Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
Har prøvd å finne ut endel om dette med kolesterol og hypothyreose.
Og trodde nå egentlig jeg hadde fått litt oversikt men så dukker plutselig denne artiklen opp:

http://www.thyroid.org/patients/note.../05_11_58.html

Her påstås igrunn det motsatte av mye annet jeg har lest.
Sitat:
"The conclusions of the study. A statin drug improves thyroid function in patients with subclinical hypothyroidism caused by Hashimoto’s thyroiditis."

Så nå er forvirringen total!!

Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
Forvirringen? Ja. Totalt? Ja. Havde vi ikke været forvirret over sådan noget, var der noget galt med.... os. Netop "galskaben" overlader jeg hellere til de pågældende "forskere", hvoraf hver eneste modtager "støtte" fra medicinalindustrien. Det er efterhånden ved at være et svøbe, der alene pga. omfanget og hyppigheden, snart bliver helt umulig for nogen, selv for "forskere" at hitte rede i. Det er slet og ret - udelukkende et trin frem i projektet mod yderligere at udvide rækkevidden af behandling med statiner - til også at omfatte andre sygdomme, end dem, man hidtil havde hævdet statinerne var godt for. Vi er jo allerede nået til "ny forskning", der er rettet mod at anvende statiner til raske mennesker - altså "forebyggende". Du ved... dem med det høje CRP-tal.

Præcis som det nu også er hensigten at kapre thyroid-endokrinologer til at "se lyset" og fra en endokrinologisk behandling, flytte thyroid-patienterne over på statinbehandling... Fordi iflg. denne studie formår statinerne at nedsætte TSH-tallet! Hurra! Når TSH-tallet er nede - er jo vi alle sammen lige pludselig raske med stofskifte i orden, ikke? Det er jo også det samme så mange af vores læger siger, ikke? Og det skader heller ikke, at Website du har fundet omtalen af artiklen tilhører America Thyroid Association - de amerikanske endokrinologers faglige organisation, der står i fronten i "kampen mod Armour Thyroid" og var den første lægeorganisation, der havde godkendt Synthroid i sin tid, længe før at de amerikanske lægemiddelmyndigheder havde gjort det først for nogle få år siden, og selv denne godkendelse er blevet tilkendt betinget. Men for America Thyroid Association er sagen klar - syntetisk levothyroxin er bedst, så hvorfor ikke nu også blåstemple "statinering" af stofskiftesyge?

Når jeg ser på denne "studie" slår det mig, at stigningen af kirtelens produktion af T4 og T3 står ikke proportionelt i forhold til faldet af TSH. Mens TSH falder med mere end hele 3 points, stiger T4 og T3 kun minimalt. Dvs. det lave stofskifte fortsætter, da det bratte fald af TSH meddeler skjoldbruskkirtelen, at det ikke er nødvendigt med mere thyroidhormon sendt ud i kroppen, end tilfældet er, idet TSH kun kan meddele det behov, der svarer til TSH-tallets størrelse. Hvad sker der så, når hypofysen modtager tilbagemeldinger fra kroppen om, at der fortsat er for lidt thyroidea-hormoner ud i kroppen - siger "studiet" ikke noget om. "Studiet" siger heller ikke noget om, hvordan denne "skæve dialog" mellem hypofysen og skjoldbruskkirtel vil påvirke hele kroppens hormon-feedback. Det eneste man kan være sikker på er, at den bliver påvirket.

Undersøgelsen siger intet om "forsøgs-patienterne" med subklinisk hypothyreose, der også var med i forsøgsgruppen. Man kan derfor nok tillade sig den formodning, at statinerne i virkeligheden ikke havde påvirket skjoldbruskirtlens funktion, men udelukkende havde nogen undertrykkende effekt på immunsystemet. Alt imens det lave stofskifte fortsatte under alle omstændigheder. Mangel på kommentarer på netop denne vinkel er påfaldende, uanset hvor man læser omtalerne af denne undersøgelse. Lige så påfaldende er, at der ikke findes direkte undersøgelser af statin-virkningen på mennesker uden stofskiftesygdom, hvor deres skjoldbruskkirtel funktion undersøges med henblik på at bedømme statinernes virkning på sunde skjoldbruskkirtler.... samt undersøgelser af patienter med decideret hyperthyreose. Den pågældende undersøgelse fra 2005 ikke er fulgt op af yderligere videnskabelige tiltag... Tavsheden er øredøvende.

Alt i alt har vi her en undersøgelse gennemført på en forsøgsgruppe på 11 patienter med enten Hashimoto`s eller subkliniks Hypothyreose + 10 patienter i kontrolgruppen. Det er ikke mange. Heller ikke set i lyset af, at når der indløber protester i forbindelse med anmeldelser af statiner for bivirkninger - bliver disse altid mødt af medicinalfirmaer med henvisning til, at i sammenligning med antallet af statinbrugere i verden dækker disse anmeldelser kun en meget lille gruppe, hvorfor det ikke betyder så meget i det store billede. Men mystisk nok, betyder det pludselig så meget, når en undersøgelse til fordel for statiner gennemføres på en gruppe på kun 11 + 10 forsøgspersoner.... så er det helt i orden, at forsøgsgruppen er så forsvindende lille i sammenligning med de mange millioner stofskiftesyge på verdensplan. Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt.

En ting er i hvert fald sikker, Carro Vi har ingen jordisk chance for at gennemskue den "videnskabelige" forskning på lægemiddelområdet. Og tag ikke fejl - lægerne er lige så lidt i stand til at gennemskue det som kommer frem på denne konto. Når der sidder en læge i konsultationen, bøjet over sin receptblok - kan du være bombesikker på, at han/hun ved stort set ikke mere end du gør. Det han/hun ved er det han/hun har været præsenteret for af lægemiddelssælgere og på diverse kongresser betalt af lægemiddelproducenterne. Lægernes viden om lægemidlerne hviler mest på deres tro på det, de får forelagt af ikke uvildige parter i sagen. De uvildige er der ikke så mange af, da det er efterhånden en velkendt sag, at kun 6% af verdens samlede forskning er uafhængig af økonomiske interesser. Resten er købt og betalt af "parterne i sagen".

Da jeg ikke kan se, hvilke økonomiske interesser modstandere af statiner har at hytte.... hælder jeg til den "teori" at de er på patienternes side, for hvorfor ellers skulle de overhovedet protestere og arbejde, frivilligt og selvbetalt, udsætte dem selv for kollegiale konflikter og pres.... hvis det ikke var for vores skyld? Det er så teorien. I praksis har jeg statinerne tæt på livet, da nogle få af mennesker i mine omgivelser - er i dag, efter 3-4 år på statiner - kognitive vrag med svindende muskler og ømme kroppe. Det bliver i hvert fald ikke i deres fodspor, at jeg og mine skal træde.