Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 77
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake

Tusen takk for hyggelige svar og oppmuntringer dere!!!

Er utrolig fornøyd med at prøvene var så bra denne gang, får håpe de holder seg slik! Skal prøve å stå på og fortsette å følge lavkarbo kosthold - selvom det ikke alltid er like lett
    Vekten har stått stille et nå, men prøver å først og fremst tenke på helsegevinstene. Så får det andre komme etterhvert. Har uansett gått ned ca. 7 kg siden januar,så jeg er igang.
    Synes dere at TSH på 0,2 er for lavt? (det er jo under ref. området.) Jeg føler meg veldig bra med så lav TSH, det er vel ikke no i veien for å ha det slik?

Gunnda; Takk for svar om prøvene, når du sier det så husker jeg faktisk at den gamle legen min nevnte at jeg hadde forhøyde leververdier for lenge siden - før jeg ble diagnostisert med hypotyreose. Er dette noe man bør bekymre seg for? Tror kanskje jeg skal lage en ny tråd om dette hvis det ikke finnes alt.

Tror dere leververdiene kan ha blitt forhøyde av lavkarbo-kosten, eller kan det være økt bruk av smertestillende som gjør det? Bruker ikke veldig mye, men har brukt litt nå pga. muskelsmerter (bivirkning fra 2 korte uker med statiner for godt over en måned siden trodde legen, snakk om råttegift).
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg er ikke ekspert, men jeg tror du skal tygge mye smertestillende før det gjør noe med leveren. Det virker på det du skriver som om du er en person som reflekterer over hva du gir kroppen (ikke statiner, for eksempel!). Så da tror jeg vel ikke akkurat at du hiver innpå med smertestillende? Av og til er smertestillende nødvendig. Og om du ikke tar dem når du trenger det, kan du i tillegg til smertene få søvnproblemer og anspente muskler. Alt må veies mot hverandre!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg er ikke ekspert, men jeg tror du skal tygge mye smertestillende før det gjør noe med leveren. Det virker på det du skriver som om du er en person som reflekterer over hva du gir kroppen (ikke statiner, for eksempel!). Så da tror jeg vel ikke akkurat at du hiver innpå med smertestillende? Av og til er smertestillende nødvendig. Og om du ikke tar dem når du trenger det, kan du i tillegg til smertene få søvnproblemer og anspente muskler. Alt må veies mot hverandre!
    Stemmer det Ruth , jeg hiver absolut ikke innpå med sånt
    Kanskje 3-500mg paracet/ibux annenhver til hver 3 dag i snitt.
    Fikk litt bedre forklaring på dette med leverprøvene av n'Finn og Nora i en annen tråd her, så du har helt rett i at det nok ikke har med smertestillende å gjøre. Det har helt sikkert med stoffskiftet å gjøre... som alt annet.
    Dette stoffskiftet vårt påvirker jo allt mulig virker det som.
    Siste ukene har jeg hatt veldig mye muskelsmerter, ganske lei det nå.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Stoffskifte som fyker opp og ned??

Nå sliter jeg litt igjen...
    Jeg har perioder hvor jeg er veldig "oppe" og andre hvor jeg er veldig "nede".
    Begynner å blir så lei av dette... i begge periodene føler jeg at jeg mister meg selv. Og det er så utrolig sjelden jeg klarer å lande et sted mit i mellom.

Før jeg fikk diagnosen Hashimotos hadde jeg en ganske lang periode hvor jeg var veldig energisk (eller hyperaktiv om du vill), jeg jobbet overtid nesten hver dag, fikk masse gjort hjemme, gikk lange turer etc. sov 3-4 timer hver natt, ofte mindre. Jeg mistenker at stoffskiftet mitt da var høyt.
    Konstant stressfølelse,masse muskelsmerter og spenninger. Migrene og masse neseblod.
    Så fikk jeg en lang periode hvor jeg var veeeldig trøtt, deprimert, orket ingenting, hadde ikke lyst til noe. Ville bare sove. Ble sykemeldt, storekonsentrasjonsvansker, vektøkning etc.

Så etter jeg startet med levaxin ble jeg litt bedre, sakte men sikkert fikk jeg litt mer energi. Det kan variere veldig fra en uke til en annen - ofte kan jeg være bra i 2-3 uker og så går det nedover igjen.
    Men generelt føler jeg meg litt bedre siden medisineringen startet.

Så begynte jeg med lavkarbokost i førsten på juli, energi nivået og stoffskiftet ble høyere. Har igunn følt meg veldig "høyt oppe" , gått ned 9 kg, og gjør mer enn jeg har gjort på lenge.

Men... så føler jeg nå siste ukene at det har tippet over for meg igjen.
    Jeg er tilbake i "hamsterhjulet" hvor jeg bare løper fra meg selv hele tiden, kan ikke slappe av i det hele tatt, orker ikke sitte i ro, jobber som en gal og når jeg kommer hjem så lager jeg mat, baker , hekler , strikker ber folk hjem etc. i et sett. Jeg merker at jeg er helt utslitt men jeg klarer ikke være i ro.
    Har mye smerter og spenninger i nakke og rygg.
    Humøret er helt over styr, jeg blir kjempefort irritert og sint.
    Igår sa samboeren min at nå synes han det har gått for langt og har blir helt stresset av meg, og lei. Han sa at han synes jeg er helt manisk og han vet ikke hvordan han skal orke det. Jeg merker det jo selv men jeg klarer ikke å stoppe.. og jeg liker å være så effektiv som jeg er nå, flink på jobben etc. men jeg merker jo at det blir for mye og jeg kjenner at stemningen hjemme er dårlig pga. dette.

Kan stoffskiftet mitt være for høyt nå?
    Kan dette i såfall komme av at jeg tar mye D3 og spiser lavkarbo?
    Det er veldig slitsomt å føle at det er så enten eller... manisk eller deppresiv..ingen av dem er særlig bra men jeg foretrekker igrunn manisk.

Andre som opplever sykdommen sin slik?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Stoffskifte som fyker opp og ned??

Siden ingen har svart så svarer jeg til meg selv
    Var hos legen å fikk svar på prøver her om dagen, tok prøver siden jeg følte meg veldig dårlig.
    Alle stoffskifteprøvene var nå over ref. verdi. Så nå har jeg plutselig veldig høyt stoffskifte! (TSH 0,02 FT4 21 og FT3 6.6) så det var ikke rart jeg følte meg syk. Skal nå trappe ned på Levaxin.
    Jeg er helt sikker på at det er lavkarbokost kombinert med kosttilskudd ( D3 , B12, Q10, omega 3, aswahganda, K-2 etc. etc. ) som har gjort denne forandringen. Helt supert!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Stoffskifte som fyker opp og ned??

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Siden ingen har svart så svarer jeg til meg selv
    Sådan bliver vi fanget alle sammen, mere eller mindre Når der er højsol og sommer - er vi ude i det fri. Når sommeren går på hæld, kommer hypothyreosen "styrket" af kroppens omstilling til vinteren. Det er godt, allerede nu, på de timer der bliver tidligere mørke - at støve dagslyslamperne af og tænde for - så kommer lidt mere energi og skrivelysten (?) tilbage, tror jeg.
    Jeg er helt sikker på at det er lavkarbokost kombinert med kosttilskudd ( D3 , B12, Q10, omega 3, aswahganda, K-2 etc. etc. ) som har gjort denne forandringen. Helt supert!
    Jeg mener helt bestemt at have læst overvældende mange beretninger på udenlandske foraer om, at kost-omstillingen til lavkarbo har forbedret folks stofskifte i så høj en grad, at deres behov for medicinering var faldet. Ganske vist var det forskelligt med hensyn til hvor lang tid, der gik før denne effekt har vist sig, hos nogle hurtigere og hos andre først da de næsten har opgivet håbet, men det går tydeligt igennem, at lavkarbo-kosten generelt har denne effekt på hypothyreosen.

Dejligt og opbyggende at følge med i alle dine skrifter, Carro. Tak
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Litt forvirret...

Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
    Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Litt forvirret...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission.
    Hei Anisa!
    Prosjektet går fortsatt veldig bra!
    Mitt totalkolesterol var jo på 6.7 fra starten av, det gikk etter 3 uker med low carb high fat mat ned til 5,1 og har holdt seg stabilt på samme verdi siden den gang. Min lege fatter det heller ikke
    Så selv med masse fløte, smør, kokosfett, egg etc. i maten så har kolesterolet gått ned , eller rettere sagt pga. denne kosten har det gått ned!

Jeg har svarene på oppdelingen av de ulike typene kolesterol hjemme, kan legge de inn når jeg kommer hjem

Du får hilse og gratulere din venn med kjempebra resultater!!
    Ingen tvil om at dette fungerer.
    Bare synd ikke legestanden får øynene opp for dette ellers kunne de ha hjulpet så mange flere mennesker.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

På tide med en liten oppdatering her ser jeg.
    Siden sist har jeg vært på endokrinologisk poliklinikk på Aker sykehus.
    De tok masse ulike prøver og bilder.
    Mitt stoffskifte var jo ganske høyt for en stund siden slik at jeg kunne sette ned levaxin dosen min til 50 men nå hadde plutselig TSH føket opp til 6.5 (fra 0,02 bare 6-8 uker tidligere). Fikk beskjed om å øke levaxinet til 100.

Sliter veldig med hjertebank - særlig om kvelden når jeg skal sove.
    Det dunker og dunker. Huff er så lei av det.

De tok også et Scintigrafi av skjoldbrusk kjertelen min, det viste at den var større på den ene siden men det var ingen foreløpig fare heldigvis. Har ikke fått svar på alle prøvene enda.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Så fint at du har fått komme til Aker, og at de passer på deg!
    Jeg skjønner godt at du blir lei av hjertebanken. Men har de sett og hørt på hjertet ditt? det er jo lett å tenke at det hører sammen med at du fyker opp og ned, men noen ganger sloss vi med flere spøkelser. Og det kan jo være greit å vite hva det er.
    Jeg har tenkt på deg av og til mens du har vært fraværende her

Får du delta i prosjektet til hun som forsker på Hashimotos, Carro?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30
  3. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  4. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn