Viser søkeresultater 21 til 30 av 47
-
23-02-07, 21:49 #21
Feber?
Hva regnes som feber når man vanligvis har lav kroppstemperatur.
Min datters temp ligger normalt på 35,5, nå har hun vært forkjølet noen dager og tempen er 37,5.
Har hun da egentlig feber og er syk eller?
Hun er på oppfølgning fordi hun holder på å utvikle hypothyrose i følge legene. Hun har TSH som varierer mellom 3,7 og 5,7 , ft4 som varierer mellom 13 og 18 og anti tpo på over 1300.
ja vi bor i nord og legene nekter plent å forsøke medisinering.
-
23-02-07, 22:44 #22
om normalen er 37 grader er det feber på 37,1, hun har aldså ganske bra feber ja....
nå er det vel sånn at man sier at feber ikke bør få lov å gå over ca 42 grader, fordi kroppen ikke tåler dette. jeg tror ikke at den forskyves nedover om normalen er lavere enn 37 grader, men feberfølelsen kommer så fort tempen er over normalen. datteren din har i prinsippet feber på 35,6...
tror ikke du får noen lege med på dette, men :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
23-02-07, 23:34 #23
Jeg har/hadde feber ved 37 grader selv.....flere med lavt stoffskifte forteller at de ikke blir varme når de føler de har feber og er syke.
Du har vel sett mine kommentarer om NEL? (ang dem som ikke vil behandle før TSH er 10)
-
24-02-07, 08:56 #24
Ja jeg så det og det er akkurat en sånn lege vi har, han behandler ikke så lenge TSH er under 10.
Opprinnelig skrevet av nora
-
24-02-07, 18:26 #25
Je er helt utslått ved 37,5 i feber og slik har jeg vært siden jeg var barn. Så når jeg har feber i 3 uker i strekk har ikke legene brydd seg fordi de ikke regner så lave utslag som feber. Men det er jo det for meg!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
25-02-07, 16:17 #26
Slik er min datter også, helt utslått. Hun har hatt lungebetennelse og tempen vat normal 37 grader.
Når jeg sier til legene at når hun er frisk så er tempen 35,5 da er det jeg som har målt feil. Eller feil på målet.
-
29-08-07, 16:55 #27
Siste krampetak eller?
Nå har min datter gått og målt stoffskiftet hver 3 mnd i snart 2 år. Prøvene har variert litt TSH har variert mellom 3,7 og 5,7 opp og ned, ft4 har variert mellom 12 og 18. Anti-tpo har ligget over 1300 hele tiden.
Men den siste prøven(tatt 15.08.07) viser TSH på 2,7 (0,2-4,0)og ft4 på 22( 10-28),anti-tpo over 1300.
Hun bruker ikke medisin (legen nekter), har alle symtomer på lavt stoffskifte.
Er årsaken til at TSH går ned og Ft4 opp at kjertelen tar et siste krampetak før den gir opp eller tyder det på noe annet.
Den siste uka har hun frosset veldig og tempen ligger på ca 35.
-
29-08-07, 17:32 #28
Utrolig å høre om slikt nåtildags.
På sidene til www.furst.no , som er et analyselaboratorium står det :
http://www.furst.no/bb/index6.html
Klikk på anti-TPO i lista til venstre. Det står :
S-Anti-TPO
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen.
Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Det betyr vel at : viss situasjonen er subklinisk med så høy verdi som hun har, så får hun hypothyreose før eller senere.
Subklinisk betyr "nummeret føre" - altså like før man ka se yttre kjennetegn til hypothyreose.
Klinisk, betyr det som kan observeres på klinikken, altså uten å støtte seg til blodprøver, men kun med stetoskop, temperaturmåler, sykehistorie og andre enkle observasjoner.
Autoimmun Thyreoditt (Hashimotos) har hun altså, for anti-TPO er jo positiv så det holder. Hun mangler altså at blodprøvene ligger under referansegrensene.
TSH ligger jo over, men det ser ikke ut til å gjøre inntrykk på diagnosestilleren ?
Jeg synes diagnosestilleren gjør en meget grov feil når det bortses fra sykehistorien og at det kun er blodprøven fT4 som ser ut til å gjelde.
Hva sier fylkeslegen som jo er dennes overordnede ?
Denne situasjonen er gjenstann for faglig uenighet som består i både når og hvordan slike siutuasjoner skal behandles.¨
Ikke godt å si hvilken side av fagmiljøet dere havner på, men iallfall lykke til.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-08-07, 17:43 #29
Fylkeslegen sier at legen skal behandle hvis jeg ber om det, men han nekter med begrunnelse at han ikke kan ta det ansvaret.
Heldigvis er denne legen reist så vi får vel ny lege, men jeg tviler jo på at resultatet blir noe annet.
Hun er nå under utredning for et eller annet syndrom ved genetisk avd ved UNN så vi får se hva som skjer der. Fikk i alle fall høre der at det var bra jeg hadde henvist oss direkte dit i stedet for å høre på legene. De fant alt for mye rart på henne så hun er uten tvil syk, men det gjenstår å finne ut hva som er galt. Det er ikke bare stoffskiftet som feiler henne.
Men jeg skal ta utskrifter med til den nye legen og banke hardt i bordet. Jeg blir tydeligvis sett på som en hysterisk mor av legene her i kommunen.
-
29-08-07, 18:06 #30
Det finnes jo flere sjeldne stoffskiftetilstander - og hvorfor er de så "sjeldne" da ?
Kan det være fordi legene ikke gjenkjenner symptomene ?
Hun har jo høy TSH og høy fT4 som skulle indikere undersøkelse mot sjedne tilstander. Feks. celleresistens eller lite bindeprotein som også kan gi rare målinger.
Denne artikkelen forklarer en av dem :
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=315189• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Vet noen om en endokrinolog som holder til på Sørlandet ?
Av tamara_24 i forumet PresentasjonerSvar: 13Siste melding: 10-08-10, 16:58 -
Min lege holder til på Frogner i Sørum
Av Mod i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 05-06-10, 10:20 -
Han holder koken ennå...
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 08-08-09, 11:54 -
Hvor holder Leif Ims til?
Av atv i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 27-01-08, 20:33
Svar med sitat
Bokmerker