Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    68
    Meldinger
    34

Standard Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte

Hei er så glad jeg fant dette forumet.Har allerede skjønt at symtomer som jeg merket for to år tilbake kan skyldes lavt stoffskifte..Begynte med levaxin 25 mg for 4 uker siden og skal ta nye prøver i midten av mars..plages veldig med at jeg blir så fort sliten og er surrete i hodet , glemmer lett og har mye angst.Mine prøvesvar er FT4 er 11 S-Ferritin er 28 og S-TSH er 27.7.Hva betyr alt dette og hvor syk er jeg egenlig?

Hilsen Hilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte

TSH er et hypofysehormon som skal skrike på skjoldkjertelen om å få rævv--- i gir og sende ut mer stoffskiftehormon.
    TSH er ikke noe stoffskiftehormon altså.

ft4 er et stoffskiftehormon, det er et prohormon hvis oppgave er å være et lager, for kroppen omvandler t3, aktivt hormon av t4.

Det er vanligså å måle t4, og prøven heter fritt t4 elelr ft4 eller alle mulige andre stavemåter. Thyroxin heter det også.

Du må se på referanseområdet for ft4 på det laboratoriet som har kjørt prøven for å se hvor verdien til ft4 ligger, for det fins flere målemetoder. Noen ahr ft4 fra 7-16, noen fra 9-20 og noen 10-28 og flere fins. Laboratoriet har så godt som alltid referanseområdet sitt på internett.

Ferritin er jernlagre, skal helst ligge på mist 50. Den er typisk lav ved lavt stoffskifte, og går opp av seg selv ved riktig behandling. Hvis ikke må du ta jern eller undersøke hvorfor den ikke går opp.

Hvorfor ble din hypothyrose oppdaget så sent?
    En TSH på 27 betyr at din kjertel er ganske ute å kjøre og det kan ha tatt lang tid.
    Vi andre går og hangler i årevis med langsom stigende TSH og får lov å begynne med levaxin når TSH er krøpet opp til 3,5 hvis vi er rundt Oslo 5 eller 6 lenger ut på landet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Hilde - så fint at du fant oss da.
    Det vil helt sikkert hjelpe deg å "utdanne" deg i din situasjon.
    Og du er på god vel.....
    TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon)
    Lages i hjernen, og eneste sted i kroppen dette brukes er av kjertelen.
    Så jo høyere dette er, jo mer vil hjernen skru opp kjertelens produksjon.
    Det deltar ikke i selve stoffskiftet, som jo foregår inne i alle cellene.
    TSH er rundt 1 når hjernen synes at det er passe med stoffskiftehormoner i blodet.
    28 er MYE !

Vanligste årsak til at stoffskiftet blir så lavt at TSH får så høye verdier, er at kjertelen er syk. Uhelbredlig syk, og går i løpet av få år helt til grunne.
    Da trenger en full Levaxindose, som er ca.! 150µg/dag.
    Nå trenger du å erstatte den mengden kjertelen ikke klarer å levere, og den andelen er stadig fallende.
    TSH=28 vil nok tilsi at 25µg ikke er nok, og jeg mener du bare kan øke denne.
    Vanlig tommelfingerregel er at man øker med 25µg når dosen er under 100µg/dag, og halvparten når den er over 100. Og man kan øke hver måned.

Så er mitt intrykk at legene er alt for forsiktige, men det resultat at man lider for lenge. Du kan fint ringe legen hvis du tror at du kan øke fortere.
    Dem er litt redde for å gi for mye, men det eneste man kjenner hvis man starter for brått og får for mye, er litt hjertebank.
    Får man det, er det bare å hoppe over neste dose, og gå tilbake til forrige.

Hvor syk du er ?
    Det kan ingen andre enn deg selv fortelle deg.
    Det er veldig individuellt hvor syk man føler seg - jeg hadde vært helt ute å kjøre på så høy TSH. Også på en tredjedel !
    Jeg sier dette for vi må lære å stole på oss selv !
    Stå på dem Hilde58 !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    68
    Meldinger
    34

Tusen takk til dere begge to .Det føles litt vanskelig å skjønne med en gang.Det er jo også sånn her at hjernen føles som den er ute av drift , men trygt å ha dere som støtespillere.Er også veldig plaget med overvekt , kiolene bare har smyget seg på. 15 kilo på et år + masse smerter i rygg og isjass nerven.Så noe overskudd til trening har ikke vært her..Høsten 2009 sa legen at prøvene var fine selvom jeg gikk med alle disse plagene som bare økte på.Tenker nå at jeg er glad for å vite hva det er , for den tiden jeg ikke visste var nesten litt skremmende.Ja den følelsen av å føle seg helt snål og utafor seg sjølv.Tusen takk igjen og tar imot alle gode råd..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Hilde58 Vis post
    Tusen takk igjen og tar imot alle gode råd..
    Selv tak, Hilde

Men som Nora siger - du må have været syg vældig længe, siden dit TSH er så højt. Det er svært at forstå, at du ikke er blevet diagnosticeret noget før.

Noget af det bedste du kan gøre med kort varsel er, at bestille udskrifter af alle dine blodprøver så langt tilbage som muligt. Du bør også være opmærksom på, at foreligger der evt. en risiko for, at lægen har forsømt dit tilfælde og ventede for længe inden diagnosen er fundet - kan det ske, at lægehuset vil ikke være så glad for at udlevere dokumentation på sin forsømmelse. Men du er nødt til at stå fast og forlange disse resultater.

Ud af disse tal kan senere læses om du evt. også kunne have udviklet svage binyrer (følger nærmest altid med hypothyreose, jo længere den varer) og andre informationer, der kan bruges til at pejle sig på, hvordan du evt. har det i dag. Og fremover - gå aldrig ud af lægehuset uden at du har kopier af de seneste blodprøver med i hånden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte

Heisann Hilde

Selv så henvendte jeg meg til det sykehuset som mine blodprøver var sendt til -
    (de har et mer ryddig oppsett, enn hva x-fastlegen min hadde) så fikk jeg utskrift der.
    Senere så har jeg vært et par - tre ganger hos dr Oftebro -
    når jeg har ringt til Furst og bedt om kopi, så har de sendt meg det (alldeles gratis også ;0))

Igrunnen så kan du like gjerne først som sist gi fastlegen beskjed om at du vil ha kopi av din pasientjournal -
    da kanhende du får deg noen overraskelser (det fikk iallefall jeg )

Lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Det var en pasient her som fant ut at hennes lege hadde tatt thyreodiea-prøver i flere år og TSH ahdde krøpet opp til 20 og 60 og 80 og s til slutt sovnet hun på jobben og ble sykemeldt. Legen hadde ikke satt igang behandling til tross for at TSH i flere år hadde ligget veldig høyt og var stigende.....hadde kun pøst på med antidepressiva.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Det var en pasient her som fant ut at hennes lege hadde tatt thyreodiea-prøver i flere år og TSH hadde krøpet opp til 20 og 60 og 80 og s til slutt sovnet hun på jobben og ble sykemeldt. Legen hadde ikke satt igang behandling til tross for at TSH i flere år hadde ligget veldig høyt og var stigende.....hadde kun pøst på med antidepressiva.
    Ja, for søren, Nora. Jeg har søgt på forummet i håb om at finde denne bruger, men forgæves. Derimod fandt jeg et andet indlæg, hvor du allerede i 2008 har kommenteret lignende..... Det er sørme lige så skræmmende!

"Men lenger ute på landet, i Hedmark samt i Østfold, har vi hørt historier hvor legen har tittet i årevis på høy TSH uten å gjøre noe. I Østfold så har jeg hørt at legen ikke gjorde noe i et tilfelle med høy TSH fordi ft4 ikke var under referanseområdet ennå og dama hadde masse plager og symptomer lenge. Og i Hedmark var det en hvis lege hadde latt TSH være 24 og 42 i årevis og hun sovnet på jobben med en TSH på noenogåtti. Hadde blitt proppet med antidepressiva mot symptomene i årevis. Hun skrev en klage til fylkeslegen angående legen." Kilde: Bedre form, men varierende på tsh...

Gad vide om hun fik noget ud af sin klage? Sådanne læger burde forbydes at behandle thyreoidea-sygdomme!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    68
    Meldinger
    34

Standard Brev fra lege om å øke på levaxin i dag

Hei igjen.Lurer på noe igjen.Begynte på levaxin i januar 25mcg pr dag.I dag fikk jeg brev at jeg må øke dosen.1 tab 1 gang om dagen i tre dager i uken og 2 tab 1 gang om dagen 4 dager i uken.Det er jo greit det men er det vanlig å ta alt på en gang , eller er det best å ta en morgen og en kveld? og tar man annenhver dag med dobbel dose? Kan noen gi meg et svar ?? Hilsen litt småforvirret.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Standard Sv: Brev fra lege om å øke på levaxin i dag

Du kan ta alt samtidig, Levaxinen virker over tid så det er ikke noe poeng å gjøre det vanskelig å huske ved å fordele det over to ganger. Ellers så synes jeg det er best å ha likest mulig dose fra dag til dag, så jeg regner ut ukedosen og fordeler det ut fra det. Du får tablettdeler på apoteket. Jeg tror ikke det gjør så mye om du da tar en og en halv tablett daglig, da får du en ukedose på 262,5 mcg i stedet for 275 mcg. Evt kan du ta 2 en gang i uken og en og en halv resten, da blir dosen 275 mcg som legen foreskrev. Du skal nok mye høyere opp i dose etter hvert, så jeg tror ikke dette utgjør den store forskjellen. Selv tar jeg 1100 mcg i uka.

Føler du deg bedre enn da bedre enn da du startet?

Lykke til!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Presentasjon Cannari
    Av Cannari i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 20-02-12, 13:39
  2. Noen som har en forklaring
    Av Hsgu123 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 04-09-09, 20:46
  3. Ny her og vil gi en kortfattet presentasjon
    Av hppybara i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 17:25
  4. Ny presentasjon
    Av Elis@beth i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 26-08-07, 21:30
  5. presentasjon
    Av Hsn i forumet Presentasjoner