Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
Tråd: Frustrert
-
22-02-11, 11:27 #11
Hei
Hei, jeg er ny her!
Fikk i 2004 påvist "et eller annet" med stoffskifte. Hadde et stoffskifte som gikk mellom høyt og lavt. Ble sendt til utredning på hormonklinikken på Aker, tok ta scintigrafi(!). Røntgen av skjoldbukkjertelen, i mens jeg fikk sprøyta inn jod i armen. Fikk da påvist høyt inntak av ioner, skulle tisse på en dunk i 24 t (det ble aldri gjort).
Fikk i november 2010 påvist lavt stoffskifte i grenseland (TPO 140), men pga. av alle sympotmene ble jeg først satt på 50 mg før jeg fikk 100mg i slutten av desember. Forrige uke var stoffskifte mitt normalisert seg.
Er mye trøtt, men føler meg mer opplagt etter at jeg begynte på medisiner. Verste "bivirkningen" er vekta...
Det var litt om meg!
-
22-02-11, 12:28 #12
Sv: Frustrert
Jeg tror ikke det finnes noen eneste sannhet om hva man skal spise for å väre frisk og gå ned i vekt..... Blir litt provosert av alt karbohatet... :P Sukker er så klart ikke sunt for noen, og hvetemel er heller ikke det beste man kan spise, men det finns en mellomting, alle karbohydrater er ikke dårlige.
Har selv prövd LCHF og har ALDRI fölt meg så elendig!! Hadde konstant vondt i magen, svak, kvalm, kjempesulten og gikk OPP i vekt av det! Bläh!
Jeg syns fett er skikkelig ekkelt, har aldri tålt det. Blir alltid kvalm av å spise fete ting som feks pizza. Dessuten er jeg vegetarianer så når man uteslutter kjött blir det ekstremt lite igjen å spise hvis man ikke får noen karbohydrater.... ^^
Har gått opp ca 10 kg siden jeg ble syk, er dog langt fra overvektig men er mye for meg som alltid har värt veldig slank og jeg liker det ikke.... Er veldig dårlig og har komplisert sykdomsbilde med både hashimotos og adrenal fatigue (offisiell diagnose fibro og ME) samt meget lavt jern/ferritin. Så jeg er langt fra stabil hva gjelder stoffskiftet. Kan ikke öke dosen ennå pga for lavt kortisol og ferritin. Har en morgentemp på ca 35...... Ja jeg fryser mye! ;)
Forsöker å spise SUNT og ingen snåle dietter. Spiser ikke sånt som jeg föler meg verre av, feks masse fett.... Tar istedet linfröoljekapsler, det er jo derfor vi trenger fettet, for de essensielle fettsyrene. Begrenser sukker så mye jeg klarer, mye frukt og grönnsaker, bröd med spelt/rug framfor vanlig hvetemel, yoghurt, egg og ost for proteinenes skyld. Spiser ökologisk så langt det går. Og alle vitaminene/tilskudd som anbefales for AF/Hypo.
Om du går på levaxin er det ikke rart du legger på deg heller... Jeg ble bare dårligere og dårligere mens jeg gikk på levaxin. Nå forsöker jeg og fölge www.drlowe.com sitt opplegg, og www.drlam.com Jeg har LANG vei å gå pga at jeg har blitt så utrolig feilbehandlet av legene i mange år. Men håper de ekstra kiloene forsvinner når kroppen får korrekt mengde hormoner og fungerer som den en gang gjorde.
Hvis man trener mye, spiser sunt og likevel ikke går ned i vekt da er man IKKE tilfredsstillende medisinert, samme hva blodprövetyrannene sier. Man er ikke frisk om man må sulte seg og trene som en gal for å väre normalvektig. Så jeg syns ikke du skal slå deg til ro med at det er kostholdet ditt det nödvendigvis er noe galt med.
-
22-02-11, 13:35 #13
Sv: Frustrert
Vel, er det noen som har påstått at det ikke fins en mellomting da Gemini? Alle karbohydrater er IKKE dårlige. Det fins forskning som viser at hvis man har et jevnt "lavt" blodsukker, så har kroppen mye mere energi både på sikt og ift. eksplosivitet. Så ut ifra denne rapporten bør man ikke spise raske karbohydrater hvertfall. Jeg har ikke denne forskningsrapporten og vise til dessverre, men en kollega av meg på jobb som driver et treningssenter viste meg den i våres. Han ble så opphengt i det jeg spiste at han bare måtte finne ut om det var noe hold i det.
Jeg har omtrent kun holdt meg til lavkarbo siden våren i 2010 da jeg ble så syk. Og ligger på samme vekt. Nå hører det til at jeg la på meg 3 kg, så jeg hadde sikkert veid 3 kg mer hadde jeg ikke blitt syk av noe annet nå. Jeg skriver ikke dette for å skryte eller bedrive noen reklamevirksomhet ang lavkarbo; jeg skriver dette fordi jeg er svært overrasket over at jeg ikke har lagt på meg mer. Så for meg funker lavkarbo meget godt. MEN; nå er det flere her som spiser lavkarbo, som jeg ser at legger på seg mer enn de liker likevel. Så for noen funker det dessverre ikke.
Jeg tåler heller ikke fete store måltider da blir jeg dårlig med frysninger og lav energi. Jeg tror det må skyldes at jeg sannsynligvis har en autoimmun lidelse. Mye fordi det kom tilbake for fullt etter at dette "noe" blusset opp igjen nå. Så jeg må holde meg til små fete proteinrike måltider. 
Jeg hater ikke karbohydrater; jeg elsker dem! Sukker; nam nam
Men jeg tåler ikke korn av noe slag. Men egentlig er det rart; nå smaker det ikke så godt med sukker lenger, det blir altfor søtt.. Og det er ikke bra mot binyreproblemer heller. Noe som vi stoffskiftesyke ofte sliter med.
Uansett påstår jeg fortsatt at raske karbohydrater er noe man legger på seg av hvis man spiser for mye av det.
Jeg er sagtens enig i din overstående påstand
; trener man mye, spiser sunt og likevel ikke går ned i vekt, er man ikke tilfredsstillende medisinert. Og; det kan jo være at man har binyreproblemer også. Det hjelper ikke hva legen din sier eller blodprøvene dine sier Bindi, hvis kroppen ikke føles å fungere optimalt. Da er det noe som ikke helt er på stell enda.
-
22-02-11, 13:59 #14
Sv: Frustrert
Jo, det er faktisk mange som anser at alle slags karbohydrater er djevelens påfunn omtrent. ;) Kanskje ikke akkurat her, men "rundt omkring". Er jo det som er inne nå virker det som, man skal bare spise fett og litt protein. :s
Men sunt er det jo selvfölgelig ikke med masse sukker og hvitt mel, det er jeg absolutt enig i. Jeg tror bare at det ikke er så veldig sunt i lengden å bare spise fett heller.
Som sagt så tror jeg det er viktig å finne det som passer for en selv, om man föler seg bedre av å kutte ut karbohydrater så er det klart man skal gjöre det. Og kjenner man at man vil spy etter et fettmåltid så er ikke det noen sunn og holdbar diett for den personen.
De legene som jeg har lest böker og artikler av (om binyrer/hypo) anbefaler vel alle en slags middelhavsdiett, med frukt og grönnsaker, fisk, planteoljer, nötter, magert kjött og grovt bröd. Det tror jeg på. Balanse.
Selv sliter jeg alltid med å få i meg nok protein, det blir alltid en utfordring når man ikke spiser kjött.
-
22-02-11, 14:11 #15
Sv: Frustrert
Balanse synes jeg var et godt ord og et godt perspektiv ift kosthold..
For det er jo det vi ønsker; jevnt blodsukker og jevn vekt.
Ler av det med djevelens påfunn..
Det var nok han som gjorde at jeg kjøpte meg cola med sukker i dag.. Skylder på ham jeg, for jeg har jo selvsagt styrke og "moral" nok til å holde meg unna sukkerbombene.
Hmm, ja det med proteiner skjønner jeg blir vanskelig... Du spiser ikke melkeprodukter heller kanskje?
-
22-02-11, 14:13 #16
Sv: Frustrert
Hej Bindi

Hvad med at nøjes med konsekvent at cutte alt med sukker, bagværk og pasta i stedet for LCHF? "Lavkarbo" hedder jo "lav" og "karbo" - ikke "NO-karbo". Kan ske nogen regner møjsommeligt på "karboer" i kosten, men det er slet ikke nødvendigt, når man bruger "anvendt" lavkarbo, dvs. lavkarbo for for almindelige mennesker, når det gælder om at opnå en kostsammensætning som ikke trigger insulinet i kroppen til at deponere energi i fedtdepoter, i stedet for i aktivitet. Der findes masser af velsmagende kulhydrater, der omsættes langsomt og dermed holder insulinet i ro. Det som sker når der sker en kraftig insulinreaktion som følge af mad, der udløser insulin i kroppen er en hel kaskade af andre hormonelle reaktioner i kroppen og det er disse, som i "samarbejde" bestemmer enten om man tager på i vægt, taber i vægt eller holder vægten stabilt. Hvis du orker kan du prøve at læse min beskrivelse af "anti-hormoner" kroppens regulering af vægten ved hjælp af anti-hormoner: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? - men før du læser videre, vær venligst opmærksom på, at hvor jeg bruger ordet "lavkarbo", mener jeg IKKE "no-karbo". Bare en kost hvor de hurtige kulhydrater er cuttet eller kraftigt reduceret, erstattet af masser af velsmagende, langsomt-omsættelige kulhydrater.
I den anbefalede tråd finder du også svar på, hvorfor GR-metoden er dårlig for folk med stofskiftesygdom. GR-metoden er også dårlig for raske mennesker, men de får det først erfaret langt senere, når de bliver ældre og ikke kan forstå, at uanset hvad de gør, stiger deres vægt og stiger, men den forklaring de senere får fra deres læger (og andre) bliver, at det er effekten af "normale" aldersforandringer, mens det i virkeligheden er senfølger af fortidens lavkalorie-, lavprotein- og lavfedt- kost samt underfunktion af binyrene, der er blevet nedslidt af mikronutrientmangel kombineret med intens fysisk træning. Hvis de alligevel fortsætter med forsøg på at holde vægten nede med GR-metode, ender de før eller siden som stofskiftesyge, og dette vel at mærke uden at deres vægt bliver reduceret.
Håber du finder en eller anden gangbar kostbalance for dig selv, Bindi. Men jeg er også bange for, at hvis du alt for ensidigt fokuserer på vægten, kan det hele lige så snigende udvikle sig til en spiseforstyrrelse og denne - sammen med hypothyreose - kan blive nærmest umuligt at slippe ud af, hvis man ikke stopper det i tide. Håber du finder ud af det.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-02-11, 15:40 #17
Sv: Frustrert
Hei igjen Bindi

Når legen sier normalt så betyr det gjerne at blodprøvene er innenfor referanseverdi. Og tar du en titt på de verdiene så vil du fort oppdage at mange tall betyr normalt. FT4 på 13 er normalt og det er også FT4 på 22 bare for å ta et par eksempler. Da gjenstår det store spm: hva er normalt for deg? På hvilke tall fungerer ditt stoffskifte optimalt. Konverteres FT4 til FT3 osvosv slik at stoffskifte ditt fungerer tilsvarende som hos friske.
Jeg brukte ca 15 mnd på å gå ned 20 kilo. Jeg stresset overhodet ikke med dette. Jeg bestemte meg for at jeg ville ned i vekt og tok noen grep/gjorde noen endringer for å se om det kunne fungere. Og det gjorde det - og det med karbohydrater
.
For å kunne gå ned i vekt må stoffskiftet fungere og det kan ta tid etter at det har vært lavt. Derfor er min erfaring at det nytter lite å forsøke å stresse dette frem. Kroppen vil uansett bruke den tid den trenger for igjen å "finne seg selv". Noen ganger finner den heller aldri seg selv igjen, men det betyr ikke nødvendigvis at man ikke kan gå ned i vekt. Mitt stoffskifte har aldri vært optimalt. Svinger hele tiden. Vekten er tilnærmet stabil. Et par kilo hit eller dit, men det gjør meg ingenting.
-
22-02-11, 16:21 #18
Sv: Hei
Hei Bindi

Velkommen hit. Det er fint at du har blitt bedre med tablettene. Men siden du er trøtt enda er det kanskje lurt å følge med på prøvene selv. Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake ville i alle fall jeg gjort det. De fleste (min påstand) går undermedisinerte. Det gjorde også jeg. Jeg hadde TSH mellom 1 og 2.
Her inne er det masse å lese og lære. Utrolig mye informasjon.
-
22-02-11, 16:31 #19
Sv: Frustrert
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-02-11, 17:06 #20
Sv: Frustrert
Hei Anisa

Jeg spiste for det første for sjelden. To store måltider om dagen var typisk for meg og ved sult var det lett å ty til brus og sjokolade som det tredje måltidet i en stressende hverdag
.
Jeg sluttet derfor med all sukkerholdig drikke, brus og saft og erstattet dette med vann. Jeg spiste gjerne en hel sjokolade eller 2 hver dag og dette ble erstattet med et måltid. Og hjelpe meg så mye kalorier det er i sjokolade du
I tillegg begynte jeg å spise litt mellom de 3 hovedmåltidene. Det blir gjerne ting som en youghurt eller en frukt/grønnsak eller en smoothie. Eller det kan være et knekkebrød med feks kokt skinke eller kyllingpålegg med litt paprika/tomat o.l. Dvs at jeg spiser 5 ganger om dagen, sjelden/aldri med mer enn 3 timer mellom måltidene. Jeg drikker 2-3 liter vann. Jeg spiser også alltid et sent måltid/kvelds. Jeg tror det holder forbrenninga gående litt utover natta og at dette er bra. Mulig det er bare i hodet mitt det da
Men legger jeg meg småsulten, sover jeg dårlig. Så da får jeg heller bruke det argumentet for å spise sent kanskje.
Så innførte jeg en litt annerledes "tallerkenmodell" til middag. I stedet for halve med poteter/pasta/ris og resten kjøtt og litt grønne saker,valgte jeg å dele tallerkenen med 1/4 proteiner, 1/4 karbo og resten gode grønnsaker/salat o.l. Fordi jeg nå spiser oftere, spiser jeg etter det jeg selv kaller 80%, altså spiser jeg aldri opp all middagen. Jeg spiser meg aldri mett, men til det punktet hvor sulten er stagget og det føles komfortabelt og ikke den der tilstanden hvor man bare ser etter en sofa og stol å legge seg i stappmett
Jeg har også nå mer ro over måltidene. Tidligere følte at jeg slukte mat, fordi jeg alltid hadde liten tid til å spise. Jeg var ikke spesielt glad i mat, mer noe jeg anså for at jeg måtte ha i meg. Nå spises det i sakte tempo og jeg er langt mer enn "matnyter" enn tidligere.
I lang tid kunne jeg ikke bedrive noen form for trening, så tilværelsen var ekstremt passiv. Men med et økende stoffskifte kom også litt energi som ble til gåturer i skogen. I starten bare 10 min daglig, men 10 min ble til 20 min osvosv. Nå er jeg dårlig igjen og aktiviteten er nesten 0. Da passer jeg meg ennå mer for karbohydratene. Jeg har vært inaktiv siden oktober og har lagt på meg 2 kilo. Håper på formstigning og deilige gåturer igjen. Jeg trener aldri, jeg mosjonerer. Kroppen min klarer ikke restaurere seg slik den gjorde før og det tar jeg hensyn til. Nå er jeg så heldig at jeg elsker å gå da, gjerne i skogen eller helst på svabergene i området. Ser frem til våren og håper den bringer med seg litt energi til meg og mindre smerter. 2 kilo hit og dit bryr jeg meg ikke så mye om, men som jeg savner turene mine Anisa. Jeg tror dette oppsummerer endringene jeg har gjort, de var enkle å gjøre og de er enkle å leve med i hverdagen. Å ja, jeg unner meg en sjokoladebit av og til da, godt for humøret
.
Lignende tråder
-
Ny og frustrert:-)
Av Aina i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 07-10-10, 16:13 -
Frustrert!
Av cirstyn i forumet Frustrert og leiSvar: 7Siste melding: 05-06-10, 22:26 -
Frustrert !
Av benita i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 26-02-08, 10:42 -
Frustrert
Av Rafael i forumet Hos legenSvar: 4Siste melding: 13-04-07, 22:36
Svar med sitat

Bokmerker