Hei! Nå sjekket jeg ferritin nivået mitt. Det er på 20 (ref 15-200). Gangen før lå jeg under på 14. Kan dette bety at jeg har blodmangel? Jeg går bestandig rundt å føler at jeg har lite blod, og øresus har jeg hørt også kan komme av det. Legen min sier jeg ikke har mangel, men jeg synes nå prøven var veldig lav og at det stemmer med symptomer?
Hei Herdis! - Har ikke svart deg før men lest tråden og sett at du har fått menge gode svar og råd. Vært litt sommerstille i øverste etasjen siste uka. Reagerte i et av de første innleggene dine på jernverdiene dine ift. B12 og når du nå kommer med ferritin i tillegg som er lav og har vært under ref.området...........

Du har i tillegg lavt jern og høy TIBC eller jernbinding. Når ferritin og jern er lave og jernbinding høy er det stort sett alltid tegn på jernmangel. I tillegg er jernmetning lav (17) og hadde denne vært under 15 hadde det vært et sikkert tegn på jernmangel. Så alt her tyder på jernmangel - kan ikke se hvorfor legen overser dette.

Hva den kommer av er en annen sak - du sier du har meget kraftige blødninger - kan jo være en av dem.
Sekundærprøver er bla. MCV (Mean Cell Volume) og MCH (Mean Cell Hemoglobin) som er lave med jernmangelanemi - det er dog en feilkilde her da MCV gjerne er høy (mellom 100 og 110) ved hypo. Så det må man ta hensyn til når man tolker (og blir nok også ofte oversett)

Du kan lese mer i Analysehåndboken: http://www.furst.no/bb/index6.html og http://www.furst.no/bb/index6.html her står det også litt mer med tanke på B12 og folat i sammenhengen

Det er ganske vanlig med perniøs anemi (B12-mangel anemi) ved stoffskiftesykdommer og da spesielt ved høye antistoffer da kroppen ikke er så god på å ta opp næringsstoffer. Og B12 nivåene dine er lavere enn hva de fleste stoffskiftesyke føler seg bra på selv om de er innenfor ref.

Som de fleste sier her er det vidundelig om man finner en behandler som klarer å se sammenhengen her, men de er vanskelig å finne. Flott at du har begynt å ta tak i dette selv. Jeg tror det er den eneste måten å bli frisk igjen på. Lese og lære og akseptere at dette er "modningsstoff" som tar litt tid å absorbere og forstå.

En del ting kan du gjøre selv for å hjelp kroppen din litt på vei i tillegg til medisiner - forslag til å begynne med kan f.eks. være:
Multivitamin uten jern og jod (multi med jern uten jod er ikke å få tak i)

B-100 Complex (Solgar eller Twinlab - f.eks. fra Iherb - øvre grense i Norge er lattelige)
Selen (200 mcg/dag) Sink (35mg/dag)
Omega 3,6,9
C-vitamin (1 gram/dag)
E-vitamin (alle Tocotrienoler og Tocoferoler) 800 mcg/dag - fåes ikke i Norge f.eks. Iherb
Kalsium og Magnesium i forhold 1:1
Hemjern - dosering fra eske
Probiotika

Be om blodprøver av alle vitaminer, mineraler og sporstoffer så behøver du ikke å ta mer tilskudd enn du har behov for.

Generelt - helst kapsel fremfor tabletter da de absorberer bedre. Alle med stoffskiftesykdommer har dårlig opptak av næringsstoffer. Ikke soya i kapselen og ingen dl-forbindelser (syntetiske). Fordel vitaminene utover dagen da de blir fort borte i kroppen.

I tillegg ren mat - så lite ferdigmat som mulig i den grad du orker, og redusere sukker og usunt fett.

Så kanskje du får litt mer ork til å kjempe om å få ERFA og mase om prøver osv. Det er ingen lette veier og vanskelig å finne dyktige behandlere. Alt tar tid og ingenting virker med en gang dessverre.

Ønsker deg god bedring og håper du blir litt raskere så du orker å kose deg litt med den lille.

H:-)