Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Armour

Er det noen som kan fortelle meg litt kort om Armour og , i tilfelle jeg ikke kommer til måle med Levaxin så er det greit å vite litt mer om det. finner det ikke i Felleskatalogen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg kjøper argumentet ditt med hud og hår !
    Det er en skam at vi ikke får samme mulighet til preparatvalg som andre sykdomsgrupper - vi blir tiet ihjel når vi spør ! Iallfall ble jeg det, men etter Google kom nytta jo ikke den metoden da, og heldigvis for det.
    Du finner det ikke i Felleskatalogen for preparatet er, som mange andre preparater, ikke direkte markedsført i Norge. Legen din kan likevel skrive det ut til deg etter spesielle vilkår. Han har skjema i skuffen.
    Etter den gamle ordningen måtte legen søke proforma for deg, men nå er det heldigvis noen som har tenkt i departemanget og avskaffet et idiotisk system.

Armour er laget av tøkede svinekjertler. Tidligere var dette den eneste måten å skaffe homonet thyroxin på, og metoden var helt enerådende.
    Tanken om at når hele kjertelen ikke funket så kunne den best erstattes med hele kjertelen var framherskende. Da fikk man jo også i seg det man ikke visste så mye om. Og det er fremdeles svært mye man ikke vet.

I 60åra fant man en metode som kunne lage ett av hormonene i kjertelen. Det som heter T4. Eller iallfall så det likt ut i microskopet.
    Får jeg legge til at det gjør faktisk Legoklosser også, men de er laget av forskjellig materiale likevel, og de VIRKER forskjellig, det kjenner den drevene bygger !
    Legemiddelindustrien argumenterte hardt for SITT ! produkt og dets overlegenhet over det bestående. Bla. var dosestabilitet et av argumentene. Og mulige overførbare dyresykdommer.
    Og disse er fremdeles levende i forstokkede Norske fagkretser, og man har fremdeles ikke den tanke i de kretser at de 10-12% som de anerkjenner har problemer med det bestående - skal få hjelp !
    Det er noen fine typer gitt !

I dag har moderne produksjonsteknikk overtatt, og tablettene er meget stabile. Faktisk bedre enn Levaxin. Og zoonosemuligheten er diskutert til forsumbart nivå.
    Den typen som leveres mest av her i Norge er det Amerikanske Forest Pharmaceuticals.inc
    De billigste er 120mG styrken som koster sånn 400,- for 100stk.
    Feks.koster 60mG styrken også sånn nesten 400.
    Jeg deler dem opp med Apotekets tablettdeler om jeg får det behovet da.

Mange her bruker en "coctail". En liten dose Levaxin og resten Armour. Jeg har nettopp begynt og har ingen erfaringer sålangt.
    Og slik er det. Ingen veit noe så vi må finne det ut sjøl.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Noen ganger får jeg sånne frysninger. Det varer ikke lenge ca. 5 minutter ofte kommer det om kvelden eller når jeg ligger under dyna om dagen og hviler. Blir litt sliten i blandt skjønner dere. Er det noen som hvet hva det kommer av ? Å fryse er vel en del av sykdommen, men dette varer i så kort tid.
    Hei. Før jeg fikk LIothyroin sa jeg att "termostaten min er ødelagt serri", for jeg orker ikke varmen om sommeren,men kan også fryse om sommeren og sitte med ett teppe mens alle andre svetter. Har ikke merket noe etter jeg startet med Liothyroin for ca 2 mnd siden og er heller jamt varm. Særlig i panna faktisk, nesten som det står ei varmepære rett på den øvre delen av hue. Kulde har heller ikke vært noe problem, sover m vinduet opp om natta igjen, og HURRA for det!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Mensen og slik....

Tusen Takk Finn

Du vet utrolig mye. Rene legen og det er ikke negativt ment altså så ta det som et komplement.

Er det noen som vet hvor lenge det tar før mensen kommer tilbake. Har lest at menstruasjonsforstyrrelser er vanlig for oss med hypo, jeg er litt "sent ute "skjønner dere

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Hei jeg vet ikke svar på ditt spørsmål men men mensen er også rar hos meg, er der i kansje 2 eller 3 dager. Og så he he litt rart men jeg synes det er ekkelt og tør ikke si det til legen en gang selv om det er veeeeeldig vondt puppene vokser de blir stein harde og er megavonde kjennes ut som de skal sprenge dette i ca 2 uker før jeg får mensen da den er over så synker puppene blir mindre :,( Synes dette er veldig ekkelt fint om noen andre kjenner til det samme eller er det meg det er noe galt med uff :,( Litt flaut
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Mensen min blir bare mer og mer uregelmessig. Jeg har ikke mistet den, men den forskyver seg hele tiden. Og jeg som var som et urverk, var alltid på tiden før.. :( Jeg har PMS symptomer også, det kom også når kroppen ble totalt nedslitt og trett...

Alt vi må finne oss i
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    151

Standard

Jeg bruker p-piller, Jasmin med 28 tabl. så jeg slipper å huske å begynne igjen etter en ukes opphold Virker bra for meg, uten ømme bryster og menssmerter :P Men det er kanskje ikke så lurt å tilføre kroppen hormoner når den er i ulage med andre

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Er det noen som kan fortelle meg litt kort om Armour og , i tilfelle jeg ikke kommer til måle med Levaxin så er det greit å vite litt mer om det. finner det ikke i Felleskatalogen.
    Armour finner du på www.legemidelsiden.no men det står ikke noe mer om det. Produsenten har ikke markedsføringsrettigheter utenfor USA. Det fins ikke i kanada engang. Thyroid er et gammelt apotekmiddel som apotekene pleide å lage lokalt. I Danmark lages det europeisk råstoff til slik apotekvare. Apotekvarer er automatisk godkjente hvis man leser forskriftene nøye...
    Det er Nature-throid som har gått gjennom søknadsprosessen her i Europa. man trenger bare godkjenning i ett EØS-land. (preparatet blir da på godkjenningsfritak i de andre land hvor man ikke registrerer (koster mange titusener per år og masse til felleskatalogen også, et femsifret beløp)
    Nytt nå er at alle EØS-land må tillate ller godkjenne eller hva det heter, er ikke sikker i øyeblikket, preparater i alle eøs-land pluss noen til, deriblandt USA.

Om legemiddelinformasjon;
    Felleskatalogen er kun produentenes opplysninger. Det koster mye å være med der.
    Noen få år siden så var ikke Alpharma (som satser på rimelige kopipreparater<) samt noen flere ikke med på Felleskatalogen. Man kunne få hissige ordvekslinger med helsepersonnell hvis man ville ha noen fra alpharma, de kunne hevde at midlene var blitt borte eller forbudt eller noe.
    Det måtte en del opplysning til for å nå gjennom til helsepersonell og publikum at Alpharma hadde laget egen katalog.

Så ble de med allikevel fordi folk ikke skjønte det med den eksra katalogen og trodde alpharma-midlene var avregistrert.

Felleskatalogen er altså ikke uavhengig.

Det fins uavhengig legemiddelinformasjon, og de som lager dette er veldig stolte av det, og vil gjerne opplyse om dette.
    RELIS er uavhengig www.relis.no
    wwwllegemiddelhandboka er uavhengig
    www.legemiddelsiden er uavhengig
    statens legemiddelverk har utarbeidet uavhengig omatle av preparater
    se http://www.legemiddelverket.no/
    se http://www.relis.no/default.aspx?tabid= ... icleId=408 med link til sykepleien
    Sykepleien: se http://www.sykepleien.no/default.asp?Co ... sID%3D8410 lengre forklaring om Fellekatalogen vs. uavhengige preparatomtaler

Det som er genialt med legemiddelsiden er at man kan se alle uregistrerte legemidler også .
    (det heter at midlet er på godkjenningsfritak)
    Da er Fellekatalogen ikke bra nok.

Thyroxin-natrium injeksjonsvæske er for eksempel på godkjenningsfritak, samt Thyroxin-natrium uten laktose.
    Og hydrocortison må addisonpasientene også få på godkjennignsfritak.
    Det er heller ikke til hinder for å få det på blå resept, men jeg vet ikke detaljene. Har vært borti det men husker ikke.

På sykehus brukes det daglig massevis av preparater på godkjenningsfritak.

Bla gjennom www.legemiddelsiden.no og bli forundret.

Thyreoideapreparater er forresten på H03.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Jeg har vaert paa thyrax i over ett aar naa, og har nesten ikke hatt mens siden jeg startet.

Jeg bruker Marvelon (p-piller) og selv i oppholds uken kommer det nesten ingen ting.
    Er jeg "heldig" blir det kanskje en halv dag med noen "spor" (hehe, hoeres delekat ut;) )

Jeg kommer til aa snakke med legen min om dette, for det er litt skremmende egentlig... det med fertilitet etc...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard HJELP

I dag fikk jeg prøvesvarene ( tok dem ut på jobb :P ) Jeg føler meg bare et lite hakk bedre. Sist var FT4 7. På en måte har jeg håpet at det ikke skulle være så høye svar nå heller for da er det i alle fall en forklaring på at jeg ikke føler meg noe bedre. Er sykemeldt 60%. Sist jeg var hos legen var det tydelig at hun mente at når denne sykemeldingen gikk ut måtte jeg begynne å jobbe 100%. Prøvesvarene i dag er som følger TSH 0,32 (0,40-4,40) T4 24 (12-22) og T3 10,3 (3,1-6,3) altså burde jeg være på grensen til å være litt hyper men det er langt fra tilfelle. Jeg er utrolig trett men sliter litt med nattesøvnen og etter jobb så er jeg kjempetrett dagen derpå. Skulle jo ikke være det da med slike prøver. Nå lurer jeg på om det er noen med erfaring som kan hjelpe meg å tolke dem helst litt fort for sykemeldingen går snart ut lurer jo på hvorfor jeg går så raskt opp og ned i disse prøvene. For 6 uker siden var T4 7. Da hadde den rast ned fra 40 på 2 uker. Er jeg veldig ustabil eller? Hva er deres råd bør jeg søke om lengre sykemelding eller bite tennene sammen ?

Side 4 av 62 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn