Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    2

Standard ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon

Jeg har såvidt lest litt rundt på forumet her (registrerte igår), men fortsatt veldig uvitende om stoffskiftet, så skriver her hva som er problemene mine. Jeg er nok i de flestes øyne frisk i forhold til hva andre er her, men ...

Har tatt et par blodprøver tidligere i år som gjorde at jeg i løpet av høsten starta med 50mg Levaxin.. På første testen var TSH i grenseland, og på den utvida blodprøva ble det konstatert at jeg trengte tilskudd.

Symtomene mine var tretthet, angst, feeling shit, likegyldig, glemmer kokeplater++++(FRUSTRERENDE Ã… IKKE KUNNE STOLE PÃ… SEG SELV!), men ingen fysiske indikasjoner på lavt stoffskifte. Alltid vært et B-menneske, men med årene har jeg kun blitt verre og verre og verre...

(Har tatt en ny kontroll, men aner ikke resultatet av den) Jeg har vært veldig sløv til å følge opp legebesøk, typisk for menn ikke sant? Legen trodde i første time at jeg var avhengig av narkotika - så jeg fikk ikke akkurat et godt førsteintrykk av ham.. Likern ikke nå heller, men har hatt så mange forskjellige leger etter som jeg har flytta rundt, så lei av å bytte :-(

Har tatt Levaxinen til boksen ble tom. Dette hjalp litt på depresjonstankene mine, men har fortsatt vært tålig slapp og har vært delvis sykemeldt pga "tretthet".. Nå har jeg ikke gått til legen og spurt om nye piller, og har dermed gått uten Levaxintilskudd i 2 uker. Har merket at jeg har fått tilbake angsten og litt depresjonen og ønsker mest av alt og være alene (no sex drive ), men det merkelige er at jeg er blitt veldig rastløs mtp å kunne sove på riktig tidspkt.. Jeg sover minst like mye, men jeg mangler roen så jeg må bli trøtt nok til at jeg sovner..

Er dette muligens noen stresshormoner som utskilles? Eller kan jeg ha en form for psykisk lidelse (bipolar2)? (Leste at slike kan ha redusert tyroidkjertel) Har alltid vært en rolig introvert gutt, og skoleflink og generelt godt likt, så tviler på jeg har noen sterk psykisk lidelse, men who knows?.

Noen ganger føler jeg at tankene raser og jeg kan sitte med en ting som interesserer meg lenge av gangen. (Greide å lage et dataprogram som det har tatt andre LANG tid å lage, over et par våkenetter med litt rødvin og tven på i bakgrunnen, så jeg er ikke sløv på alle måter.) Men for det meste er jeg sløv og alt er ork! (vaske klær, støvsuge, lage middag, daglige ærender)

Noe som kanskje er litt rart mtp at jeg har lavt stoffskifte er at jeg spiser vanlig og er slank/atletisk (nesten 200cm). Tar vitaminer og prøver å få i meg sunn mat, så tror ikke jeg har et kostholdproblem. Men orker svært sjeldent tanken på å bevege på meg, om jeg ikke MÃ… eller det er noe spesielt moro som skjer.

Lurer på om jeg skal kaste inn håndklet og besøke en shrink? Jeg må ihvertfall få legen til å trappe opp tyroksinen, tror dette er en nøkkel til mitt problem.. Føler meg ganske mind fucked de siste dagene.

En tanke som også har hvilt i bakhodet er om jeg rett og slett bare er lat. Føler meg jo uansett uansvarlig og uvoksen og slike ting tærer jo på selvtillitten Det som kanskje irriterer meg mest er at jeg har lyst til fullføre studiet mitt og få fulltidsjobb, men da må jeg skrive en diiger masteroppgave, som nå er out of reach (føles det hvertfall).

Slik jeg tror selv har jeg en mild nedsatt tyroidkjertel (Alltid hatt) men at den gradvis har blitt dårligere.. (Forklarer i hvertfall aktivitetsnivået mitt fra oppveksten-> nå)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

baremei Gjest

Standard

Hehe... Du høres ut som en ordentlig dass. Akkurat som de fleste her inne har følt seg i større eller mindre grad.

Men stoffskifteproblemet du tross alt har fått påvist og fått behandling for kan forklare mye, om ikke det meste. Det er all grunn til å ta det alvorlig.

Du har jo lyst til å gjøre ting, og latheten kan være stoffskiftet, ikke at du ER sånn. Velkjent følelse, det der.

Ta en tur til legen. Få kopi av blodprøvene dine, med normalområder, så er det lettere å mene noe om dose og slikt.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Vil også si at du må få se svar på blodprøvene dine. Hvordan de var før du begynte på Levaxin. Og den nye kontrollen? Få med referanseområdene, de kan variere fra lab til lab.
    Det vanlige er at en tar nye blodprøver etter 8 uker, og gjerne øker dosen. Så nye blodprøver etter 8 uker igjen, og ny doseøkning. Helt til du føler deg bedre og blodprøvene viser at TSH er lav nok, og FT4 høy nok. Da har du nådd vedlikeholdsdosen som du fortsetter med, og bør ta nye blodprøver 1-2 ganger i året.

Jeg vet det høres ut som mye mas, men du har mye igjen for å ta dette på alvor.

Her er en link til en artikkel i Mat og Helse. Det kan være godt å se at du ikke er alene om å være mann med lavt stoffskifte: http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771 Det som står om å kosttilskudd kan kansje hjelpe deg hvis du har en kjertel som ikke har sluttet å produsere helt.

Ellers gikk jeg på en ganske stor dose av Levaxin, 150 mg, uten at det hjalp på trøttheten og depresjonen. Hvis legen ikke har målt FT3 hos deg, så ber du om at det blir gjort. Etter min erfaring trenger jeg FT3 i øvre halvdel av referanseområdet for å bli kvitt trettheten og depresjonen.
    Jeg har fjernet kjertelen og har dermed ingen egenproduksjon. Jeg tar Armour Thyroid i tillegg til Levaxin. Det gi meg en følelse av å være så godt behandlet som jeg kan bli.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei jeg kjenner meg noe igjen, jeg. Bra beskrivelser.

Det med kokeplatene heter forresten brain fog på englesk, søk engang på brain fog og hypo eller thyroid.
    På norsk glemmer vi noeng anger hva vi vil kalle det.....hehe.

Tilbake til alvoret:

Det er tydelig at du skulle ha økt dosen i samarbeid med legen, og kanskje begynt med liothyronin i tillegg. Først få ft4 opp i øvre halvdel av referanseområdet. retningslinjene sier sågar øvre tredel. Og så må mange ha liothyronin i tillegg for å få ft3 opp også.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
    Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.

Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet
    Se også om thyreoidea i www.legemiddelhandboka.no
    http://www.legemiddelhandboka.no/xml/ma ... &b_start=1

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei din sløving

Du kan godt være bipolar. Jeg har lest om at mange bipolare får hjelp av Levaxin og/eller man kan få bipolare symptomer av thyroxin-mangel, men du må sikkert opp i riktig dose.

Shrink'en hadde jeg dessverre vært forsiktig med. Depresjon er en populær diagnose, og hvis de putter deg vekk på antidepressiva, får du jo ikke hjelp for stoffskiftet, og du kan risikerer å bli enda verre. Noen få er sikkert våkne nok til å se både psyke og fysikk, men de fleste ikke... Så få utredet stoffskiftet ditt mest mulig først, hvis det ikke blir helt krise psykisk da - du må selvfølgelig søke hjelp før det.

Om det er stresshormoner eller ikke... Jeg har hatt forsinket søvnfasesyndrom siden jeg var liten. Sønnen min som også har lavt stoffskifte er av den mer vanlige typen som kan sove både tidlig og sent, men holder han på med data og greier, jobber han best på natta og kan veldig gjerne holde det gående lenge (et par døgn).

Før jeg ble så nedkjørt som jeg har vært de siste årene, kunne jeg også holde på med ting i et par døgn. Mer det normale enn unntaket. Var veldig konsentrert på det jeg likte å jobbe med. Følte ikke behov for å sove. Unntatt på morgenene og formiddagene da ;)

Så du er ikke lat eller rar - noen av oss er slik!

Om du er slank og atletisk - ikke alle med lavt stoffskifte får vektproblemer. Både min sønn og ei jente jeg kjenner, er meget slanke - ja, de er/har vel heller vært alt for tynne. Sønnen min har veldig dårlig sult- og tørst-fornemmelse. Og for noen vil vel symptomer som overvekt kanskje først komme etter mange år med for lavt stoffskifte. Noe her er nok også genetisk, evt insulinresistens. Så ikke tenk så mye på det du.

Ang dine prøvesvar bør du ringe å få nøyaktige svar på blodprøvene dine. Få også med referanseområdene/normalverdiene. Det er mange her inne som er utrolig flinke på dette, så du kan nok få mye mer nøyaktig hjelp om du gjør det.

Good luck!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Shrink'en hadde jeg dessverre vært forsiktig med. Depresjon er en populær diagnose, og hvis de putter deg vekk på antidepressiva, får du jo ikke hjelp for stoffskiftet, og du kan risikerer å bli enda verre. Noen få er sikkert våkne nok til å se både psyke og fysikk, men de fleste ikke... Så få utredet stoffskiftet ditt mest mulig først, hvis det ikke blir helt krise psykisk da - du må selvfølgelig søke hjelp før det.
    Må bare kommentere denne:

En psykolog vil aldri "putte noen vekk på antidepressiva"; psykologer driver samtalebehandling, ikke medikamentell behandling. En psykiater vil kanskje bruke medikamenter som et supplement til samtalebehandling.

Jeg tenker at jo flere krefter som er med og drar i riktig retning, jo bedre er det - så ikke avvis det å gå til en psykolog uten videre! Kanskje du kan få verdifull hjelp der til å mestre det å være kronisk syk, for eksempel?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    2

Standard

Takk for svar baremei, marge, nora, Stina, kris:-P

Var hos legen idag. Fikk resept og gikk til apoteket. Mobilen min ringte på apoteket og jeg gikk ut, og glemte å kjøpe Levaxin. Men kom på at det var apotek i gågata, men glemte å gå innom pga jeg måtte dodge noen ekle selgere på utsiden.. Men tok helomvending etter en stund og satte kurs mot inngangsdøra til Apotek1, tredje gangen greide jeg å kjøpe levaxinen!

Sa feil i forrige post, 25mg var dosen jeg hadde fått, riktig som du skrev nora

Litt flaut.. mine verdier er vel så å si normale, dog blir det jo litt bias-feil siden dagene jeg kom meg til legen var "gode" dager, altså hvor jeg fikk "rævva i gir" :-)
    --------------------------------
    UTVIDET BLODPRØVE 26/5

TSH: 5.24 *H(0.3-4.50)
    FT3: 6.0
    FT4: 19.0

Annet skit utafor skala:
    S-ASAT: 12 *L(15-45)
    S-Kolestrol: 6.2 *(2.9-6.1)
    ---------------------------------
    KONTROLLPRØVE... 7/11

TSH: 1.78
    FT3: 5.3
    FT4: 16.6
    ---------------------------------

Kommentarer til ymse svar:

Muligens jeg får bipolare/depressive trekk av at jeg har utviklet dårlig stoffskifte. Glemte å si at jeg har en nokså vond rygg, så liker gjerne å ligge for bedre comfort -tåler endel sitting, men blir etterhvert ubehagelig. Det kan jo hende at min nye livvstil etter isjiasoperasjonen (jeg er 26 år! buuhu) har triggra en lavere stoffskifteproduksjon som har skapt psykisk ubalanse pga thyroxinmangel siden jeg har vært i nedre sjikt ifht normalbefolkningen. Jeg var veldig "snill" og rolig som liten - typisk littlavt stoffskifte ikke sant?

Jeg har forsinket søvnfasesyndrom, det skal være visst! Ganske ofte lite keen på vann og annen drikke, men spiser rikelig. Går dog endel pulverkaffe..

Dassen
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg liker ikke helt utviklingen prøvene dine har tatt. Lurer på hva de andre her mener om dem...

Slik jeg har forstått det, så synker TSH ganske sterkt på en liten dose Levaxin. Men høy TSH skal jage på kjertelen så den produserer mer tyroksin. Du har nå fått senket TSH og kjertelen din tror alt er ok, dermed produserer den ikke så mye.
    Totalt sett så har FT4 og FT3 gått ned. Det er mengden FT4 og FT3 som styrer hvordan du har det. TSH skal bare sende signal til kjertelen.

Noe som bekymrer meg, er at FT4 og FT3 var såpass høyt i referanseområdet på den prøven hvor TSH var høy. Det får meg til å tenke: Hva om TSH var forbigående høy pga isjasoperasjon? Er det ikke slik at TSH kan stige i forbindelse med sykdom? Og er det riktig å gi Levaxin da? Du har ikke fått referanseområdene, men umiddelbart ser FT4 på 19 og FT3 på 6 ut til å være i øvre tredel.

Husker dere andre den unge mannen som var innom her for et år siden, og som ikke hadde stoffskifteproblemer? Var ikke hans TSH forhøyet pga sykdom?

Den prøven fra 7/11, da brukte du fremdeles Levaxin? Jeg hadde likt å se hvordan blodprøvene var etter 2 uker uten Levaxin. Du kunne ikke fått tatt en blodprøve før du begynner å ta Levaxin igjen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din TSH på 1,78 er jo også for høyt for de fleste, skal offisielt være 0,5-1,5.
    Jeg personlig får straks TSH på 0,02.
    Jeg synes også at en dose på 25µg er uvanlig lav, vet om noen veldig få på 50µg også, men litt under og litt over 100µg er mer vanlig.
    Jeg selv merket at noe lettet på 125µg den gang.
    Men min TSH blir da hanske lav.
    Din ft4 er 16 ved en TSH på 1,7, og det viser seg at alle har et individuelt sted de må ha sin ft4 og ft3.
    Jeg ville sagt at du må prøve noen andre doser (høyere doser).
    25µg er latterlig lite for et forsøk.

Forsøke med ft4 og ft3 i øvre tredel av referansområet, slik som det står i legetidsskriftet?
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Men Nora, hva synes du om prøvesvarene hans fra 26/5? Han har ikke referanseområdene men er ikke sannsynligheten stor for at FT4 og FT3 lå i øvre tredel samtidig som TSH var høy? Hva tyder det på? Antistoffer? Eller at TSH er øket av andre årsaker?

Den lille dosen Levaxin har senket TSH så mye at hans egenproduksjon har gått ned. Totalt sett har han mindre av både FT4 og FT3 enn da han startet med Levaxin. Sånn sett er det påfallende at han føler seg bedre på en sånn bitteliten dose? Har vi ikke hørt det motsatte, at de som går på en startdose Levaxin og ikke får økt denne føler seg verre? Det får meg til å bli redd for at det er andre årsaker.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
    Av Tjorven i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 35
    Siste melding: 05-03-14, 15:44
  2. depresjon, ME, lavt stoffskifte????
    Av underhill i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 4
    Siste melding: 10-05-12, 09:56
  3. Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
    Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:51
  4. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-07, 21:14
  5. Depresjon og lavt stoffskifte
    Av -diab- i forumet Depresjon
    Svar: 4
    Siste melding: 27-07-07, 00:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg