Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Hvordan hjælper jeg andre med at finde ud af højt stofskifte

Hejsa,

Selv har jeg lavt stofskifte, men da jeg er omkring mange andre mennesker til daglig, er der nogle der spørger om jeg vil hjælpe med at se på blodprøver. Det er fint, men jeg ved næsten ingenting om højt stofskifte og symptomer, da jeg har koncenteret mig om mit eget lave.

En kvinde på 65 år, store øjne, ondt alle vegne, TSH på 0.84 (0.4-4.0) og et højt frit T3 men stadig indenfor normalområdet. Det er de oplysninger, som jeg har. Kan det være højt stofskifte?? Eller er stofskiftet normalt?

Jeg har forsøgt at læse om højt stofskifte, men jeg forstår ikke specifikt hvordan det føles som patient og om det ligner når man har lavt stofskifte.

Tak for svar.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard Re: Hvordan hjælper jeg andre med at finde ud af højt stofsk

Hejsa,

Selv har jeg lavt stofskifte, men da jeg er omkring mange andre mennesker til daglig, er der nogle der spørger om jeg vil hjælpe med at se på blodprøver. Det er fint, men jeg ved næsten ingenting om højt stofskifte og symptomer, da jeg har koncenteret mig om mit eget lave.

En kvinde på 65 år, store øjne, ondt alle vegne, TSH på 0.84 (0.4-4.0) og et højt frit T3 men stadig indenfor normalområdet. Det er de oplysninger, som jeg har. Kan det være højt stofskifte?? Eller er stofskiftet normalt?

Jeg har forsøgt at læse om højt stofskifte, men jeg forstår ikke specifikt hvordan det føles som patient og om det ligner når man har lavt stofskifte.

Tak for svar.

hei!

Når en har høyt stoffskifte er TSH-verdiene under normalverdien. På labben hvor der jeg bor er referanseverdien oppgitt som 0,35- 4,70, dvs. at verdier under 0,35 er et tegn på høyt stoffskifte. Ved behandlingsstart har mange pasienter med høyt stoffskifte supprimerte TSH verdier, dvs. at TSH er så lavt at det ikke er målbart...... Da står det gjerne >0,01 på prøvesvaret som kommer.
    Sammen med fritt T4 verdier over refferanseområdet ( hos oss 9,0-24,0) er dette tegn på høyt stoffskifte.
    T3/ fritt T3 har visst ikke så stor betydning for personer med lavt stoffskifte, men for oss med høyt stoffskifte kan høye T3 verdier (når T4 er normalt) være et tegn på at stoffskiftet er på vei opp. Feks. hos en person som har hatt høyt stoffskifte tidligere, og som er i ferd med å få tilbakefall. T3 måles som regel ved den første blodprøven legen tar. Senere måles stortsett bare TSH og T4.

Det er umulig å si noe om stoffskiftet til veninna di er høyt eller ikke uten T4 verdiene hennes. T4 verdiene skal altså ses i sammenheng med TSH.
    Høyt T4+lavt TSH = høyt stoffskifte

Vanlige symptomer er: Hjertebank, indre uro, følelse av å ha lite krefter, små skjelvinger i henddene, vekttap og stor apetitt.

Du må love å sende veninna di til en lege, slik at hun blir ordentlig utredet!!!!

baremei Gjest

Standard Re: Hvordan hjælper jeg andre med at finde ud af højt stofsk

Når en har høyt stoffskifte er TSH-verdiene under normalverdien.
    Nei! Det er ikke helt riktig. Generelt er det sånn, men det finnes mange unntak.

Jeg har hatt høyt stoffskifte med en tsh på 0,7, faktisk har den aldri noensinne vært mål til mer. Faktisk er den heller på 0,02, både med og uten medisin. Ingen hjemme der, nei.

Mer interessant var at FT4 samtidig skrubbet i nedre grense. Da begynner man å se et bilde tre frem. Hvis man kan tolke det. Det tok omtrent 10 år før noen så det bildet.

På labben hvor der jeg bor er referanseverdien oppgitt som 0,35- 4,70, dvs. at verdier under 0,35 er et tegn på høyt stoffskifte.
    Se over. Og det kan ikke være mange laboratorier igjen som har en så høy grense? Aker og Fürst opererer vel med sånn ca 3,6?
    At noen leger har en øvre grense i hodet sitt på 10 er en annen diskusjon.

Men den må altså sees i sammenheng med FT3 og FT4 i tillegg til en del andre ting der hvor svaret ikke er åpenbart.

Ved behandlingsstart har mange pasienter med høyt stoffskifte supprimerte TSH verdier, dvs. at TSH er så lavt at det ikke er målbart......
    Da står det gjerne >0,01 på prøvesvaret som kommer.
    Sammen med fritt T4 verdier over refferanseområdet ( hos oss 9,0-24,0) er dette tegn på høyt stoffskifte.
    Jeg må få påpeke at dette er feil.

Man kan ha aldeles glimrende blodprøver (i legens øyne, altså ett eller annet sted innenfor normalen) men likevel være skyhøy. Toksisk knutestruma, kreft i skjoldbruskkjertelen og feil/tumor i hypofysen og antistoffer kan alle forårsake høyt stoffskifte uten dramatiske utslag på blodprøven.

T3/ fritt T3 har visst ikke så stor betydning for personer med lavt stoffskifte,
    Delvis riktig. For dem som fungerer utmerket på Levaxin er det muligens ikke noe tema.

For mange andre, spesielt T3/Armour-brukere er det viktig. For meg er den indikator på overdosering, andre blir shikkelig shaky, urolige og angstfylte av for mye.

Senere måles stortsett bare TSH og T4.
    FT3 bør måles uansett. Sammen med ferritin og B12. Minst.

Høyt T4+lavt TSH = høyt stoffskifte
    Nei. Lav TSH og lav FT4 med perfekt FT3 og ingen antistoffer kan også være høyt stoffskifte. Det er viktig å vite det, selv om ikke det er den vanligste varianten må det sjekkes.

Ved mistanke om høyt stoffskifte skal også kjertelen kontrolleres for varme og kalde knuter, og det gjøres vanligvis vha scintigrafi med kontrast (radioaktivt jod) og ultralyd. Finner man knuter skal det tas ultralydassisert biopsi av disse for å utelukke kreft.

Knuter kan produsere tyroxin på egenhånd helt uten sammenheng med resten av kroppen, og bryr seg ikke om TSH eller noe annet.

I praksis betyr det at man få akutte episoder med høy puls, åndenød og uro. Min puls gikk fra 60 til 120 på noen sekunder, og panikken var nær.

Så roer deg seg etterhvert, det går noen dager og ingenting kan finnes i blodprøvene fordi man ikke treffer tidspunktet.

Men hypofysen registrerer økt tyroxinnivået, sender ut mindre tsh, kjertelen produserer mindre og dermed er man i gang. Stoffskiftet blir lavt - med episoder med høyt. Berg- og dalbane

Er man "heldig" får man struma til slutt. For da synes det.

Ble langt, dette. Jeg ble litt tent - det er så viktig å vite at det finnes et hav av variasjoner og at det er litt skummelt å så at "hvis sånn og sånn" så "sånn og sånn".

Noen av dem verden ikke er så enkel for finner vi her. Og vi er jo ganske mange etterhvert.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Kjære Baremei!

Beklager hvis jeg har provosert deg på noen måte baremei, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvor du vill henn med dette........

Påenget mitt var bare å vise at prøver av T3 og TSH tatt ut av den store sammenhengen ikke kan si særlig mye om noen har hyperthyreose, eller ikke..... Det er ei dame her med ei syk veninne som trenger hjelp av en lege til å finne ut hva som feiler henne. Vurderingen må legen gjøre både bassert på prøver, og hvilke symptomer hun beskriver, i tillegg kan det være flere undersøkelser som blir aktuelle etterhvert. Det håper jeg virkelig ikke folk her inne er uenige i! Kan godt hende denne dama har en eller annen form for thyreoideasykdom, men det er veldig mye annet dette kan være også. Hvis hun på et senere tidspungt føler at hun ikke blir hørt av legen sin, eller ikke finner ut av det - er det altids flere av oss her inne som kan komme tilbake med ett og annet tips......

Selvfølgelig er ikke aldt like enkelt alltid........ Det kunne sikkert ha vært skrevet et helt 10binds leksikon om det en hvet om Thyreoideasykdommer pr. i dag. -Og det kommer helt sikkert enda mer viten om disse sykdommene de neste årene....... Du har sikkert i perioder følt at du ikke har fått den behandlingen og hjelpen du har trengt, og det er jo kjempetragisk! Håper i allefall at det går bra med deg nå....!
    -
    Gennerelt tror jeg det er viktig å finne en fastlege en har "god kjemi" med, og som viser vellvilje både i forhold til å høre på hva du sier og samtidig viser at han/ hun er villig til å sette seg inn i detaljkunnskaper når det er nødvendig - og som henviser raskt videre når han/ hun kommer til kort! Det tror jeg faktisk er noe av nøkkelen til å kunne leve lykkelig med en thyreoideasykdom!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Akkurat når det kommer til å hjelpe så tror jeg også at den generelle versjonen er det som er best å sjekke ut først. Lett å rote seg inn i jungelen av unntak når det både kommer til høyt og lavt. ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Beate
    Kjære Baremei!

Beklager hvis jeg har provosert deg på noen måte baremei, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvor du vill henn med dette........
    Ingen steder, helt uten å være provosert.

Jeg synes bare det veldig, veldig viktig at man er klar over kompleksiteten i dette. For legene er det sjelden og må følges med argusøyne.

Innlegget ditt bar litt preg av påstander - at "sånn er det". Derfor kommer jeg ilende med helt motsatte varianter som er vanligere enn man liker å tro og som man må vite om. Derfor.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Den er grei

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine