Den hevder jeg er i elite-form
Ved tidligere økning i dosen har jeg følt en lett kvalme, det har jeg ikke denne gangen, men har en lett hodepine. Tror ikke blodtrykket er for høyt, har heller symptomer på at det er litt lavt. Svimler når jeg reiser meg fort. Spinnesiden i familien har lavt blodtrykk, min gamle mor har 105/50, skal sies at hun ikke kan kalles overvektig, heller sterkt undervektig med sine 40kg og benskjørhet på tidligere 168cm. Hadde i ungdommen store plager med lavt blodtrykk. Svimte ikke direkte av, men nesten. Var da ikke undervektig men normalvektig. Har i løpet av årene lagt på meg og er nå overvektig. Med vekten så forsvant svimmelheten, men nå er den innom på besøk igjen. Har også opplevd at den har kommet på besøk i de periodene jeg har klart å gå ned i vekt.
Orca
Orca's dagbok
-
06-01-11, 21:17 #7
Lenge sien jeg skrev noe her nå.
Går på 100 mikro 5 dager i uken og 125 to dager i uken(Levaxin).
Siste prøvene gav legen og meg litt hakeslipp.
Prøver tatt
13.september:
TSH 0,8 - FT4 17,5 - FT3 4,6
8.oktober:
TSH 1,1 - FT4 16,9 - FT3 ?
14.desember:
TSH 2,4 - FT4 20,2 - FT3 4,8
Kan det være at jeg ikke konverterer godt nok???
Har vært syk i så og si hele november/desember, begynte med halsvondt og gikk i luftveiene med påfølgende hestekur med atibiotika. Skal sies at halsvondtet varte lenge....og resulterte i ultralyd av skjoldkjertelen uten funn.
Fikk tatt D-vit i våres var da 44, i september 120 og nå i desember 53. Gode forslag til tilskudd
Orca
Orca's dagbok
-
06-01-11, 21:42 #8
Dersom du har vært syk kan det ha tæret på reservene. Og dersom du ikke var rimelig frisk da du tok den siste prøven hadde ikke jeg lagt så mye vekt på den isolert mhp t3 og tsh, bare på t4 - og den ser jo iallfall bra ut.
Du trenger D3, ser det ut som. Jeg bruker denne og den påvirker iallfall verdiene mine (4 om dagen nå i vinter) http://www.nowfoods.com/Products/Pro...Award%20Winner .
Dersom du har gått på antibiotika vil jeg bare anbefale probiotica umiddelbart etterpå... Tarmen er en stor del av immunsystemet og antibiotika skiller ikke på hva som bør være og hva som skal ut.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-01-11, 07:15 #9
Hvis du importerer D3 med mer enn 10 mg i hver tablett fra USA, får du problemer med tollen. Fra Europa derimot kan du godt importere 25 mg.... For eksempel her
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-03-11, 19:15 #10
Litt oppdatering igjen!
Tok TSH og Fritt T4 for 2 uker siden. TSH var steget til 3 og F-T4 var sunket til 18,6. Legen anbefalte økning til 125 mikrogr Levaxin pr dag. Etter forrige måling brukte jeg 5 x 100 og 2 x 125. Går nå på 125 om dagen og akter å ta ny blodprøve i slutten av måneden. Har tatt tilskudd av d-vitamin siden forrige gang og får målt den neste gang sammen med de andre vanlige vitamin og mineral verdiene. Har vært trøtt og sliten siden i fjor når jeg hadde en infeksjon av en eller annen art. Håper på bedre tider nå som det går mot vår
Orca
Orca's dagbok
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35
Svar med sitat

Bokmerker