Først : Har du masse symptomer er dosen for lav. Har du kun ett, er dosen for høy.
Vel - sterkt forenklet. Hovedsymptomet for høy dose er hjerteuro. Litt for høy dose over lang tid gir en ubestemt uro, men vanskelig å forklare denne.
Alle andre symptomer er fordi stoffskiftet er for lavt.
Så mener jeg vel også at man bør øke sin dose langsomt til man når symptomet med hjerteuro (bank).
Så vet man jo ved hvilken dose dette intreffer, og skal bare holde seg under denne.

Jo - man skal ha samme mengde T4 uansett kilde.
MEN.....
Det er store konstruksjonsforskjeller i de to tablettene du nevner. Det vil medføre at tarmsystemet opptar disse av forskjellig grad.
Nok virker systemet anderledes når alle kjertlens hormoner er tilgjengelig.
Derfor er det ikke så godt å finne faste holdepunkter for hvor meget Thyroid man skal ha ved en viss Levaxindose.
Jeg vil ikke tro du trenger like mye, men mer enn du tar nå !
3-4Grain er gjerne en dagsdose mange bruker.
Trenger man mer, bør man prøve å finne ut hvorfor. Det kan jo ha opptaksforklarende årsaker. Hos meg var det lav D-vitamin som var skyld i at jeg måtte ha 5Grain.
Hos andre, han det ha andre årsaker.

Til ditt siste spørsmål har jeg mitt eget synspunkt : Hvorfor er litt av noe som virker dårlig i store mengder - godt ?
Altså : Hvorfor er lidt av noget lort - plutselig noget godt ?

Jeg mener :
Tanken springer nok ut av at de som går på tyroider og doserer seg til en "normal" fT4, har for høy fT3.
Jo - sånn er det nok.
Men hva er det måleinstrumentene måler ? Og hvem bestemmer hva som er "normalt" ? Deg eller legen ?
Bare for ordens skyld : Det er deg. Det er deg som skal leve med "normaliteten" og du har en viss innsigelsesrett i hvordan den skal føles.

Jeg syns jeg kjenner deg godt nå TanjaK - og er sikker på at du visste dette.
Så jeg vil bare si lykke til til dere som leser.....