Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Cat71s dagbok
-
13-07-10, 14:39 #1
Cat71s dagbok
Klar for fight! Har nettopp lest boka "Og så må du ikke stille spørsmål" (Per Egil Heggeli), og ble relativt blek om nebbet OG forbannet. Jammen er det godt å bli sint når man egentlig er skuffet og lei seg på grensen til det oppgitte! Jeg ga boka til mannen min. Han var mildt sagt sjokkert - og han forstår nå bedre hvorfor jeg har stanget huet i veggen noen år!

Tiltaksplan:
* Forlange bedre oppfølging
* Oppsøke informasjon (fakta/råd)
* Melde meg inn her hos dere
* Ta mer hensyn til meg selv
Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
13-07-10, 15:12 #2
Sv: Cat71s dagbok
Status medisinering idag:
2 x 100 mcg Levotyroxin per dag (Levaxin)
Merker ingen depot-effekt, og må ta til fast tid
(Oppstart i 2005 var 1 x 50 mcg/dg - så jeg er fått til økning)
=> VIL ha bedre oppfølging blodprøvemessig og endret medisin-regime
Status diagnose:
Tynt grunnlag for å diagnostisere - kun TSH og FT4 (2005),
men var da langt utenfor referanseområdet. Var også langt
utenfor ref. område med ca. 100 mcg/dag (en dose per dag
fungerer veldig dårlig)... nå i mars.
Nye symptomer siste år:
Tungpustethet - økende
Muskel- og leddsmerter (økende)
Bra effekt av ibux og (immunsykdom???)
Lite toleranse for psykisk stress
Symptomer som kommer når jeg er hypo:
Håravfall/tørt hår
Humørsvingninger (brå)
Generell motløshet og trøtthet
Psykiske symp. (mild angst/selvtillitsfall)
Vektøkning tross bra kosthold
Treg mage (forstoppelse)
Økende allergi-problem (pollen/soleksem)
Nedsatt immunforsvar (munnsår/sopp/halsbetennelse)
Stress-reaksjon på høy GI-kostholdTøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
13-07-10, 15:50 #3
Kort oppsummert sykdomshistorie:
1987-1990 anorexi og bulemi
1992-1996 trøtthet, motløshet, vektøkning, hukommelses-problemer
1997-2003 avbrøt studier, men fikk etterhvert spennende jobber
2003: Første graviditet/fødsel - milde angstanfall, ellers lite symptomer
2005: Andre graviditet/fødsel - markante angstanfall & enorm trøtthet
2005: Påvist hypothyreose, men få prøver og IKKE fastende
2005-2008: Rolig opptrapping av medikamentet Levaxin. Ok/svak effekt?
2008-2009: Mye privat stress. Kan ha maskert hypo-symptomer?
2009-2010: GI-kosthold gir god effekt, lett trening gir humør & går greit
2010: Markant forverring av symptomer - sykemelding.
Pt. under- og/eller feilmedisinert. Blodprøver tatt i mars var langt utenfor referanseområdet. Tror jeg var på ca. 100 mcg levotyroxin per dag, fram til og med mars 2010, men nå er jeg på 100 mcg x 2 levotyroxin per dag.
Effekten er litt bob-bob, men jeg er nå på offensiven og skal håndtere dette på en konstruktiv måte - enten vha. fastlegen el ny lege!Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
16-07-10, 13:16 #4
Jaja, nedtur OG opptur
Flink lege, egentlig
Han ringte nettopp og fortalte at verdiene nå lå i "normalområdet",
så doseringen vi har avtalt skal fortsette. Vi snakker TSH og FT4-prøve.
Bah, jeg har selvmedisinert for å overleve de siste dagene (+ 50 mcg per dag) - og merker en svak bedring. Samtidig har jeg brukt noe ibux for vondt i kroppen og spist streng lav-GI-kost, og jeg har jo holdt meg dønn i ro hjemme
Hjernen fungerer litt bedre... 
Nå venter legen og jeg på de ANDRE prøvene - for å utelukke andre diagnoser, men jeg har ikke fått fulle blodprøver mht thyroidea-hormoner, enda !!!
Det positive var at han faktisk VIL henvise meg til Aker. Kanskje han merker at han
ikke greier å hamle opp med MEG og sykdommen min, alene?
Jeg tror kanskje at
det fungerte at jeg understreket: jeg er IKKE deprimert!?Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
16-07-10, 13:54 #5
Har du tatt noen antistoff-prøver ?
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-07-10, 20:50 #6
Hei Finn! Nope - legen min har KUN kjørt FT4- og FSH-prøver i 5 år. Mandag ba jeg om henvisning til Aker, og fikk tja til svar (+ diverse diff diagnose blodprøver). Nå torsdag satte jeg ned foten og ga han kopi av det Aker faktisk forventer av henvisende lege: blodprøver: TSH, FT4, FT3, Anti-TPO og TRAS (sakset fra www.aus.no´s sider) Formidlet dette på en klok og positiv måte. Lur rev, se
Jeg nevnte også: T4, T3, TBG og rT3.
Bottomline:
Jeg er ikke skikkelig diagnostisert. Er relativt sikker på at kroppen min har dårlig omdanning av T4 til T3, for dosen min (2x100 mcg) holder så kort i kroppen - eller - at noe saboterer omdanningen. Vet også at jeg har ustabilt blodsukker, noe jeg har sagt klart ifra om til legen, men han fnyser av dette. Hva ANNET fysiologisk, som er ute av kurs, aner jeg ikke - men kanskje det batteriet av prøver jeg tok tirsdag kan gi svar. Bør få vite mer i løpet av denne uka. MEN, gladmelding fredag er at han henviser meg - selv om FT4 og FSH- angivelig var "fine"... Har fått mange flere symptomer de siste månedene og er 50% sykemeldt. Den negative utviklingen SKAL og må bremses, og det bestemmer jeg! Hvis ikke fastlegen hjelper, hadde jeg gått privat - men dette er en faglig dyktig lege. Han må bare skyves rett vei ;)Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
19-07-10, 20:59 #7
Flott hyttetur i helgen, sammen med et vennepar og deres 3 barn.
Vi damene har vært sjefer for mat og orden innendørs, og tatt det med ro, mens gutta har sprunget rundt i skogen og lekt "villmarkens sønner" med barna. Helt strålende opplegg! Klart vi har deltatt på bading i tjern og fisking etter ørret, selv om fisken slett ikke gadd å se på agnet engang...
JEG har selvfølgelig sovet som en stein - minst 10 timer hver natt. Gjerne en lur på dagtid også
Har faktisk vasket gulv og gått et par turer, men da har jeg regulert tempoet selv. Har greid å holde et strengt lav-GI-kosthold også på denne turen. Litt sært, men smart å være konsekvent nå som jeg først er igang. Hardkokt egg, kyllingfilet og makrell i tomat, f.eks. og bare knekkebrød stint av kli og fullkorn + pumpernikkelbrot. Ah, fikk også 1 time i sola hvor jeg satt å tøyde og strakk på stive skuldre, legger, sette og korsrygg. Virkelig "naturmedisin"!
Det rare er at jeg godt kan håndtere å gjøre "ting" som huslige oppdrag, men må jeg være supersnill mamma og prate pedagogisk samtidig - og holde styr på egne følelser og krefter...
Da blir det kræsj... Bare unger og mye hvile er bra kombinasjon. Da er jeg snill/tålmodig mams.
Men småbarnslivet er IKKE rolig. HVIS jeg har gjort mye én dag - så har jeg tatt det roligere den neste dagen. Kort sagt; jeg har bevisst lyttet til kroppen. Yeah!
Sist endret av Cat71; 19-07-10 kl 21:29
Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
19-07-10, 21:52 #8
Fint utvalg tester dette - til å begynne med.....
Syns de mangler D-vitamin da, selv om det er litt på siden av stoffskifteprøver, er det utrolig viktig og mangel gir neste samme symptomer,
Er du brun, har du ikke mangel, er du hvit.......
Ellers beskriver du jo nesten binyreproblemer da, men ta en ting om gangen
Og for all del - fortsett å kos dere !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-08-10, 10:05 #9
Jaja, da har jeg "overlevd" ferietiden med 2 små unger hjemme og meg sånn halvveis syk og slapp. Det har gått for halv maskin, men unger er romslige
Kostholdet mitt har vært litt opp og ned. Noen dager har det gått med litt for mye karbohydrater... MEN, jeg har blitt mye flinkere med proteiner, og jeg "tør" mer når det gjelder fett. Må kutte ut Cola Zero også. Jeg vet det egentlig, for kroppen min blir helt skrudd av det. Aspartame?
Tøyeøvelsene som jeg har laget for meg selv, fungerer, men fyttirakkeren så stiv jeg er i hofteleddene og korsryggen + setemuskelatur. Har fått gått meg et par rolige lange turer i sommer. Så lenge det ikke blir stress, føles det godt for kroppen. Noen ganger smeller jeg i meg 400 mg Ibux for å orke bevegelse, men jeg MÅ holde meg igang.
Det har skjedd 2 bra ting:
1) Legen har anvist meg til Aker, og han HAR fakta-arket jeg la ved i brev
2) Idag tok jeg fullt sett med prøver som skal til hormonlaben (Aker)
(I hvert fall: TSH, FT4, FT3, Anti-TPO og TRAS - så ikke om disse var med: T4, T3, TBG og rT3)
Faktisk er jeg litt sint, for jeg hadde ikke fått de prøvene som faktisk Aker krever av henvisende lege - hvis jeg ikke hadde stått på krava og BEDT OM nøyaktig disse prøvene, selv. Skriftlig! Grrrrr. Det tok meg 5 år etter krystallklar diagnose å få dem...Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992...
Cat71s dagbok
-
04-08-10, 10:14 #10
ANISA SKRIVER FANTASTISK!
Har idag lagt merke til to viktige ting hun skriver - om at spiseforstyrrelser kan gi irreversible forandringer i gl. thyroidea og at "light-mat" og/eller kalorifattig meny er direkte helseskadelig for oss med hypothyreose.
Anisa skriver bra om lav-karbo kosthold, og mye annet.
Når jeg tar med det jeg NÅ vet om soya og endel kålplanter, og ikke innta levaksin sammen med melkeprodukter/kalsiumtilskudd/jern - og HELST ta vitamin D-tilskudd (annet også, ved ubalanse)... Så lurer jeg på hvorfor legen min ikke kunne ha formidlet noe av dette. I 2005?
Cat71s dagbok
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35
Svar med sitat
Bokmerker