Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Alder
    37
    Meldinger
    18

Standard Sv: Stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå

jeg har fått lov til å øke dosen min til 75 mg frem til jeg kommer hjem og kan ta flere prøver, håper jeg blir litt bedre ihvertfall..har hatt en hoven skjoldbrukskjertel de siste ukene, det er ganske ubehagelig..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Tja - ikke fått lov ?
    Det er mulig det, men ingen har lov å bestemme over deg selv i helsespørsmål. Legen kan ordinere en behandling denne tror på, men det er helt opp til deg om du vil følge den.
    Det er bare du som er ansvarlig for din helse - ingen andre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Alder
    37
    Meldinger
    18

altså :-p jeg ringte og spurte om det var greit at jeg økte dosen min, jeg gjør jo ikke slikt uten å forhøre meg med legen først...jeg vet jo ikke hva som er bra og ikke.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du er jo inne på noe - en bør jo ikke overprøve legen sin før en vet hva man driver med og hvordan det skal gjøres.
    Men det finner du ut
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Alder
    37
    Meldinger
    18

nå har jeg fått de nye resultatene mine, de ble tatt 2-3 uker etter jeg økte fra 50 til 75 microgram levaxin.

b12: 162
    kalium: 4.8
    kreat: 59
    natrium: 138

TPOA: 10
    TRAS: 1.5
    THS: 0.73
    T3: 2.9
    T4: 184

legen sa at stoffskiftet så bra ut, og at jeg antageligvis var dårlig pga lavt b12 og jern (men forrige blodprøve var jernlageret mitt fint). jeg har ikke blitt så mye bedre av å øke dosen min, så jeg vil øke enda mer, men det var hun skeptisk til...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Men du har jo positiv TRAS du da.
    Hva har de sagt om den ?

Så har de jo målt totalverdier.
    De er ikke så gode å regulere dosen etter.
    Be om nye prøver å si de skal være frie verdier.
    fritt T4
    frittT3
    TSH
    Og andre som man vil sjekke da.

Medlem siden
    Apr 2010
    Alder
    37
    Meldinger
    18

hun har ikke sagt så veldig mye annet enn at stoffskiftet mitt ser bra ut :-/
    men jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt frem og tilbake og se hvilken dose som funker...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TRAS er ikke så enkel å hanskes med, men den rettes ikke direkte mot kjertelvevet, og man kan bli kvitt det.
    Det er også flere typer antistoffer som slår ut på denne testen. De fleste og mest vanlige gir høyt stoffskifte, men en mer sjelden variasjon som legene ikke vet så mye om, er "Blokkerende TRAS" det kan være årsaken til dine problemer. Den er heller ikke omtalt på Furst.....
    Men her : http://www.unilabs.no/For-fagpersone...k-Kemi/T/TRAS/
    http://www.snl.no/.sml_artikkel/TRAS
    Så vidt jeg forstår vil noen av disse antistoffer reduseres bare man øker på med Levaxin - andre ikke..... TSH er med i bildet da, og en må dosere så TSH blir null. Så kan antistoffene "gi opp".
    Så det skader nok ikke å øke dosen.

http://www.furst.no/bb/index6.html står dette :

Indikasjon: Påvisning av Graves sykdom og følge eventuell behandling med thyreostatika.
    Referanseområde:

1,0 IU/L Negativ
    1,0 - 1,8 IU/L Grenseområde
    1,8 IU/L Positiv

Tolkning: TSH-reseptor autoantistoffer vil oftest være stimulerende, men kan også være blokkerende for thyreoideafunksjonen. I denne analysen medbestemmes begge typer. I utredning av en hyperthyreose vil forhøyede verdier tale for Graves sykdom, mens f eks multinodulære knutestrumaer eller solitære toksiske adenomer ikke gir forhøyede verdier. TRAS reflekterer aktiviteten i den autoimmune prosess, og ved behandling med thyreostatika vil fortsatt nærvær av TRAS indikere større risiko for residiv. For dette formål har imidlertid prøven vist seg mindre pålitelig.

Lignende tråder

1. Hva, kosthold?
    Av avath i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 15
    Siste melding: 25-04-10, 16:47
  2. Kosthold med Vigdis
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 32
    Siste melding: 22-02-10, 19:35
  3. Har kosthold noe å si?
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-08, 20:49
  4. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  5. Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
    Av Thyr i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 14-08-06, 17:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn