Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Standard Årsak til lavt stoffskifte og effekt av medisin?

1) Hvilken forskjellige årsaker finnes det til lavt stoffskifte, og hva kan man prøve før man begynner på medisiner for resten av livet? Jeg har visst litt lav t4, mens resten er visst ok. Er det da rett å begynne på medisiner? Legen sa han kunne skrive ut levaxin. Hmm... Har jo symptomene på lavt stoffskifte, men kan jo sikkert være MANGE andre årsaker.? Er en gutt på 22 år og er det ikke litt rart at jeg skal få denne diagnosen så tidlig? Leste at det var nesten bare eldre som fikk den?

2) Har hørt at det kan bare mangel på jod? Men legen sa at det var nesten ingen mennesker i norge som hadde jod-mangel?

3) Er tyroksinproduksjon noe som går opp og ned eller har man en kronisk sykdom hvis det først er lavt?

4) jeg hadde t4 på 12, og legen sa at det var vanlig for dem med lavt stoffskifte og ligge mye lavere på t4. Hva er deres erfaring på optimale verdier for dere på tsh, t3 og t4?

5) hva vil det si når alle mine verdier er fine bortsett fra t4? Jeg får jo omdannet til nok t3 så synes det er rart at bare t4 kan være lavt?

6) hvilke andre prøver enn t3, t4, tsh og anti tpo bør taes?

Synes dette er litt vanskelig og veldig nytt for meg..

Ble mye spørsmål, og er veldig takknemlig hvis noen kan svare

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Standard Sv: Årsak til lavt stoffskifte?

Hei og velkommen!

Jeg syntes du skal kjenne etter hvordan formen er,
    er du i dårlig form så ja,
    prøv medisiner i en periode, noenganger er det nok til å få stabilisert ting og tang,
    det kan fint taes i hvertfall 3 mnd før du må ta medisiner for alltid.
    Kan være lurt å få stabilisert ting før du blir enda lavere og merker det godt på kroppen,
    kan hende du bare trenger et lite påfyll i en periode og blir fin etterpå.

Og stoffskiftet kan variere i perioder hvor andre ting i kroppen har tatt litt ferie eller er litt slitent.
    Sørg for å tilføre kroppen godt med vitaminer og mineraler og b12 er ekstra viktig.

Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hallo Kristian.
    Stoffskiftet er det alt bygger på - ikke lett å vite så mye om, men jeg vil jo anbefale deg å utdanne deg så godt det går i denne situasjonen.

Lavt stoffsifte er egentlig ikke en sykdom - det er en tilstand som fører til sykelige tilstander og de er ofte vanskelige for legen å utrede.

1. 90% av de som har lavt stoffskifte, har fått det fordi kjertlen som produserer hormonene har tatt kvelden. Den har i de fleste tilfeller fått en kjertelbetennelse som har ødelagt den. Denne igangasettes av immunsystemet ved en feil og slår ut på anti-TPO.
    Så - har du ikke utslag på den, har du et tilfelle som bare få rammes av.
    Jeg syns personlig at man bør undersøke nøye hva årsaken kan være - og da må man jo bare lete i lite sansynlige årsaker.
    Ikke finn deg i å bli avfeid med at "det er sjeldent" - for det er der man må lete.
    Og jo - det gjør ditt tilfelle jo enda sjeldnere at du bare er en gutt på 22.
    Levaxin er syntetisk T4, mangler du det og tar det blir du bedre, men årsaken kan bli vanskeligere å finne....

2. Spør legen din hvor mange jodprøver han har tatt ! Leger tar ikke jodprøver, og vet derfor ikke noe om forekomst.
    Personlig synes jeg at en jodprøve må være obligatorisk i en feilsøkingsfase - spesiellt når en søker etter sjeldne tilfeller. (det er en døgnurinprøve)

3. Er ikke helt sikker på hva du mener nå. Det trenger ikke være kronisk - stoffskiftet er forsynt med en meget komplisert reguleringsmekanisme. En må anta at den er der for at den brukes. Stoffskiftehormonene i blodet varierer mye fra menneske til menneske, derfor blir legenes "normalområder" store - mye større enn ett enkelt menneske vil akseptere som normalt.

4. Hvis du er vant til å ha en fT4 på 22, og den blir 12 i lengere tid får du signaler fra kroppen i form av smerter, appetitt, vekt, ja alt, også psyken påvirkes.

5. Ja - men paradoxer finnes, og årsaken til denne er nok at man ikke har tilstrekkelige kunnskaper om stoffskiftet.

6. TRAS ! og legen bør vite om hvilke tilstøtende prøver som er aktuelle for deg, men allment er jo S-OH-25D3 (D-vitamin) Ferritin, B12.
    Dety finnes mange prøver som egentlig er i bruk for andre formål, men som er påvirket av stoffskiftet. De kan vise hvor i kroppen som har det verst.
    Men det vet du jo - egetlig ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hei Kristian
    Velkommen hit.
    1. Vi vet ikke hundre prosent grunn til at man utvikler lavt stoffskifte, men vi kjenner noen faktorer. Hormonelle årsaker (etter svangerskap), arvelighet (hvis du har flere i din slekt med denne diagnosen) er årsaker man er sikre på. I tillegg mener man infeksjoner kan virke utløsende, miljøgifter er også en faktor som spiller inn.

Jeg kan ikke besvare alle spørsmålene dine, men jeg kan gi deg noe informasjon som jeg har lært etter 20 år med hypothyreose (jeg var 19 år når jeg ble syk), så må du finne ut hva som passer for deg. Som jeg sa tidligere er hormonelle faktorer viktig for oss med hypothyreose. Vi bør derfor spise lite sukker, samt jevnlige små måltider for å holde insulinnivået stabilt. Insulin er et hormon som ved store svingninger påvirker stoffskiftet.

Stoffskiftehormoner virker etter det som i medisinens verden kalles et "negativt feedback" system. Det betyr i praksis at når TSH stiger så stiger T4, mens når T4 stiger, synker TSH. Slik reguleres hormonproduksjonen ved naturlige svingniner hos en frisk. Mange medisinerte stoffskiftepasienter trives best med en lav TSH. Du må finne hva som passer din kropp.

Legg gjerne inn prøvesvarene dine sammen med referanseområdet neste gang du ønsker dem kommentert, da er det lettere å "mene" noe om dem.

Lykke til på dine nye medisiner

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Takk for svar Alle sammen!
    S-ft4 12 (11-24)
    S-tsh 2,1 (0,3-4,5)
    Anti tpo 39 (<60)

Ft-4 har vãrt jevn di siste årene mens tsh har gått ned fra 4,0 siden 2007.
    Vet ikke om det har noe å si?
    Fant heller ikke t3- prøver pá arket mitt. Er ikke dem ogsá viktig?

Hvilken form for lavt stoffskifte kan dette være?
    Den vanlige siden jeg har antistoffer?

Det jeg mente da jeg startet tråden var at siden alle prøvene var ok ifølge legen,
    Er det ikke da risikabelt å begynne på en medisin man er avhengig av resten av livet? Derfor vil jeg gjerne være sikker på at det er lavt stoffskifte som gir meg disse symptomene.

Hvilken andre kjente sykdommer, ubalanser kan forveksles med samme symptomer?

Hvilken effekt kan jeg regne med nå når jeg skal begynne på prøvedose med levaxin, hvis den funker på meg da?
    Får man plutselig masse energi igjen, og alt blir nesten bedre enn før, som en gledesrus.
    Eller er det slik at man blir helt vanlig liksom. At man må ha medisinen bare for å i det hele tatt klare seg i hverdagen?
    Huff, jeg ligger på sofan hele dagen og klarer ikke å gjøre noen ting. Null energi. Hvordan har dere hatt det før og etter medisin og hvilken medisin tar dere?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Svaret er "tjaja".

Nei... svaret er egentlig at det er veldig individuelt. De fleste trenger en god stund før de gradvis føler bedring. For andre er det "ingen bedring" før de brått kjenner seg mye bedre.
    For meg personlig (startet på 50µg levaxine) fikk jeg en del virkning (psykisk og varmemessig) umiddelbart, mens en del andre ting (stå-på-kraften i særdeleshet) lar vente på seg. Jeg vil vel si at jeg har i løpet av kun 2 måneder blitt kvitt ca 50% av symptomene.
    Men - legen forberedte meg på at det kunne ta ett(1!) år før virkningen kom. Det avhenger sterkt av hvor ille man er på forhånd og hvor raskt man kommer opp mot riktig dose. Jeg var på en måte heldig siden jeg ikke hadde fått så sterke fysiske virkninger (som psykiske) da jeg fikk begynne på medisin, og fikk starte på 50µg i stedet for å tvære på 25µg først. Jeg har også en lege som ikke er så redd for å øke dosen. Det virker forøvrig på meg som det tar lenger tid å snu de fysiske virkningene enn de psykiske.

Om man blir helt som før eller ikke avhenger av flere forhold
    1) om du er så heldig at utskrevet medisin virker optimalt på deg (mange her inne har ikke den erfaringen med levaxin)
    2) at legen din og du klarer å finne "passe" medisinmengde. Dette er en prosess som tar tid da det du spiser av medisin i dag ikke er stabilt i blodet før etter 4-6 uker. Og det vil si at du må gå minst 4-6 uker etter siste endring før verdiene er "stabile".
    3) kroppen er i stadig endring - man må være åpen for at det som fungerer i dag kanskje ikke fungerer for den samme kroppen om 10 år.

Lykke til.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kristian Vis post
    Det jeg mente da jeg startet tråden var at siden alle prøvene var ok ifølge legen,
    Er det ikke da risikabelt å begynne på en medisin man er avhengig av resten av livet?
    Man er kun avhengig av levaxin dersom kjertelen ikke virker. Da er erstatter man en funksjon i kroppen som ikke virker lenger.
    Å gå på levaxin en stund (iallfall ikke et halvt til ett år) vil ikke føre til at kjertelen din slutter å virke dersom den egentlig er frisk. Den vil bare "hvile litt".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Den antistoffprøven du viser her er den mest vanlige årsak til at kjertlen blir u-virksom. Når prøvesvaret er under 60 regnes prøven som negativ, altså har du ikke antistoffer i denne gruppen.
    Noen antistoffer i TRAS -prøven kan også være årsak til lavt stoffskifte - så ta den også.

Jeg vil jo si at TSH, som jo er det stoffet som får kjertlen til å produsere, er alt for lav tiol at så kan skje.
    Det jeg mener, er at så lav fT4 som 12 bør forårsake at et friskt kontrollsystem produserer mer TSH - burde vært rundt 10 når du har gått så lenge.
    Så jeg mener det kan være feil i kontrollsystemet. (hypofyse eller hypotalamus)

T3 lages jo ut fra hvor mye fT4 som finnes. T3 har en egen evne til å vise normale tall i tilfeller hvor fT4 er lav. fT4 er meget stort i forhold til hvor mye T3 som lages (bare 0.3% av fT4 blir til fT3) Så dette systemet kan regulere seg selv (les om de-jodinasen)
    Prøven fT3 regnes ikke som viktig i diagnostikken i seg selv, men er jo viktig i funksjonen. Mage har feil på de-jodinaseprosessen, og denne prøven vil vise om så er.

Jeg syns, at det som er viktig for deg, er å undersøke densentrale funksjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Hva er desentrale funksjoner?
    Mente du at tsh skulle vært 10? Hørtes mye ut iforhold til referanseområdet.
    Jeg tenkte at 2,1 var veldig bra siden det var midt i referanseområdet? Og legen sa den var veldig fin. Nå ble jeg forvirret. Men glad jeg har kommer ikontakt med dere som har erfaring med dette. Forstår at jeg har mye å lære.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

For meg fungerte ikke Levaxin. Jeg gikk med lave energinivåer i mange år, samt hadde mange symptomer. Verken legen eller jeg hadde kunnskap om grunnen til denne tilstanden: Noen må ha T3 fordi kroppen deres ikke konverterer T4 til T3. T3 har mye med energi og psyke å gjøre. Så det kan være lurt å ha i bakhodet at kanskje er du en av dem som ikke konverterer, og at mange leger ikke vet dette...
    For meg fikk livet en ny vending med Thyroid fordi jeg da fikk T3. Økt energi og bortfall av symptomer. Skulle bare ønske at jeg hadde fått det for mange, mange år siden!

Kristian, jeg tror Finn mener at hypothalamus og hypofyse også bør undersøkes. TSH skal absolutt ikke være så høy!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    6

Og hvor mye er tsh og t4 hos en frisk person?
    Hvordan får man sjekket disse desentrale forholdene? Blodprøver eller? Legen min nevnte ingenting om det, så må nok ta saken i egene hender ser det ut som.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Kan man kreve å få prøve medisin mot lavt stoffskifte?
    Av GMA i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-11, 19:31
  2. Lavt stoffskifte, ukjent årsak
    Av Jerene i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 33
    Siste melding: 11-12-10, 17:46
  3. Lavt stoffskifte, ukjent årsak
    Av Jerene i forumet Presentasjoner
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-10, 22:23
  4. Er lavt stoffskifte årsak til depp?