Viser søkeresultater 81 til 90 av 94
-
05-09-08, 11:42 #81
johannesurt?
Sliter med litt angst og innsovningsvansker og ser at johannesurt kan hjelpe for dette. På apoteket sa hun at det ikke skulle interaktere med levaxin, men så leser jeg pakningsvedlegget og der står det at man ikke skal ta johannesurt samtidig som man tar andre legemidler fordi det kan endre opptak av legemidlene...... ?? På apoteket sa de det var greit, men er veldig usikker nå. Tør ikke ta noe som gjør at jeg svinger ennå mer enn jeg allerede gjør.
Noen som har prøvd dette? Hva tror dere?
-
05-09-08, 11:59 #82
Re: johannesurt?
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... pe_per.htm
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=330223
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... QgodT0AZjA
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321918
Generelt har planter mer enn ett virkestoff - det er ikke sikkert du skal ha de andre.
Generelt har medisin bare ett virkestoff - det er ofte ikke nok.
....altså omtrent som å velge en Amerikansk president
Jeg tar uansett ikke medisin som enten bevisst eller ubevisst kødder med hue mitt.
Enten hue er i lage eller ulage - og for det meste gjelder vel det siste
Det er et valg jeg gjorde for lenge siden, og jeg vet ikke om jeg har tapt eller vunnet på det.
I en peiode gjorde jeg unntak for doktoral overbevisning - det tapte jeg på.
Køddinga er reservert sosialisering og mat-tilbehør.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-09-08, 18:40 #83
Re: vanvittig angst...
Merker at jeg har blitt redd for mye mer. Har alltid vært litt pysete når det gjelder bilkjøring, men nå er jeg direkte redd og kjører heller ikke. Har også opplevd maktesløshet inne på store sentra. Vet ikke hvor og hva jeg skal, klarer ikke å samle meg og vil helst ut. Små bagateller blir problemer, begynner med et nytt gjøremål mens jeg fremdeles ikke er ferdig med det første osv.
-
17-11-08, 14:51 #84
Re: johannesurt?
det gjelder kun noen legemidler. jeg ville sjekket mer opp i hvilke dette gjelder(mener det skal være spesielt hjertemedisiner eller noe....)
faktisk så gir johannesurt ifølge nyeste forskning bedre effekt enn antidepressiva
og ingen bivirkninger.
jeg ville førsøkt det, og tatt jevnligeblodprøver. hindrer det noe av opptaket kan du øke levaxinen.
-
26-04-09, 11:48 #85
Sv: johannesurt?
Vill bare legge til en ting her - Johannesut kan ødelegge virkningen av p-piller.
Kan være greit å vite hehe....
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
26-04-09, 16:49 #86
Sv: johannesurt?
Hva med Melatonin (Circadin er et merkenavn) i stedet? Er ikke det ganske greit og ufarlig å bruke i forhold til søvn? Kanskje det er tryggere enn Johannesurt?
Trener du? Jeg synes trening er veldig bra i forhold til å motvirke og dempe angst. Du får opp alle disse gode stoffene som du blir litt "rusa" på. Og trening og alle stoffene som raser rundt i kroppen etterpå er i alle fall ufarlig!
Og så synes jeg at for meg hjelper det å sette seg ned og kjenne etter hva JEG har lyst til. Å ha et stort rom, en plass til meg selv er viktig i forhold til angst. Tillate meg å putle med tåpelige sysler som gjør godt for meg. Og som kanskje ikke fører så mange steder hen, eller gjøre så mye for noe som helst, annet enn at det gjør meg godt.
Det er en form for mentalhygiene som er lett å glemme når jeg er mamma og tiden fyker og alt annet er viktigere enn meg.
Håper du finner ut av ting og får det bedre!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-03-10, 10:40 #87
Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
Henter opp denne tråden igjen for jeg har også vært litt bekymret for dette.
Hos meg går det nemlig mye i brokkoli, blomkål, kål etc. som tilbehør siden jeg spiser lavkarbo og dermed ikke potst/ris/pasta etc.
Jeg har igrunn valgt å ikke bry meg om dette med goitrogener så mye..
Eneste jeg styrer unna er soya. For det blir jeg dålig av å spise føler jeg.
Men for oss som allerede har stoffskiftesykdom - jeg har jo feks. 1300 i anti-tpo, har det egentlig da noe å si om man spiser goitrogener eller ikke?
Kjertelen min er jo nesten ødelagt uansett.
Synspunkter?Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
19-03-10, 11:11 #88
Hej Carro

Det er et nyttigt spørgsmål og vigtigt. Man kan også blive for "benægtende" og ikke orke, foruden at lære leve med sygdommen, også "spilde tiden" med at skulle holde øje med sin kost. Men at formidle sit eget behov for at blive beroliget (tænker på andre indlæg i tråden) kan godt nok give een ro, men samtidigt kan vildlede andre til at læne sig tilbage og regne med, at den hellige grav er velforvarret, og at kosten har ikke indflydelse på at trigge skjoldbruskkirtel-relaterede sygdomme frem. Det er ikke korrekt. Kosten påvirker skjoldbruskkirtlen, men det betyder ikke at man skal forsage "alt"...
Fra tråden "U-kendte" årsager til hypothyreose:
Jeg er selv helt vild med alle grønne "goitrogene" grøntsager. Jeg spiser masser spinat, broccoli, blomkål, sommerkål, peberrød, glaskål.... you name it. Men jeg spiser dem aldrig rå. Altid dampet eller småkogt. Da bliver de goitrogene stoffer i disse grøntsager nedbrudt og tilbage er den gode smag og madglæde. Så det behøver ikke være så restriktivt altsammen.19. Goitrogens som kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - (er) kun (skadelige) hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel.
Jeg mener selv, at så længe der består en grad af usikkerhed om, hvor stor eller lille er skjoldbruskkirtlens egen restproduktion af hormoner - er der ingen grund til at risikere trigge yderligere hormon-udsving frem pga. kosten. Det er jo ikke hver dag og hver time at man spiser de samme goitrogene grøntsager, som man trække vejr. Derfor vil en goitrogen-reaktion på et sporadisk indtag af goitrogene fødevarer skabe akutte udsving i egen restproduktion af hormoner, og det kan ikke undgå at have en kortvarig virkning ens velbefindende.
Det er ikke til at veje eller måle, men det er der så længe ens skjoldbruskkirtel ikke er 100% død.
Andre indspil?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-03-10, 11:35 #89
Takk Anisa!
Jeg var faktiskt ikke klar over at dette gjaldt kun RÅ grønnsaker, så nå ble jeg lettet og glad!
Da kan jeg fortsette med min blomkålstappe som middagstilbehør, og brokkoligrateng.
Eneste jeg spiser rått er vel coleslaw som lages av rå hvitkål, men det er ikke så veldig ofte jeg spiser det.
Takk for gode nyheter!!
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
19-03-10, 20:51 #90
Jeg ble også litt nervøs da jeg leste at vi ikke skulle ha disse grønnsaken første gangen. De har jo så mange andre gode egenskaper, og er noen av de mest helsebringende av grønnsakene våre. Jeg spiser noen fra denne gruppen daglig, men aldri rå. For meg er de en erstatning for poteter, ris og pasta.
Kan ikke tenke meg Får-i-kål uten kål da.
Lignende tråder
-
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Hypotyreose siden 1987
Av AnneB i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 24-11-09, 11:19 -
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 226Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat
Bokmerker