Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
Hybrid View
-
05-03-13, 11:50 #1
Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!
Gitt at prøvene ble tatt på ca. samme tidspunkt kan man jo se at stoffskiftet ditt ble verre i 2009 for så å bli noe bedre etter svangerskapet. Men om 2009-prøven ble tatt om morgenen og de andre på ettermiddagen, kan tilstanden være den samme uten at det fremkommer.. Du kan jo nevne for legen at det burde vel også vært tatt prøver for ANTI-TPO og TRAS og ikke bare TSH, FT4 og FT3 siden tilstanden har vedvart så lenge..
Fant forøvrig linken om døgnvariasjon i TSH;
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/93/6/2300
Tenker ikke bare lavt stoffskifte, men også dårlig binyrefunksjon jeg på grunnlag av symptomene dine. Kanskje du også skulle be om å fa tatt prøve av kortisol, aldosteron og DHEA-Sulfat, ev. døgnurin-prøve for kortisol/aldosteron/jod..
NB - vær sær og be om å få ta alle blodprøver kl. 08:00!
Lykke til hos legen!
-
05-03-13, 12:55 #2
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
05-03-13, 20:36 #3
Hei igjen

Da har jeg vært hos legen, og slik gikk det: Innledet saken min med at psykiateren hadde sagt at han hadde sett på prøvene mine at stoffskiftet mitt hadde vært litt lavt. Hun kunne ikke forstå hvilke prøver dette var snakk om. Prøvene mine var innenfor ref. og helt fine. Jeg prøvde å argumentere med at det som er normalt for noen er kanskje ikke normalt for alle (og meg). Jo, det mente hun at det stort sett var. Og jeg nevnte også at det kanskje ikke kommer frem på prøvene visst jeg har fått den autoimune typen (Hashimotos). Hun var enig med meg i at alle de symptomene som jeg hadde, kunne passe til lavt stoffskifte (jeg hadde med meg en ferdigskrevet liste med alle mine symptomer som jeg ga til henne). Videre mente hun at jeg kanskje hadde fått et utmattelsessyndrom eller at plagene kunne skyldes det lave d-vitaminlageret mitt. Jeg var klar på at jeg vil utredes skikkelig og at hun må se forbi depresjonen og tenke litt i andre baner.
Hun har nå rekvirert blodprøver som jeg skal ta på torsdag kl. 08.00. Da skal jeg være fastende. Jeg skal ta en kortisoltest, blodprøve kl. 08.00 og igjen kl. 20.00. I tillegg har hun rekvirert anti-TPO og TRAS og en rekke andre prøver.
Visst hun ikke finner noe på disse prøvene, vil hun henvise meg videre til medisinsk poliklinikk. Det hadde hun måttet gjøre med noen andre som hun hadde prøvd å utrede over lengre tid, men stort sett fant de ikke noe mer på poliklinikken.
Jeg håper virkelig at det blir funnet noe på prøvene mine nå. Det hadde faktisk vært enklere å få en diagnose (som ikke er gøy å ha), enn å gå rundt og ikke være i form uten grunn. Jeg ba om å få sykemelding en dag i uka, og det fikk jeg i tre uker fremover. Håper at det kan være mulig å hente seg inn litt
Tusen takk til dere alle som har gitt meg gode råd og støtte
Kevlin: Ang. der du skriver at kalkulatoren svarer at det er "Signifikant forskjell", er det slik å forstå at det er mer normalt og ønskelig å ligge mer stabilt i verdi enn å variere?
Lisbeth og Anisia: jeg valgte å gi legen en siste sjanse fordi jeg ser for meg at det er vanskelig å komme til hos en annen lege med det første. Regner med at jeg må til Oslo til en av legene som jeg får anbefalt her, og de har vel kanskje lang venteliste(?) Ellers i området her jeg bor, har jeg ingen anelse om hvem som er flink på dette området og ikke, så da blir det som å lete etter nåla i høystakken
Men skulle det vise seg at det ikke skjer noe mer nå, da er jeg villig til å ta turen til Oslo 
En siste liten tanke i dag: jeg må innrømme at jeg selv blir litt i tvil om jeg virkelig er så syk som jeg hevder overfor legen. Tenk om hun har rett i at jeg bare er sliten, deprimert og påvirket av D-vitaminmangel? Litt av grunnen til at jeg tenker slik nå, er fordi at jeg i dag har følt meg i litt bedre form. Er det normalt for dere andre at dere har gode og dårlige dager? Uff, jeg blir skikkelig usikker
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-03-13, 07:50 #4
Depresjon er et klassisk symptom på hypotyreose. Du er en klok og oppdatert person, du er sykepleier. Jeg vil tro at når kroppen din får tilgang på T3 vil depresjonen forsvinne.I 2007 fikk jeg diagnosen moderat til alvorlig depresjon. Jeg hadde da ikke tenkt i de baner i det hele tatt, men følte meg bare utrolig sliten etter mange belastninger (tvillinger som sov lite og var mye syk + en sjalu storesøster, flytting flere ganger, full jobb osv.). Jeg ble da behandlet med samtaleterapi og antidepressiva. Kom meg etterhvert opp igjen, men har aldri følt at jeg har fått igjen energien og humørsvingninger har også vedvart.
Smerter og stivhet i kroppen. Er du heldig, nå er jeg ironisk for å si det, så vil du etterhvert på et ubehandlet stoffskifte få en tilleggsdiagnose som heter fibromyalgi. Etter oppstart med thyroid er det mange som nevner at fibromyalgien forsvant. T3 igjen. Smerter under fotbladene er klassiske hypotyreosesymptomer. Husk at vi snakker om en systemisk sykdom som påvirker alle celler i hele kroppen.Høstene 2009 skjedde det plutselig en stor forandring som jeg ikke har noe forklaring på. Jeg fikk mye smerter og stivhet i kroppen, og det ble spesielt vondt for meg å komme i gang igjen visst jeg hadde sittet stille. Fikk etterhvert store smerter under fotbladene. Vekten var da normal, men på fem mnd. gikk jeg opp 17 kg
Å ikke bli restituert etter trening er også et klassisk hypotyreosesymptom. Hvor lenge har du tenkt å la den legen du bruker ødelegge deg? Mange leger pleier å vente til TSH er høyt, FT4 lavt nok. Da er du som pasient så kjørt at du vil bruke åresvis på å komme deg tilbake. Er det en smart strategi overfor barna dine? Er du også flink pike? Stille og prydeig, lytter og gjjør som de over deg sier? Som sykepleier er du vel godt vant til at legen har det siste ordet? Kom deg videre til en ny lege før du synker til bunns.Januar 2010 begynte jeg å trene på treningsstudio, styrke og kondisjon fast tre ganger i uken. (Legen mente at det var trening som skulle til for at jeg skulle føle meg bedre). Til tross for at jeg trente slik i nesten ett år ble jeg aldri i bedre form, jeg følte meg heller enda mer sliten og ble enda mer plaget med hodepine. Da jeg ble gravid ut på høsten 2010 sluttet jeg etterhvert å trene fordi jeg ikke maktet det mer.
Jeg hører ofte slike historier om leger som funderer på dette med stoffskiftet. Når det kommer til handling, snur de. Å gi stoffskiftebehandling er noe av det uskyldigste de kan gjøre. Er det feil strategi, vil du få hypersymptomer. Det er såpass ubehagelig at du da ikke vil ønske å fortsette med medisiner. Kjenner du at det hjelper, så er det dette kroppen trenger. Han ønsket altså ikke å gi deg dette. Du tilbys altså antidepressiva. Som blant annet har egenskapen at det senker kortisolet ditt. At kortisolet senkes vil gjøre det enda verre for skjoldbruskkjertelen din. Alle hormonene er gode venner som snakker sammen og samhandler. Lider den ene, påvirkes de andre.Det som overrasket meg da, var at psykiateren sa at han hadde sett på de tidligere blodprøvene mine at jeg hadde hatt litt lavt stoffskifte Og med de symptomene som jeg beskrev burde en kanskje undersøke dette nærmere. Men etter å ha snakket en del om dette snudde han plutselig og sa at vi kanskje ikke skulle henge oss så mye opp i dette
Så, kvinne, stå opp og kjemp for eget liv!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-03-13, 11:09 #5
Hei Søster

Husket du å få utskrift av alle tidligere prøver?
Det er kjempefint at du skal ta prøvene klokken åtte om morgenen, og at du får tatt mange viktige prøver. I og med du skal ta prøver på kortisol kan jeg kommentere det. Først; det er positivt at du enkelig får sjekket dette ved hjelp av fastlegen din. Men; det er en ulempe med å sjekke binyrene ved hjelp av blodprøver. Med mindre du har veeeeeldig dårlige binyrer vil ikke en blodprøve slå ut på dette. Det er så romslige referanseverdier at de med binyreinsuffisiens får ingen utslag. Det beste for å sjekke binyrene er å ta 4 spyttprøver om dagen: morgen, middag, ettermiddag og kveld. Da får man korrekt variasjon.
Så til kalsium: Du kommenterte ikke det i svaret ditt. Det er to ting norske leger anbefaler pasienter å ta uten at de har prøver som påviser mangel: Det er østrogen og kalsium. Derfor spurte jeg deg om du har fått påvist mangel på kalsium. Jeg hadde kalsiumprøver like under, og over referanseområdet, og dette er hva den gamle fastlegen min sa til meg (selvfølgelig siste gangen jeg var hos ham): «Jeg vil likevel anbefale deg å ta kalsium.»
Interessant. Hun sier at hun skal sende deg videre, og sier samtidig at du ikke må tro at det vil løse problemet ditt. Hva med å finne et annet sted å sende pasientene? Eller, kan det være at hun tror det ikke feiler deg noe?
Jeg forstår godt at du synes det er lettere å gå til en lege på hjemstedet ditt. Du er i full jobb, har 4 unger og er veldig syk. Mitt motiv for å foreslå noe annet er at jeg vil unngå at du bruker enda mer tid og energi på noe som ikke vil føre til bedre helse for deg. Du trenger helsen din, og det gjør ungene dine også.
Jeg skulle ønske jeg tok feil, men sannsynligheten for at det finnes noen som er flinke på dette i området ditt er minimal.
Jeg ønsker deg lykke til videre
-
06-03-13, 14:05 #6
Wow - det var jammen ikke dårlig,
du har jo argumentert som en Gud
Det er ikke bare-bare å sitte på kontoret til den Allmektige Legen og gjøre akkurat det du har gjort.
At det er vanskelig å nå fram og tildels bli dupert -
vel jeg kjenner meg iallefall igjen i det!
Du er igang.
Jeg mener at uansett hvor flink lege du går til;
med lavt stoffskifte (og hva som måtte følge med på lasset)
så må man lese mye og "utdanne" seg selv for å finne de mest optimale løsninger (så som med medisin, kosttilskudd, mat, lite el mye trim..).
Uansett, sånn eller slik; flott at du har delt utviklingen med oss
He-he, hva Furst mener med kalkulatoren sin
er ikke godt å si.
såvidt jeg kan se har de ikke tatt noen forbehold om at prøvene som sammenliknes må være tatt på omtrent samme tid på døgnet.
Eller at man ikke har spist først. Eller røyka det siste døgnet -
sånne ting som er kjent for å påvirke TSH.
F.eks røyking; senker TSH. Jeg syns denne kalkulatoren er litt tøysete - men siden så mange leger liker blodprøvesvar å lene seg på; så kan man jo prøve å bruke dem for det de syns det er verdt.
Jeg mener signifikant betyr det samme som vesentlig -
altså noe som gir grunn til å undersøke nærmere. Og tror Furst mener samme.
Vi har en sykepleier til på forumet - hun har vært veldig aktiv her.
Tror kanskje du ville like å lese Blondies innlegg
Kevlin
-
06-03-13, 16:36 #7
Igjen har jeg ikke rukket tilbake tidsnok til å redigere på innlegget fra istad.
Vell, vell - det finns jo verre ting
Ved næremere søk på Fûrst hjemmeside finner jeg følgende her:
http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/
"Tolkning.
De viktigste årsakene til verdier over eller under referanseområdene er summarisk angitt.
For kvalitative prøver er oppført de hyppigste årsakene til positivt resultat.
Listen er imidlertid ikke komplett."
og
"Ved aktuelle analyser er det ved hjelp av en kalkulator mulig å beregne om det er en signifikant forskjell
mellom to analysesvar tatt av samme pasient på to ulike tidspunkt.
Resultatet beregnes etter en bestemt formel på et 95%-signifikansnivå og er basert på analysens analytiske
og biologiske variasjon som er listet opp i listen Analysevariasjon.
Merknader. Her er blant annet anført enkelte av laboratoriets begrensninger ved utførelse av analysen.
Nederst på analysesidene kan man også finne:
Analysenummeret (som er entydig og som også står i parantes på rekvisisjonen),
forkortet navn (som vist i pasientjournalsystemene)
og under hvilken overskrift på hvilken rekvisisjon analysen kan rekvireres.
Akkrediterte analyser
er merket med akkrediteringslogo:
Tematisk analyseliste
Her vises analysene delt opp etter på hvilken rekvisisjon og under hvilken overskrift analysen kan rekvireres.
Denne inndeling er basert på fagområder og subspesialiseringer.
Kliniske problemstillinger
I dette avsnittet diskuteres noen problemstillinger innen medisin hvor laboratoriemedisin har en spesiell plass
og som allmennleger møter regelmessig.
Kapitlene er basert på analyserepertoaret vårt og tilbakemeldinger eller spørsmål fra rekvirenter.
Avsnittet dekker ikke hele medisinen,
så ta gjerne kontakt med oss hvis det er spørsmål som du ikke finner svar på her.
Kontakt oss
Søren Bullsvei 25 - 1051 Oslo
Tlf: 22 90 95 00
Fax: 22 90 96 06
E-post: post@furst.no"
Mesteparten av det som står i de siste setningene forstår jeg ikke en pøkk av,
men det gjør kanskje du.. Hvis man (mot formodning) skulle sprute over av energi en dag,
så går det jo an å sende dem en mail og spørre om hva de tenker om TSH og døgnvariasjoner -
fastende eller ikke. Og også hva de tenker om røyking og TSH. Vss å post svaret her isåfall
Kevlin
Lignende tråder
-
Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 24Siste melding: 17-03-14, 19:58 -
Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-10-11, 07:12 -
Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Av Hilde58 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 42Siste melding: 20-02-11, 20:11 -
Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Av Hilde58 i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 24-03-10, 21:41 -
Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 28Siste melding: 16-03-07, 21:30

Svar med sitat

Bokmerker