Viser søkeresultater 191 til 200 av 403
-
14-09-10, 19:01 #191
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
-
14-09-10, 19:24 #192
Ja det kan sammenliknes med å se maling tørke!!
Synes også det er vanskelig å håndtere usikkerheten mht fremtiden, VET jo ikke hvordan ting vil bli. Har hele tiden sett for meg at jeg skal bli 100% frisk og rask igjen men på dårlige dager kommer det noen spøkelser frem som sier det motsatte. Er forsåvidt rimelig pms nå, som er utrolig slitsomt både fysisk og mentalt
, så kanskje ikke det rette tidspunktet å reflektere så mye i alle tilfelle.
-
14-09-10, 19:28 #193
Jo, jeg kan vel gi litt inspill her... Jeg ble jo underdosert i månedskiftet juli/august. Tok litt tid før jeg forstod hva som skjedde. Var nede i 2,75 grain på det laveste. Ved å gå tilbake i notatene mine fant jeg ut at jeg sannsynligvis trengte 3,25-3,5 grain Thyroid. Økte først til 3,25 for en måned siden. Deretter til 3,5 for tre uker siden. Nå begynner jeg å finne formen. Ble litt utålmodig etter en tid og tenkte at jeg kanskje burde øke mer da jeg ikke merket noe særlig effekt av doseøkningen. Nå er jeg glad for at jeg hadde litt is i magen, for jeg tror at 3,5 er riktig dose for meg nå. Formen kom så og si på dagen tre uker etter at jeg gikk opp på 3,5. Omsider begynner binyrene og komme seg også. De fikk det tøft da jeg ble underdosert og har hatt behov for mye hc. Nå begynner dette å normalisere seg og jeg er tilbake på min gamle hc-dose igjen.
Du kommer til å føle deg bedre.
I promise
-
14-09-10, 20:18 #194
Takk, Rufus
Bør altså gi det to uker til. Skal ikke øke dosen på lenge nå- selv om jeg skal mer opp- for kroppen må tilvenne seg.
Så utrolig hyggelig å høre at du har blitt bedre!
Farlig det der med underdosering- får lett store konsekvenser!! Vi har tydeligvis begge blitt underdosert i løpet av sommermånedene. Kjipt å tenke på, særlig mht hvor mye det sliter på binyrene. Hvorfor gikk du ned i dose i det hele tatt? Men nå har du kanskje funnet dosen din?
-
15-09-10, 01:35 #195
Heia Berit

Jo, jeg var overdosert. Kraftig også! Så gikk ned i dose over noen måneder. Måtte prøve meg fram. Så jeg gjorde meg noen nyttige (men ubehagelige) erfaringer gjennom dette. Ja, jeg tror dette er "riktig" dose pr i dag. Ihvertfall slik formen er nå, tenker på binyrene etc. Så får jeg evt justere dosen etter hvert når binyrer blir litt bedre. Kanskje går jeg ned i vekt også, så da blir vel behovet litt mindre, kanskje?
Men søvnen min er dårlig, derfor innlegg midt på natta
Kanskje tar det litt lengre tid med deg siden du gjør en større endring enn jeg gjorde, men bedringen kommer!
-
28-09-10, 13:05 #196
Tok blodprøver på fredag og har fått svar i dag. De sier jo ikke så voldsomt mye men likevel greit å se utviklingen nå som jeg har startet øke- prosjektet mitt. Ref verdiene er fra Ullevaal denne gang, så de er litt annerledes.
Ft4 12,1 (11-23)
Ft3 5,6 (3,5-6,5)
TSH 0,02
Ft4 er jo fortatt lav. Men jeg antar at ikke økningen til 3,5 grain som jeg startet med for 2-3 uker siden har slått ut i prøvene ennå.
Anti- tpo er igjen over 1300. Den har vært lav lenge nå (200 sist) så det er tydelig at det skjer noe....men forstår forsåvidt ikke hvorfor de har økt. Det er vel en gåte som ingen kan svare på.
Det som bekymrer meg litt, er at jeg ser at jeg kommer til å sprenge skalaen for ft3 så det joooomer

, dersom jeg skal få opp ft4 med bare Erfa. Nå som fastlegen er involvert Erfa opplegget mitt, håper jeg ikke han går helt av skaftet over at skalaen sprenges. Jeg er nok en av de som har vanskelig for å få opp ft4. Det trenger forsåvidt ikke bety noe dersom jeg føler meg ok med en ft4 midt på treet, men den må i alle fall opp dit.
Ang høy ft3 så lurer jeg på om det kan være skadelig på noen som helst måte å sprenge skalaen mye, og om hvor høyt andre ligger?
Formen er bedre enn for noen uker siden. I går trente jeg sykkel relativt hardt i 25 min og syklet frem og tilbake til butikken og handlet senere på dagen, pluss var sosial på kvelden. Er ganske sliten i dag, og var det også på slutten av gårdsdagen, så har ennå masse å gå på når det gjelder form. Men jeg ser at det går fremover. Håper at kroppen vil takle en relativt høy dose Erfa.
-
28-09-10, 13:43 #197
Dette var dine forrige prøver på 90 mg erfa og 50 mg levaxin?
Dette er prøvene på 3.5 grain thyroid som ikke helt har "gått seg til".
Ft4 12,1 (11-23)
Ft3 5,6 (3,5-6,5)
TSH 0,02
Bare prøver å trøste jeg nå da, for det er jo vanskelig å si noe om hvordan thyroid oppfører seg i kroppen din ift. doseøkninger og slik.
Du har jo gått opp en betydelig mengde t3 her da, og det er da ikke så store utslag? Håper du får svar på hvor mye andre ligger på. Og godt å høre at du føler bedring, det er jo det aller aller viktigste!
-
28-09-10, 14:03 #198
ref. på Ft3 fra Ullevaal på 3,5-6,5 mens ft4 har samme referanse (11-23) som f.eks Aker også (11-23) - imidlertid har Aker da ref. på 3,6-8,3 på ft3. Noe som ikke stemmer? Må være veldig ulike pasienter de henter referanser fra.
For meg ser det ut som man kan ta disse ref.veriene med en klype salt og at du fremdeles har mye å gå på på ft3.
Vi har litt likt sykdomsbilde nå Berit - dårlig form, lave verdier og økt A-TPO. Tror vi begynte på tyroider omtrent likt samt tilskudd av kortisol. Min A-TPO er også gått opp, ikke så mye som din - men verdiene mine er heller ikke like dårlige. Du har helt rett i at ingen kan si hvorfor, men forsøkt å fundere litt over det. Krysset ut og identifisert hva jeg har gjort anderledes fra forrige måling.Anti- tpo er igjen over 1300. Den har vært lav lenge nå (200 sist) så det er tydelig at det skjer noe....men forstår forsåvidt ikke hvorfor de har økt. Det er vel en gåte som ingen kan svare på.
Og sitter igjen med:
- toro ikke det er erfa/tyroider - brukte det ved siste måling også.
- Litt dårligere kosthold - ikke så korrekt sammensatt og fra bunnen av men ikke så ille heller.
- Melatonin - brukte ikke det ved forrige måling
- Cortef - brukte ikke det forrige måling
- Akkurat likt - vitaminer, mineraler, probiotika
- men annen type fettsyrer - kuttet omega 9 - blir kvalm av det - byttet merke
Og da er sannsynligheten størst for at det har noe med melatonin eller cortef å gjøre. Har ingen kilder - kun egne funderinger utifra hva jeg leser og setter sammen. Må innrømme at her er det mange sammenhenger jeg ikke forstår - og det er jeg vel ikke alene om
Det blir advart mot melatonin ved autoimmune sykdommer - vet ikke om du bruker melatonin. Legen min hadde ikke peiling når jeg spurte.
Så har vi kortisol som i utgangspunktet naturlig har følgende virkninger:
Nedbrytning av fett,- proteiner og benvev, stresshormon og virker antiinflamatorisk. Kortisol stimulerer i utgangspunktet naturlig ikke immunforsvaret. Derimot vil kortisol i høye doser og gjerne da medisinsk som prednisolon (synt.) hemme immunsystemet ved å redusere antall lymfocytter i blodet og mengden i lymfoid vev og det fører til mindre vevsskade og lavere antistoffproduksjon. Men vi benytter jo ikke kortisol i høye doser - iallefall ikke jeg - kan vi her få en motsatt virkning? At vi stimulerer antistoffproduksjonen? Kan nesten se slik ut.
Det er ikke greit når man har så mange ting å ta hånd om på en gang. Tror neppe jeg får noen lure svar av min lege - men kanskje du kan høre med din - han høres jo ganske fornuftig ut.
Uansett godt å høre at du er på vei "oppover" igjen!

-
28-09-10, 14:22 #199
Hei! Takk for svar Hrstad og Jeanette!
Jeanette; Litt forrvirrende men prøvesvarene fra midten av aug, der ft8 var 8, var tatt på Aker, og der er ref. annerledes (8-20). Så ft4 har i realiteten bare steget en enhet over nederste referanse (nå er den 12, men nederste ref. på Ullevål er 11).
Men greit nok- det er ikke noe mer enn blodprøvesvar. Er likevel litt spent på resultatene hver gang de kommer.
Hrstad: Jeg hadde brukt hc i tre uker (fra slutten av juli) da jeg tok prøvene i midten av aug. Anti tpo hadde da steget fra 120 (mai) til 200 (august), så det var ikke så mye. Den store stigningen har kommet når jeg kuttet ut Levaxin samt har økt på med Erfa dosen. Det kan jo ha noe med hc også å gjøre, men da har den virkningen kommet gradvis isåfall. Jeg bruker ikke melatonin forresten. Går på 20 hc pr dag. Håper formen din kommer seg. Holder du også på med doseøkning siden du har lave verdier?
PS Aker og Ullevål har vel ikke samme ft4 skalaer? I følge mine utskrifter har som sagt Aker 8-20 mens Ullevål har 11-23. Prøvene ble faktisk sendt både til Aker og til Ullevål for å sammenlikne, men Ullevål er mye raskere (tar 1-2 dager), mens Aker tar opptil to uker før svar foreligger.
B:-)
-
28-09-10, 14:26 #200
Jeg har nettopp hatt 9-måneders"jubileum" (jubler ikke hver dag
) -
og jeg ligger også høyt iht laboratorieverdier:
Referanseverdiene er Furst - så da er de like som hos Ullevål
Jeg har ikke fått startet med Cortef enda, men har uansett bare et halvt øye på fT3 og fT4 - og istedenfor fokus på symptomer
(hjertbank ? temperatur? ...?)Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30

Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker