Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 36
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    36

Standard Trenger hjelp til å forstå blodprøvesvar

Hei alle sammen og takk for sist!

Jeg er fortsatt under utredning for utmattelse, med vinkling på både stoffskiftet og eventuell ME. I dag har jeg mottatt prøvesvar jeg gjerne vil ha litt hjelp for å tolke. Stoffskiftet mitt har plutselig begynt med utslag på TSH (som det ikke har gjort før), men jeg har visstnok ikke produksjon av antistoffer som jeg har forstått kreves for å få diagnose og behandling. I tillegg har jeg noen prøver som kan være et immunsystem som ikke fungerer som det skal, og håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med hvordan jeg skal skjønne dette og eventuelt hva som blir veien videre.

Her er resultatene mine:
    SGLU 12.2 (ref. 4.0 - 6.0)
    TG 4.7 (ref. 0.45 -2.60)
    TSH 7.3 (ref. 0.4 - 3.5)

De andre prøvene i denne grupperingen som viser unormale resultater er:
    LEUKO 9.7 (ref. 3.5 - 8.8)
    LYMF 4.6 (ref. 0.9 - 2.9)
    MCH 34 (ref. 27 -33)
    MCV 103 (ref. 82 - 98)

Og til slutt disse, som går på immunsystem etter det jeg har forstått:
    IGG 4.8 (ref. 6.9 - 15.7)
    IGM under 0.3 (ref. 0.6 - 2.3)

Håper noen mer drevne enn meg (det skal ikke så mye til! ) kan hjelpe meg og fortelle meg hva det er sannsynlig at disse prøvene sier. På forhånd takk!

Hilsen Tjorven

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd

Hei Tjorven, fint å høre fra deg igjen! Du trenger ikke å ha antistoffer (anti-tpo over referanseområdet) for å komme i behandling for lavt stoffskifte. Riktignok er det slik at de fleste med lavt stoffskifte i Norge har den autoimmune varianten, med antistoffer, men ikke alle. Du har jo nå fått en TSH som er godt over der den skal være. Jeg hadde ikke så høy tsh da jeg fikk stoffskiftemedisin, som det du har nå.

Du har jo også en (heter det en, eller et) struma? På bakgrunn av det, og fordi du ikke har høye antistoffer, tenker jeg at det ville være en god ide å få sjekket hvordan dine nivåer av jod ligger. Skjoldkjertelen er avhengig av jod for å kunne virke som den skal. Er det for lite jod, vil den vokse, for å ha større mulighet for å fange opp de tilgjengelige jodatomene - og du får en struma, og en jodmangelbetinget hypothyreose. Jodnivå undersøkes i døgnurin, fastlegen din kan rekvirere den, mener jeg.

Fikk du også tatt prøver av fritt T3 og fritt T4, samtidig som de siste prøvesvarene du har lagt ut?

Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    36

Takk for svar!

T4FR 10 (ref. 7-16)

Så den ligger innenfor normalen, T3 kan jeg ikke se det er tatt prøve av.

Tjorven

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Ble blodprøvene dine tatt så nær klokken åtte om morgenen som mulig?
    Blodsukkeret ditt er for høyt selv om det ikke er fastende, men siden du er diabetiker, så vet du vel det allerede.

Jeg ville, ut ifra den høye TSH og lave FT4, bedt om nye blodprøver tatt klokken åtte om morgenen, og da sørget for at de tok
    TSH
    FT3
    FT4
    ferritin
    D-vitaminer
    B12
    og TRAS.
    Nå vet jeg ikke hvor mye anti-TPO prøven slo ut på, men om den ikke er 100 % utelukket, ville jeg også få tatt en ny anti-TPO.

Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    36

Lurer på om svaret ditt havnet på feil tråd? Har ikke opplyst blodsukker eller FT4 her. Men prøvene ble tatt sent på dag.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd

Sitat Opprinnelig skrevet av Tjorven Vis post
    T4FR 10 (ref. 7-16)
    Har ikke sett fritt T4 oppgitt slik før; i omvendt rekkefølge
    - men ift referanseområdet så skjønner jeg ikke hva annet det kan være.
    Og som Pingvinen skriver - du ligger lavt med verdien 10 i fritt T4.

Ellers er det interressant at prøvene dine ikke er tatt tidlig på dagen.
    Tenker da spesielt på TSH - den flukterer iløpet av døgnet og for og få påvist høyest mulig TSH,
    så må blodprøver tas tidlig på morgenen.

Her er én tråd hvor vi "snakker" om døgnavariasjoner i TSH og fritt T4:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Leste om naturlig døgnvariasjon på St.Olavs hospital-avdeling for medisinsk biokjemi sine sider at:
    TSH er høyest ved midnatt og lavest tidlig på ettermiddagen, og motsatt for FT4
    Og - holdt på og glemme det viktigste Velkommen tilbake
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    36

Takk igjen for svar Pingvinen og Kevlin!

Her ser dere hvor mye jeg skjønner av blodprøver, bytt om på et par bokstaver og jeg faller av!

D-vitamin er også målt, og det er farlig lavt, ligger på 28, men jeg har hatt problemer med lavt D-vitamin lenge, og Afi-D forte som jeg har brukt blir ikke produsert lenger pga. mangel på råstoffer visst. Så vet ikke helt hva slags tilskudd jeg kan bruke nå siden vanlig tilskudd inneholder alt for lite. Klarer ikke bruke trantabletter da jeg har brokk på spiserøret og jeg blir gående og gulpe, så vil gjerne ha tips om D-vitamin tilskudd også. B-vitamin får jeg som sprøyte annenhver måned på livstid, så den skal være i orden nå.

Nå er jeg stort sett aldri våken kl. 8 om morgenen, er døgnvariasjonene de samme uansett døgnrytme?

Skal i hvert fall be om å ta nye prøver neste uke, og ta dem tidlig som dere foreslår.

Er veldig i tvil om dette er ME eller lavt stoffskifte, men ser på mine egne prøver tatt for et år siden tidligere i tråden at TSH var normalt da, så noe er det i hvert fall som skjer nå. Depresjon som jeg begynte tråden med å lure på er i det minste helt utelukket nå!

Tjorven

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

I blodprøvene du lister opp, så står det SGLU, noe som vanligvis er blodprøve for glukose = blodsukker. Referanseområdet 4,0 - 6,0 stemmer overens med det som er anbefalt fastende blodsukker; du har 12,2.

Når det gjelder d-vitaminer, så kjøper jeg aldri alfa d2 forte, da dette er d2, noe som ikke finnes naturlig i kroppen vår og som må omdannes til d3 som kroppen kan bruke. Det kreves enorme doser d2 for og få omdannet nok d3 (og det forutsetter at kroppen er frisk nok til og klare denne omdanningen). Jeg fikk også resept på alfad2forte da det ble oppdaget lav d-vitamin og jeg fikk masse forgiftningsymptomer av det.
    Jeg kjøper på bigvits, og har den senere tid valgt disse http://www.bigvits.co.uk/product.asp...=239&tid=&bid=
    Lav d-vitamin gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte og/eller ME. Viktig og få dette nivået over 75.

Jeg kan ikke si om du har ME eller ikke (ME-diagnosen blir satt etter symptomer etter at alle andre ting slik som f.eks. lavt stoffskifte, vitaminmangel etc er eksludert, og man kan ha både ME og lavt stoffskifte) men en så høy TSH og så lav FT4 sent på dagen sier meg iallefall at stoffskiftet ditt ikke er helt friskt. Jeg er også B-menneske, men forskjellen på prøver tatt om morgenen og prøver tatt om ettermiddagen er stor. Så lenge du enda ikke har fått behandling, vil jeg virkelig anbefale deg og få tatt prøvene om morgenen slik at legene ser hvor galt stoffskiftet er.
    Nå aner jeg ikke hva din FT3 er, men det er FT3 som er det essensielle og vite fordi det er FT3 som er det virksomme hormonet som virker inn i hver en celle i kroppen. TSH er bare et signal og FT4 er et for-hormon.
    Om du har mulighet, ville jeg anbefalt deg og lese denne boken https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13916 og også bestille en time hos f.eks. forfatteren av boken dr. Øverbye eller evt en av de andre som blir anbefalt her på forumet.

Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Akershus
    Alder
    56
    Meldinger
    36

Takk igjen Pingvinen!

Er disse d-vitaminene du anbefaler lovlig å importere til Norge? Har fått med meg at mange kosttilskudd stoppes i tollen nå siden anbefalte doser i Norge er for lave i forhold til det mange trenger. (nå skriver jeg surrete dessverre, sliten i hodet, håper det er forståelig likevel.) For kommer til å bestille så sant de er tillatt å importere.

Når det gjelder blodsukker har jeg en rar diabetes, fikk det opprinnelig som en bivirkning av et medikament. Jeg har høyt fastende blodsukker men det synker utover dagen, ved glukosebelastning hos legen ble det lavere to timer etter inntak av sukker enn det var da jeg kom, så sikkert like greit å se vekk fra de prøvene. Langtidssukkeret mitt er fint, men fastende er skyhøyt. Jeg brukte insulin i seks år men kunne slutte med det da jeg sluttet med medikamentet som ga bivirkningen, så der er jeg en sjelden "case". Fikk erstatning hos NPE etter dette.

Tjorven

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

De er fullt lovlige og bestille, bare pass på og hold deg under 200 kroner i hver pakke du bestiller slik at du slipper og betale forenklet tollgebyr på 167 kroner + moms på hele summen.
    Her i huset er vi fire stykk med alt for lav d-vitamin, så jeg bestiller jevnlig. På produktet jeg linker til, er det stort avslag nå i januar, så jeg har faktisk bestilt, og fått hjem, 3 slike krukker fordelt på tre bestillinger, og har også bestilt enda en krukke.....
    Innenfor EØS er reglene greie når det gjelder og kjøpe tilskudd og slikt, men fra land utenfor EØS (slik som USA f.eks.) er det mye strengere.

Jeg er diabetiker selv, så derfor gjenkjente jeg blodsukkerprøven din. Jeg har type 1 men tåler ikke insulin, så jeg er også en rare case......hadde vært greiere og være iallefall litt mer normal.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. depresjon, ME, lavt stoffskifte????
    Av underhill i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 4
    Siste melding: 10-05-12, 09:56
  2. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  3. Mer slankemas... trenger virkelig tips!
    Av jane i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 26-10-07, 20:37
  4. Depresjon og lavt stoffskifte
    Av -diab- i forumet Depresjon
    Svar: 4
    Siste melding: 27-07-07, 00:10
  5. ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
    Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 13
    Siste melding: 26-12-06, 14:16

Søkeord for denne tråden