Side 21 av 41 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041 Siste
Viser søkeresultater 201 til 210 av 403
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ref. på Ft3 fra Ullevaal på 3,5-6,5 mens ft4 har samme referanse (11-23) som f.eks Aker også (11-23) - imidlertid har Aker da ref. på 3,6-8,3 på ft3. Noe som ikke stemmer? Må være veldig ulike pasienter de henter referanser fra.
    For meg ser det ut som man kan ta disse ref.veriene med en klype salt og at du fremdeles har mye å gå på på ft3.

Så har vi kortisol som i utgangspunktet naturlig har følgende virkninger:
    Nedbrytning av fett,- proteiner og benvev, stresshormon og virker antiinflamatorisk. Kortisol stimulerer i utgangspunktet naturlig ikke immunforsvaret. Derimot vil kortisol i høye doser og gjerne da medisinsk som prednisolon (synt.) hemme immunsystemet ved å redusere antall lymfocytter i blodet og mengden i lymfoid vev og det fører til mindre vevsskade og lavere antistoffproduksjon. Men vi benytter jo ikke kortisol i høye doser - iallefall ikke jeg - kan vi her få en motsatt virkning? At vi stimulerer antistoffproduksjonen? Kan nesten se slik ut.
    Hei Berit og rexxy69

Det at referanseområdene er ulik fra lab til lab skyldes mest av alt at maskinene er ulikt kalibret, at det er ulike typer maskiner som benyttes. I praksis betyr det at dersom du sendte to prøver tatt samtidig, til to ulike laboratorier så vil du få to ulike prøvesvar. Det har med andre ord lite å gjøre med bredden på referanseområdet innefor norske grenser. Her opererer vi med ganske lik standard. Et godt eksempel på det var i juni når jeg målte anti TPO med en ukes inntervall. Den ene prøven ble analysert på UNN, den andre på Aker. Resultatene var som følger:
    UNN: 634
    Aker: 995
    Ganske stor forskjell mener jeg.
    Når det gjelder utvikling av antistoffer har jeg i likhet med deg og Berit opplevd mye opp og ned i løpet av 20 år med denne sykdommen, uten at jeg har brukt steroider før nå. Legger ved en artikkel om utvilking av antistoffer mot thyreoidea.

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php...f2004|2729.pdf
    ...spennende å se på dette i sammenheng med denne artikkelen som jeg mener du har referert til tidligere også (særlig avsnitt om immunosuppression)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glucocorticoid

Gleder meg over bedringen din, Berit

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Hrstad: Jeg hadde brukt hc i tre uker (fra slutten av juli) da jeg tok prøvene i midten av aug. Anti tpo hadde da steget fra 120 (mai) til 200 (august), så det var ikke så mye. Den store stigningen har kommet når jeg kuttet ut Levaxin samt har økt på med Erfa dosen. Det kan jo ha noe med hc også å gjøre, men da har den virkningen kommet gradvis isåfall. Jeg bruker ikke melatonin forresten. Går på 20 hc pr dag. Håper formen din kommer seg. Holder du også på med doseøkning siden du har lave verdier?
    Kan det ha noe med Levaxinen å gjøre da? - Også kuttet Levaxin - smgj har postet noen artikler om at syntet T4 kan senke antistoffer. Skal lese dem på nytt tror jeg.

Ja da øker og øker men det tar jo sånn tid - tør ikke å gå for fort selv om jeg egentlig ikke har noen bivirkninger. 120mg/2 grain morgen og 30mg1/2 midt på dagen nå - + hc 10mg delt på to. Øker forsiktig opp mot 3 til 3,5... så får vi se... Litt usikker på om erfa er for "svak"........underøker andre muligheter om dagen.
    Har tatt 2mg. melatonin og 5mg pregnenolone også - melatoninen har ryddet opp i søvnproblemene så har ikke lyst til å slutte med dem men pregnenolone vet jeg ikke helt. Blir varmere av dem iallefall - ikke beinkald på hender og føtter, og kjenner at det sakte men sikkert går fremover. Er vel en tre uker siden jeg startet med å dosere opp, men har hatt altfor mye stress på jobb til å få noe skikkelig ut av det. Glemte både type "vinterdosering" og ekstra tilskudd av både tyroider og kortisol i litt heavy perioder og det betaler jeg for nå tror jeg.

PS Aker og Ullevål har vel ikke samme ft4 skalaer? I følge mine utskrifter har som sagt Aker 8-20 mens Ullevål har 11-23. Prøvene ble faktisk sendt både til Aker og til Ullevål for å sammenlikne, men Ullevål er mye raskere (tar 1-2 dager), mens Aker tar opptil to uker før svar foreligger.
    Beklager jeg så feil - det er Furst som opererer med 11-23 ikke Aker.

H:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Hrstad,

Kan det ha noe med Levaxinen å gjøre da? - Også kuttet Levaxin - smgj har postet noen artikler om at syntet T4 kan senke antistoffer. Skal lese dem på nytt tror jeg.
    Jeg hadde anti tpo på over 1300 ved oppstart av Levaxin, og etter tre mnd på Levaxin var de nede i 180. Så for min del er det ganske tydelig at Levaxin senker antistoffene. At antistoffene nå har føket i været etter at jeg tok bort Levaxindelen, støtter også opp under dette. Spørsmålet er da om det er dumt å gå rundt med høye antistoffer, det er jo noen som mener det. Jeg merker forsåvidt ikke noe til om de er høye eller lave, har ikke flere symptomer nå enn for fire uker siden, da de var lave.

Ja da øker og øker men det tar jo sånn tid - tør ikke å gå for fort selv om jeg egentlig ikke har noen bivirkninger. 120mg/2 grain morgen og 30mg1/2 midt på dagen nå - + hc 10mg delt på to. Øker forsiktig opp mot 3 til 3,5... så får vi se... Litt usikker på om erfa er for "svak"........underøker andre muligheter om dagen. Har tatt 2mg. melatonin og 5mg pregnenolone også - melatoninen har ryddet opp i søvnproblemene så har ikke lyst til å slutte med dem men pregnenolone vet jeg ikke helt. Blir varmere av dem iallefall - ikke beinkald på hender og føtter, og kjenner at det sakte men sikkert går fremover. Er vel en tre uker siden jeg startet med å dosere opp, men har hatt altfor mye stress på jobb til å få noe skikkelig ut av det. Glemte både type "vinterdosering" og ekstra tilskudd av både tyroider og kortisol i litt heavy perioder og det betaler jeg for nå tror jeg.
    Vanskelig med stress på jobb og doseøkning, mange baller å ha i lufta på en gang. Ellers er det som du skriver sikkert viktig å stressdosere både med kortisol og tyroider. Jeg har ikke fått det under huden ennå så gjør det sjeldent selv. Uansett- lykke til med doseøkning og jobb! Imponerende at du jobber nå:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

ANTI-TPO...
    Min ble mangedobla etter at jeg begynte med kortison(eneste jeg forandra).
    Selv med 8 mnd på thyroid, rikker den seg ikke. >1300.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei Hrstad,
    Imponerende at du jobber nå:-)
    At jeg jobber kan se fint og imponerer kanskje arbeidsministeren - men det er ikke annet enn dumt!!! å jobbe slik jeg er nå....
    Jeg har så lite sykepengeret opptjent igjen at jeg dessverre ikke har noe valg, så lenge jeg står på beina må jeg. (Bortsett fra arbeidsgiverperiode og egenmeldinger som jeg må ty til innimellom) når jeg ikke kommer meg opp av senga om morgenen må jeg bare klare å komme meg igjennom på ett eller annet vis frem til nyttår for å klare full opptjening av sykepenger igjen - slik at jeg kan "få lov til" å være syk uten å miste penger eller jobben for den saks skyld.

Det gikk så hardt utover rettighetene jeg hadde opptjent med feilmedisinering, sykehusinnleggelse og alskens problemer tidligere da jeg brukte over et halvt år på å komme meg igjen. Selv om jeg jobbet gradert hele perioden bortsett fra 1,5 mnd. får jeg ikke noe igjen for det nå.Det er forsåvidt ingen nyhet og slik er systemet, men det øker iallefall ikke motivasjonen for å forsøke å jobbe så mye jeg klarer neste gang....

Det gikk så bra en periode fra tidlig sommer til slutten av august at både jeg og legen trodde dette skulle gå fint så derfor søkte vi ikke NAV om noen ytelser/arbeidsavklaring etc. Nå er det for tett innpå maxdato til at søknaden i det hele tatt vil bli behandlet før jeg står uten lønn/sykepenger - så det er ikke imponerende og et utslag av spesielt "god holdning"- kun ett utslag av velferdspolitikken som føres..

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    At jeg jobber kan se fint og imponerer kanskje arbeidsministeren - men det er ikke annet enn dumt!!! å jobbe slik jeg er nå....
    Jeg har så lite sykepengeret opptjent igjen at jeg dessverre ikke har noe valg, så lenge jeg står på beina må jeg. (Bortsett fra arbeidsgiverperiode og egenmeldinger som jeg må ty til innimellom) når jeg ikke kommer meg opp av senga om morgenen må jeg bare klare å komme meg igjennom på ett eller annet vis frem til nyttår for å klare full opptjening av sykepenger igjen - slik at jeg kan "få lov til" å være syk uten å miste penger eller jobben for den saks skyld.

Det gikk så hardt utover rettighetene jeg hadde opptjent med feilmedisinering, sykehusinnleggelse og alskens problemer tidligere da jeg brukte over et halvt år på å komme meg igjen. Selv om jeg jobbet gradert hele perioden bortsett fra 1,5 mnd. får jeg ikke noe igjen for det nå.Det er forsåvidt ingen nyhet og slik er systemet, men det øker iallefall ikke motivasjonen for å forsøke å jobbe så mye jeg klarer neste gang....

Det gikk så bra en periode fra tidlig sommer til slutten av august at både jeg og legen trodde dette skulle gå fint så derfor søkte vi ikke NAV om noen ytelser/arbeidsavklaring etc. Nå er det for tett innpå maxdato til at søknaden i det hele tatt vil bli behandlet før jeg står uten lønn/sykepenger - så det er ikke imponerende og et utslag av spesielt "god holdning"- kun ett utslag av velferdspolitikken som føres..

Ok, det forklarer saken. Høres ikke gøy ut, rexxy69!! Stivbente regler..... Jeg har selv min første sykemelding nå. Planen er at jeg nå er sykemeldt en periode til jeg blir bra. Men jeg ser jo at med stoffskifte problemer så er ting veldig variabelt, og det bekymrer meg!! Man kan bli bra, for så å bli dårlig igjen innen ganske kort tid. Akkurat nå ser jeg ikke helt for meg at jeg kan jobbe 100% og tut og kjør om noen få mnd. Tror binyrene er en ganske stor utfordring for min del. Hvorfor har du blitt dårlig igjen etter en fin forsommer og august- underdosert antar jeg?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg kan dessverre bare gi deg rett at det er slik det funker.
    Og blir du bedre på tyroide hormoner, får du pent betale for din gjennvunnende arbeidsevne selv.
    Om det er noe igjen, og om ikke er somlet så jævlig at er er for sent da........
    Betale vil du likevel for en bedret helsesituasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei rexxy69,

Jeg hadde anti tpo på over 1300 ved oppstart av Levaxin, og etter tre mnd på Levaxin var de nede i 180. Så for min del er det ganske tydelig at Levaxin senker antistoffene. At antistoffene nå har føket i været etter at jeg tok bort Levaxindelen, støtter også opp under dette. Spørsmålet er da om det er dumt å gå rundt med høye antistoffer, det er jo noen som mener det. Jeg merker forsåvidt ikke noe til om de er høye eller lave, har ikke flere symptomer nå enn for fire uker siden, da de var lave.

Vanskelig med stress på jobb og doseøkning, mange baller å ha i lufta på en gang. Ellers er det som du skriver sikkert viktig å stressdosere både med kortisol og tyroider. Jeg har ikke fått det under huden ennå så gjør det sjeldent selv. Uansett- lykke til med doseøkning og jobb! Imponerende at du jobber nå:-)
    Kjære Berit
    Hvem vet...kanskje hadde antistoffene dine steget med eller uten levaxin? Slikt får man ikke svar på. Det som egentlig er interessant er om symptomene man har skyldes antistoffer eller ikke? Ut fra denne rapporten ser det ut til at synkende cortisol øker antistoffer. I tillegg har jeg en annen rapport som sier at det er økte tilfeller av lav cortisol hos hypothyreosepasienter. Så kanskje er det konsekvensen av å ha gått med lav cortisol vi ser ut av prøvesvarene og ikke konsekvensen av å tilføre cortisol Det blir litt sånn "hva kom først høna eller egget" diskusjon. Men den er viktig dersom antistoffene gir hyposymptomer.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Angående økte antistoffer; jeg kom på nå at jeg begynte å ta jod tilskudd for noen uker siden- som en del av "trace minerals" mix fra Now Foods. Leser på STTM at jodtilskudd kan øke antistoffene. Nå skal jeg kutte ut det og se om det hjelper.....

Ellers er det mye motstigende teorier ute å går når det gjelder hva som kan øke antistoffene. STTM mener at høy nok naturlig tyroid dose vil senke antistoffene. Har imidlertid lest et par steder at tyroid fra gris vil øke antistoffene. Ikke lett å vite.... Men for min egen del er det likevel interessant å følge med på dette, siden det er påtagelig at antistoffene har økt så mye de siste fire ukene. Det må jo skyldes enten overgangen til bare Erfa, eller at jeg har begynt å ta jod. Begge deler skjedde ca på likt.

Til Gunnda og Kevlin; takk for svar fra dere før i dag. Gunnda; hos deg virker deg som om kortisoltilskudd er "synderen", hvilket kan stemme overens med rexxy69s erfaringer. Kevlin; det fungerer tydeligvis fint for deg med så høy ft3? Fint å se at det går an. Takk for innspill.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Slenger meg på angående antistoffer etc. Min anti-tpo har også vært godt over 1000 (husker ikke helt , men mener den lå på rundt 1300 på det meste). Den har gått ned gradvis. For ett år siden var den 557 da gikk jeg enda på levaxin og brukte bare hc krem. Etter at jeg gikk over til Cortef og Thyroid har antistoffene fortsatt å synke. Ved siste måling var den på 204. Det er riktignok nesten et halvt år siden jeg testet anti-tpo nå, så sikkert på tide og ta en sjekk til neste legetime.

Jeg bruker osgå melatonin, har gjort det i snart ett år. Har variert dosen, men har brukt fra 4-6 mg.

Side 21 av 41 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder