Viser søkeresultater 1 til 10 av 94
Threaded View
-
14-08-07, 11:06 #11
"Noen gode (etter min smak) tips til spinningrening."
Så lykke til med greninga Yvette...... (hihi)- har du lest tråden om tastefeil ? Ikke bare at vi taster feil, men korrekturen svikter også.
Men trening var det.....
Det er egentlig forskjell på trening og trim. Mange nyanserer ikke mellom disse, og det er kanskje ikke så viktig i daglg tale heller.
Trening er øvelser som gir en definert ytelsesøkning.
Trim er en fellesbetegnelse på fysisk aktivitet og har snarere et trivselsmål enn et ytelsesmål. Ofte er det en glidende overgang mellom begrepene og trim gir også økning i ytelse, men denne er ikke det viktigste med trimmen.
De fleste av oss trimmer jo, men bruker begrepet trener. Begrepet trening brukes lett om å trene på øvelser i tekniske disipliner.
Men det vi vel snakker mest om er kondisjonstrening, altså å trene opp det kardiovaskulære system til å yte mer. Sørge for å kunne forsyne muskulaturen med mer oxygen enn pr. dags dato.
Denne treningestypen foregår over tid. Det tar lang tid å bygge opp større og mer effektivt hjerte og forsyningsårer (capilærer) til muskulatur som trenger mer næring.
Og her er vi vel ved en av sideeffektene som er nyttige for oss, så jeg vil dvele litt ved den nå.
Næringen musklene forsynes med er glykose som kroppen lager av maten vi spiser. Den plasseres i vesentlig grad i musklene - klar til bruk på et øyeblikks varsel. Og en liten reserve i leveren.
Når disse lagerene begynner å minke, så setter leveren igang med å lage mer og sende ut til forbrukerene. Og den lager det av det som er lettest tilgjengelig av tre energiresurser som kroppen rår over, i rekkefølgen : 1.karbohydrat 2.fett 3.proteiner.
Først når karbolageret er halvert starter fettforbrenningen og det kan ta borti en time det, avhengig av øvelsen.
Det siste forskning har gitt oss, er at intervalldelt meget høy intensitet setter igang fettforbrenningen tidligere enn hvis man trener rolig i lang tid.
Det snur jo opp ned på det jeg jeg har lært som en fastspikret sannhet.
Jeg hørte alltid at det var de lange rolige turene hvor leveren fikk god tid på å omdanne fett til glykose som var mest effektive fettforbrenningen.
Jeg, og mange med meg har vel undret seg over at dette ikke stemmer - vi har opplevd at trim ikke fører til en vektnedgang. Så kanskje har de rett ?
En effektiv fetttforbrenningesøkt blir kanskje seende ut omtrent så : 30-45min oppvarming på lav puls 130-140 - så et antall harde intervaller på over 90% av maxpuls - så 10 min cooldown.
Dette høres jo mer ut som en kvalitetsøkt, men så sier forskningen altså. Arbeidsintervallene skal ikke være over 5min. og de må jo tilpasses, så start med 1min 85% og øk etterhver.
Så dette er altså ikke noe man velter seg ut av sofaen med å hiver seg utpå. En bør nok følge et noen måneder langt startprogram først.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Hypotyreose siden 1987
Av AnneB i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 24-11-09, 11:19 -
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 226Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12

Svar med sitat
Bokmerker