Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
En del ting kan du gjøre selv for å hjelp kroppen din litt på vei i tillegg til medisiner - forslag til å begynne med kan f.eks. være:
Multivitamin uten jern og jod (multi med jern uten jod er ikke å få tak i)
B-100 Complex (Solgar eller Twinlab - f.eks. fra Iherb - øvre grense i Norge er lattelige)
Selen (200 mcg/dag) Sink (35mg/dag)
Omega 3,6,9
C-vitamin (1 gram/dag)
E-vitamin (alle Tocotrienoler og Tocoferoler) 800 mcg/dag - fåes ikke i Norge f.eks. Iherb
Kalsium og Magnesium i forhold 1:1
Hemjern - dosering fra eske
Probiotika

Be om blodprøver av alle vitaminer, mineraler og sporstoffer så behøver du ikke å ta mer tilskudd enn du har behov for.
Det har nå kommet en multivitamin uten jod, men med (noe) jern.
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=92&tid=&bid=

Hvor bra denne er vet jeg ikke. Den innholder iallfall mye B-vitaminer og selen i riktig type. Firmaet har jeg handlet med før og de er helt ok. Jeg har bestilt denne og skal forsøke den. Kommer da til å komplettere med iallfall mer Dvitamin og jern.

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
IHåper det hjelper deg med tilskudd men har dessverre ingen formening om hvor raskt det virker da jeg ikke har hatt behov for jerntilskudd selv. Men det er det sikkert noen andre her inne som vet.
Det tar tid. Lang tid. Og magen reagerer ofte med enten diaré eller forstoppelse. Du må forsøke deg fram til hvilke tabletter du tåler best. For best effekt, ta sammen med c-vitaminholdig mat og unngå te/melk i samme måltid. Jeg synes det fungerer best sammen med kveldsmaten (jern skal tas minst 6 timer borte fra levaxin og da klaffer det godt) og magen blir heller ikke så urolig. Selv etter 3 måneder på jern klarer jeg ikke å ta det oftere enn maks 2 av 3 dager før jeg får diaré. (De fleste får forstoppelse.)
Ikke bli skremt av at avføringen blir "svart". Det er normalt.

Husk også mat som tilfører jern: blodmat, leverpostei, brunost(? er ikke sikker på om den fremdeles er tilstatt jern). Grønne grønnsaker - kål - inneholder også jern, men bør ofte stoffskiftesyke unngå.