Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
25-06-10, 14:32 #11
Sv: Årsak til lavt stoffskifte?
Det er nok der du får vanskene... Min TSH lå på 1,28 (0,3-4,5) i en tid hvor jeg var fullstendig symptomfri iallfall (8 år før jeg var uopplagt nok til å gå til legen for det første gang - og da var den 2,71. Den var 6,62 da jeg endelig fikk behandling).
Det rare er at jeg hadde ft4 på 12 (9-20) den tiden også - og det er ansett som lavt. Men den blodprøven var nok tatt et stykke ut på dagen. Jeg har til dags dato ikke målt ft4 over 14 (har ikke så mange målingene da) - så jeg tror nok dette er veldig individuelt.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
25-06-10, 16:28 #12
Hej Kristian
Godt nok skriver n`Finn at 90% af hypothyreose-tilfælde opstår som følge af en autoimmun reaktion rettet mod skjoldbruskkirtlen, gælder det fortrinsvis diagnosticerede cases, mens jeg mener helt bestemt, at for hver hypothyreot med diagnose går mange uden diagnose, ikke mindst fordi de bl.a. ikke har nogen antistoffer at overbevise lægerne med.... Man er ikke mindre syg af, at man ikke har en diagnose, vel?
Efterhånden mener jeg, at der består en million (billedligt talt) "gode grunde" til, at hypothyreose opstår. Du kan læse om nogle af dem i tråden De skjulte årsakene til hypothyreose og andre stoffskiftesykdommer i dagliglivet.
Og en ting til: børster du tænderne med en fluorholdig tandpasta, skyller du munden med fluorholdig mundskyl eller tygger på fluorholdig tyggegummi for at holde tænderne "sunde" og rene i løbet af dagen - stop med det, hellere i dag end i morgen!
Der er lissom ikke meget vits i at undre sig over hypothyreose eller komme i behandling samtidigt med, at man 2-3 gange hver dag tilfører kroppen en ny dosis af et af de stærkeste thyreoidea-suppressants som findes: fluorid, under tandbørstning og lignende, vel? Se nærmere i tråden Virkning af fluor på skjoldbruskkirtel (artikel af Barry Durrant-Peatfield MD) og andet relateret i underforummet Skjoldbruskkjertel og fluor. Vær også opmærksom på, hvad tandlægen vedligeholder dine tænder med eller hvilke fyldningsstoffer bruger h*n.
God bedring, Kristian
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-06-10, 16:33 #13
Her må jeg og heng meg på, som Ruth skulle jeg også ønske at man kunne tilbudt meg å PRØVE en annen medisin enn Levaxin.
Når jeg spurte om det fantes annet preparat var svaret nei - ikke bare fra en lege, fra alle jeg spurte.
Produktet jeg etterspurte (som jeg var helt uvitende om fantes på det tidspunktet), har mange av de jeg spurte garantert skrevet ut selv !
Tyroidene var enerådende helt frem til 1980. Jeg begynte å etterspørre dette først på 90.
Jeg kan ikke se at de kan skjule seg bak uvitenhet - det var unison løgn !
Levaxinperioden min hadde store konsekvenser for meg og mine.
Om Tyroidene er bedre enn Levaxin for alle ?
Neppe - fordi det er faktisk ikke foretatt sammenlignbare studier.
Og det er da heller ikke min mening å foreslå å kassere Levaxin - tvertimot !
Det ville jo være å gjøre samme blunderen som legene gjorde da de vraket Thyroidene til fordel for Levaxin ! Forøvrig en manøver de neppe kan være stolte av - valget ble foretatt på sviktende faglige premisser til fordel for en sterkt voksende syntetisk medisinindustri - uten tanke på hva som var best for pasientene !
Vi trenger så mange verktøy som mulig, så la oss beholde de få vi har !
Hos en frisk person er TSH omtrent 1.
Men det er helt feil å utlede at alle som har TSH=1 er friske !
Og det gjøres over en lav sko i behandlermiljøet !
Ingen stoffskifteparametere kan tolkes alene, men må se det hele i sammenheng.
Det som er feil hos deg Kristian, er at TSH ikke ragerer med å øke kjertelproduksjonen når det er så få stoffskiftehormoner i blodet.
TSH ska være langt over ref. området for at den skal stimulere kjertlen.
Min TSH ble 160 - som et bevis på at mitt kontrollsystem er istand til å produsere TSH - men at kjertlen ikke orker å produsere.
Om ikke legen din (den som tolker resultatet) klarer å se dette, ville jeg bedt om å komme til spesialist.
Og jo, Anisa, jeg skrev "blandt de som behandles" - vi er nok enige om at mange flere burde komme inn i den kategorien.
Jeg er selv av dem som måtte vente til det var gått helt på rævva - - - Og det kunne jeg - og mine- godt vært foruten.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-06-10, 20:20 #14
Sv: Effekt av medisin?
Hei Kristian
Kortversjonen av sykehistorien min ser du i signaturen min. Når jeg startet på Levaxin ble jeg veldig langsomt, nesten umerkelig bedre. Men jeg hadde gått ubehandlet syk i 4 år. Fikk Liothyronin noen år senere og ble da bedre etter å ha vært verre. Jeg hører til de som ikke omdanner nok hormon fra T4 til T3.
Om to uker skal jeg til Balderklinikken og har avtalt med lege der å starte på Thyroid. Jeg er nok blant de uheldige som aldri har følt at jeg ble den samme verken med Levaxin eller kombinert Levaxin (T4) og Liothyronin (T3). Personlig mener jeg det er fordi jeg gikk så lenge udiagnostisert/ ubehandlet.
-
26-06-10, 16:33 #15
Tror jeg har hatt litt store forhåpninger, når jeg hører dette. Hadde håpet og trodd at jeg hadde funnet årsaken til symptomene og at jeg skulle bli meg selv igjen hvis jeg begynte på medisinen. Få livet tilbake. Men er det ingen som opplever det? Høres ut som det beste man kan oppnå er 50% bedring av symptomer etter årevis med medisinbruk og ekspirimentering. Misforstår jeg eller?
-
26-06-10, 18:53 #16
Symptomene går i bølgedaler i løpet av livet og i lange perioder kan man fungere veldig bra. Det som helt klart hjelper er å holde en jevn god døgnrytme, spise sunt og hyppige måltid, lite sukker.
Levaxin tar det 6-12 uker før du oppnår full effekt, hos noen lengre. Poenget er Kristian at du ikke må gi opp. Det er MYE du kan gjøre selv med kost og trening. Ingenting kommer gratis for oss med lavt stoffskifte, og i perioder må du kanskje godta at du ikke klarer alt. Men de fleste ting her i livet er individuelt og kanskje er du blant de heldige som oppnår rask og god bedring; og igjen mye kan du bidra med selv. Ikke gi deg over til sykdommen:-)
Lykke til.
-
26-06-10, 22:55 #17
Jo Kristian.
Jeg har personlig ikke så veldig lett for å ta hensyn til statistikken når jeg svarer.
For statistikken stoler jeg ikke helt på.
Det vil si, jeg stoler ikke på dem som har laget den !
Man opplyser fra det hold at det bar er 10-12% som ikke blir bra på Levaxin.
Tallet har jeg hørt av en overlege på hormonlabben Aker i 2004.
Men hvor er statistikken ?
Jeg kan ikke finne den, og mistenker sterkt at dette var et propagandautsagn basert på legerykter og på det fagmiljøet gjerne vil tro og fremstå med.
Og hvordan skulle en statistikk bli troverdig når så mange ikke får behandling eller havner i diffrensialdioagnoser ?
Likevel - jeg kjenner mange jeg som sier de har det ok på Levaxin.
En får da håpe du er blant dem Kristian !
Noen - sier - de har det OK - noen har nok det.
Jeg mener at behandlingen for lavt stoffskifte ikke kan være den samme for alle - dette er en tilstand som gir svært mange forskjellige utslag.
To opplever ikke samme selv om noe er grunnleggende.
De vil ikke benytte de preparater som finnes på markedet, og vil kun bruke ett - EN type passer alle ?
Jeg mener dagens behandlingsregime har spillt fallitt - det er selvbestaltet og fanger ikke opp de som virkelig får problemer ! Vi får jo bare høre at vi er idioter som må på lykkepiller hvis levaxinen ikke gir symptomfrihet.
Som overlegen på Aker sa det : 88-90% får det bra - de 10-12% som ikke får det bra har vi ikke noe tilbud til !
Prosenter hører jo mer hjemme i festlig lag, så la oss snakke tall - og da blir det ca.10 -12 TUSEN mennesker i Norge, som vår hormonintelligensia ikke har noe tilbud til.
Ikke bare har de ikke noe tilbud - de nekter og de vanskleliggjør livet for alle de som har tatt tak i det broblemet som AKER BURDE HA GJORT - for å ta tak i sin egen helse er ikke noe bra.
Det skal jo legen gjøre.......
Så beklager jeg jo meget Kristian.
Jeg er av de rammede.
Håper du kan tilgi meg utblåsingen - den var også ment som en orientering, men jeg håper jo den er forgjeves for deg og at behandlingen vil virke bra på deg !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-06-10, 10:21 #18
Kære Kristian
Du får livet tilbage! Det bliver måske et liv, som er noget anderledes end det man forestiller sig som 22-årig, men langt fra så svært som du nu frygter. Du har alderen til at lykkes og tiden arbejder for dig såfremt du gør krav på at overtage hovedansvaret for din fremtid og dit fremtidige helbred. Det vigtigste i dette projekt er, at såfremt det skulle blive endelig (vent ikke for længe) bekræftet, at du skal i permanent medicinsk behandling - at du selv insisterer på hvilket lægemiddel du skal behandles med fremover.
Havde du været min søn, ville jeg sige uden omsvøb: Thyroid! Det siger jeg så alligevel. Du er simpelt hen for ung til at eksperimentere med syntetisk thyroxin i og med at du har masser at miste såfremt "eksperimentet" fejler. Det kan fejle forholdsvis hurtigt, men det kan også fejle om nogle år.... Uanset hvornår, vil det koste dig større ændringer i livsførelsen og sociale, personlige samt faglige tab end selve sygdommen. Det er ikke hypothyreose som er det største problem vi må slås med. Det er medicinering.
Jeg ved ikke om du står helt alene med sagerne nu, eller om du har en forstående og støttende familie. Jeg håber det sidste, fordi på en eller anden måde ville det være en stor fordel for dig, hvis der var mennesker bag dig, når du skal tilkæmpe dig retten til at komme i behandling med Thyroid. Og hvor alle forsøg med det nationale helsevæsen evt. skulle fejle - er der fortsat (gudskelov) nogle få private klinikker, hvor du kan blive behandlet med fordel for dit eget liv. Lægen Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin er min klar favorit, jeg ville uden betænkeligheder betro min egen søn til. Men det koster jo penge og som 22-årig har du sikkert ikke mange af dem på kistebunden, gætter jeg mig til. Desuagtet kan jeg love for, at prioritering af thyreoidea-venlig kosthold og medicin vil stabilisere dit liv bedre end koncertbiletter, rejser, modetøj og lignende, selv om det selvfølgelig gør det unge liv mere "kedeligt" end hvis man var rask.
Noget andet, omend i sagens natur (din unge alder) ikke så værdsat endnu er, at hypothyreose kan "tvinge" een til at implementere adskillige gode vaner i ens liv, længe inden andre jævnaldrende "opdager" behov herfor. Det betyder, at du faktisk kan opnå både bedre helbred, livskvalitet og bedre form senere (over de 30 år og senere) end dine raske og (endnu) ubekymrede jævnaldrende. Det kan nemt vise sig at du kommer til at opretholde et godt, aktivt liv, mens de andre allerede begynder at "falde af på den", som følge af at de har taget deres helbred for givet og tilpassede derfor ikke deres livsførelse så deres helbred og livskvalitet kom til at holde længst muligt, som det kan blive din gevinst, fordi du er allerede i en ung alder tvunget til at tage hensyn til din krop og dit sind.
Selvfølgelig er det altsammen ikke så lyserødt, som det måske lyder her, men jeg kan love for at det behøver ikke blive et helvede heller, hvis du træffer de rigtige beslutninger her og snart.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-06-10, 13:17 #19
Hei!
Jeg begynte på 25µg Levaxin i mars, og har økt til 75µg nå. Jeg merker bra forskjell på energien. Har fått tilbake "klarsynet", tåken har lettet. Jeg er med i en lesesirkel og holdt på å melde meg ut i januar fordi jeg ikke klarte å uttrykke meg i det hele tatt.. Det fungerer bedre nå!
Jeg har en lege som lar meg prøve meg frem litt selv. Øker til 100 om etpar uker.
Jeg har hatt veldig vondt i rygg, hofter, skuldre og brystkasse siden januar, og har regnet med at dette var pga. hypothyreosen eller Levaxinen. Men utredes nå for Bechterews.
Ikke gi opp, du kommer til å få det bedre!
Hilsen Gekko
-
30-06-10, 20:40 #20
Takk for svar alle sammen! Ser at veldig mange på forumet er negativ til levaxin og positiv til naturlig tyroid som erfa. Hvordan er effekten av erfa vs levaxin og tar det lang tid før erfa virker? Er det større sjans for å bli frisk på erfa? Legen skulle vurdere denne nemlig, men han spurte hvorfor jeg absolutt jeg ville ha den, og visste ikke helt hva jeg skulle svare.
Noen Erfaringer?
Lignende tråder
-
Kan man kreve å få prøve medisin mot lavt stoffskifte?
Av GMA i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 09-03-11, 19:31 -
Lavt stoffskifte, ukjent årsak
Av Jerene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 33Siste melding: 11-12-10, 17:46 -
Lavt stoffskifte, ukjent årsak
Av Jerene i forumet PresentasjonerSvar: 9Siste melding: 08-11-10, 22:23 -
Er lavt stoffskifte årsak til depp?
Av helgemann i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 48Siste melding: 28-05-10, 13:22 -
Er lavt stoffskifte årsak til depp?
Av helgemann i forumet DepresjonSvar: 20Siste melding: 15-07-09, 21:01

Svar med sitat
Bokmerker