Viser søkeresultater 21 til 30 av 35
-
16-11-06, 18:59 #21
Og her har heisann skrevet om Oftebro sin "oppskrift":
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3905
-
07-09-07, 16:58 #22
spinat og sjkoldbruskkjertelen!
tenkte med meg selv at jeg skulle begynne med mer spinat siden dette er så sunt.
men så, etter å ha lest en artikkel om ulike grønnsaker i "i form", så kom det faktisk frem at spinat skal spises i moderate mengder fordi det inneholder høye konsentrasjoner av et stoff(husker ikke navnet) som kan være veldig skadelig for kjertelen......og det gjaldt for vanlige friske mennesker, så da burde kanskje vi holde oss unna?
dette var ingen "konspirasjonsteoretisk" artikkel, men visstnok helt vanlig helseråd.
jeg skal iallefall ikke innføre mengder
-
07-09-07, 17:24 #23
Jeg har hørt at dette også gjelder andre 'gønne' grønnsaker som for eksempel broccoli. Men at dette stoffet som da visstnok er skadelig brytes ned ved varmebehandling. Enda en grunn til å overkoke broccolien og lage spinatstuing istedetfor fersk spinat ;)
Mener forresten jeg leste dette i Mary Shomo (sp?) sin bok men husker ikke....
-
07-09-07, 18:04 #24
Ikke så farlig - vi har ingen kjertel.
Det er en del matvarer som er kjent for å gi struma.
Antar det står goiter der dere har lest ?
Dette er jo en av de få fordelene vi har - at vi kan spise slik mat.
Baserer dette på at kjertelen er jo død og må ha et liv for å vokse.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-09-07, 08:39 #25
ikke alle her mangler kjertel... min er bare redusert, men blir selvfølgelig mindre og mindre etterhvert.
-
08-09-07, 08:51 #26
Stemmer, vi er alle forskjellige og i forskjellige faser av sykdommer.
Alle som på en eller annen måte har litt liv i kjertelen kan få struma, men det er komplisserte forhold som ligger i bunnen og som kan gi struma.
Om en ha disse forhold må en unngå visse mattyper som setter igang prosessen.
De som ikke har grunnlaget behøver heller ikke unngå matvarene. Det er ikke slik at om en spiser mye av disse matvareen så kan alle få det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-07, 08:58 #27
kosthold og lavt stoffskifte
Hei..Jeg er akkurat begynt på Levaxine pga lavt stoffskifte,er det noe mat og drikke man helst skal holde seg unna når man har lavt stoffskifte?
-
28-11-07, 22:18 #28
Her er referat fra et veldig interessant møte som Nora var på: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3786
-
12-09-08, 20:18 #29
mat man bør unngå?
Fant dette her når jeg søkte på engelsk om "foods for hypo....."
jeg har nå uansett ikke store behov for noen av disse matvarene, så for meg er del helt greit
"Alternative treatments are primarily aimed at strengthening the thyroid and will not eliminate the need for thyroid hormone medications. Herbal remedies to improve thyroid function and relieve symptoms of hypothyroidism include bladder wrack (Fucus vesiculosus), which can be taken in capsule form or as a tea. Some foods, including cabbage, peaches, radishes, soybeans, peanuts, and spinach, can interfere with the production of thyroid hormones. Anyone with hypothyroidism may want to avoid these foods. The Shoulder Stand yoga position (at least once daily for 20 minutes) is believed to improve thyroid function."
-
20-09-08, 08:03 #30
Re: mat man bør unngå?
Disse matvarer som er listet som unngå her, finner du igjen i listene over "goitrogenous foods" hvis du søker på det.
Det spesielle med soya er at det kan gjøre deg syk i flere uker, slik at du ikke kan føle noe fra en dag til en annen hvis du kutter ut soya.
Med meg går det omtrent tre uker til jeg ¨blir bra etter en utskeielse med soya-is, for eksempel. Soyamelk er bare tull for oss med hypothyreose, vi blir bare syke av det.
På www.pubmed.com er det en artikkel om soya i et forsøk med katter, og deres ft3 gikk ned fordi soya hindrer enzymet som omdanner det inaktive prohormonet t4 til det aktive hormonet t3.
Tang-og taremel kan trigge antistoffene hos en del, pga sitt høye jodinnhold. Jeg reagerer på små mengder jod. Men jeg unngår ikke egg og fisk, noe jod må man da ha.
nora
Lignende tråder
-
Om vitaminer og mineraler
Av knokkel i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 11Siste melding: 26-11-10, 11:24 -
Om vitaminer og mineraler
Av knokkel i forumet VitaminerSvar: 11Siste melding: 26-11-10, 11:24 -
Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold
Av Pusen i forumet Helbred og kostholdSvar: 33Siste melding: 21-03-09, 20:54 -
Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
Av Thomas W H i forumet VitaminerSvar: 6Siste melding: 02-01-09, 10:04 -
Vitaminer - mineraler og anti-TPO
Av aggb i forumet VitaminerSvar: 2Siste melding: 27-08-08, 12:48
Svar med sitat
Bokmerker