Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    12

Standard Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Hei Jeg er ny på forumet her. Oppdaget forumet i min søken etter mer kunnskap om lavt stoffskifte. Nå håper jeg på å kanskje få litt hjelp/innspill av dere på min situasjon.

Først litt om meg: jeg er 36 år, gift og mor til 4 barn. Jobber 100 % som sykepleier.
    Så skal jeg prøve å få sagt litt om hva som er mine problemer og grunnen til at jeg er her.
    I 2007 fikk jeg diagnosen moderat til alvorlig depresjon. Jeg hadde da ikke tenkt i de baner i det hele tatt, men følte meg bare utrolig sliten etter mange belastninger (tvillinger som sov lite og var mye syk + en sjalu storesøster, flytting flere ganger, full jobb osv.). Jeg ble da behandlet med samtaleterapi og antidepressiva. Kom meg etterhvert opp igjen, men har aldri følt at jeg har fått igjen energien og humørsvingninger har også vedvart.

Høstene 2009 skjedde det plutselig en stor forandring som jeg ikke har noe forklaring på. Jeg fikk mye smerter og stivhet i kroppen, og det ble spesielt vondt for meg å komme i gang igjen visst jeg hadde sittet stille. Fikk etterhvert store smerter under fotbladene. Vekten var da normal, men på fem mnd. gikk jeg opp 17 kg

Januar 2010 begynte jeg å trene på treningsstudio, styrke og kondisjon fast tre ganger i uken. (Legen mente at det var trening som skulle til for at jeg skulle føle meg bedre). Til tross for at jeg trente slik i nesten ett år ble jeg aldri i bedre form, jeg følte meg heller enda mer sliten og ble enda mer plaget med hodepine. Da jeg ble gravid ut på høsten 2010 sluttet jeg etterhvert å trene fordi jeg ikke maktet det mer. Det siste barnet vårt har hatt problemer med magen og har derfor ikke sovet stort. Det har derfor blitt lite søvn på meg etter at han ble født. Nå er han 1,5 år og har endelig begynt å sove.

Jeg har siden 2009 stilt spm. om jeg kanskje kan ha lavt stoffskifte, men jeg har fått til svar at prøvene mine er helt fine. I november i fjor tok jeg igjen kontakt med legen min fordi jeg hadde så mange plager som jeg ønsker å få hjelp til. Igjen målte vi stoffskiftet, og igjen fikk jeg beskjed om at prøvene er normale. Jeg var nok bare deprimert. Og ja, jeg er litt deprimert, men det er mest fordi jeg har så mange plager som jeg føler ikke blir tatt på alvor Jeg har nå startet å gå til psykolog på DPS. Forrrige time jeg var der var også en psykiater tilstede for å vurdere videre behandling (evt. om jeg skulle starte opp igjen med antidepressiva). Det som overrasket meg da, var at psykiateren sa at han hadde sett på de tidligere blodprøvene mine at jeg hadde hatt litt lavt stoffskifte Og med de symptomene som jeg beskrev burde en kanskje undersøke dette nærmere. Men etter å ha snakket en del om dette snudde han plutselig og sa at vi kanskje ikke skulle henge oss så mye opp i dette Jeg har nå fått utskrifter av mine tidligere blodprøver og ser at jeg ligger stort sett bare i grenseland. Men spm. er om jeg kanskje har lavt stoffskifte likevel, og kan ha nytte av behandling.

De symptomene jeg sliter med nå er :
    * Veldig sliten
    * Alltid trøtt/uopplagt
    * Ingen energi
    * Kraftløs
    * Tiltaksløs
    * Tørr flekkete hud
    * Tørre øyne (har vært hos øyelege som sa at jeg hadde lite tårevæske og dårlig kvalitet på væsken)
    * Premenstruell. Føler meg aller mest deprimert rett før menstruasjon
    * Langvarig menstruasjon (ca. 10-12 dager)
    * Kraftig menstruasjonsblødninger i ca 3 dager av menstruasjonen (dette er nytt etter det siste barnet)
    * Ingen eller lite ~~~~~~~ (har noen ganger lyst et par dager rett etter avsluttet menstruasjon)
    * Lavt blodtrykk
    * En del svimmel
    * Svartner lett når jeg reiser meg
    * Suser i hodet
    * Glemsk
    * Vanskelig å konsentrere seg
    * Har vært snørete og plaget med slim i halsen siden høst 2010
    * Har hatt en del vondt i magen, føler meg oppblåst og at luften ikke vil ut
    * Treg mage til tross for mye fiber og drikke
    * Hovne bein og fingre (drikker mye, men lite kommer ut)
    * Kalde hender og føtter, fryser lett sommer som vinter
    * Trykk i bringen og oppover mot halsen (føler ofte at det snører seg sammen i halsen)
    * D-vitaminmangel (fikk påvist dette i nov. i fjor. Verdien var da 33, målte igjen for tre uker siden, da var verdien kommet opp i 42)
    * Hodepine (noen ganger migrene)
    * Hjertebank (ikke raske slag, men harde)
    * Ofte lei meg og frustrert over situasjonen min
    * Muskelsmerter
    * Vanskelig å gå ned i vekt, og vanskelig å holde en stabil vekt
    * Lite sosial, har ikke ork til å treffe andre eller være med på ting

Ja, vet ikke om jeg har fått med meg alt, litt vanskelig å huske alt når en sitter slik å skal skrive det ned.

Her er prøvesvarene mine fra de siste årene:
    Februar 2008:
    * TSH 2.53 (0.27-4.20)

November 2009:
    * T4 fritt 15 (12.0-22.0)
    * TSH 3.8 (0.27-4.20)

Juli 2011:
    * T4 fritt 12 (12.0-22.0)
    * TSH 2.3 (0.27-4.20)

Septemper 2011:
    *T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)
    T4 fritt 11 (12.0-22.0)

November 2012:
    * T4 fritt 13 (12.0-22.0)
    * T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)

Blir kjempeglad om noen orker å lese det lange innlegget mitt og gi meg noen synspunkter på hva jeg bør gjøre. Er så utrolig lei og sliten av å ha det sånn. Det går ikke bare utover meg, men også barna mine og mannen min. Alt er et ork og jeg blir sliten av enkle oppgaver som f.eks. av å dusje, gå opp en trapp, lage middag osv. Jeg er ikke lat, jeg er egentlig en arbeidsom og utholdene person. Til tross for at jeg har det som jeg har det, er jeg fortsatt i full jobb og yter så mye jeg greier for å få det til å gå rundt her hjemme. Men det er som å jobbe i sirup eller alltid måtte jobbe i motbakke.
    Sist endret av Søster; 28-02-13 kl 13:13
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Hei på deg & Velkommen

Kan du huske når på døgnet blodprøvene er tatt?
    TSH er høyest ved midnatt - og synker så.
    De "heldigste" av oss kan bruke blodprøvesvar,
    men noen har Hypotyreose type 2,
    og da syns ikke lavt stofskifte på blodprøvene.

TSH er det de fleste leger kan... så hvis ikke prøvene dine er tatt
    fastende og tidligst mulig om morra'n - da kan du jo prøve det.

Skulle gjerne skrive mer, men nå må jeg gå
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Da er jeg tilbake, men ikke kjapp nok til at jeg kan redigere på svaret mitt fra istad..

Du skriver at du er svimmel, det er ganske vanlig for lavt stoffskifte og ha lite jern.
    Jeg tar jerntilskudd (og det må - egentlig - datteren min på 14 også..)
    Jeg må også få tilført B12 via injeksjoner hver tredje måned, noen ganger oftere.

Er det ingen flere ting som er målt på blodprøvene av deg gjennom årene?
    F.eks, er anti-TPO målt? De som har forhøydede verdier av denne typen antistoff,
    kan få en type lavt stoffskifte som kalles for Hashimotos thyreoiditt.
    Tror du er en av dem som kan kjenne deg igjen i symptomene:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hashimotos thyroiditt blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (en form for bipolar lidelse), PMS, bipolar og angst. (Wikipedia).

Det er viktig å be legen om å teste deg for antistoffer for å påvise Hashimoto.

Symptomer:
    Forstoppelse
    Problemer med å tenke
    Problemer med å konsentrere seg
    Tørr hud
    Slitenhet/Utslitt
    Hårtap
    Kraftig menstruasjon
    Irregulær menstruasjon
    Kuldintoleranse
    Lett vektøkning
    Liten eller krympet skjoldbruskkjertel (sent i forløpet)

Andre symptomer som kan forekomme
    Muskelstivhet
    Vektøkning
    Hovent ansikt
    Kilde

Annet sted nevnes disse symptomene i tillegg:
    Tretthet
    Problemer med å lære
    Økt forekomst av aborter
    Økt følsomhet for mange medisiner

Andre autoimmune sykdommer

Hashimoto er en vanlig forekommende forstyrrelse i immunsystemet som påvirker skjoldbruskkjertelen. Men langt mer skjeldent kan også immunsystemet ved en feil angripe så å si enhver annen del av kroppen, og føre til at denne delen ikke fungerer som den skal. Og tendensen til dette går i arv. Selv om flertallet av pasienter med Hashimotos thyroiditt og dem de er i famile med, aldri vil bli rammet av andre andre autoimmune tilstander, så har disse en statisisk sett en økt risiko for å utvikle følgende autoimmune sykdommer:

Type 1 diabetes mellitus (krever insulin)
    Graves
    Reumatoid arthritis
    Perniøs anemi (sviktende evne til å oppta B12, som potensielt kan forårsake anemi og nevrologiske problemer)
    Addison (binyresvikt, binyrene sørger forkotison for at kroppen skal takle stress og sykdom)
    Premature ovarian svikt(Tidlig overgangsalder)
    Vitiligo (bitvis tap av pigmentering av huden)
    Thrombocytopenic purpura
    Lupus erythematosus (autoimmun sykdom som involverer hud, lymfekjertler, hjerte, lunger og nyrer)
    Hensiktsmessig behandling av Hashimoto krever kontinuerlig behandling av lege som har erfaring med sykdommen
    http://www.aace.com/pub/thyroidbroch.../Hashimoto.pdf

Hvis du tar tilskudd av vitamin D, så håper jeg det er D3? Jeg tar K2-vitamin sammen med D3 -
    og prøver og være flink igjennom vinterhålvåret. I solrike sommere dropper jeg solkremen den første halvtimen;
    slik at huden får sjanse til å slippe de viktige solstrålene gjennom. (Solkrem med faktor, men det er vel bare sånne nå..?)

Det er flere ting du kan sjekke selv, før iverden visste legene om disse tingene -
    men det er dessverre ikke så vanlig lenger.. Okkesom - her er et par tips:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."
    En annen ting som var vel kjent for hundre år siden (og vel så det) var at de som har lavt stoffskifte -
    de har også lavere kroppstemperatur:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Individuelle biorytmer - viktig medisinsk informasjon

Av: Dag Viljen Poleszynski
    ..

Kroppstemperatur.
    En hyppig studert fysiologisk endring er kroppens temperatur, som varierer med tid på døgnet (sirkadiensk), fysisk aktivitet (høyere når vi er aktive), psykisk stress og med aktiviteten i immunforsvarer (høyere temperatur ved infeksjoner). Kroppstemperaturen er f.eks. lavere om morgenen enn utpå dagen, og ”normal” temperatur ligger på ca. 37ºC i rektum. Høyere temperatur (feber) kan bety at man har en infeksjon eller at stoffskiftet er for høyt, og lavere temperatur at det er for lavt.

Den amerikanske legen Broda O. Barnes publiserte i 1942 en artikkel som summerte opp resultatene av temperaturmålinger på 1000 pasienter. Han fant at morgentemperaturen var en god indikator på basalstoffskiftets tilstand.
    Ifølge den amerikanske legen Mark Starr (se Mat&Helse 8/2007) er det mulig å ha en temperatur innenfor ”normalen” og fortsatt lide av det han kaller hypotyreose type 2 (en type lavere stoffskifte som ikke kan måles med blodprøver).

For diagnostisering av stoffskiftet anbefaler Starr å ta temperaturen enten under armen eller i rektum.
    Under armen bør morgentemperaturen normalt være 36,6-36,8 grader og rektalt 37-37,3 grader.
    Er den lavere enn 36,6 under armen eller 37 grader rektalt,
    tyder det på hypotyreose uansett hvor mye tyroksin/trijodtyronin man har i blodet.

Kelly viste til flere studier hvor temperaturen hele døgnet er blitt målt under armen, rektalt og i kroppen. I en undersøkelse ble åtte menn studert i 13 dager mens de bar med seg sensorer som registrerte temperaturen tre steder – under armen, i rektum og i magen (vha. en kapsel). Korrigert for fysiske aktiviteter fant de stort samsvar mellom temperaturen i buken og rektalt, men mindre samsvar med temperaturen under armen. At rektale målinger er mest pålitelige, ble bekreftet i en annen studie av 19 friske kvinner i alderen 21-36 år og 74 i alderen 39-59 år.

En annen undersøkelse med 15 kvinner som sov fra midnatt til kl. 8, viste at de hadde ulike temperaturkurver i løpet av døgnet - noen var ”morgentyper” og andre ”kveldstyper”. Førstnevntes døgnkurve startet omkring 3 timer tidligere enn sistnevnte, dvs. at temperaturen startet å stige tidligere på morgenen, til tross for at alle utførte samme oppgaver i løpet av dagen. ”Morgentypene” hadde lavest temperatur hele døgnet, og størst forskjell var det om natta.

Temperaturen til 97 menn og kvinner i alderen 63-91 år ble sammenliknet med 58 av begge kjønn i alderen 17 til 39 år. Deltakerne valgte selv døgnrytmer de tre ukene som forsøket varte. Etter en uke fikk 63 personer 1,5 mg melatonin før leggetid, mens 34 fikk en identisk utseende narretablett. I begge grupper var kroppstemperaturen lavest tidlig på morgenen og høyest om kvelden. Variasjonene i hver gruppe var størst blant de eldste, som i gjennomsnitt hadde litt lavere kroppstemperatur hele døgnet. Effekten av melatonin var derimot lik i begge grupper, dvs. at det førte til et lite temperaturfall om morgenen, samtidig som det stabiliserte/synkroniserte kroppstemperaturrytmene.

Døgnkontinuerlige målinger av rektal temperatur hos friske menn i alderen 21-26 år viste en temperatur-stigning fra ca. 36,8ºC kl. 9 til ca. 37,4ºC kl. 21 om kvelden for så å falle. Temperaturen var lavest ca. kl. 4 om morgenen, ca. 36,5ºC, og steg deretter.

Kontrollerte forsøk viser at hvis man bruker kroppstemperaturmålinger som indikator på helse eller for å påvise hypotyreose, er det mest pålitelige et rektalt termometer. Målingene bør foretas samme tid hver dag. Hvis man måler enten for tidlig eller for seint på morgenen, kan det føre til at man feiltolker kroppens signaler – f.eks. enten at man har hypotyreose men ikke klarer å vise det, eller at man ikke har en infeksjon som man faktisk har.

..
    Av: Dag Viljen Poleszynski 19/02/2008 Mat&Helse

Kilden ikke lenger tilgjengelig
    www.matoghelse.no/helse/2008/02/19/individuelle-biorytmer---viktig-medisinsk-informasjon.aspx+spytt+kortisol+morgen+kortisol+kveld&cd=59& hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no]Google Cache/Bufret[/URL]

Helsemagasinet Vitenskap & Fornuft
    Abboner her.
    OBS!! For damer gjelder følgende:
    Sitat Opprinnelig skrevet av minnie Vis post
    ..metoden .. ble utvilklet av dr. Broda Barnes på 30-40 tallet.
    Ta tempen under armen om morgenen før du står opp, tre dager på rad (kvinner tre dager etter menstruasjon siden den stiger ved eggløsning).
    Resultatet skal være 36,4-36,8 grader. Hypotyreote har lavere enn dette og de som er hyper har over.
    ..

VOF har fantastisk mye bra info - ingen over ingen ved siden
    Hvis du har et bibliotek i nærheten kan du jo sjekke om de har det siste nummeret fra ifjor:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    http://vof.no/ -
    "Hormonet som regulerer det meste
    TYROKSIN OG SKJOLDKJERTELEN
    - lider du av hypotyreose?"

Jeg er på bibliotekt nå,
    og har lest fort igjennom artikkelen som går over fem og en halv side -
    jeg syns dette var svært BRA!
    Bl.a så er både Broda Barnes og Starr er brukt som referanser
    Beste og grundigste jeg noen gang har lest, på papir (vel og merke ;0))
    Det eneste jeg ikke likte er at de har listet opp stoffskifte.org (NTF) på Kildelista si -
    men de ligger iallefall sist på lista
    ..
    ..ellers går det jo også an å bestille gamle blader fra nettstedet til VOF.
    Sist endret av Kevlin; 28-02-13 kl 17:23
    Kevlin

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Sitat Opprinnelig skrevet av Søster Vis post
    Jeg har siden 2009 stilt spm. om jeg kanskje kan ha lavt stoffskifte, men jeg har fått til svar at prøvene mine er helt fine. I november i fjor tok jeg igjen kontakt med legen min fordi jeg hadde så mange plager som jeg ønsker å få hjelp til. Igjen målte vi stoffskiftet, og igjen fikk jeg beskjed om at prøvene er normale. Jeg var nok bare deprimert. Og ja, jeg er litt deprimert, men det er mest fordi jeg har så mange plager som jeg føler ikke blir tatt på alvor
    Hej Søster

Mange syge mennesker nægtes behandling med henvisning til, at resultater af deres blodprøver er "fine", eller "indenfor normalområdet"....

Særlig de syge, der er så uheldige at have udviklet et sekundært eller tertiært lavt stofskifte (læs her hvad det er) samt de stakler med primært lavt stofskifte, som desværre endnu ikke er "slemt nok" (TSH-tallet er "for lavt" = "subklinisk hypothyreose") - de bliver nærmest altid tørret af og afvist med henvisning til, at deres blodprøver er fine og ligger indenfor "normalområdet", hvorfor de (sørme) må fejle noget andet, end lavt-stofskifte-relateret. De forbliver syge, uden behandling, til tilværelsen smuldrer og deres og familiernes liv ligger i ruiner. (...)

Mange af de specifikke tegn og symptomer for subklinisk hypothyreose synes at "dele" gråzonen med tilsvarende tegn og symptomer på primær hypothyreose. F.eks. udmattelse, træthed, vægtøgning og hårtab er klassificeret af mange i den medicinske profession som ikke-specifikke tegn og symptomer for hypothyreose. Så er der de tavse følger af subklinisk og primær hypothyreose: depression, kognitive sammenbrud, højt kolesterol, hjertekarsygdomme, blot for at nævne nogle af mange. De iagttages, diagnosticeres og resultatsløst behandles udenfor hypothyreose-sammenhængen, fordi resultaterne af thyroidea funktionstest returneres med vurdering: "indenfor normalområdet". Derfor er begrebet "normalområdet" livsfarligt for os med hypothyreose!

Jeg har heller ikke så meget tid nu, men nåede lige at citere mig selv fra noget jeg skrev om for snart 2½ år siden, og vil stærkt anbefale dig at læse hele tråden "Normalområdet" findes ikke, for derigennem at give dig styrken til at acceptere den kendsgerning, at det er du som har ret, mens dine læger er i virkeligheden nogle forbandede amatører som ikke har formået at konvertere deres mangeårige uddannelse til reel, konstruktiv viden. Man burde ikke behøve gennemføre en lang, akademisk uddannelse blot for at kunne at slå op i tabeller, vel? Hvilke ulykker denne forenklede lægegerning fører til, kan læses masser om i underforummet Troen på TSH sin ufeilbarlighet.

Når det kommer til "normalområder" for blodanalyser taget i forbindelse med formodning om lavt stofskifte - gør lægestanden nøjagtig det modsatte af sin egen ed: i stedet for redde liv, tager den liv.

Read my lips, Søster: du har 100% ret i at mistænke hypothyreose!

Med de tal du har postet her, ville du allerede for længst være i behandling hvis du boede i Tyskland, Italien, Frankrig, Belgien, Holland... Men desværre bor du i Skandinavien, hvor lægestanden slavisk følger den "britiske skole" (læs evt. om her) som nægter patienterne behandling før TSH er op over 10, mens enkelte overivrige misfostre til skandinaviske læger endda "forlanger" at TSH skal endnu højere op, før behandling overhovedet kan "overvejes".

Idet du allerede siden 2009 har været afvist af de læger, du har til rådighed hvor du bor, er der nok ikke megen mening i at blive ved med at rende dem på døren, vel? Tiden går og livet går. Dagen i går kommer aldrig tilbage, så måske er det bedste du kan gøre for dig selv og for din familie er - at vende skuden og finde en ny læge i den klasse, der tager sin lægegerning seriøst og kan udøve den uden at skulle se i tal-tabeller for at se om patienten er syg eller ikke.

Der er omtrent 270 km (27 mil) fra Oppland til Oslo. Det er lidt over 3 timers kørsel i bil. I Oslo findes private klinikker. De fleste er dyre og med ventetid, mens jeg selv tror og mener at dr. Siri Aabel fra Green Doctors er et godt eksempel på en læge, som både respekterer sin lægegerning og sine patienter, både på hengivenhed og engagement i sine patienter, og på de priser som konsultationerne koster. Du kan læse de forskellige anbefalinger, herunder af dr. Siri Aabel her.

Det er helt sikkert, at der er ikke mere tid at spilde, og at hver minut du orker bør bruges til at læse dig op i denne satans sygdom, og på at finde rette lægehjælp, fordi alene alverdens lærdom kan ikke hjælpe dig nok, hvis der ikke er en god læge til at føre dig igennem, frem til en bedring.

Det løber mig koldt ned af ryggen, når jeg tænker hvor meget det må kræve af et menneske, at være hustru, mor til 4 og arbejde 100% i et så krævende fag som sygepleje - alt sammen du præsterer til trods for en betydelig hormonmangel. Du har min uforbeholdne RESPEKT!

Rigtig god bedring til dig og din familie, Søster.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    12

Hei Kevlin og Anisia! Tusen takk til dere begge for at dere tok dere tid til å svare, det betyr mye for meg
    Jeg leste svarene i går, men jeg har ikke hatt tid eller energi til å svare før nå. Føler at det er utrolig mye å lese og sette seg inn i.
    Prøver å svare på noen av spm. dere stilte meg.
    Kevlin: Tror de fleste blodprøvene jeg har tatt, har blitt tatt litt utpå dagen. Nei, det er ikke målt anti-TPO. Jeg tar kalktbl. med D3-vitamin, 20 mikrog. pr.dag. Har forstått at dette trolig er for lite, skal derfor øke opp dosen selv. Ang. jernlagerene mine, så har de vært normale. Jeg har lavt BT, det kan jo også forklare svimmelheten
    Hashimotos thyroiditt har jeg aldri hørt om, men kjenner meg igjen i symptomene der ja. Men hvor vanlig er det og hvor stor sjanse er det for at jeg har det? Må lese litt om det. Tenker at jeg skal måle temperaturen min i helgen og se hvordan den er. Hypothyreose type 2 er interessant. Har lest en del om det på nettsiden Hypo2. Men der stod det også at blant leger er dette en ikke-eksisterende diagnose. Fant ellers mange bra tips der

Anisia: takk for gode ord Min mistanke om lavt stoffskifte har blitt avkreftet av min lege hver gang, og jeg aldri sett blodprøveverdiene selv, og derfor har jeg slått meg til ro med at da er det vel sånn. Derfor ble jeg svært overrasket da psykiateren sa at stoffskifteprøvene viste at jeg har litt lavt stoffskifte. Dette ga meg igjen troen på at alle mine plager og dårlige form slett ikke bare skyldes depresjon og angst. For jeg føler meg ikke så dypt deprimert, men jeg er trist og lei meg fordi jeg ikke er i form.
    Jeg har nå fått legetime på tirsdag. Da har jeg tenkt å igjen ta opp dette med lavt stoffskifte, og kreve at hun tar meg på alvor. Visst hun avfeier meg enda en gang med at det er psykisk og at jeg trenger å trene, vil jeg finne en annen lege. Men hun skal få denne siste sjansen.
    Jeg føler nå at jeg har en jobb å gjøre før jeg skal til legen. Må skaffe meg nok kunnskap til å kunne kreve undersøkelsene som skal til for å finne ut av dette. Synes at det er vanskelig å skulle belære en lege, og spesielt når jeg ikke føler meg helt stødig på stoffet selv. Jeg sitter også inne med tanken på at det er vanlig at en som er deprimert vil prøve å forklare sine fysiske plager med annen sykdom. Er redd for at dette også sitter dypt i legens tankegang. Men vi får se... Gruer meg ganske mye til denne legetimen, men har bestemt meg for at nå må jeg ta tak i situasjonen min for å kunne få et bedre liv.

Et spm. fra meg til dere: er det noe ved mine blodprøver som kan si at jeg har en forstyrrelse i stoffskiftet? Eller er det mest symptomene som tilsier det? Kan lav T4 fritt spille en rolle, når de andre prøvene er fine?

Beklager at dette ble et rotete innlegg, men regner med at dere greier å forstå innholdet
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Jeg har lett etter kurven som viser hvordan TSH beveger seg gjennom døgnet, men dessverre...

Din fT4 ligger gjennomgående veldig lavt ift referanseområdet -
    sogar under på den ene måling. Og det er kun en referanse,
    hva som er normalt for akkurat deg kan være f.eks en langt høyere fT4.

Anbefaler deg og lese mer om hvilke blodprøveverdier du absolutt bør få sjekket.
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=45
    Og husk å ta blodprøver tidlig på dagen - og fastende.
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du kan ikke få en annen lege til å vurdere deg? Du har kanskje kommet ut for en TSH-rytter som vil ha TSH opp og din form ytterligere ned før du får medisiner? jeg håper du kan få hjelpe ett eller annet sted, prøvene skraper som Kevlin sier både bunnen og under bunnen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Søster

Dette er hva jeg har lyst til å gjøre hver gang jeg leser historier som din

Du har en stor jobb å gjøre hvis du skal fortsette hos den udugelige legen du går hos. En stor jobb har du å gjøre uansett, men ved å gå til en annen lege får du hjelp i stedet for å måtte overbevise legen din om at du er syk. Du sier at du skal gi legen en sjanse til. Det håper jeg er fordi det er enklest for deg å slippe å reise til Oslo for å få hjelp. For du kan vel ikke mene at legen fortjener det? Hun har allerede bevist at hun er ubrukelig. Jeg blir så inderlig forbannet hver gang jeg ser at en åpenbart fysisk syk person blir diagnostisert med depresjon. Dette bare fordi norske leger ikke har kunnskap nok.

Det er mulig det er sagt i de svarene du har fått før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Du må i morgen den dag sørge for at du går ut fra legekontoret med kopi av alle prøvesvarene dine. Det har du krav på. De har du betalt for, og de er dine.

Du har som det blir sagt veldig lav FT4. Den er jo også under ref.området. Og så er det nevnt at du må ta blodprøver klokken åtte på morgenen. Det er viktig.

Du trenger flere prøver enn de du har tatt for stoffskiftet. Hvis du søker og leser på forumet her finner du poster med info om dette.

Du sier du tar kalktabletter, har du fått påvist med blodprøve at du trenger det? For mye kalk i blodet kan gi mange symptomer.

Jeg ønsker deg lykke til med legebesøket i morgen Skriv liste over det du vil ta opp, og ikke gå før du har fått svar.
    Har du time sent på dagen og skal ta blodprøver, så si du kommer igjen neste morgen for det. Finn på en passende unnskyldning for ikke å ta de sent på dagen (du må f.eks. rekke noe).

Dette ble jo en smule rotete, men det håper jeg går bra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Da har jeg tenkt å igjen ta opp dette med lavt stoffskifte, og kreve at hun tar meg på alvor. Visst hun avfeier meg enda en gang med at det er psykisk og at jeg trenger å trene, vil jeg finne en annen lege. Men hun skal få denne siste sjansen.
    Jeg har ikke så meget tid nu, men dette vil jeg skrive til dig (og alle andre i samme/lignende situation):

Er det ikke den omvendte verden, når det er den plagede patient, som skal bruge af sine - i forvejen små ressourcer - til at give lægen en chance??

Burde det ikke være lægens kald og job, og pligt - at være den som giver sin patient en chance??

Hvad med, at du giver dig selv en chance, i stedet? Du har meget mere brug for en chance, end din læge har"

Som du har været behandlet - Søster - er så tæt på mishandling, at der nærmest burde være lovgivet imod det... Man som systemet er indrettet, er lægestanden den eneste faggruppe i samfundet, der går straffri uanset hvor mange liv den mishandler, eller tager.

Det er, i den grad, værd at lytte til Lisbeth! De fleste som er her, kunne ikke have sagt det bedre selv.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei Søster

Dette er hva jeg har lyst til å gjøre hver gang jeg leser historier som din

Du har en stor jobb å gjøre hvis du skal fortsette hos den udugelige legen du går hos. En stor jobb har du å gjøre uansett, men ved å gå til en annen lege får du hjelp i stedet for å måtte overbevise legen din om at du er syk. Du sier at du skal gi legen en sjanse til. Det håper jeg er fordi det er enklest for deg å slippe å reise til Oslo for å få hjelp. For du kan vel ikke mene at legen fortjener det? Hun har allerede bevist at hun er ubrukelig. Jeg blir så inderlig forbannet hver gang jeg ser at en åpenbart fysisk syk person blir diagnostisert med depresjon. Dette bare fordi norske leger ikke har kunnskap nok.

Det er mulig det er sagt i de svarene du har fått før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Du må i morgen den dag sørge for at du går ut fra legekontoret med kopi av alle prøvesvarene dine. Det har du krav på. De har du betalt for, og de er dine.

Du har som det blir sagt veldig lav FT4. Den er jo også under ref.området. Og så er det nevnt at du må ta blodprøver klokken åtte på morgenen. Det er viktig.

Du trenger flere prøver enn de du har tatt for stoffskiftet. Hvis du søker og leser på forumet her finner du poster med info om dette.

Du sier du tar kalktabletter, har du fått påvist med blodprøve at du trenger det? For mye kalk i blodet kan gi mange symptomer.

Jeg ønsker deg lykke til med legebesøket i morgen Skriv liste over det du vil ta opp, og ikke gå før du har fått svar.
    Har du time sent på dagen og skal ta blodprøver, så si du kommer igjen neste morgen for det. Finn på en passende unnskyldning for ikke å ta de sent på dagen (du må f.eks. rekke noe).

Dette ble jo en smule rotete, men det håper jeg går bra
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

..
    Her er prøvesvarene mine fra de siste årene:
    Februar 2008:
    * TSH 2.53 (0.27-4.20)

November 2009:
    * T4 fritt 15 (12.0-22.0)
    * TSH 3.8 (0.27-4.20)

Juli 2011:
    * T4 fritt 12 (12.0-22.0)
    * TSH 2.3 (0.27-4.20)

Septemper 2011:
    *T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)
    T4 fritt 11 (12.0-22.0)

November 2012:
    * T4 fritt 13 (12.0-22.0)
    * T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)
    Hei igjen

Jeg har et tips til deg, for å kunne argumetere på grunnlag av blodprøverene dine:
    http://www.furst.no/analyse-og-klini...yser/fritt-t4/

Når jeg legger inn din laveste (11) og høyeste (15) verdi for fT4 i Fûrst sin kalkulator så er svaret:
    "Signifikant forskjell"

Når man er så sliten (som du nå formodentlig må være) -
    så kan det være best og velge minste motstands vei;
    dvs å bruke blodrøvesvarene i kontakt med legen.

psssst: Jeg ser av ref.verdiene at dine bodprøver ikke er analysert av Fûrst,
    men det innbyrdes forholdet mellom to fT4-verdier vil ikke ha nevneverdig betydning.
    Sagt på en annen måte - ref området hos Fûrst er 11,0 - 23,0
    Ref.området du har oppgitt er 12.0-22.0. Dvs begge områder dekker ti enheter,
    det er bare en enhets forskyvning mellom de to laboratoriene.
    Kevlin

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
    Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-10-11, 07:12
  3. Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
    Av Hilde58 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  4. Svar: 24
    Siste melding: 24-03-10, 21:41
  5. Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
    Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 28
    Siste melding: 16-03-07, 21:30